Uitlaat verbeteren In de praktijk
Goeiemiddag Dames en heren, honden en beren, appels en peren,
VOORDAT U BEGINT TE BAKKEN: MAG IK U AANBIEDEN
CROMA !! 1l tegen een prijs van € 2,25
Ik weet niet of alles correct is .. maar liep tegen interessante info aan... sommige delen zijn vanzelf sprekend.. maar voor beginnende uitlaatbakkers kan het handig wezen
VERBETEREN IN DE PRAKTIJK
Voor alle duidelijkheid: tijdens het testen van een uitlaat is het uit den boze wat dan ook aan de
motor te wijzigen, hogere compressie, ander sproeier, verstelde ontsteking, alles heeft invloed op
de uitlaat, dan moet het spel opnieuw beginnen.
Onderstaand een aantal mogelijke, verborgen problemen deie er voor kunnen zorgen voor
minder motorvermogen.
Het is ook mogelijk gedeeltes van een bestaand uitlaatsysteem aan te passen.
Probleem Oorzaak
Koppel en tpm te laag.... Totale pijplengte te lang
Koppel en tpm te hoog... Totale pijplengte te kort
Vermogen is te zwak... headerpijp te lang
Vermogen komt te hard in.... Diffusor of headerpijp is te kort
Powerband te smal... Diffusor en poort te kort
Powerband te breed... Diffusorconus en poort te lang
Topvermogen is te soft... Diffusor lengte fout
Vermogen is te abrubt... reflectorhoek te steil
Gebrek aan vermogen... Reflectorhoek te flauw
Gebrek aan midrange vermogen... Max. diameter te klein
Gebrek aan top en bottom end... Max. diameter te groot
Een flat-spot voordat het vermogen inkomt... Reflector of positie middensectie fout
Verder:
- Verkorten van het middendeel geeft een kleine toename in vermogen en koppel
- Verlengen van het middendeel geeft een lager vermogen maar een kleine verhoging in
koppel
- Verkorten van de headerpijp en diffusorconus( waardoor het middendeel lnger wordt)
verhoogt het koppel
- De diameter van de tailpijp regelt de uitlaatdruk. Als deze te klein is, kan de zuiger
smelten; te groot en je kan vermogen kwijt raken.
Als je gaat testen onthoud dan de volgende regels:
- verandering van de hoek van de reflector, verandert het gedeelte van de
vermogenskromme voorbij het topvermogen
- Verandering in de voorbochtlengte heeft invloed op het lage toerengebied van de curve
- Vergroting van het volume is het meest effectief in het toevoegen van oppervlakte onder
de vermogenscurve bij het topvermogen
- Verkleining van de tailpijp als deze te groot was, vergroot het vermogen over het hele
bereik. Maar houdt te temperatuur van de zuigerbodem scherp in de gaten