HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu za apr 05, 2025 11:45 am

Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
 Nieuw op dit forum problemen met alternator 
Auteur Bericht
Siccen
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Bericht Nieuw op dit forum problemen met alternator
Hallo iedereen, ik ben nieuw op dit forum en zal me dus eerst wat voorstellen... Ik ben 38 jaar en wonende in Belgiƫ, mijn liefde voor aprilia is er altijd geweest en heb m'n eerste motootje 'RS125' enkele jaartjes geleden aangekocht. Ik gebruikte deze als woon-werkverkeer en had op 1 jaar al gauw 15000 km. Een echte kilometervreter is dit dus niet had al snel door dat ik moest overstappen naar een ietwat zwaarder model. Niet echt naar de zin van m'n vrouwtje kwam ik dus met een RSV-MILLE aandraven van 2004 (nieuw model) met open laser uitlaten (LUID). Zoals je al kunt verwachten was m'n vrouwtje 'HEEL ERG TEVREDEN' (enkele dagen geen spraak dus)...;-)
Na drie jaar trotse eigenaar van m'n RSV, heb ik dus een probleempje met m'n dynamo/regelaar/accu. Enkele weken geleden ging ik werken met m'n moto en er was iets loos, 's avonds op m'n terugweg begon m'n nachtmerrie, ik stopte aan een winkel, ging wat boodschappen doen en toen 'tik-tik-tik...' niet meer aan de praat te krijgen en ongeveer 45 min te voet met zo'n machien damn. Na wat zoekwerk ben ik tot het besluit gekomen dat m'n alternator defect was. Ik heb deze gisteren vervangen en was toch nieuwsgierig naar de oorzaak van dit defect en ben wat verder gaan kijken. Starten is geen probleem dat doet hij perfect spanning voor regelaar bij 4000 tr/min 70-80V wat perfect is, spanning op accu 14.5V wat ook ok is, maar het deksel waar de alternator in bevestigd is wordt gloeiend heet, met een natte vinger doet het ksssst meer dan honderd graden dus...
Heeft iemand hier enige ervaring mee..?

za dec 10, 2011 8:46 pm
Profiel
*Vincent*
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Nieuw op dit forum problemen met alternator
Slechte aarde lijkt mij, waardoor hij heet wordt, en smelt uiteindelijk? Kijk naar corrosie, als je niks kan vinden, pak je een dikke draad, en die trek je tussen de alternator en het motorblok als "dubbele aarde". Zo weet je zeker dat hij van zijn lading af komt, en dat hij heel blijft.

zo dec 11, 2011 12:08 am
Profiel
Siccen
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Hey Vincent, bedankt voor je reactie!!! Ik heb zojuist een nieuwe aarding gelegd van het karter (alternator) rechtstreeks naar m'n accu, en na ongeveer 5 minuten stond het deksel terug gloeiend heet... Ik heb ook ergens gelezen dat er dus nog rsv's zijn met dezelfde problemen, de oorzaak van dit alles zou zijn dat er op de alternator te straffe magneten zitten en enkel op te lossen met een kit van aprilia zelf met een nieuwe rotor en stator. Het enige nadeel van deze kit is weeral eens de kostprijs, ongeveer zo'n 1000 euro zonder werk!!!

zo dec 11, 2011 7:21 pm
Profiel
*Vincent*
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Ik kan me dat haast niet voorstellen... 1000 euro? En het is van Aprilia zelf? waar heb je dat vandaan..?

en je kan je vraag misschien beter posten op Motor-forum, daar zijn een stuk meer motorrijders. Hier zijn voornamelijk brommers en een paar motoren. Op motor-forum hebben ze er ook een stuk meer verstand van.

zo dec 11, 2011 7:23 pm
Profiel
Siccen
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Waar ik dat juist vandaan heb weet ik niet meer, maar het was ook ergens op een forum. De prijs kan kloppen, ik kijk altijd op www.oemmotorparts.nl en daar kost toch ook 944 euro dacht ik, het is een komplete set met ontsteking, rotor, stator...
Ik zal misschien toch eens kijken op motor-forum, ik had ook al ontdekt dat er hier weinig rsv's bijstonden maar ik dacht aprilia forum is toch zowel voor motoren als brommers.
Moest je toch nog iets te weten komen mag je me het altijd laten weten!!!
Met vriendelijke groeten
Siccen

zo dec 11, 2011 7:42 pm
Profiel
*Vincent*
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Oke. Warm worden is normaal, en heet kan ook niet bijzonder zijn... Maar als ze kapot blijven gaan dan is er wel iets mis in je systeem. Heb je een multi meter? Want dan kan je de spanningen die erin en eruit komen meten, als daar abnormale waardes uitkomen dan weet je genoeg.

zo dec 11, 2011 10:28 pm
Profiel
Siccen
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Welke spanningen bedoel je juist, de spanning die de alternator levert bedraagt 70-80V AC(over de drie fases), de spanning naar de accu bedraagt 14.2V DC... Vrijdag ga ik nog eens proberen met een nieuwe regelaar, als dit geen oplossing biedt dan stopt het bij mij, dan weet ik het niet meer... :(( Moet ik dan toch naar een ander merk gaan, ik hoop het niet. :Y:

wo dec 14, 2011 10:35 pm
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 7 berichten ]