Auteur |
Bericht |
RRobert
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do maart 03, 2011 8:18 pm Berichten: 279 Woonplaats: Leiden
|
HOW-TO harden en zwarten van boutjes
Omdat ik een paar schroefjes had wat begon te roesten. En ik het mooier vind staat dat niet alleen de kappen maar ook de schroefjes zwart zijn heb ik ze gehard tegen de roest, en zwart gemaakt zodat het mooi eruit ziet. Gelijk een HOW-TO gemaakt hopelijk is het handig en duidelijk voor jullie. Wat heb je nodig: - ijzerdraad - olie - kniptang - brander - boutjes - schuurpapier Het gaat als volgt. schuur de kop van het boutje helemaal op totdat hij glimt. Draai wat ijzerdraad om het boutje heen zodat hij er niet af kan vallen tijdens het branden. Verhit het boutje zolang totdat hij roodgloeiend word. Dit kan enkele minuten duren hangt eraf hoe groot het voorwerp is. LET OP het ijzerdraadje word ook heet. Stop daarna het gloeiend hete boutje in een stevige pot met olie (motorolie oid). Dit hoeft niet nieuw te zijn. Zolang het maar genoeg is dat het boutje helemaal ondergedompeld word. LET OP: dit meurt enorm en begint erg te roken dus doe dit BUITEN! Na ongeveer 30 seconde haal je het eruit, Het boutje zal zwart zijn en minder heet maar nog heet genoeg om aan te verbranden laat het dus afkoelen. Droog hierna het boutje af met een doek. Hierna is hij stootvast, veeg vast en belangrijkste hij roest ook niet meer. Ik doe het meer voor de look. (ik heb een hoop foto's moeten maken om zo min mogelijk weerkaatsing van licht te krijgen ook zonder flits en dit is de best foto geworden, maar in het echt is hij zwarter) Is het niet zwart genoeg herhaal dit dan een paar keer. Hoe heter je het stookt hoe zwarter/beter het resultaat word. let op. bij boutjes wat een beetje vergroomd is werkt het zwarten niet alleen het harden.
_________________ KTM 690 Broaaaping! viewtopic.php?f=37&t=21934
|
vr jul 22, 2011 9:36 am |
|
|
SuMo-rider
ApriliaForum Member
Geregistreerd: vr okt 22, 2010 7:19 pm Berichten: 1896
|
Re: HOW-TO harden en zwarten van boutjes
harden wordt normaalgesproken gedaan bij 800~graden, dan in speciale olie geflikkerd, en daarna nagegloeid, zodat de spanningen eruit raken (zo is het mij uitgelegd) dus pak even een stuk plaatstaal waar je onder kan komen met je brander en gloei het nog een minuut of 4 na.
nog een opmerking, mocht je om welke reden dan ook het proces herhalen (weer verhitten dus) dan onthard je het werkstuk en heb je een beste kans dat de eerste beste keer dat je er kracht op zet dat ding uit elkaar spat.
Ik zou trouwens niet weten wat je met dit doen voor resultaat behaalt (dus wat er in de how to staat) Ik betwijfel ten sterkste dat je met je huis en tuin brandertje de 800 graden haalt en of je het lang genoeg verhit. Ik weet dat de kerel die het voor mij deed op stage een echt grote brander had en er zeker een krappe 10minuten op stond te branden op volle stand voor ie in de oliebak ging..
_________________
|
vr jul 22, 2011 4:31 pm |
|
|
eduardgpr
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di apr 29, 2008 1:39 pm Berichten: 879 Woonplaats: Punthorst
|
Re: HOW-TO harden en zwarten van boutjes
Voor kapboutjes in het inderdaad wel grappig. Alleen ga dit maar niet doen met bouten voor je ophanging oid. Je veranderd de structuur van het materiaal behoorlijk en dat kan soms nare gevolgen hebben.
|
za jul 23, 2011 4:08 pm |
|
|
ThomaSBK
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma jan 19, 2009 9:44 pm Berichten: 4057 Afbeeldingen: 0 Woonplaats: Zutphen
|
Re: HOW-TO harden en zwarten van boutjes
Als eerste zou ik de topic titel aanpassen, dit heeft niets met harden te maken doch met zwarten. Het zwarten van staal is een chemisch proces en dat mag je mooi opzoeken op google. Daarnaast heb je het over harden dan stel ik eerst de vraag wat voor staal is het ? 9/10 kans dat het gewoon st. 37 is en ik heb daarmee vaak genoeg uren freeswerk mee weggegooid door dat te gaan harden. Kan namelijk niet. Harden is een proces waarin je het metaal gelijkwaardig verhit totdat alle kristallen van het metaal los "zweven". Dit gebeurt al niet omdat je met een vlam van +/- 300 graden celsius alleen de buitenkant verhit. Bij 738 graden is een theoretische grens van waar de boel veranderd. Zwarten en harden gebeurt er dus niet. Wat er dus wel gebeurt is dat je kristalketens opbreekt in kleinere ketens en door het snelle koelen dus weer vastzet. Hierdoor krijg je een boutje dat en niet harder is geworden en veel meer spanning met zich meedraagt. Verder vind ik de moeite/waarde verhouding nou niet echt bijzonder, ook wil ik dat zelfde boutje wel is zien over een maandje. staal krijgt namelijk niet zomaar de eigenschap dat het roestvrij wordt.
_________________ http://instantboss.org/
|
zo nov 06, 2011 7:27 pm |
Persoonlijk album
|
|
MartinW0527
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo dec 30, 2009 10:42 pm Berichten: 10527 Woonplaats: 0527
|
Re: HOW-TO harden en zwarten van boutjes
is het niet zo dat er een laagje olie over het staal zit, waardoor het niet roest?
_________________
af1rs schreef: ik heb een kromme lul hij loopt heel iets scheef naar links, een beetje raar gezicht maar hij functioneert verder prima.
|
zo nov 06, 2011 8:10 pm |
|
|
SuMo-rider
ApriliaForum Member
Geregistreerd: vr okt 22, 2010 7:19 pm Berichten: 1896
|
Re: HOW-TO harden en zwarten van boutjes
MartinW schreef: is het niet zo dat er een laagje olie over het staal zit, waardoor het niet roest? ja, maar om het daarvoor helemaal te verhitten slaat ook nergens op natuurlijk
_________________
|
zo nov 06, 2011 9:02 pm |
|
|
Lucas
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za dec 11, 2004 1:59 pm Berichten: 1467 Afbeeldingen: 1 Woonplaats: 's-Graveland
|
Re: HOW-TO harden en zwarten van boutjes
Daar hebben ze verf voor uitgevonden
_________________ Peter ze R6 is hip! 50cc Schakel record;....Reactie.......Top Snelheid....Eindtijd ................................................................. 0.03............93.0.................8.459
|
zo nov 06, 2011 10:07 pm |
|
|
MartinW0527
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo dec 30, 2009 10:42 pm Berichten: 10527 Woonplaats: 0527
|
Re: HOW-TO harden en zwarten van boutjes
SuMo-rider schreef: MartinW schreef: is het niet zo dat er een laagje olie over het staal zit, waardoor het niet roest? ja, maar om het daarvoor helemaal te verhitten slaat ook nergens op natuurlijk nee ik dacht dat het juist erop blijft zitten, wat het zwarte verklaart
_________________
af1rs schreef: ik heb een kromme lul hij loopt heel iets scheef naar links, een beetje raar gezicht maar hij functioneert verder prima.
|
zo nov 06, 2011 10:34 pm |
|
|
Venlonaer
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za feb 19, 2011 12:35 am Berichten: 6119 Woonplaats: Limbabwe
|
Re: HOW-TO harden en zwarten van boutjes
Jammer
_________________
Keiji. schreef: wanneer gaan we dit ding in de beton molen kieperen en een echte motor voor je zoeken?
|
ma nov 07, 2011 1:46 am |
|
|
*Vincent*
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di jan 15, 2008 10:56 pm Berichten: 5000 Woonplaats: Oegstgeest
|
Re: HOW-TO harden en zwarten van boutjes
Uhm, was een blauwe vlam niet 2500 graden?
_________________ Four wheels move the body Two wheels move the soul Te koop: 20 PK 70cc Pro Race AM6 cilinder, PB met een goed bod!
|
ma nov 07, 2011 6:56 pm |
|
|
team-rs
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di maart 16, 2010 2:17 am Berichten: 5211
|
Re: HOW-TO harden en zwarten van boutjes
*Vincent* schreef: Uhm, was een blauwe vlam niet 2500 graden? 1500
_________________ money can't buy happiness, that's just a lie we tell poor people to keep them from rioting in the streets
|
ma nov 07, 2011 6:59 pm |
|
|
SuMo-rider
ApriliaForum Member
Geregistreerd: vr okt 22, 2010 7:19 pm Berichten: 1896
|
Re: HOW-TO harden en zwarten van boutjes
1500
_________________
|
ma nov 07, 2011 7:00 pm |
|
|
*Vincent*
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di jan 15, 2008 10:56 pm Berichten: 5000 Woonplaats: Oegstgeest
|
Re: HOW-TO harden en zwarten van boutjes
oh, ik was warm Maarrem, met 1500 kan je toch ook aardig in de buurt van 800 komenm? als je vlammetje maar groot genoeg is. Maar met een beetje creme brulee brander krijg je hem al roodgloeiend, en dat was geloof ik ook al richting de 800?
_________________ Four wheels move the body Two wheels move the soul Te koop: 20 PK 70cc Pro Race AM6 cilinder, PB met een goed bod!
|
ma nov 07, 2011 7:08 pm |
|
|
team-rs
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di maart 16, 2010 2:17 am Berichten: 5211
|
Re: HOW-TO harden en zwarten van boutjes
*Vincent* schreef: oh, ik was warm Maarrem, met 1500 kan je toch ook aardig in de buurt van 800 komenm? als je vlammetje maar groot genoeg is. Maar met een beetje creme brulee brander krijg je hem al roodgloeiend, en dat was geloof ik ook al richting de 800? tam tam tammmm nog een newsflash harder kan niet zomaar met elk soort olie, en de tempratuur moet contstant zijn
_________________ money can't buy happiness, that's just a lie we tell poor people to keep them from rioting in the streets
|
ma nov 07, 2011 7:11 pm |
|
|
Venlonaer
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za feb 19, 2011 12:35 am Berichten: 6119 Woonplaats: Limbabwe
|
Re: HOW-TO harden en zwarten van boutjes
Hoeveel zou t kosten om zoiets te laten doen, iemand een idee?
_________________
Keiji. schreef: wanneer gaan we dit ding in de beton molen kieperen en een echte motor voor je zoeken?
|
di nov 08, 2011 1:12 am |
|
|
|