Racekees schreef:
ik denk dat je je eerst wat meer moet verdiepen in de sprint wereld. uitlaat berekenen door luc betekent vele malen aanpassen voordat ie daadwerkelijk presteert!, (zelf ervaring mee, en 2 anderen die foekema uitlaten hadden ook)
hoge timingen heb je vooral nodig, 50cc moet flink toeren draaien om goede tijden te zetten
![happy :^^:](./images/smilies/happy.gif)
De onzin was niet alleen bedoeld voor de opmerking over de uitlaatberekening, maar ook die over hoge timingen.
Met je opmerking over de tailpijpjes bevestig je nog eens dat je nog veel moet leren. Gelukkig ben je nog jong en heb je nog tijd genoeg hiervoor.
Inmiddels ben ik uit oude correspondentie erachter wie Racekees is en over welke berekening het gaat. Het is een berekening uit begin 2007 voor Richard van Bergen.
Natuurlijk komt er wel eens een negatieve reactie, maar die zijn zeer beperkt en zegt vaak meer over degene die dit stuurde, dan over mijn berekeningen.
En ik moet toegeven dat ik in de begin periode voor versnellingsloze machines, zoals Puchs, deels niet de goede correctiefactoren in mijn berekening had zitten.
Ik heb daarvoor al eerder op het Puch forum een verklaring gegegven. Maar nu draaien Puchjes ook voorin het klassement met mijn uitlaten.
Het is meestal onwetendheid of ook wel door afgunst dat zoiets je na jaren nog wordt nagedragen.
Hier op het Aprillia forum zou ik graag voorbeelden zien die op dit merk of soortgelijke zoals Derby betrekking hebben. Ik denk dat je dan geen negatieve zult kunnen vinden. Althans ik heb ze nooit gekregen en vraag daar bij de levering duidelijk om als dat het gevalmocht zijn. Overigens weet ik door de vele positieve reacties precies wat mijn berekeningen doen, dus als er een negatieve komt, dan is daar altijd een goede rede voor aan te geven.
Misschien is het aardig om hier nog maar eens uit te leggen hoe mijn berekeningen tot stand komen. Enerzijds is dat gebeurd op basis van een programma van Raimond (mijn zoon) uit de jaren dat hij aan de TU studeerde.
Anderzijds is aan dit programma een groot aantal parameters toegevoegd die voor de juiste correcties zorgdragen.
Deze parameters hebben betrekking op het type motor en vooral ook het karakter dat de motor moet hebben.
Verder is de kennis gebaseerd op de vele GP fabrieks raceuitlaten, die ik zelf in bezit heb en van collega's met ruime GP ervaring. Niet alleen uit oude tijden, maar ook van heden ten dage.
Hier zitten erbij die in 2008 nog op GP niveau actief waren. De basis berekening voor alle 2T motoren gelijk, maar afhankelijk van wat het karakter moet worden worden de parameters ingevuld.
Die parameters zijn er vele waardoor het karakter zeer nauwkeurig gestuurd kan worden.
Het is niet voor niets dat ook scooterfreaks uitlaat berekeningen aanvragen, terwijl zij toch goede standaard uitlaten kunnen kopen.
Ik onderhoud nog steeds enkele contacten met mensen die nu nog actief zijn op ONK niveau en zelfs een die zo'n 40 jaar actief was op GP nieau met meer dan 20 WK titels als 2T tuner op zijn naam.
Uiteraard is een uitlaatberekening heel belangrijk, maar uiteindelijk een onderdeel van de totale tuning en als je me wilt geloven, dan zeg ik bij deze dat er nog wat te gaan is, wat nu nog niet in de winkel te koop ligt.
Voor enige resultaten met mijn berekeningen:
1e sprint 80cc USA 2009 (na één berekning)
http://www.2stroke-tuning.nl/thread.php ... =1e+sprint3e Portugees 80cc wegrace kampioenschap 2009 (na één berekening)
http://www.kreidler.nl/forum/viewtopic. ... =portugees3e 2006 doch snelste tijd Genemuiden sprint. (na één berekening)
1e Prostock Genemuiden 2007 (setup gelijk aan 2006)
http://www.youtube.com/watch?v=yArHDX8DB8Q1e Prostock Genemuiden 2008 (setup op caburateur na gelijk aan 2006)
http://www.youtube.com/watch?v=s6zuxufiqv42005 Speelmansplaten snelste 50cc sprinter (18.5 pk met uitlaat van 1968)
http://www.kreidler.nl/forum/viewtopic. ... e+sprinterFa de Jager
http://www.speed-parts.nl ook een kenner met meer dan 40 jaar ervaring en vele technische hoogstandjes op zijn naam, vraagt mij nog steeds om hun uitlaat- en kop-berekeningen te doen
http://www.kreidler.nl/forum/viewtopic. ... &start=250Geheel nieuw concept voor Kreidler berekent en uitgevoerd in 1 maand tijd, daarna niets meer gewijzigd. Zonder goede berekeningen is dit absoluut onmogelijk.
http://www.youtube.com/user/50ccRacing# ... ETgpanaRJ0 of hier
En uit de oude doos laat ik hier maar even achterwege.
Ik ben al een eerder op het Apriliaforum over mijn berekeningen aangesproken, maar hierbij ging het over het nut ervan.
viewtopic.php?f=20&t=2866&st=0&sk=t&sd=a&hilit=methodes&start=45In z'n algemeenheid kun je stellen dat wanneer je goede referenties hebt en daarmee op de testbank kleine variaties aanbrengt dat je dan na veel testen tot het beste resultaat kan komen.
Maar dat dan heb je precies één uitlaat voor één type motor, want met een ander typemotor begint deze procedure gewoon weer opnieuw.
Het heeft weinig toelichting nodig dat zoiets zeer veel tijd en energie kost, zo heeft ieder zijn voorkeur.
Het is logisch dat als je succes hebt, dat je dan ook mensen die je dat niet gunnen, of wellicht er anders over denken.
Dat inzicht gun ik ze van harte en wens ze ook een lange weg naar succes, want die tijd zullen ze nodig hebben.
Als je echt ervaring hebt dan heb je zeer weinig tijd nodig om een 2T om te toveren tot een echte racer.
Groeten,
Luc