Auteur |
Bericht |
cebess
Administrator
Geregistreerd: ma jan 13, 2003 7:17 pm Berichten: 3209 Afbeeldingen: 33 Woonplaats: Uden
|
LED achterlicht maken
Dit moet een howto worden om een led achterlicht te maken. Eerst een normaal topic om het ontwerp zoals design, hardware en software te bespreken.
Het idee is om een led achterlicht te maken met remlicht en normaal achterlicht in 1. De bedoeling is om allee leds tegelijk aan te sturen en zwak te laten branden als normaal achterlicht en feller bij het remmen.
Zelf heb ik al een print gesoldeerd met leds erop voor mijn af1 en ik heb gegrepen dat er meerdere mensen zijn die zoiets willen maken. Dus vandaar dit topic.
Nu is het zo dat een led pas vanaf een bepaalde (doorslag) spanning begint te branden en dan al redelijk fel licht geeft. Het dimmen van een led met behulp van een weerstand is dan ook niet goed mogelijk. De enige mogelijkheid is om de leds op een hoge (voor het oog niet zichtbare) frequentie te laten knipperen. Die kan je doen door middel van een PWM signaal. PWM staat voor puls width modulation en in het nederlands betekend dit puls breedte modulatie. Dit is niks anders dan een signaal waarbij de spanning in en uit geschakeld wordt. In het bijgevoegde plaatje staat zo'n PWM signaal. T is een vaste tijd bijv. bij 1khz 1/1000 = 0,001 sec. Door de t te varieren kan je de led fel en minder fel laten branden.
Een PWM signaal is eenvoudig te maken met een ne555 ic of een microcontroller. Welke oplossing het beste/goedkoopste/makkelijkste is moeten wij maar eens bekijken denk ik.
Ikzelf heb aardig wat ervaring met elektronica en microcontrollers dus de uitvoering moet geen enkel probleem zijn.
Wel zou ik graag willen weten wie wel interesse hebben om zo'n achterlicht zelf te gaan maken?
Bijlagen:
PWM.gif [ 3.11 KiB | 3532 keer bekeken ]
|
zo maart 05, 2006 6:34 pm |
Persoonlijk album
|
|
HexSpammer
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do okt 27, 2005 6:11 pm Berichten: 1290 Woonplaats: Lelystad
|
Ja hier heb ik wel interesse voor...
Weet wel wat van elektronica af, maar niet veel...
|
zo maart 05, 2006 6:36 pm |
|
|
Matthijn
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma okt 31, 2005 10:02 pm Berichten: 8434 Afbeeldingen: 6 Woonplaats: Marknesse
|
ik wil t ook al een tijdje maar zou ook niet weten hoe t moet
_________________ [s]Aprilia RS50 NM Identikit 2002[/s] SOLD [s]Aprilia RS50 NM Black [/s] SOLD [s]Aprilia RS50 NM Xerox Replica[/s] SOLD [s]Aprilia RS50 MY07 White[/s] SOLD [s]Aprilia RS125 NM Grey Dust[/s] SOLD Aprilia RS50 MY07 Alitalia Replica
|
zo maart 05, 2006 7:03 pm |
Persoonlijk album
|
|
Indentikit2002
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za maart 12, 2005 5:21 pm Berichten: 160 Woonplaats: Roosendaal
|
even heel makelijk gezegt, elke led heeft dus een lange en een korte poot, de korte is de min, de lange is de plus, nu is het de bedoeling dat je alle lange poten aan elkaar verbindt en de ledjes die je altijd wil laten branden op de min en wil je er een remlicht bij, dan neem je nog een paar ledjes, en verbind je die met het draadje van je remlicht
_________________ ik rij niet hard, ik vlieg laag
|
zo maart 05, 2006 7:26 pm |
|
|
Eamonn
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo jun 15, 2005 9:18 pm Berichten: 649 Woonplaats: Koekange
|
das dus een andere manier dan ze hier willen doen
zit bij mij niet in de planning, maar lijkt me zekers vet ben wel electronica n00b maarja...
_________________ (\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste Bunny into
(")_(") your signature to help him gain world domination.
|
zo maart 05, 2006 7:33 pm |
|
|
Fast-Rider
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo jun 27, 2004 12:05 am Berichten: 831 Woonplaats: Roosendaal
|
dit is zeker leuk.
heb zelf nog een achterlicht liggen. maar heb deze makkelijker gemaakt. gewoon aantal leds die branden bij normaal licht. en er gaan er meer bij branden als je remt. vanaf 1m is dat hetzelfde effect als dat ze feller en zwakker branden. en een stuk makkelijker voor elakar te krijgen. enige wat je dan nodig hebt zijn 2 weerstanden (hoeveel ohm licht aan het aantal ledjes en voltage)
_________________ DISCLAIMER:
Fast-Rider (Bas) is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze post en wijst iedere aansprakelijkheid af met betrekking tot de plaatsing van dit bericht onder invloed van drank en/of andere verdovende middelen.
|
zo maart 05, 2006 7:41 pm |
|
|
Broezz
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do jan 26, 2006 12:23 am Berichten: 587 Woonplaats: Sint-Katelijne-Waver
|
Het ziet er mij wel vet uit, misschien niet meteen maar ooit wil ik het zeker eens op een brommer zetten. (Weet niet of dit een antwoord geeft op je vraag)
Ben enkele een enorme elektronica-noob, dus daarom dat ik er nooit eerder aan begonnen was
|
zo maart 05, 2006 8:14 pm |
|
|
RS driver
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di dec 06, 2005 10:17 pm Berichten: 176 Afbeeldingen: 5 Woonplaats: Putten
|
je kan dus ook een soort logo-remlicht doen?
dat je zeg maar de letjes in een figuur feller laat branden als je remt?
lijkt me wel wijs!
_________________ Er zijn veel koeien en dus ook veel waarheden.
|
zo maart 05, 2006 8:20 pm |
Persoonlijk album
|
|
Broezz
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do jan 26, 2006 12:23 am Berichten: 587 Woonplaats: Sint-Katelijne-Waver
|
Welk logo zou je dan willen laten branden?
|
zo maart 05, 2006 8:26 pm |
|
|
cebess
Administrator
Geregistreerd: ma jan 13, 2003 7:17 pm Berichten: 3209 Afbeeldingen: 33 Woonplaats: Uden
|
Ja alles kan alleen dan heb je wel aardig wat leds nodig.
Hieronder nog een paar foto's van mijn led achterlicht die ik al eens in elkaar gesoldeerd heb. Ik heb geloof ik 3 of 4 leds in serie staan.
|
zo maart 05, 2006 8:26 pm |
Persoonlijk album
|
|
[YRT]
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za sep 13, 2003 2:32 am Berichten: 2242 Woonplaats: ZH
|
hoeveel MCD geeft zo een 10mm ledje wel niet ? denk dat je dan aardig mensen mee verblind als je op de rem gaat
|
zo maart 05, 2006 8:41 pm |
|
|
HexSpammer
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do okt 27, 2005 6:11 pm Berichten: 1290 Woonplaats: Lelystad
|
Zijn dat geen 5mm leds?
|
zo maart 05, 2006 8:43 pm |
|
|
[YRT]
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za sep 13, 2003 2:32 am Berichten: 2242 Woonplaats: ZH
|
nee dat zijn duidelijk 10mm leds
|
zo maart 05, 2006 8:48 pm |
|
|
RS driver
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di dec 06, 2005 10:17 pm Berichten: 176 Afbeeldingen: 5 Woonplaats: Putten
|
weet k nie, k vraag alleen of et mogelijk is
_________________ Er zijn veel koeien en dus ook veel waarheden.
|
zo maart 05, 2006 8:49 pm |
Persoonlijk album
|
|
cebess
Administrator
|
ja 10mm leds. En de mcd waarde weet ik niet precies meer maargoed dan ze dimmen als het moet he.
|
zo maart 05, 2006 8:54 pm |
Persoonlijk album
|
|
|