Auteur |
Bericht |
*Vincent*
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di jan 15, 2008 10:56 pm Berichten: 5000 Woonplaats: Oegstgeest
|
Rol van delen van de uitlaat?
Dit is misschien een hele moeilijke vraag hier op het forum, maar ik vraag me af welke rol het volume van een uitlaat nou precies speelt. hiermee bedoel ik dus hoe groot de expansie is. ik heb wel gezien, en het is mij ook duidelijk dat dit per cilinderinhoud verschilt en dat er een bepaalt optimaal volume is per inhoud. en ik vraag me ook af wat precies de rol van de voorbocht is, waarom er in mijn uitlaat een "dubbele" bocht zit, en waarom een tailpipe een bepaalde lengte heeft (waarom niet langer, waarom niet korter, waarom niet geen).
_________________ Four wheels move the body Two wheels move the soul Te koop: 20 PK 70cc Pro Race AM6 cilinder, PB met een goed bod!
|
do nov 19, 2009 11:46 pm |
|
|
Lucas
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za dec 11, 2004 1:59 pm Berichten: 1467 Afbeeldingen: 1 Woonplaats: 's-Graveland
|
Re: Rol van delen van de uitlaat?
_________________ Peter ze R6 is hip! 50cc Schakel record;....Reactie.......Top Snelheid....Eindtijd ................................................................. 0.03............93.0.................8.459
|
vr nov 20, 2009 12:00 am |
|
|
ThomasSX
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo jul 01, 2009 4:14 pm Berichten: 4505 Woonplaats: Hedikhuizen [NB]
|
Re: Rol van delen van de uitlaat?
als ik morgen op school niks te doen heb zal ik ze is lezen.. is indd wel intressant
_________________ Thomzz Creationzz Derbi zupfamoto: viewtopic.php?f=11&t=16304 <3 petertzr
|
vr nov 20, 2009 12:01 am |
|
|
*Vincent*
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di jan 15, 2008 10:56 pm Berichten: 5000 Woonplaats: Oegstgeest
|
Re: Rol van delen van de uitlaat?
Zeer interessant, hier kan ik wat mee, dank je!
_________________ Four wheels move the body Two wheels move the soul Te koop: 20 PK 70cc Pro Race AM6 cilinder, PB met een goed bod!
|
vr nov 20, 2009 12:22 am |
|
|
*Vincent*
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di jan 15, 2008 10:56 pm Berichten: 5000 Woonplaats: Oegstgeest
|
Re: Rol van delen van de uitlaat?
voorbarige conclusie: met een koude motor ligt je powerband dus lager dan met een warme motor? ook al is dit een miniem verschil...?
ennem... er staat hier een heel verhaal over de rol van de voorbocht. De voorbocht speelt een rol in de stabilisatie van de gasstroom en turbulentie te verminderen... Dan vraag ik me dus af, is een rechte uitlaat dan minder goed dan een uitlaat met bocht, en waarom wordt dit niet behandelt? ik ben namelijk wel heel erg nieuwsgierig...
ook begrijp ik niet helemaal wat er wordt bedoelt met deze hoeken:
Een diffusor met 7°/12°, 70%/30 % is wat korter dan een diffusor met een rechte 8° diffusor,
Nou zie ik dat het eerst beschreven stuk om een 2-trappige diffusor gaat, die van niet heel stijl naar behoorlijk stijl gaat, en de 2e is een niet stijle rechte diffusor. Nou vraag ik me af waarop deze graden worden gebaseerd, ik denk namelijk niet dat het op de graden van de cilinder word gebaseerd, of heb ik dat toch fout?
_________________ Four wheels move the body Two wheels move the soul Te koop: 20 PK 70cc Pro Race AM6 cilinder, PB met een goed bod!
|
vr nov 20, 2009 12:39 am |
|
|
bas_sx50
ApriliaForum Member
Geregistreerd: vr feb 29, 2008 1:37 pm Berichten: 972 Woonplaats: Den Haag
|
Re: Rol van delen van de uitlaat?
*Vincent* schreef: ennem... er staat hier een heel verhaal over de rol van de voorbocht. De voorbocht speelt een rol in de stabilisatie van de gasstroom en turbulentie te verminderen... Dan vraag ik me dus af, is een rechte uitlaat dan minder goed dan een uitlaat met bocht, en waarom wordt dit niet behandelt? ik ben namelijk wel heel erg nieuwsgierig... stukje uit me pws Normaal gesproken is de eerste 15-20 cm van de pijp recht of met een flauwe hoek om de uitlaatgasstroom te stabiliseren en om turbulentie te verminderen tot een enigszins laminaire stroming. Laminaire stroming wil zeggen: als de luchtstroom in verschillende lagen is verdeeld. Turbulentie vindt plaats als er obstakels in de weg zitten. Hierdoor is het van groot belang dat de uitlaat gassen niet verhinderd worden door de voorbocht. Bij situatie A kunnen de gassen zich goed door de bocht voortbewegen, maar door de te grote hoek bij situatie B worden de gassen verstoord en vind er turbulentie plaats. de hoek tussen de conussen in de voorbocxht mag niet te groot zijn. geloof dat dit iets van 7 graden was... maar dat weet ik niet zeker.
_________________
Jeroenvs schreef: bas, de redder in nood
JvS schreef: Bas, superman haha
|
vr nov 20, 2009 5:51 pm |
|
|
*Vincent*
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di jan 15, 2008 10:56 pm Berichten: 5000 Woonplaats: Oegstgeest
|
Re: Rol van delen van de uitlaat?
Klopt ja, ik geloof dat de hoek niet groter dan 8 graden mag zijn, tenzij je het in een trappensysteem zet. Een 2 of 3-traps systeem kan het oplopen tot wel 30 graden. Ik wist trouwens niet dat je uitlaat ook een vacuum trekt uit de cilinder, ik dacht dat hij alleen mengsel wat uit de cilinder werd geduwt terug naar binnen werd geduwt. in het verhaal op 2stroke-tuning.nl staat ook dat de expansie-uitlaat vergelijkbaar is met een Turbo op een 4-takt, en dat hij het vermogen met wel 200% kan laten toenemen Vet interessant dit
_________________ Four wheels move the body Two wheels move the soul Te koop: 20 PK 70cc Pro Race AM6 cilinder, PB met een goed bod!
|
vr nov 20, 2009 6:02 pm |
|
|
*Vincent*
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di jan 15, 2008 10:56 pm Berichten: 5000 Woonplaats: Oegstgeest
|
Re: Rol van delen van de uitlaat?
op hoeveel graden staat BDP bij een AM6 blok?
_________________ Four wheels move the body Two wheels move the soul Te koop: 20 PK 70cc Pro Race AM6 cilinder, PB met een goed bod!
|
vr nov 20, 2009 8:43 pm |
|
|
RobinRS98
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma feb 11, 2008 8:36 pm Berichten: 429 Woonplaats: Nieuw-Buinen
|
Re: Rol van delen van de uitlaat?
180 graden volgens mij, als je na gaat dat als de krukas 1 keer rondgaat dat dat 360 graden is bdp 180 graden
_________________ Mijn RS OM
|
vr dec 04, 2009 9:23 pm |
|
|
SdeHaan
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di feb 26, 2008 5:17 pm Berichten: 603 Woonplaats: Genemuiden
|
Re: Rol van delen van de uitlaat?
Even reactie vanaf Vincent.
Vincent Mexicaanse miep! Yamaha TZR te koop! zegt:
Mijn uitlaatpoort gaat open op 190.98 graden, dan lijkt 10 graden mij een beetje raar, want dan is de zuiger naar mijn idee nog geen 1/18e van de afstand omlaag gegaan, en dat zou neerkomen op 1,5 mm onder BDP. Dan lijkt mij eerder dat dat het ontstekingsmoment is.
_________________ *Aprilia RS250*
|
vr dec 04, 2009 9:43 pm |
|
|
BKD
ApriliaForum Member
Geregistreerd: vr feb 02, 2007 4:42 pm Berichten: 783
|
Re: Rol van delen van de uitlaat?
Als het ODP 0 graden is, is het BDP 180 graden. als de uitlaatpoort 190 graden is, is het 95 graden in 1 slag.
_________________ BKD 70cc sprinter
|
za dec 05, 2009 2:16 pm |
|
|
TimoO
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo aug 19, 2009 6:08 pm Berichten: 41
|
Re: Rol van delen van de uitlaat?
[quote="*Vincent*"]Een diffusor met 7°/12°, 70%/30 % is wat korter dan een diffusor met een rechte 8° diffusor,[quote] Met deze hoeken bedoelen ze de hoek van de conus, heeft niets met cilinders te maken. Dus de eerste diffusor conus is 70% van de totale diffusor lengte met een hoek van 7°, en de tweede is 30% v.d. totale diffusor lengte met een hoek van 12°
|
za dec 05, 2009 7:37 pm |
|
|
*Vincent*
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di jan 15, 2008 10:56 pm Berichten: 5000 Woonplaats: Oegstgeest
|
Re: Rol van delen van de uitlaat?
Dat klinkt vrij logisch, dus daar kan ik wel mee leven. Maar het is dus waar dat 0 graden ODP en 180 BDP is? Ik dacht namelijk dat het anders was.. (Nergens op gebaseerd, maar ik vond het zo raar staat dat mn uitlaatpoort opent op 190.98 volgens een spreadsheet die ik gebruik voor berekeningen... )
_________________ Four wheels move the body Two wheels move the soul Te koop: 20 PK 70cc Pro Race AM6 cilinder, PB met een goed bod!
|
ma dec 07, 2009 1:18 pm |
|
|
TimoO
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo aug 19, 2009 6:08 pm Berichten: 41
|
Re: Rol van delen van de uitlaat?
0 graden = TDC (top dead center) 180 graden = BDC 360 graden = TDC
de 191 graden die je uitkrijgt is je uitlaatpoorttiming, je uitlaatpoort stat dus 191 graden lang open. Hij opent op (191/2) 95,5 graden voor BDC en sluit op 95,5 graden na BDC.
|
ma dec 07, 2009 7:33 pm |
|
|
*Vincent*
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di jan 15, 2008 10:56 pm Berichten: 5000 Woonplaats: Oegstgeest
|
Re: Rol van delen van de uitlaat?
Die 191 graden is dus gerekent in zowel de opgaande beweging als de neergaande beweging? Want dan klinkt het opeens wel logisch...
_________________ Four wheels move the body Two wheels move the soul Te koop: 20 PK 70cc Pro Race AM6 cilinder, PB met een goed bod!
|
wo dec 09, 2009 2:28 pm |
|
|
|