Geregistreerd: za feb 19, 2011 12:35 am Berichten: 6119 Woonplaats: Limbabwe
HOWTO: USD Voorvork reviseren [Keerringen en balhoofdlagers]
Halleuw, ik heb mijn voorvork gereviseerd en aangezien ik destijds geen how-to kon vinden dacht ik er aan om eentje te maken De voorvork in deze how-to is van een Rieju MRX Pro, die verschilt een beetje van andere USD's maar het idee is hetzelfde.
Aanvullen/opmerkingen zijn welkom, zijn die er dan vind je ze onderaan de howto.
Wat heb je nodig:
- Iets om de olie op te vangen - Inbussleutel en steeksleutel - Een bak waar je alle schroefjes, onderdelen etc. etc. in kan doen. - Nieuwe olie - Nieuwe keerringen (eventueel stofkeerringen als je die gesloopt hebt) - Doeken (kan zijn dat het een vies zooitje wordt) - Platte schroevendraaier - Iets zachts zodat je de stofkappen niet sleaupt, bijv. een doek. - Een zachte ondergrond bijv. ik had een stuk piepschuim gevonden en daarop kranten gelegd. (-Je buitenpoten beschermen d.m.v. doeken ofzo en dan eromheen tapen)
Voor het gemak heb ik mijn kroonplaat erop gelaten. Hier is nog een superhandige video;
Draai de moer bovenop los (in mijn geval een blauw schroefje) Let erop dat hierna de olie eruit zal komen!
Leg het binnenwerk een stukje verderop.
Voor degenen die zo een zelfde constructie als mijn vork hebben, zo niet ga verder naar 3. Als dit niet lukt/je de vliegwielblokkeersleutel niet hebt (wat ik toch sterk aanraad):
2a.
Draai een schroef erin, een stevige want de schroef die ik voorheen probeerde te gebruiken boog .
2b.
Sla met een rubberen hamer op de schroef zodat ie draait; van rechts als je de schroef op 12 U is, is hij op 6U dan moet je van links slaan, op 3U van onder en op 9U van boven (logisch). (slaan=tikken)
Leg het binnenwerk een stukje verderop
3.
Laat de olie eruitlopen (doe dit individueel :') )
4.
Haal nu de stofkeerring los, doe dit langzaam en voorzichtig en gebruik een doek zodat je de stofkap niet beschadigt!
Ga niet wippen maar maar DRAAI de schroevendraaier. (je ziet geen doek, was ik vergeten )
5.
Haal de seegerring los, ik heb dit voorzichtig met een schroevendraaier gedaan.
6.
Nu ga je de binnenpoten eruit trekken, zorg dat de voorvork op een zachte ondergrond rust zodat er geen beschadigingen komen.
Ik deed het zo: Een poot op de kroonplaat en zorg dat je in een goede positie staat zodat je niet omvalt eenmaal je hem eruit getrokken hebt . Hou hem ook GOED vast met 2 handen zodat hij niet uit je handen vliegt tegen het plafond o.i.d.
Ik gaf een stevige ruk en toen ging hij los, het kan zijn dat je meerdere malen sterk moet trekken.
7.
Haal de klembus los, kan gewoon met je vingers:
Haal vervolgens alles van de binnenpoot af. Deze 6 onderdelen zitten op elke poot in volgorde gelegd. (misschien is dat anders bij jou dus let op als je hem uit elkaar haalt):
Herhaal stappen 1-7 bij je andere poot en dan zou het er ongv. zo uit moeten zien:
Ik had een lekke keerring dus:
Montage:
1. SCHOONMAKEN Vuil uit de binnenpoten en van de rest gehaald. Doekje erin duwen met bezemsteel, en vervolgens eruit blazen met compressor. Dit kan je ook doen door een draadje/touwtje/whatever door een doek te prikken en hem vervolgens door aan het touw te trekken er weer uit te krijgen.
Hier dus de troep die erin zit, die wil je niet in je voorvork hebben of wel?
Zo moet het er op zijn minst uit zien.
Voor het monteren van de keerringen, stofkappen etc. nog even grondig van de buitenkant schoonmaken
De onderdelen ook zelf schoonmaken.
Veren schoonmaken.
2.
Keerringen en de rest erop doen, vet wel ff de binnenpoot in zodat het makkelijk glijdt.
Nieuw keerringsetje voor tientje (38x50x8/9,5 voor Paioli vorken van Rieju en evt. andere)
Klik de dunste bus vast op de binnenpoot. De grotere bus die moet in je voorvorkbuitenpoot(/stofkap in mijn geval) klikken maar dan echt zodat hij er diep in zit. Dan de shimring met keerring erop schuiven. Vervolgens de seegerring in de buitenpoot (/stofkap in mijn geval..) klikken. Hierna de stofkap erop. LET OP, er mag geen vet aan de buitenkant van de keerring zijn dus maak hem ff schoon en het gedeelte van de buitenpoot (/stofkap) ook anders kan de stofkap er misschien uit gaan.
4.
Draai de inbus onderaan vast
5.
Erin
Gebruik weer de juiste sleutel om hem vast te draaien (vliegwielsleutel in mijn geval)
Poten klaar
6. Olie erin en schroefje er boven op vastdraaien, in je werkplaatshandboek staat hoeveel je in elke poot moet doen.
Vanaf dit punt is het gedeelte keerringen vervangen klaar, als je nog je balhoofdlagers wilt vervangen ga dan verder.
1.
Demontage oud balhoofdlager Verhit je lager goed, en koel je balhoofdpen eventueel.
2.
Je lager monteren. Nieuw lager, schaal had ik niet nodig omdat die bij mij nog in het frame zat.
Verhitten
Balhoofdpen koelen
Vervolgens op zijn plek slaan
3.
invetten die hap met kroon kogellagervet
Bovenste lager ook
4. Schuif je poten in je kroonplaat en draai de moeren in de kroonplaat vast. Zet je balhoofdpen in je balhoofd en zorg dat ie boven een beetje uitsteekt. Doe je lager vervolgens erin aan de bovenkant. Zet de schaal erop. Draai dat grote moer-geval erop vastdraaien. Shimringetje erop. Stuurplaat erop. De moer erop vastdraaien.
En dan heb je je voorvork een complete revisie gegeven.
Oja, je heb die klembussen, daarvan gaat er 1 om je binnenpoot en 1 in je buitenpoot, vergeet niet dat je EERST de binnenpoot incluis bus IN je buitenpoot moet steken, en dan de buitenbus in je poot moet tikken.
Dus schuif samen met je stofhoes, seegering, en keerring ook de buitenbus om je BINNENpoot, en doe de binnenbus ook al om je binnenpoot.
Ik heb dit ooit andersom gedaan, met als gevolg dat ik heel erg heb moeten pielen om vanaf de andere kant die bus los te krijgen..
En dank aan Martijn dat hij me erop wees dat ik niet weet welke datum het is.
Oja, je heb die klembussen, daarvan gaat er 1 om je binnenpoot en 1 in je buitenpoot, vergeet niet dat je EERST de binnenpoot incluis bus IN je buitenpoot moet steken, en dan de buitenbus in je poot moet tikken.
Dus schuif samen met je stofhoes, seegering, en keerring ook de buitenbus om je BINNENpoot, en doe de binnenbus ook al om je binnenpoot.
Ik heb dit ooit andersom gedaan, met als gevolg dat ik heel erg heb moeten pielen om vanaf de andere kant die bus los te krijgen..
Geregistreerd: di mei 10, 2011 5:05 pm Berichten: 5939 Afbeeldingen: 0 Woonplaats: Lemelerveld
Re: HOWTO: USD Voorvork reviseren [Keerringen en balhoofdlag
Kristian-M schreef:
Als je nog wat uitgebreider kan uitleggen waarom dan voeg ik het toe.
ik heb te weinig foto's om zelf een how-to te maken dus stuur je later wel een PB met erin hoe je een RX vork reviseert. kun je het er wel onder zetten oid.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum