Auteur |
Bericht |
RS_Patrick
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do dec 01, 2005 8:01 am Berichten: 773 Afbeeldingen: 3 Woonplaats: Huizen
|
 Standaard Krukas en 70cc
Hier heb ik een Foto voor degenen die denken dat ze een dikke cilinder zo op een standaard AM6 krukas kunnen ploffen, gaat een tijdje goed... Heb er zo al een paar gezien en van gehoord. Ik heb hier 2 krukasjes zo liggen. Roze Top 75cc 1500km met dat als resultaat, Zwarte Top 72cc 3000km met het zelfde resultaat. Big-end en krukas lagers mankeerde niks aan, alleen die breuk in de krukas.
Het is niet voor niets dat racekrukasjes aan de vliegwiel kant dikker zijn. hoor zo vaak dat het niet nodig is om bij 70cc de krukas te vervangen.....
Je kan er voor kiezen om gewoon door te rijden met je standaard krukas tot hij stuk gaat en hem dan vervangen, maar als dit gebeurt loop je het risico dat het vliegwiel zig ook nog eens vast hapt in de onsteeking en je dan ook nog is een nieuwe onsteking en vliegwiel nodig hebt.
Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: AM6 Krukas na 70cc avontuur
crank.JPG [ 25.36 KiB | 5225 keer bekeken ]
|
do dec 08, 2005 4:41 pm |
Persoonlijk album
|
 |
lagel
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo jun 16, 2004 4:03 pm Berichten: 918 Woonplaats: hoeven
|
ik heb met mijn ori krukas 5000km op 70cc gereden. niks mis mee, nog helemaal goed, ik was er zelf eerst ook van overtuigd, maar die ori assen kunnen echt wel wat hebben hoor. setups die ik erop heb gehad.
mhr 70cc, 21mm, jolly sp 70/80cc ori ontsteking
mhr 70cc, 21mm, jolly sp 70/80cc hpi
ik maakte ook gewoon 13000 13500 toeren, dus wat jij zegt klopt niet helemaal. mijn krukas is nog helemaal in orde en gaat nu ook weer in ander blok.
_________________ Project rs telefonica movistar 2005, Marco Melandri
|
do dec 08, 2005 7:03 pm |
|
 |
RS_Patrick
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do dec 01, 2005 8:01 am Berichten: 773 Afbeeldingen: 3 Woonplaats: Huizen
|
zou het er niet op wagen, heb er meerdere gezien en het van meerdere dealers en mensen gehoort. zo als ik al zij, racekrukasjes worden niet voor de grap aan de kant van het vliegweil dikker gemaakt. kijk bvb maar naar een Dopler ER1 krukas. 6204-C3 lager aan de vliegwiel kant inplaats van 6203.
ik zeg ook niet dat het altijd gebeurt, maar wel vaak genoeg om er wel even over na te denken wat je doet. en btw jij had een HPI ontsteking er op ook nog en het probleem heeft te maken met de massa van het vliegwiel. torsie acceleratie/deacceleratie
|
do dec 08, 2005 7:29 pm |
Persoonlijk album
|
 |
Nollie
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma feb 07, 2005 10:58 pm Berichten: 944 Afbeeldingen: 4 Woonplaats: Sprang-Capelle
|
hij heeft ook met orri onsteking gerden dus...
_________________ Een echten man zorgt dat hij bier zuipen kan!
|
do dec 08, 2005 7:31 pm |
Persoonlijk album
|
 |
Fast-Rider
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo jun 27, 2004 12:05 am Berichten: 831 Woonplaats: Roosendaal
|
beetje erg zonzin topic. zoiets kan met elke as gebeuren. ken dopplers waar het ook mee is gebeurd.
Er is absoluut NIX mis met de ori as.
Gilar 74 cc rijd al dik 15K Km op de ori as + ontsteking.
Met een ori as moet je idd geen 16 K willen draaien met dikke tuned pr of manston ofzo maar dat is vrij logisch lijkt mij.
_________________ DISCLAIMER:
Fast-Rider (Bas) is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze post en wijst iedere aansprakelijkheid af met betrekking tot de plaatsing van dit bericht onder invloed van drank en/of andere verdovende middelen.
|
do dec 08, 2005 7:52 pm |
|
 |
RS_Patrick
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do dec 01, 2005 8:01 am Berichten: 773 Afbeeldingen: 3 Woonplaats: Huizen
|
Nollie schreef: hij heeft ook met orri onsteking gerden dus...
dus...? mischien optijd vervangen voor HPI of gewoon geluk dat het wel goed gaat.
zeg ook niet dat het altijd gebeurt, maar laten we het op zeker 25% houden die zo afbreken na een paar 1000km.
ligt ook er aan hoe je rijd en de rest van de setup en zo.
breken af door torsie van acceleratie en afremmen van de motor en hoe hoger het toerental hoe groter die krachten worden.
bij mezelf liet ik ook de krukas gewoon zitten en wachte ook af of het stuk ging of niet met vervangen.
had als het echt fout ging toch nog een paar ontstekingen met vliegwiel liggen dus als het vliegwiel vast sloeg was het toch niet zo een ramp.
brak dus na 1500km al af, gelukig voor de rest niks beschadigt.
alleen dat wat je daar op de foto ziet. big end is nog gewoon perfect.
|
do dec 08, 2005 8:19 pm |
Persoonlijk album
|
 |
lagel
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo jun 16, 2004 4:03 pm Berichten: 918 Woonplaats: hoeven
|
heb mijn ontsteking niet optijd vervangen en het is ook geen geluk!
_________________ Project rs telefonica movistar 2005, Marco Melandri
|
do dec 08, 2005 9:19 pm |
|
 |
johntzr
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma sep 12, 2005 9:36 pm Berichten: 154 Afbeeldingen: 1 Woonplaats: Sint Jansklooster
|
wat merk je dan eigenlijk onder het rijden als die ineens afbreekt?
_________________ (\__/)
(='.'=)
(")_(")
|
do dec 08, 2005 9:22 pm |
Persoonlijk album
|
 |
Lucas
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za dec 11, 2004 1:59 pm Berichten: 1467 Afbeeldingen: 1 Woonplaats: 's-Graveland
|
dat er een rib uit je lijf gerukt word..
_________________ Peter ze R6 is hip! 50cc Schakel record;....Reactie.......Top Snelheid....Eindtijd ................................................................. 0.03............93.0.................8.459
|
do dec 08, 2005 9:25 pm |
|
 |
Ferran
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:27 pm Berichten: 148 Afbeeldingen: 2 Woonplaats: Maarssen
|

RS_Patrick schreef: Nollie schreef: hij heeft ook met orri onsteking gerden dus... dus...? mischien optijd vervangen voor HPI of gewoon geluk dat het wel goed gaat. zeg ook niet dat het altijd gebeurt, maar laten we het op zeker 25% houden die zo afbreken na een paar 1000km. ligt ook er aan hoe je rijd en de rest van de setup en zo. breken af door torsie van acceleratie en afremmen van de motor en hoe hoger het toerental hoe groter die krachten worden. bij mezelf liet ik ook de krukas gewoon zitten en wachte ook af of het stuk ging of niet met vervangen. had als het echt fout ging toch nog een paar ontstekingen met vliegwiel liggen dus als het vliegwiel vast sloeg was het toch niet zo een ramp. brak dus na 1500km al af, gelukig voor de rest niks beschadigt. alleen dat wat je daar op de foto ziet. big end is nog gewoon perfect.
dikke onzin een standaart krukas kan meer hebben dan jij denkt, als jij je krukas en je krukaslagers goed uit laat balanceren kan er weinig mis gaan, aan jou krukas te zien hoe die is afgebroken is dat niet het geval geweest was hij wel goed uitgebalanceerd geweest dan was er niks gebeurd, ik heb bij een kameraad een 80cc malossi gemonteerd op standaard krukas en goed uitgebalanceerd de rest van zn setup was ook niet mis (17,6 pk) de krukas draait nog steeds perfect dus wat je allemaal typt klopt niet egt
_________________
Project special sprint rs!
|
do dec 08, 2005 9:29 pm |
Persoonlijk album
|
 |
Fast-Rider
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo jun 27, 2004 12:05 am Berichten: 831 Woonplaats: Roosendaal
|
je heb gewoon ongeluk. want de doppler kan het ook gewoon mee gebeuren. en dat de ene kant dikker is als de andere dat is ook maar bij 1 type krukas zo en bij de rets niet. dus das ook een beetje vaag verhaal.
Het enige verschil met ''race'' asjes is dat ze volle wangen hebben.
_________________ DISCLAIMER:
Fast-Rider (Bas) is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze post en wijst iedere aansprakelijkheid af met betrekking tot de plaatsing van dit bericht onder invloed van drank en/of andere verdovende middelen.
|
do dec 08, 2005 9:36 pm |
|
 |
johntzr
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma sep 12, 2005 9:36 pm Berichten: 154 Afbeeldingen: 1 Woonplaats: Sint Jansklooster
|
Citaat: dat er een rib uit je lijf gerukt word..
als je dan een nieuwe krukas moet kopen zul je bedoelen  maar ik bedoel meer als die onder het rijden ineens kapot gaat en hoe kun je dit van te voren aan zien komen?
_________________ (\__/)
(='.'=)
(")_(")
|
do dec 08, 2005 9:37 pm |
Persoonlijk album
|
 |
peteRS
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo feb 02, 2005 6:22 pm Berichten: 1760 Afbeeldingen: 95 Woonplaats: Zeewolde (FL)
|
Hadden we net iedereen ervan overtuigd dat je met een ori as best 70cc kan rijden komt dit topic! Nu gaat iedereen weer 100x dezelfde vraag stellen of ze een andere as erin moeten doen..
|
do dec 08, 2005 9:38 pm |
Persoonlijk album
|
 |
Ferran
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:27 pm Berichten: 148 Afbeeldingen: 2 Woonplaats: Maarssen
|
niet, gewoon zorgen dat je het spul er juist onder hebt zodat je met een gerust hart kan rijden
_________________
Project special sprint rs!
|
do dec 08, 2005 9:39 pm |
Persoonlijk album
|
 |
RS_Patrick
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do dec 01, 2005 8:01 am Berichten: 773 Afbeeldingen: 3 Woonplaats: Huizen
|
Fast-Rider schreef: je heb gewoon ongeluk. want de doppler kan het ook gewoon mee gebeuren. en dat de ene kant dikker is als de andere dat is ook maar bij 1 type krukas zo en bij de rets niet. dus das ook een beetje vaag verhaal.
Het enige verschil met ''race'' asjes is dat ze volle wangen hebben.
Rest niet? zijn er een hele hoop die het heben, niet echt alleen maar Dopler.
En als ze het vragen of er een 70cc op een orginele krukas kan zeg je gewoon kan en meestal gewoon goed gaat maar soms ook fout. ligt ook aan de setup die ze er opzetten he? als je een setup neemt die flink toeren wil maken lijkt het me dat je er wel een krukasje inzet, lijkt me toch vrij normaal als je een hoop geld uitgeeft aan een dure cili dat je er dan ook een bijpasende krukas in zet al is het alleen al voor de prestaties
|
do dec 08, 2005 9:51 pm |
Persoonlijk album
|
 |
|