Geregistreerd: za feb 19, 2011 12:35 am Berichten: 6119 Woonplaats: Limbabwe
Rieju KTMRX
Hallo mensen! Meeste kennen me niet maar ik ben dus Kristián, ben geboren en getogen in Venlo en bouwjaar is 1995.
Toen ik 13 was was mijn broer de eerste die met het hele scooter-brommer gebeuren begon, had vele scooters gekocht en verkocht en toen kocht 'ie een aantal schakelbrommers waaronder een Senda en een MRX Pro.
Ik vond het altijd chilleee die dingen dus een paar maanden voor ik 16 was realiseerde ik me dat ik natuurlijk ook zo een ding kon kopen! Dus in Januari gedeeltelijk mijn spaarrekening verkracht en een Rieju RRX gekocht, op leren rijden en 1 maand na mijn verjaardag mijn AM gehaald. Na een paar maanden rijden ging de 50cc mij een beetje vervelen, zat wel een Yasuni Cross HM op die heul fijn reed maar wou toch wat meer. Bovendien wou ik ook nog een project dus mijn oog viel op een Rieju MRX Pro. Dus ik zette de RRX te koop en ging op zoek naar die Pro, begin Juni vond ik er een op marktplaats voor €450,- , opknapper dus. Met pa overlegd en op 27 juni heb ik hem kunnen meenemen voor drie en halve meiers . Wat bleek, dit was dezelfde MRX Pro die van mijn broer was .
Minder praatjes meer plaatjes Nou dit is 'm dus op de dag van aankoop:
Verkoper was 300 meter verderop, dus heb hem naar huisgeduwd. Zoals je ziet heeft 'ie geen standaard, geen uitlaat, geen linkerradiateurkap en rechterhandkap gemonteerd. Zat allemaal in een tas behalve de standaard die ontbreekt.
Tas met zooi:
Was wel genoeg voor die dag dus ben ik eens plannen gaan maken. Was zoiezo van plan hem te strippen!
Hieronder zie je alle updates tussen spoiler tags, zo is het wat overzichtelijker. Klik erop om de updates weer te geven.
Maandje verder en zijn een aantal dingen gebeurd en gekocht Heb inmiddels mijn setup beslist:
- Top Performances 73.5 AKA Roze Top - Mikuni TM24 - Yasuni Cross HM - Schuimfilter/powerfilter whatever
Ik wou eerst een TPR 85/86, verstandig geweest en beslist dat ik maar iets rustiger moest beginnen dus een Roze top gekocht.
Heb hem voor €70,- van Maurits gekregen en hij ziet er nog goed uit
Ook nog een Mikuni 24mm vlakschuif gefixt voor maar €50,- Was wel een vuile hoer dus heb 'm eens geschrobd en met de ijzerborstel bewerkt waar ik een best mooi resultaat van kreeg
Voor:
Na :
Voor:
Na :
Moet er nog wel sproeiers en slangetjes voor hebben.
Ook nog een HPI voor €80,- gefixt :
Ben naast het kopen van mijn setup ook nog aan de blokrevisie begonnen van het niet lopende blok, onsteking is geloof ik kapot maar dat boeit niet aangezien ik die HPI al heb
Nou kwam er achter dat er een Polini 5 plaats in zit! Dus dan hoef ik ook 1 ding minder te kopen .
Zooi schoongemaakt:
De inbusjes van de grondplaat zaten lekker vast dus met een dremel een sleufje geslepen en met een platte schroevendraaier eruit gepeuterd.
Ik wou dus de koppeling erafhalen maar ik wist niet hoe, je had dus blijkbaar iets nodig om te blokkeren en ik had een koppelingsblokkeersleutel besteld bij scooterpowershop en ik moest 2 weken wachten tot ik een pakketje binnenkreeg.
Bleek dat in dit pakketje 2 dingen mis waren. Ik had 3 dingen besteld; koppelingsblokkeersleutel, vloeibare pakking, keerringset voor AM6
1. Geen keerringen, kreeg ik na levering (wtf?) 2. De koppelingblokkeersleutel was van een scooter, voor de vario dus terwijl ik 100% de juiste had besteld.
Nou bij die scooterbeunpower bestel ik niks meer...raad ik andere mensen ook aan...
Dus ik heb mijn eigen blokkeerding moeten maken, met een beetje inspiratie van Vito(iikoe) is mij dat gelukt
zie hier technologie en innovatie :
HOI
Polini dingen
Het viel best mee, dus ging ik verder met de complete demontage en ta-daaa:
Alles eruit behalve de lagers, en ben de balansas spie kwijtgeraakt maar die haal ik wel ergens vandaan.
3 Augustus helaas een ongeluk gehad dat niet zo goed voor mijn enkel afliep, namelijk 2 breuken en wat verbrijzelde zooi, en ook niet voor mijn RRX. Was namelijk op een rotonde aangereden, wou de rotonde net afrijden en dan kwam een dame met haar rode Opel Astra stationding en had geen zin om voor de haaientanden te stoppen. Dus ze reed mij aan van rechts en mijn voet en enkel kwam tussen mijn frame/blok en haar bumper. Operatie gehad, wat titanium pinnen in mijn enkel en zal 3 maanden met gips in de rolstoel moeten en minstens 2 maanden met krukken moeten lopen en nog revalideren daarna.
Maar goed, vandaag de werkelijke update die ik als eerste op AF doe.
Heb een Yasuni Cross HM van Jan gekocht voor €125 incl.
Wou lasnaden enzo terugbrengen dus ging 'm maar schuren met boormasjien en ijzerborstel.
Nou zover ben ik gekomen.
Is nog niet af moet nog wat plekken doen en daarna met schuurpapier schuren en polijsten. Oh en ik ging dus naar de praxis om schuurschijven te halen en op de terugweg gebeurde dus het ongeluk .......
Tevens ook de lagers eruitgekregen d.m.v. hitteblazer, passende doppen en een hamer.
Behalve de 2 lagers die maar 1 open zijde hebben, dus daar heb ik een Kukko lagertrekker met slaghamer voor gekocht en heb ze eruitgekregen .
Bloque geschrobd en boor+staalborstel opzetstuk tevoorschijn gehaald: Voor & na
sup
sup²
Eindelijk eens de lagers tevoorschijn gehaald:
In mon bloque geduwd:
Uitlaat ook nog afgemaakt Zo zag ie in het begin eruit:
Ergste zooi en roest met staalborstel d'r af gehaald
En toen met schuurschijven 240-320 op de boormasjien gedaan en daarna korrel 500-600-1000 gedaan.
Daarna heb ik hem ontvet met terpentine,gasbrander erop gezet en ten slotte hittebestendige blanke lak erop gespoten. Ben best blij met het resultaat voor de 1ste keer
Verder heb ik ook nog de versnellingsbak in m'n blok gekregen en moet nog een hele waslijst aan onderdelen bij jostidijkman bestellen o.a. Rito krukas, Twin-Air filter, Polini spruitstuk, koppelingskabel, slangetjes, MI-KU-NEAH sproeiers en nog andere zooi.
Kleine info-update: Hele boel shit binnengekregen (praktisch alles?) Het blok is weer gesplitst en er zit een andere balansas in, alleen nog dichtmaken. Dus ik heb eigenlijk alles, behalve tijd (kutschool) Alle shit wordt (hopelijk) woensdag gecoat. Voor €70,- INCL. (like a boss)
Raisers (€25,-) en nieuwe fatbar 2dehands gekocht (€40,- , nieuwprijs €98,-) AITAIT
Voorvork keerringen voor 10tje gevonden, kan hem nog niet in elkaar zetten moet wachten op de coater...
Verder nog HEULVEUL shit o.a. doppler as, remleidingen, verschillende olieën, lichtspoel HPI en nog heleboel andere dingen.
Ik was op zoek naar het laatste wat ik nodig heb, de Koso RX2 teller. Nou die heb ik niet gevonden, maar een oplichter wel. En een falende kut kneus ook nog (begin met lezen vanaf onderen, svp niet op mijn taalgebruik letten was erg boos)
11-12-2011 eWa, blok zit nu op 95% Heb besloten om hem mat zwart te spuiten en mn koppelingsdeksel gedeeltelijk te polijsten tot die motherfucker glimt als een spiegel.
Blok moest dus uit elkaar voor een andere balansas, ik werd het hameren een beetje moe dus effe een gereedschapje in elkaar geflanst:
is alleen niet water dicht want die schroef onderaan bij de startersmotor is afgebroken (is er in alweer uit), dus ik koop volgende keer maar echt gereedschap
nja ok andere balansas erin:
koppelingsplaten even badje geven :B
hoppa erop flikkeren
halverwege polijsten, ik moet nu meer dan 1000 korrel papier vinden
tadaudmaduadmam HOPPA
Nog een aantal dingen voordat het blok helemaal klaar is: - Matzwart spuiten - Koppelingsdeksel polijstwerk afmaken - Lange schroef voor HPI vinden (waarmee je m in het carter vastzet) - Binneband o.i.d. tussen spruitstuk en carb doen want het is een 26mm polini spruitstuk en ik heb een 24mm mikuni... - Carb weer schoonmaken, nadat ie uit de wasmachine kwam zat er een rare aanslag poeder shit op -______- - Is een verrassing, ontstekingskapje aanpassen.
En uiteindelijk in mijn frame pleuren en de HPI en Mikuni afstellen
30-12-2011 ZUCHT omdat ik me weer eens verveel rond deze tijd laat ik maar eens updaten.
Oke, de voorvork is gereviseerd want hij lekte. Tevens nieuwe balhoofdlagers. Zijn dus gewoon ook veel foto's aangezien ze van mijn how-to afkomen
Eerst de voorvorkprotectors eraf gehaald en weggeflikkerd want 1 van de 2 was kapot en de inbusjes waren doorgedraaid Dus de dremel er maar bijgehaald en mission accomplished.
Buitenpoten in poetskatoen doeken gewikkeld zodat ze niet beschadigd raken
Stofkappen eraf
Inbussen onderen eruit:
Olie eruit laten lopen:
Seegerring eraf zodat de binnenpoot uit de buitenpoot kan
Met mn gipspoot even op de kroonplaat zodat ik de binnenpoot kan eruit trekken
Joepie!
Ik had toen ik begon met de revisie nog geen vliegwielblokkeersleutel dus moest het maar op deze manier doen.
Los
Alles ff gerangschikt
Kapot zoals je ziet..
Nieuw keerringsetje voor tientje
Keerringen
Vuil uit de binnenpoten en van de rest gehaald. Doekje erin duwen met bezemsteel, en vervolgens eruit blazen met compressor
ZOOI
Schoon
Voor het monteren van de keerringen, stofkappen etc. nog even grondig van de buitenkant schoonmaken
Alles erop pleuren en vervolgens in de binnenpoot steken
Nog de stofkap even invetten tegen vuil
Veren schoonmaken
Erin
Nog een andere functie voor de verstelbare vliegwielsleutel gevonden
Poten klaar
Demontage oud balhoofdlager
Nieuw lager, schaal had ik niet nodig.
Verhitten
Balhoofdpen koelen
Vervolgens op zijn plek slaan
invetten die hap met kroon kogellagervet
Bovenste lager ook
Joepie!
Alleen nog de blokjes onderaan zwart maken met hammerite en dan de olie erin
Silentblocks monteren.
Het ging goed, moest nog 5mm maar toen hoorde ik KNAK. Bankschroef geowned:
Nou, naar aanleiding hiervan de volgende dag nieuwe bankschroef gehaald voor een super prijs €70,- (!)
Nou en met die ben ik bij 99% gekomen: Links
Rechts
Heeeel jammer, kon de bankschroef wel aan maar de draaipen niet die ging jammer genoeg doorbuigen toen ik met de hamer ging tikken Dus dan ga binnenkort weer naar het autobedrijf waar ze me de oude silentblocks eruitgehaald hebben om ze er weer in te persen voor die stomme halve cm
Maar goed, ook nog alle schroefjes en moertjes etc. etc. vervangen voor nieuwe OUD
NEU
Ook nog afstand tussen gaten van de kroonplaat opgemeten, uitgetekend op de sticker en gaatjes geboord in het Acerbis EVO spatbord:
Zo staat ie d'r nu bij, sorry voor de onscherpe foto mja ik geef het toestel maar de schuld.
P.S. Iemand wees me er nog op, ik had het zelf niet eens in de gaten, dat de voorvorkprotectorstickers op de zijkappen zijn geplakt !!!!:
4-2-2012 Hallo jongentjes en meisjes, klein updeetje.
- asopnames zwart gemaakt - achterbrug silentblocks erin
Okée zoals jullie eerder hebben gezien dus met de bankschroef de bussen er gedeeltelijk in gekregen maar goed, nu zitten ze er helemaal in
De asopnames waren dus in het begin zo:
Omdat de kroon en stuur plaat zwart gecoat werden wou ik ze dus ook zwart hebben, ze kwamen niet van de binnenpoten af dus moest een alternatief vinden en hammerite was de beste oplossing :)
Schoongemaakt, ijzerborstel eroverheen, geschuurd en ontvet:
Omdat die van een non ferro metaal gemaakt zijn moest ik eerst hechtprimer d'r op gooien anders blijft de hoogglans zwart er niet op zitten:
(links nog beetje nat)
ff nachtje laten drogen en volgende dag onvet en de hoogglanzzzz zwart erop gedaan:
resultaat :
droog:
Op een haartje na is het dezelfde kleur als de coating van mijn frame etc.
Maar nu de achterbrug en voorvork helemaal klaar zijn kan ik eiiiiindelijk hem op wielen zetten , maar dat gebeurt was in de carnavalsvakantie vanwege school
Deze update heeft dingen die ik heb gepost als kleine updates in een paar maanden, deze heb ik nog tussen update 9 en 11 (11 was eerst 10) geplakt omdat er toch wat ontbrak.
Dus; vork helemaal af en gereviseerd :
Al wat vooruitgang
Alles strak en schoon;
Pro link
Filter ingeölied
Oude schroefjes, boutjes etc. vervangen door nieuwe; Oud
Nieuw
Membraankleppen aan het eind van hun leven
Voorproefje , blok en wat andere dingetjes ook al gemonteerd. De kappen heb ik aangepast, wat van de achterkap weggedremeld aan de onderkant omdat het niet goed op het subframe paste. Radkappen zitten nog los eronder met tiewraps aan elkaar, maar dat komt later wel.
CR500 voorvork van Keiji gekocht, maak ik samen met een Honda CR brug pas als ik hem rijdend heb met 't originele spul
Toch wel een verschil
Nog meer shit gemonteerd, nieuwe pakkingen, gaskabel etc. etc.
Blokkie
Plaatje voor de bobine gemaakt
Teken van leven!
Wou hem eindelijk starten, maar de benzine bleef maar uit de overlopen gutsen . Uiteindelijk erachter gekomen dat ik iets te snel de carburateur in elkaar had gedaan
Eerste start, kickstart niet goed gespannen maar ondanks dat klinkt het wel goed
Gietwielen van mijn RRX pasgemaakt, is tijdelijk. Komen nog SM spaakwielen. Ook nog remblokjes vervangen en stalen remleidingen gemonteerd. Welke zou nou het oude remblokje zijn
Nog eens aan de praat proberen te krijgen, kleinere sproeier erin omdat ie wat rijk liep bij de eerste start. Loopt stationair hoog omdat de kabel te kort is Zoals je kan zien heb ik het blok ook zwart gespoten.
Nog een achtervelg 4.25'' breedte 17'' diameter Behr velg van Husaberg gekocht. Nu nog een achternaaf (degene die ik gekocht had had 32 spaken, had 36 nodig).
En dan spaken laten maken bij Haan
13 juni mn luchtfilterkappen gezaagd, kappenset is zo goed als af. Nu zit er geen groot gat meer aan beide kanten en is het meer 1 geheel . Bestickering komt binnenkort, moet even iemand vinden want dat ga ik niet zelf proberen met een stickerset van 100 ballen
Tevens nog knipperlichten gekocht, passen perfect onder de achterkap zonder dat ze lelijk uitsteken, maar alsnog zichtbaar zijn
plaatje dat de spatlap ook nog ff opnieuw geverfd met hammerite omdat die helemaal verroest was, spatlap opgelapt en mijn kenteken tegen de luchtfilterbox bevestigd.
Kabelboom geïsoleerd, krimpkousjes, nieuwe stekkertjes, nieuwe achterlicht en de accu aangesloten (had voorheen geen accu).
Knipperlichten werken wel nog niet... blijven branden ipv knipperen. Moet ik nog een oplossing voor zoeken.
Kabelboom geïsoleerd, nieuwe stekkertjes etc. etc.
Dus ik moest ook wat shit gelast hebben, pa geen tijd. Mocht het zelf niet doen. Toch zo verschrikkelijk badass dat ik de garage overhoop heb gehaald en de antieke kast vond om elektrode te lassen
Op de originele plek van de bobine komt nu de nieuwe claxon, hij is nogal groot dus een plaatje op de balk gelast waar de bobine nu komt.
Geverfd, komt dicht bij de kleur van de coating. Maar je ziet het zoiezo niet omdat de benzine tank en de radkappen ervoor zitten.
Ophangingspunt voor KTM achterkap gelast, op zijn zij gelegd omdat ik geen gat in mijn banden wou hebben :p
Ook geverfd
KTM SMR spatbord bij de lokale motoport opgehaald en gespoten omdat 't middelste deel oranje is. En da moe k nie hebben eh (400 WP geschuurd - 2 plastic primer - 3 high gloss lak - 3 blanke lak)
En wat voor mooi pakketje krijg je dan binnen
En eindelijk de EXC koplamp gevonden waar ik al maaaaanden naar zocht, met dank aan Nick (gemonde)
Strips gemaakt voor de KTM radkappen bij elkaar te houden en de bobbels weggezaagd want deze zaten in de weg.
Achterlicht beugeltje gemaakt;
Liggen te hakken in mijn luchtfilterbox, passen PRECIES 2 accu's in Is niet mooi nee, maar je ziet er niks van gezien de deksel er nog op komt.
Morgen op zoek naar 2 heule lange schroeven gezien t adapterplaatje links wel goed is alleen kan d'r geen moer op de schroef;
En als het goed is mijn nieuwe relais binnenkrijgen waardoor de knipperlichten wel werken.
Nog een klein ''adapterplaatje'' voor mijn claxon maken, die monteren en kabels inkorten.
Dan is het laatste wat ik moet doen de Stage6 tempmeter en Koso teller aansluiten en voor beiden een plaatje maken en het blok in elkaar zetten.
Mijn zadel wil er niet goed (lees: niet) op omdat de schroef en moer onder de kappen uitsteken. Nog ff iets daarop vinden.
En een overzichtje ;
Huidige staat;
Tips en opmerkingen zijn welkom!
Klein lijstje met shit die ik nog wil/wil proberen, ik zet het er maar neer (hier staat niet alles van het project) omdat ik sommige dingen vergeet
willekeurige volgorde [X] ALLE schroefjes nieuw [X] Frame, achterbrug en andere dingen coaten [X] Fatbar en risers [X] Voorvork reviseren [X] Bevestigingsgaten voor Acerbis EVO spatbord boren [X] Binnenpootasblokjes(?) zwart maken met hammerite hoogglans [X] Knipperlichten [X] Plasticlijm van Bison https://www.marinestore.nl/p2000002129/Bison/Bison_hard_plastic_lijm/product_info.html [X] Remschijven opknappen [X] Remblokjes achteren vervangen [X] Remmen op druk brengen [X] Remkabels aansluiten [X] DRC achterlicht [X] Luchtfilterkappen + tank kapjes, heb een 2dehands tank ofzo nodig of iemand die een mal van die ''kapjes'' maakt [X] Speciale claxon [X] Banden [X] Koso DB-01R (ofzo) [X] Stage 6 temp [/] Kappen pas maken [/] Afstellen [/] Blok in elkaar [ ] Hydraulische koppeling proberen(goedkope meuk van 20 euro ofzoiets?) [ ] Motorbeschermer, blok, remvloeistofhouder voren zwart [ ] Achterveer opknappen (http://www.autogereedschap.com/a-209178 ... -set-laser) [ ] Begrenzing [ ] Velgen in elkaar zetten en de spaken spannen [ ] 2dehands zadel vinden en pasmaken [ ] Stickerset erop
etc.
_________________
Keiji. schreef:
wanneer gaan we dit ding in de beton molen kieperen en een echte motor voor je zoeken?
Laatst bijgewerkt door Venlonaer op di okt 16, 2012 1:09 am, in totaal 115 keer bewerkt.
Geregistreerd: za feb 19, 2011 12:35 am Berichten: 6119 Woonplaats: Limbabwe
Re: Rieju MRX Pro project
Dankjewel.
Ik ga het toch proberen, weet nog niet precies welke stickerset ik erbij koop maar het zal denk ik wel mooi staan. Of gewoon zwarte kappen zonder stickers en dan metallic zwart spuiten.
Wat denk je dat mooi zou staan dan?
_________________
Keiji. schreef:
wanneer gaan we dit ding in de beton molen kieperen en een echte motor voor je zoeken?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum