HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu do feb 06, 2025 12:43 am




Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 50cc sprintsetup 
Auteur Bericht
bouran
ApriliaForum Member

Geregistreerd: vr aug 18, 2006 3:32 pm
Berichten: 399
Woonplaats: scharendijke
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Re:
lucf schreef:
Racekees schreef:
ik denk dat je je eerst wat meer moet verdiepen in de sprint wereld. uitlaat berekenen door luc betekent vele malen aanpassen voordat ie daadwerkelijk presteert!, (zelf ervaring mee, en 2 anderen die foekema uitlaten hadden ook)

hoge timingen heb je vooral nodig, 50cc moet flink toeren draaien om goede tijden te zetten :^^:



Onzin!!


niet helmaal waar luc,

meerdere mensen hebben hier last van dus echt onkennen kan je niet, maar dat terzijde.

uitlaat poort zou ik op 196 leggen en de spoelers op 134, kom je op een blowdown van 31,
en ik zou een pr 50 pijp pakken om mee te beginnen.

_________________
CNC frees en draai werk, blok revisie/tuning pm voor een prijsje!
http://www.cnc-parts.nl
2de plaats pro stock jubbega 2009


za feb 20, 2010 10:18 pm
Profiel WWW
lucf
ApriliaForum Member

Geregistreerd: do jan 18, 2007 2:34 am
Berichten: 52
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Re:
bouran schreef:
lucf schreef:
Racekees schreef:
ik denk dat je je eerst wat meer moet verdiepen in de sprint wereld. uitlaat berekenen door luc betekent vele malen aanpassen voordat ie daadwerkelijk presteert!, (zelf ervaring mee, en 2 anderen die foekema uitlaten hadden ook)

hoge timingen heb je vooral nodig, 50cc moet flink toeren draaien om goede tijden te zetten :^^:



Onzin!!


niet helmaal waar luc,

meerdere mensen hebben hier last van dus echt onkennen kan je niet, maar dat terzijde.

uitlaat poort zou ik op 196 leggen en de spoelers op 134, kom je op een blowdown van 31,
en ik zou een pr 50 pijp pakken om mee te beginnen.


Na 7 jaar en meer dan 1000 uitlaatberekeningen die in vele buitenlandse kampioenschappen in de top meedraaien hoeft niemand mij meer te vertellen dat mijn berekeningen niet goed zijn.

Veel succes groeten,
Luc


zo feb 21, 2010 1:53 pm
Profiel WWW
*Vincent*
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 15, 2008 10:56 pm
Berichten: 5000
Woonplaats: Oegstgeest
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 50cc sprintsetup
Sowieso dat je veel toeren moet draaien, omdat je anders zwaarder moet vertanden en een bult kracht onderin moet hebben, of zie ik dat verkeerd?

_________________
Four wheels move the body
Two wheels move the soul
Te koop: 20 PK 70cc Pro Race AM6 cilinder, PB met een goed bod!


zo feb 21, 2010 2:24 pm
Profiel
P.O.C. Tom
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 02, 2007 8:38 am
Berichten: 1094
Woonplaats: veldhoven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 50cc sprintsetup
Als je voor een crossmotor karterstiek wil gaan zou ik een timing nemen die onder in een bult koppel geeft.

En over uitlaten gesproken, berekeningen maken zonder dadewerkelijk de brommer en cilinder in je handen te hebben is lastig.

Maar wat voor cilinder komt er nu dadewerkelijk op?

_________________
Wat zet jouw brommer apart?
Beunhaas Brouwer


zo feb 21, 2010 2:39 pm
Profiel
RvRTuning
ApriliaForum Member

Geregistreerd: di aug 18, 2009 4:37 pm
Berichten: 20
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 50cc sprintsetup
Ik ben het helemaal met LucF eens; hoge poorttimingen zijn totaal niet nodig voor hoge toerentallen, ook niet voor een 50 cc. Ze zijn totaal niet wenselijk zelfs is mijn ervaring.
Een Aprilia 125 cc fabrieksracer bv, heeft een uitlaatpoorttiming van 192 gr.
Ik heb zojuist een raceblok (70 cc) klaar met een zelfde poorttiming (de hulpuitlaatpoortjes openen zelfs nog een stuk later) en deze loopt makkelijk door tot 15.300 rpm. Het max. vermogen is er bij iets minder dan 14.000 rpm.


zo maart 21, 2010 2:13 pm
Profiel
Racekees
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 07, 2005 5:17 pm
Berichten: 6379
Afbeeldingen: 16
Woonplaats: Hoogkerk
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Re:
lucf schreef:

Na 7 jaar en meer dan 1000 uitlaatberekeningen die in vele buitenlandse kampioenschappen in de top meedraaien hoeft niemand mij meer te vertellen dat mijn berekeningen niet goed zijn.

Veel succes groeten,
Luc


En toch vertel ik het, je uitlaat berekening was ronduit WAARDELOOS.
met hulp van een ander werd het wél een prima pijp!

Ook worden een aantal pijpjes die ik van je gezien heb berekend met een veels te smalle tailpipe. na dat aangepast te hebben liepen de pijpjes ineens een stuk beter..

RAAR HE? dan mag je nog meer dan 1000 berekeningen hebben gemaakt, dat wil niet zeggen dat ze allemaal goed zijn.

gr


wo maart 24, 2010 12:41 am
Profiel
lucf
ApriliaForum Member

Geregistreerd: do jan 18, 2007 2:34 am
Berichten: 52
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Re:
Racekees schreef:
lucf schreef:

Na 7 jaar en meer dan 1000 uitlaatberekeningen die in vele buitenlandse kampioenschappen in de top meedraaien hoeft niemand mij meer te vertellen dat mijn berekeningen niet goed zijn.

Veel succes groeten,
Luc


En toch vertel ik het, je uitlaat berekening was ronduit WAARDELOOS.
met hulp van een ander werd het wél een prima pijp!

Ook worden een aantal pijpjes die ik van je gezien heb berekend met een veels te smalle tailpipe. na dat aangepast te hebben liepen de pijpjes ineens een stuk beter..

RAAR HE? dan mag je nog meer dan 1000 berekeningen hebben gemaakt, dat wil niet zeggen dat ze allemaal goed zijn.

gr


Als je me je naam opgeeft dan zal ik er naar kijken.

Groeten,
Luc


do maart 25, 2010 9:59 am
Profiel WWW
TimoO
ApriliaForum Member

Geregistreerd: wo aug 19, 2009 6:08 pm
Berichten: 41
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Re:
Racekees schreef:
Ook worden een aantal pijpjes die ik van je gezien heb berekend met een veels te smalle tailpipe. na dat aangepast te hebben liepen de pijpjes ineens een stuk beter..


Had je dan last van een te warme zuiger? Of wat was jou practische bevinding bij die te dunne tailpipe.


do maart 25, 2010 4:45 pm
Profiel
lucf
ApriliaForum Member

Geregistreerd: do jan 18, 2007 2:34 am
Berichten: 52
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Re:
Racekees schreef:
lucf schreef:

Na 7 jaar en meer dan 1000 uitlaatberekeningen die in vele buitenlandse kampioenschappen in de top meedraaien hoeft niemand mij meer te vertellen dat mijn berekeningen niet goed zijn.

Veel succes groeten,
Luc


En toch vertel ik het, je uitlaat berekening was ronduit WAARDELOOS.
met hulp van een ander werd het wél een prima pijp!

Ook worden een aantal pijpjes die ik van je gezien heb berekend met een veels te smalle tailpipe. na dat aangepast te hebben liepen de pijpjes ineens een stuk beter..

RAAR HE? dan mag je nog meer dan 1000 berekeningen hebben gemaakt, dat wil niet zeggen dat ze allemaal goed zijn.

gr


Ik wacht nog steeds over welke berekening het gaat.
Dan kan ik wellicht meer verklaren.
M.a.w. maak bekend wie je bent.

Groeten,
Luc


vr apr 02, 2010 12:39 pm
Profiel WWW
lucf
ApriliaForum Member

Geregistreerd: do jan 18, 2007 2:34 am
Berichten: 52
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Re:
lucf schreef:
Racekees schreef:
lucf schreef:

Na 7 jaar en meer dan 1000 uitlaatberekeningen die in vele buitenlandse kampioenschappen in de top meedraaien hoeft niemand mij meer te vertellen dat mijn berekeningen niet goed zijn.

Veel succes groeten,
Luc


En toch vertel ik het, je uitlaat berekening was ronduit WAARDELOOS.
met hulp van een ander werd het wél een prima pijp!

Ook worden een aantal pijpjes die ik van je gezien heb berekend met een veels te smalle tailpipe. na dat aangepast te hebben liepen de pijpjes ineens een stuk beter..

RAAR HE? dan mag je nog meer dan 1000 berekeningen hebben gemaakt, dat wil niet zeggen dat ze allemaal goed zijn.

gr


Als je me je naam opgeeft dan zal ik er naar kijken.

Groeten,
Luc


Ik begin nu toch te denken dat mr Racekees niet voor de dag wil komen met zijn voorbeeld.
Wellicht zijn het oude koeien die in het verleden al beantwoord zijn.
In elk geval komt de aanteiging wel in een heel ander daglicht te staan als nu er niet meer gereageerd wordt.

Maak eerst eens bekend wie je bent en verstop je niet achter je Racekees masker

Voor de mensen die iets meer willen weten http://www.kreidler.nl/forum/viewtopic. ... sc&start=0

Gr. Luc


do apr 08, 2010 9:11 am
Profiel WWW
lucf
ApriliaForum Member

Geregistreerd: do jan 18, 2007 2:34 am
Berichten: 52
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 50cc sprintsetup
Racekees schreef:
ik denk dat je je eerst wat meer moet verdiepen in de sprint wereld. uitlaat berekenen door luc betekent vele malen aanpassen voordat ie daadwerkelijk presteert!, (zelf ervaring mee, en 2 anderen die foekema uitlaten hadden ook)

hoge timingen heb je vooral nodig, 50cc moet flink toeren draaien om goede tijden te zetten :^^:


De onzin was niet alleen bedoeld voor de opmerking over de uitlaatberekening, maar ook die over hoge timingen.
Met je opmerking over de tailpijpjes bevestig je nog eens dat je nog veel moet leren. Gelukkig ben je nog jong en heb je nog tijd genoeg hiervoor.

Inmiddels ben ik uit oude correspondentie erachter wie Racekees is en over welke berekening het gaat. Het is een berekening uit begin 2007 voor Richard van Bergen.

Natuurlijk komt er wel eens een negatieve reactie, maar die zijn zeer beperkt en zegt vaak meer over degene die dit stuurde, dan over mijn berekeningen.
En ik moet toegeven dat ik in de begin periode voor versnellingsloze machines, zoals Puchs, deels niet de goede correctiefactoren in mijn berekening had zitten.
Ik heb daarvoor al eerder op het Puch forum een verklaring gegegven. Maar nu draaien Puchjes ook voorin het klassement met mijn uitlaten.
Het is meestal onwetendheid of ook wel door afgunst dat zoiets je na jaren nog wordt nagedragen.

Hier op het Aprillia forum zou ik graag voorbeelden zien die op dit merk of soortgelijke zoals Derby betrekking hebben. Ik denk dat je dan geen negatieve zult kunnen vinden. Althans ik heb ze nooit gekregen en vraag daar bij de levering duidelijk om als dat het gevalmocht zijn. Overigens weet ik door de vele positieve reacties precies wat mijn berekeningen doen, dus als er een negatieve komt, dan is daar altijd een goede rede voor aan te geven.

Misschien is het aardig om hier nog maar eens uit te leggen hoe mijn berekeningen tot stand komen. Enerzijds is dat gebeurd op basis van een programma van Raimond (mijn zoon) uit de jaren dat hij aan de TU studeerde.
Anderzijds is aan dit programma een groot aantal parameters toegevoegd die voor de juiste correcties zorgdragen.
Deze parameters hebben betrekking op het type motor en vooral ook het karakter dat de motor moet hebben.

Verder is de kennis gebaseerd op de vele GP fabrieks raceuitlaten, die ik zelf in bezit heb en van collega's met ruime GP ervaring. Niet alleen uit oude tijden, maar ook van heden ten dage.
Hier zitten erbij die in 2008 nog op GP niveau actief waren. De basis berekening voor alle 2T motoren gelijk, maar afhankelijk van wat het karakter moet worden worden de parameters ingevuld.
Die parameters zijn er vele waardoor het karakter zeer nauwkeurig gestuurd kan worden.

Het is niet voor niets dat ook scooterfreaks uitlaat berekeningen aanvragen, terwijl zij toch goede standaard uitlaten kunnen kopen.
Ik onderhoud nog steeds enkele contacten met mensen die nu nog actief zijn op ONK niveau en zelfs een die zo'n 40 jaar actief was op GP nieau met meer dan 20 WK titels als 2T tuner op zijn naam.
Uiteraard is een uitlaatberekening heel belangrijk, maar uiteindelijk een onderdeel van de totale tuning en als je me wilt geloven, dan zeg ik bij deze dat er nog wat te gaan is, wat nu nog niet in de winkel te koop ligt.

Voor enige resultaten met mijn berekeningen:
1e sprint 80cc USA 2009 (na één berekning) http://www.2stroke-tuning.nl/thread.php ... =1e+sprint
3e Portugees 80cc wegrace kampioenschap 2009 (na één berekening) http://www.kreidler.nl/forum/viewtopic. ... =portugees
3e 2006 doch snelste tijd Genemuiden sprint. (na één berekening)
1e Prostock Genemuiden 2007 (setup gelijk aan 2006) http://www.youtube.com/watch?v=yArHDX8DB8Q
1e Prostock Genemuiden 2008 (setup op caburateur na gelijk aan 2006) http://www.youtube.com/watch?v=s6zuxufiqv4
2005 Speelmansplaten snelste 50cc sprinter (18.5 pk met uitlaat van 1968) http://www.kreidler.nl/forum/viewtopic. ... e+sprinter
Fa de Jager http://www.speed-parts.nl ook een kenner met meer dan 40 jaar ervaring en vele technische hoogstandjes op zijn naam, vraagt mij nog steeds om hun uitlaat- en kop-berekeningen te doen http://www.kreidler.nl/forum/viewtopic. ... &start=250
Geheel nieuw concept voor Kreidler berekent en uitgevoerd in 1 maand tijd, daarna niets meer gewijzigd. Zonder goede berekeningen is dit absoluut onmogelijk.
http://www.youtube.com/user/50ccRacing# ... ETgpanaRJ0 of hier

En uit de oude doos laat ik hier maar even achterwege.

Ik ben al een eerder op het Apriliaforum over mijn berekeningen aangesproken, maar hierbij ging het over het nut ervan.
viewtopic.php?f=20&t=2866&st=0&sk=t&sd=a&hilit=methodes&start=45

In z'n algemeenheid kun je stellen dat wanneer je goede referenties hebt en daarmee op de testbank kleine variaties aanbrengt dat je dan na veel testen tot het beste resultaat kan komen.
Maar dat dan heb je precies één uitlaat voor één type motor, want met een ander typemotor begint deze procedure gewoon weer opnieuw.
Het heeft weinig toelichting nodig dat zoiets zeer veel tijd en energie kost, zo heeft ieder zijn voorkeur.

Het is logisch dat als je succes hebt, dat je dan ook mensen die je dat niet gunnen, of wellicht er anders over denken.
Dat inzicht gun ik ze van harte en wens ze ook een lange weg naar succes, want die tijd zullen ze nodig hebben.
Als je echt ervaring hebt dan heb je zeer weinig tijd nodig om een 2T om te toveren tot een echte racer.

Groeten,
Luc


do apr 08, 2010 12:41 pm
Profiel WWW
Racekees
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 07, 2005 5:17 pm
Berichten: 6379
Afbeeldingen: 16
Woonplaats: Hoogkerk
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 50cc sprintsetup
rustig aan luc, ik ben druk bezig met sleutelen, en kijk niet altijd op het forum, ik zal uw verhaal even lezen en erop reageren.

edit; gelezen, Ik vind het een mooi verhaal, leuke uitleg.. En het is duidelijk dat u veel ervaring hebt, successen hebt behaald en veelal goede uitlaten berekend, maar heb ik uw daar ooit op aangevallen? kan zijn, maar dat is dan echt betreft het versnellingloze hoofdstuk;de puch maxi automaat/tomos 2-speed. Ik heb gewoon meerdere uitlaten gezien (Ingmar Kröner -tomos, Jim v/d Voort - tomos en mijn eigen uitlaat onder andere) die gewoon niet goed presteerden, zeker mijn eigen uitlaat sloeg (grof gezegd) werkelijk nergens op, zie foto;
Afbeelding
De uitlaten van Ingmar en Jim waren vergelijkbaar, ook met ontzettend lange eindconus. Het aangepaste deel ligt er achter trouwens, daarmee presteerde de uitlaat wel prima.

Vanaf toen ben ik een beetje teleurgesteld geweest in uw uitlaatbereken-kunsten, wellicht dat dat nu, 3 jaar later helemaal niet meer relevant is en dat uw berekeningen voor automaatbrommers nu een stuk beter zijn, daar kan ik niets van zeggen.


vr apr 09, 2010 2:41 am
Profiel
Racekees
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 07, 2005 5:17 pm
Berichten: 6379
Afbeeldingen: 16
Woonplaats: Hoogkerk
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Re:
lucf schreef:
Ik begin nu toch te denken dat mr Racekees niet voor de dag wil komen met zijn voorbeeld.
Wellicht zijn het oude koeien die in het verleden al beantwoord zijn.
In elk geval komt de aanteiging wel in een heel ander daglicht te staan als nu er niet meer gereageerd wordt.

Maak eerst eens bekend wie je bent en verstop je niet achter je Racekees masker

Voor de mensen die iets meer willen weten http://www.kreidler.nl/forum/viewtopic. ... sc&start=0

Gr. Luc


Ik verstop me niet hoor, u had een willekeurige moderator kunnen pb'en, en die had u mijn naam zonder aarzeling kunnen doorgeven, U had het zelf al ontdekt, maar nogmaals; Ik ben Richard van Bergen, 20 jaartjes jong en woon in het hoge noorden, grenzend aan de stad Groningen, ik sprint sinds 2007 in de automatenklasse, de huidige sprinter;
Afbeelding

setup van het blok;

78cc Gilardoni Honda MBX cilinder FvdV tuned
Honda ns1 cilinderkop, FvdV tuned
Opmaat gemaakte carters
Hpi2004 met verzwaringsplaat
Zelfbouw koppeling
opmaat uitlaat
28mm Keihin
twinair smal filter
28mm spruitstuk
origineel membraan met geflowede alu stuffer
RGD krukas met een 91mm Rito drijfstang uit een zundapp, torrington bigendlager

recente vermogensgrafiek houd u van me tegoed


vr apr 09, 2010 3:10 am
Profiel
lucf
ApriliaForum Member

Geregistreerd: do jan 18, 2007 2:34 am
Berichten: 52
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 50cc sprintsetup
Richard, Het duurde nogal even voordat er antwoord kwam, zodoende dacht ik dat het uit zou blijven.
Maar ik ben blij dat je nu toch reageert en ik heb gelezen dat je serieus bezig bent.
Ik zou als je het wilt nu opnieuw een uitaat voor je willen berekenen, want ik heb de indruk dat je nog steeds niet de meest juiste hebt.
Dat aanbod geldt overigens ook voor Igmar en Jim.

Ik heb je een pb gestuurd

Groeten,
Luc


vr apr 09, 2010 10:16 am
Profiel WWW
nl-ingmar-nl
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr dec 14, 2007 6:44 pm
Berichten: 108
Woonplaats: zuid-scharwoude
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 50cc sprintsetup
Wat Racekees benoemd over de uitlaten sluit ik me bij aan(alleen over de (oude) automaat pijpjes)

Ook ik ben begonnen met de eindconus aan te passen
Resultaat? liep overal veel beter en lekkerder door

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voor de rest was het na de aanpassing een leuke pijp dus de basis was wel oke.

aleen wel jammer dit blok niet meer is dus verschil is nu moeilijk te testen

Maar als u beweert nu betere berekeningen te hebben ook voor automaat brommers wil ik het best wel testen.

_________________
If there's power I will find it.
Tomos Mhr 7t Zelfbouw Sprinter
Kawasaki ZXR 400 "SuperSport" Custom


do mei 06, 2010 10:32 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron