Geregistreerd: za feb 19, 2011 12:35 am Berichten: 6119 Woonplaats: Limbabwe
Re: Het 'elektro' kleine vragen topic
Paar vraagjes;
1. Vandaag naar de elektronica winkel hier geweest, en ik zei dat ik een gelijkrichter wou zodat ik hem tussen de spanningsregelaar en de accu kon doen zodat de accu opgeladen kon worden met gelijkstroom. Vervolgens zegt die knaap dat dat niet zomaar kan....? Eh.. wat? Dat kan toch gewoon???? Hij vraag ook welke diode ik nodig heb op basis van ampère ofzo.. en ik ''moet ff met een schema komen''..
2. Mijn relais spacet hem keihard soms... dan gaat ie echt 10 keer aan en uit per seconde als ik de knipperlichten aan wil zetten maar die doen 't dan niet. Vervolgens rammel ik een beetje met de kabelboom bij het balhoofd en draai het contact weer om en dan doen ze het weer goed. Voornaamste oorzaak is kortsluiting in de buurt van het balhoofd, maar heeft iemand hier een ander idee?
3. Accu was dus vandaag (zo goed als) leeg (11.5V), fijn was net aan 't afstellen enz... dus ik wil de reserve accu die ik hier heb liggen (12.6V) erin proppen. Nou gezegd zo gedaan, vervolgens gaat de elektronica echt heel raar doen... In de eerste instantie werkt de teller, maar vervolgens gaat 't allemaal uit en gaat mijn temperatuurdisplay vaag flikkeren. Gewoon een beetje ''schemeren''. Meest logische verklaring, dat 12.6V teveel spanning is???? Daarna werkte niks meer trouwens, wel met die andere accu weer..
Hulp is welkom, elektronica basics kan ik wel maar ben ff de kluts kwijt
_________________
Keiji. schreef:
wanneer gaan we dit ding in de beton molen kieperen en een echte motor voor je zoeken?
Geregistreerd: ma okt 26, 2009 10:19 pm Berichten: 1705 Woonplaats: Regio Antwerpen
Re: Het 'elektro' kleine vragen topic
Venlonaer schreef:
Paar vraagjes;
1. Vandaag naar de elektronica winkel hier geweest, en ik zei dat ik een gelijkrichter wou zodat ik hem tussen de spanningsregelaar en de accu kon doen zodat de accu opgeladen kon worden met gelijkstroom. Vervolgens zegt die knaap dat dat niet zomaar kan....? Eh.. wat? Dat kan toch gewoon???? Hij vraag ook welke diode ik nodig heb op basis van ampère ofzo.. en ik ''moet ff met een schema komen''..
2. Mijn relais spacet hem keihard soms... dan gaat ie echt 10 keer aan en uit per seconde als ik de knipperlichten aan wil zetten maar die doen 't dan niet. Vervolgens rammel ik een beetje met de kabelboom bij het balhoofd en draai het contact weer om en dan doen ze het weer goed. Voornaamste oorzaak is kortsluiting in de buurt van het balhoofd, maar heeft iemand hier een ander idee?
3. Accu was dus vandaag (zo goed als) leeg (11.5V), fijn was net aan 't afstellen enz... dus ik wil de reserve accu die ik hier heb liggen (12.6V) erin proppen. Nou gezegd zo gedaan, vervolgens gaat de elektronica echt heel raar doen... In de eerste instantie werkt de teller, maar vervolgens gaat 't allemaal uit en gaat mijn temperatuurdisplay vaag flikkeren. Gewoon een beetje ''schemeren''. Meest logische verklaring, dat 12.6V teveel spanning is???? Daarna werkte niks meer trouwens, wel met die andere accu weer..
Hulp is welkom, elektronica basics kan ik wel maar ben ff de kluts kwijt
12.6V is zelf op de rand van genoeg. Op een normale volladen batterij staat net 12.6V. Deze spanning loopt op tot 14.5v tijdens het opladen. Dus als je 12.6V hebt tijdens het laden is het te weinig. Maar je geeft aan dat je kortsluiting of draadbreuk hebt in je kabelboom, wat zoek je dan nog verder?
Batterij opladen gebeurd niet zomaar met een gelijkrichter, daar heeft die gelijk in. Gelijkrichters bestaan er dan ook in alle maten en kleuren....
Geregistreerd: za feb 19, 2011 12:35 am Berichten: 6119 Woonplaats: Limbabwe
Re: Het 'elektro' kleine vragen topic
Vraag 1 is eigenlijk al opgelost, ik bestel gewoon een spanningsregelaar van een scooter of brommer die al een accu heeft. Wat duurder dan zelf een diode pakken maar goed..
En die andere 2, die ene accu lag al een maandje stil nadat ik m volledig opgeladen had dus idd hij was eerst rond 13.8 toen ie vol was meen ik.
En ik vermoed dan dat het idd een slechte draad oid is, maar ik wil horen van anderen of ze ook eenzelfde symptomen herkennen en misschien ze met iets anders komen voordat ik mn kabelboom eraf haal..
_________________
Keiji. schreef:
wanneer gaan we dit ding in de beton molen kieperen en een echte motor voor je zoeken?
Geregistreerd: za feb 19, 2011 12:35 am Berichten: 6119 Woonplaats: Limbabwe
Re: Het 'elektro' kleine vragen topic
Hey g's
Alle problemen gefixt jwz Nu dus spanningsregelaar met gelijkrichter aansluiten, maar; Hij heeft 4 aansluitingen: - 1 aarde - 1 uitgang 12V DC - 2 ingangen voor de wisselstroom van de lichtspoel van de ontsteking
Waarom 2???
_________________
Keiji. schreef:
wanneer gaan we dit ding in de beton molen kieperen en een echte motor voor je zoeken?
Geregistreerd: ma okt 26, 2009 10:19 pm Berichten: 1705 Woonplaats: Regio Antwerpen
Re: Het 'elektro' kleine vragen topic
Hij heeft: 1- ingang: Aarde 1- ingang: Voeding (deze heeft hij nodig om te kunnen werken, lees spanning op lichten beperken en 12V DC genereren) 1- uitgang: 12V DC 1- in/uit: hier word een AC voeding op aangesloten welke de regelaar BEPERKT op 12V AC.
Geregistreerd: ma okt 26, 2009 10:19 pm Berichten: 1705 Woonplaats: Regio Antwerpen
Re: Het 'elektro' kleine vragen topic
In geval je maar 1 voeding uit je ontsteking krijgt kan je de b en d bundelen op de regelaar. Dan heb je begrensde 12V AC spanning ter beschikking, dezelfde kabel uit de ontsteking. En 12V DC vanuit de regelaar. Maar dan moet de ontsteking wel genoeg vermogen leveren.
RonnyRacingTeam schreef:
Hij heeft: a:1- ingang: Aarde b:1- ingang: Voeding (deze heeft hij nodig om te kunnen werken, lees spanning op lichten beperken en 12V DC genereren) c:1- uitgang: 12V DC d:1- in/uit: hier word een AC voeding op aangesloten welke de regelaar BEPERKT op 12V AC.
Geregistreerd: zo okt 07, 2012 11:46 am Berichten: 8
Re: Het 'elektro' kleine vragen topic
Hallo Apriliarijders,
Ik heb sinds gisteren een plaatje van een Aprilia Red rose Classic in mijn bezit,maar heeft alleen een probleempje:
Als ik mijn richtingaanwijzer naar links schakel dan knippert voor en achter en op het "dashboard",maar als ik rechtsaf schakel doet het voor en achter en op het "dashboard"niks. Wie heeft hier verstand van,kan het een questie van lampen zijn of misschien een massa probleem??
Ik hoop snel op reactie's.
Edwin
Laatst bijgewerkt door EdwindeRed op ma okt 08, 2012 7:29 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Het kwam opeens in me op dat ik knipperlichten a 21 w gebruik dus 42w per keer = 3,5a en mijn koplamp is 35w met iets van 2,9 a + nog andere shit iets van 7A dus en mijn accu is 5Ah. Kan dat de oorzaak zijn? Heb het namelijk niet op normale stand (zonder koplamp en achterlicht dus)
Nieuwe 7Ah accu kost 30 dus die kan ik ff niet proberen en ze hebben m hier niet op voorraad..
_________________
Keiji. schreef:
wanneer gaan we dit ding in de beton molen kieperen en een echte motor voor je zoeken?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 42 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum