HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu do dec 26, 2024 6:10 pm




Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
 Aprilia Classic AM4 1995 "motorfahrrad" RobAkm 
Auteur Bericht
RobAkm
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 30, 2011 3:12 pm
Berichten: 148
Woonplaats: Alia Alkmaria
Antwoord met een citaat
Bericht Aprilia Classic AM4 1995 "motorfahrrad" RobAkm
Op verzoek van een moderator van het forum wat vulling voor de gallery.

Ik zal mij zelf eerst even voorstellen:
Mijn naam is Rob, ben met vervroegd pensioen gestuurd ivm boventalligheid (maw je bent te duur) en regelmatige afwezigheid want ik ben mantelzorger voor mijn vrouw.
Om wat afleiding te hebben knap ik oude brommers uit mijn jeugd op, zoals bv mijn Kreidler TRS uit 1970 en nu dan de Aprilia Classic uit 1995.
Ik ben gek op motorrijden en rijd dan ook 's winters als het weer het toe laat gewoon door.
Tot enige jaren geleden reed ik op een gechiptunede Honda CBR600RR (snelheid ongeveer 290km/h), maar als ouwe bok ging het me op een bepaald moment te hard en zocht ik naar iets wat bij mijn leeftijd paste en dat is de Aprilia Classic geworden.

Mijn Aprilia Classic is een geimporteerde "motorfahrrad" uit Oostenrijk waarbij ik ook de orginele fabriekspapieren en de eerste uitgifte van het Oostenrijkse kenteken kreeg wat een goede kijk geeft op de historie van de motor.
Deze "motorfahrrads" mogen in Oostenrijk en de Balkanlanden 80km/h rijden.
Een "motorfahrrad" is een tussen model van brommer en motor, zoals wij dat hier in Nederland kennen met brommer, lichte motoren (<25kW) en zware motoren(>25kW).
Het is zeer ontspannen rijden omdat de zithouding gewoon uiterst goed is, vooral voor ouwe bokken zoals ik ben ;)
In 1993 koste deze voor Nederland geimporteerde en naar brommer omgebouwd voertuig ruim 6000 gulden !
Dat is ook de rede dat de meeste Aprilia Classics en Red Rose kort geleden geimporteerd zijn die je hier ziet rijden.
Voor ons (gierige) Nederlanders waren ze gewoon te duur, een nieuwe Kreidler koste toen maar 1300 gulden en daar was je veel "blitser" mee bij de meiden :P

Natuurlijk mankeert er ook aan een 18 jaar oude "motorfahrrad" wat als je die importeerd, zo ook aan die van mij.
Banden zo hard als staal en volledig uitgedroogd, poreuze uitlaat, versleten tandwielen en ketting, en na 100 km een vastloper.
Banden laten vernieuwen, uitlaat laten sealen, ketting en tandwielen vernieuwd en de vastloper verholpen.
Probleempje, ik heb nu een motor die niet harder wilt lopen dan 70km/h en dat mag volgens de RDW niet.
In de aankomende tijd wil ik de motor voorzien van een 80cc set zodat ik weer normaal op de snelweg kan rijden, het is immers een motor met motorkenteken.


Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: Kreidler TRS bouwjaar 1970
De getaxeerde waarde voor de verzekering is nu 4200euro terwijl de aanschaf waarde in 1970 maar 600 euro zou zijn geweest.

p1010076.jpg
p1010076.jpg [ 135.01 KiB | 3342 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: In Oostenrijk was (is) het verplicht dat er foto's in de kentekenpapieren staan en zo zag de motor er dus is 1995 uit.
Aprilia008.jpg
Aprilia008.jpg [ 121.54 KiB | 3418 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: De technische gegevens van de motorfahrrad.
Aprilia007.jpg
Aprilia007.jpg [ 251.89 KiB | 3418 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: In 1995 op de weg gekomen, in 2001 door verkocht en vanaf 2003 stil gestaan tot 2011.
Aprilia006.jpg
Aprilia006.jpg [ 127.83 KiB | 3418 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Mocht iemand nog dit type uitlaat ergens in een donker hoekje hebben liggen dan houd ik me aanbevolen.
Hij hoeft niet nieuw te zijn en ook het chroom zal me een (Hema) worst zijn.

uitlaat.jpg
uitlaat.jpg [ 15.4 KiB | 3430 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: En als je aan mijn motor komt dan sla ik je niet in de boeien, maar met de boeien.
P1020464.JPG
P1020464.JPG [ 98.5 KiB | 3430 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Als je de kruk-as draait lijkt er wel zand in de lagers te zitten.
P1030022.JPG
P1030022.JPG [ 81.94 KiB | 3430 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Stukken uit de nicasilwand geslagen.
P1030017.JPG
P1030017.JPG [ 68.62 KiB | 3430 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Aan beide zijde van de zuiger sleepsporen van de vastloper.
P1030015.JPG
P1030015.JPG [ 62.33 KiB | 3430 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Voorband met een volledig los loopvlak.
p1010983.jpg
p1010983.jpg [ 101.18 KiB | 3430 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Zelfs scheuren dwars over de band.
p1010985.jpg
p1010985.jpg [ 105.38 KiB | 3430 keer bekeken ]
P1020460.JPG
P1020460.JPG [ 106.64 KiB | 3430 keer bekeken ]
P1020461.JPG
P1020461.JPG [ 230.34 KiB | 3430 keer bekeken ]
P1020458.JPG
P1020458.JPG [ 92.77 KiB | 3430 keer bekeken ]


Laatst bijgewerkt door RobAkm op vr apr 19, 2013 1:38 pm, in totaal 4 keer bewerkt.

di apr 16, 2013 10:31 pm
Profiel
Venlonaer
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za feb 19, 2011 12:35 am
Berichten: 6119
Woonplaats: Limbabwe
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aprilia Classic AM4 1993 "motorrad"
Netjes hoor.
Maarre, heeft ie nou een motorkenteken of niet?

Ooit eraan gedacht een spaakwiel achter in te bouwen?

_________________
Keiji. schreef:
wanneer gaan we dit ding in de beton molen kieperen en een echte motor voor je zoeken?


di apr 16, 2013 10:47 pm
Profiel
RobAkm
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 30, 2011 3:12 pm
Berichten: 148
Woonplaats: Alia Alkmaria
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aprilia Classic AM4 1993 "motorrad"
Hij heeft gewoon een motorkenteken anders moest ik hem teveel terug "tunen".
Zelfs nu met de tamme cilinder loopt hij netjes 70km/h ook tegen de wind in en met twee mensen erop.

Even over die spaakwielen, wat denk je van deze brommer (40 jaar oud) en als ik daar 5 spaak gietwielen in ga zetten......dat hoort toch niet ?
http://www.kreidler.gompy.net/kreidler-trs/index.htm


di apr 16, 2013 10:58 pm
Profiel
Venlonaer
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za feb 19, 2011 12:35 am
Berichten: 6119
Woonplaats: Limbabwe
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aprilia Classic AM4 1993 "motorrad"
Ik bedoel een spaakwiel net zoals voren, ik zei niks over gietwielen :P

_________________
Keiji. schreef:
wanneer gaan we dit ding in de beton molen kieperen en een echte motor voor je zoeken?


di apr 16, 2013 10:59 pm
Profiel
RobAkm
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 30, 2011 3:12 pm
Berichten: 148
Woonplaats: Alia Alkmaria
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aprilia Classic AM4 1993 "motorrad"
Zie even de foto's die ik er boven bij heb gezet.
Orgineel horen het dichte wielen te zien en ik wil hem graag voor het nageslacht, net als de Kreidler, zo orgineel mogelijk houden.
Wanneer ik de deksels afneem dan zitten er gietwielen onder en die zijn echt niet mooi.
Spaakwielen zou misschien nog wel wat zijn, maar dan gaan de orginele wielen in de opslag.......voor later :<>:


di apr 16, 2013 11:10 pm
Profiel
Venlonaer
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za feb 19, 2011 12:35 am
Berichten: 6119
Woonplaats: Limbabwe
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aprilia Classic AM4 1993 "motorrad"
Ja just sayin, spaakwielen zouden hem achteren ook beter staan :thumleft:

_________________
Keiji. schreef:
wanneer gaan we dit ding in de beton molen kieperen en een echte motor voor je zoeken?


di apr 16, 2013 11:24 pm
Profiel
Apriliaaah
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za nov 13, 2010 10:32 am
Berichten: 3543
Woonplaats: Meppel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aprilia Classic AM4 1993 "motorrad"
Achterwiel is het enige wat ik spuuglelijk vind bij deze fietsen. Verder best toffe modelletjes!

_________________
marien schreef:
''A new beunhaas has risen'' :OO:
:00: '- Aprilia RS 50 Tetsuya Harada: http://apriliaforum.nl/viewtopic.php?f= ... 24&start=0


di apr 16, 2013 11:35 pm
Profiel
RobAkm
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 30, 2011 3:12 pm
Berichten: 148
Woonplaats: Alia Alkmaria
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aprilia Classic AM4 1993 "motorrad"
Tja, welke Italiaanse gek die spuitwielen heeft bedacht ???
Zal wel een maandagmorgenkater of nog even vrijdagmiddag klusje zijn geweest en dan vlug naar huis geweest zijn.
Ik viel op dit type toen ik naar een kleine motor aan het zoeken was voor in de stad.
Er stond op de stoep naar mijn idee een motor en toen ik rondom liep zag ik dat het een Aprilia Classic was.
Vervolgens ben ik gaan zoeken op internet, maar veel was er niet te vinden hier in Nederland en het waren allemaal brommers.
Ik rijd al vanaf mijn 17e motor, toen kon dat met een proefrijbewijs, en de laatste jaren op een Honda CBR600RR maar die ging mij op het laatst gewoon te hard en helemaal in de stad.
De bekeuringen vielen met een elastiekje erom op de deurmat en ik kreeg steeds meer last van mijn rug door het voorover zitten.
Na wat lowriders getest te hebben waren die toch eigenlijk te zwaar voor in de stad omdat je toch regelmatig moet stoppen.
Deze Aprilia is een 100kg, lekker wendbaar en je schuift overal tussen door.
Als ik hem nieuw zou kunnen kopen dan zou ik dat ook werkelijk doen.
Nu probeer ik dit oude machientje, net als mijn Kreidler, gewoon weer nieuw leven in te blazen.....totdat ik waarschijnlijk over moet stappen in een scootmobiel :{-):


wo apr 17, 2013 12:02 am
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 8 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 75 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron