HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu zo feb 02, 2025 12:51 pm

Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 algemene controlelamp blijft branden 
Auteur Bericht
jokke rs
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Bericht algemene controlelamp blijft branden
hoi
sinds vorige week heb ik een tweedehands rs 125 2008 gekocht nadat ik hem was gaan halen
en thuisgekomen heb ik hem nog eens gestart, 2 dagen later wou ik ermee gaan rijden en starte hij plots niet meer . nadat ik de batterij had opgeladen startte hij terug , maar nu blijft het rode lampje (het driehoekig) branden . waar zou dit kunnen aan liggen

do dec 10, 2009 12:04 pm
Profiel
BuxirS
ApriliaForum Member

Afbeeldingen: 9
Antwoord met een citaat
Bericht Re: algemene controlelamp blijft branden
In het dash van de Rs50 (zelfde) geeft hij naast dat driehoekje met uitroepteken dan nog een melding in het digitale schermpje.
Kan zijn dat de tweetaktolie (bijna) op is. Als ie echt leeg blijkt heb je een probleem.

Bougie er al uit gehad en schoongemaakt, is 'ie niet gewoon verzopen?

do dec 10, 2009 12:17 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk albumWWW
jokke rs
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
nee geeft geen andere melding alleen lampje brand olie bakje is volledig vol
hij start nog maar durf er niet met rijden voor eventueel verdere schade

Laatst bijgewerkt door jokke rs op do dec 10, 2009 12:23 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

do dec 10, 2009 12:19 pm
Profiel
BuxirS
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Zekeringkastje op de goede accupool aangesloten?

do dec 10, 2009 12:22 pm
jokke rs
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
hangt aan de + pool

do dec 10, 2009 12:40 pm
Profiel
MasterTommy NL
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Ik kan aprilia's handleidingen sectie op hun site even niet vinden (volgensmij is deze een tijd terug offline gehaald?) om het voor je op te zoeken, maar zo uit mn hoofd kunnen de volgende dingen de foutmelding veroorzaken;

de meest waarschijnlijke oorzaak; de powervalve

Ik weet niet of de powervalve bij een nieuw model in de cilinderkop zit of in de uitlaatbocht, in het eerste geval check je of hij niet vast zit gerot. in het 2e geval wordt het wat gecompliceerder. het kan zijn dat er een aftermarket uitlaat op je 125 zit gemonteerd. in dat geval is de klep meestal niet meer aanwezig. als ook de servomotor (die de klep aanstuurt met 1 of 2 kabeltjes) is verwijderd van de draadboom is dit waarschijnlijk de oorzaak van de foutmelding. zit er nog gewoon de originele uitlaat op dan moet je weer even kijken of de klep niet zit vastgerot, en of je servo nog wel werkt. dit doe je door de 2 kabels die naar de vlinderklep gaan even van de servo los te halen. dan contact aanzetten en kijken of de servo in beweging komt. zoniet, servo vervangen of klep en servo eruit slopen en een weerstand in de plaats van de servo zetten om je foutmelding te laten verdwijnen. werkt het geheel nog wel, zie hieronder. :P

Als je exup/powervalve systeem zonder problemen werkt (zie hierboven) dan zijn er enkel nog wat sensoren die de foutmelding kunnen veroorzaken. denk heirbij aan je olieniveau sensor die blijft hangen of kapot is (check deze even , hangt/zit gemonteerd op je olieresevoir), koelvloeistof temperatuur die te hoog is -dit lijkt me sterk, je hebt hem toch niet 10 minuten stationair laten lopen? bovendien kan de sensor ook nog kapot zijn, ik weet niet of hij dit detecteerd. meten is weten :Y: - of de accuspanning die te laag is. je zei dat je de accu al had geladen omdat hij niet meer startte, misschien is je accu wel op sterven na dood. meet je accuspanning dus ook even. :)

succes! ;)

do dec 10, 2009 10:02 pm
Profiel
Itakura
ApriliaForum Member

Afbeeldingen: 19
Antwoord met een citaat
wat lul jij.. er zit gewoon een rotax 122 blok onder met de powervalve in de cilinder boven de uitlaat poort :P en er zit geen sensor op de powervalve voor het dashboard.

denk eerder dat het lampje van de servicebeurt is of indd accuspanning... wat is de kmstand?

do dec 10, 2009 10:33 pm
Jeroenvs
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
niks met de teller gedaan toevallig? want toen ik er een andere teller opzette met andere software ging dat lampje ook branden

do dec 10, 2009 10:35 pm
Profiel
MasterTommy NL
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Itakura schreef:
wat lul jij.. er zit gewoon een rotax 122 blok onder met de powervalve in de cilinder boven de uitlaat poort :P en er zit geen sensor op de powervalve voor het dashboard.

denk eerder dat het lampje van de servicebeurt is of indd accuspanning... wat is de kmstand?

Ik heb ook geen ervaring met rs125jes, ik spreek alleen uit algemene ervaring met motoren. daar de meeste motoren zo rond het begin van deze eeuw bijna allemaal al uitgevoerd werden met een zelfdiagnose. :)

Maargoed, just my 2 cents. :!:

do dec 10, 2009 11:42 pm
Profiel
Matthijn
ApriliaForum Member

Afbeeldingen: 6
Antwoord met een citaat
MasterTommy NL schreef:
Ik kan aprilia's handleidingen sectie op hun site even niet vinden (volgensmij is deze een tijd terug offline gehaald?) om het voor je op te zoeken, maar zo uit mn hoofd kunnen de volgende dingen de foutmelding veroorzaken;

de meest waarschijnlijke oorzaak; de powervalve

Ik weet niet of de powervalve bij een nieuw model in de cilinderkop zit of in de uitlaatbocht, in het eerste geval check je of hij niet vast zit gerot. in het 2e geval wordt het wat gecompliceerder. het kan zijn dat er een aftermarket uitlaat op je 125 zit gemonteerd. in dat geval is de klep meestal niet meer aanwezig. als ook de servomotor (die de klep aanstuurt met 1 of 2 kabeltjes) is verwijderd van de draadboom is dit waarschijnlijk de oorzaak van de foutmelding. zit er nog gewoon de originele uitlaat op dan moet je weer even kijken of de klep niet zit vastgerot, en of je servo nog wel werkt. dit doe je door de 2 kabels die naar de vlinderklep gaan even van de servo los te halen. dan contact aanzetten en kijken of de servo in beweging komt. zoniet, servo vervangen of klep en servo eruit slopen en een weerstand in de plaats van de servo zetten om je foutmelding te laten verdwijnen. werkt het geheel nog wel, zie hieronder. :P

Als je exup/powervalve systeem zonder problemen werkt (zie hierboven) dan zijn er enkel nog wat sensoren die de foutmelding kunnen veroorzaken. denk heirbij aan je olieniveau sensor die blijft hangen of kapot is (check deze even , hangt/zit gemonteerd op je olieresevoir), koelvloeistof temperatuur die te hoog is -dit lijkt me sterk, je hebt hem toch niet 10 minuten stationair laten lopen? bovendien kan de sensor ook nog kapot zijn, ik weet niet of hij dit detecteerd. meten is weten :Y: - of de accuspanning die te laag is. je zei dat je de accu al had geladen omdat hij niet meer startte, misschien is je accu wel op sterven na dood. meet je accuspanning dus ook even. :)

succes! ;)

:D: :D:

vr dec 11, 2009 12:05 am
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
BuxirS
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Hahaha, ik mis het 'I'm with stupid bordje', maar bij deze...

vr dec 11, 2009 12:16 pm
*Vincent*
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Ik vind het eigelijk wel grappig dat hier 3 mods / admins reageren, en dat uit maar eentje een zinnig antwoord komt. Houd dan liever gewoon je mond, want dat moeten wij ook doen als het off topic betreft. Ik heb het hier over het reageren om Mastertommy NL, trouwens.

vr dec 11, 2009 1:56 pm
Profiel
BuxirS
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Ja, ik heb ook al mijn zinnige antwoord gegeven anders.
Maar er klopt niks van wat hij zegt, dus zodoende.
En als jij hier nu even om zou lachen, zou ik daar niet veel van zeggen...

vr dec 11, 2009 2:26 pm
w-poort-rs
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
*Vincent* schreef:
Ik vind het eigelijk wel grappig dat hier 3 mods / admins reageren, en dat uit maar eentje een zinnig antwoord komt. Houd dan liever gewoon je mond, want dat moeten wij ook doen als het off topic betreft. Ik heb het hier over het reageren om Mastertommy NL, trouwens.

dude egt serieus zwijg nou is :@: :@: als je zoveel kritiek hebt op dit forum en modjes kan je net zo goed een ander forum opzoeken waar de mods minder streng zijn , en jamer die vindt je niet want ze zijn hier gewoon relaxed

:<>:

vr dec 11, 2009 2:39 pm
Profiel
*Vincent*
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
@ buxiRS: oh sorry. Haha!

vr dec 11, 2009 3:01 pm
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende