deze FAQ/HOWTO is van mij en mag niet zonder mijn goedkeuring verspreid worden op andere fora/websites en soortgelijken.Door Royal ClubGoed, ik ga je nu vertellen hoe IK mijn brommer afstel, en zoals het altijd goed zou moeten gaan.
onthoud wel dat afstellen VEEL tijd en MOEITE kost, mocht je lui van aard zijn kan dit een probleem opleverenHier zie je een schema, zodat je kan zien waar je het moet zoeken, als je brommer raar doet op een bepaald toerental/gas-stand.
Ten eerste is het de bedoeling dat je een heel assortiment aan sproeiers hebt, dus gewoon 150 tot en met 300, ik noem maar wat.
Begin altijd met een hele grote sproeier, bij mn keihin 28mm pwk D-slide begin ik meestal met sproeier 180, dit is enkel een voorbeeld. Voor een dellortho 21mm en kleiner kan je bijvoorbeeld met 140 beginnen.
Kijk of je je brommer aan de praat krijgt.
Probeer eerst je brommer stationair lopende te krijgen, mocht dit nou niet te doen zijn met de stationairschroef of luchtschroef, stel dan eerst vast wat de symptomen zijn:
Verzuipen: veel rook stotteren als je gas geeft.
Smoren: meteen uitvallen, alleen heel hoog stationair kunnen lopen. Alleen willen lopen als je gas bijgeeft.
Je kan, voor voorlopig, je stationair gewoon ver indraaien.
Luchtschroef houden we aan op 2slagen uitgedraaid.
Goed, als het ook maar een beetje stationair wil lopen is het al goed genoeg!
Dan gaan we nu proberen te rijden. Ga niet gek doen door meteen volgas tegaan rijden ofzo, want dan zal je brommer in veel gevallen vastslaan of iets dergelijks.
Oke, verder met afstellen, zet je gasnaaldclip in het midden, en, in dit geval, sproeier 180.
rijd de brommer ten alle tijde altijd goed warm, dit is meestal met een KM of 5 wel gedaan.Ga een rondje rijden, en luister naar wat je brommer doet, stottert ie heel hevig, valt ie makkelijk weg, etc. etc.
Je
MAG in de powerband komen, maar
zeker niet verder als de 4de versnelling tijdens de afstel periode.
Oke, als het goed is heb je nu dus een rondje gereden, en ondervonden wat er aan de hand is.
De bedoeling voor nu is, om overal te rijk te hebben. Dus overal stotteren, dan zit je in elk geval veilig voor warm/vastlopers.
Mocht je dus bovenin toeren, in zn 4 geen stotter waarnemen, monteer dan een grotere sproeier, tot dat deze een beetje gaat stotteren.
Laat de afstelling onder je powerband even voor wat het is, we focussen ons nu op bovenin.
Als je gedaan heb wat hierboven staat, zou je brommer moeten stotteren bovenin. Monteer sproeiermaat voor sproeiermaat een kleinere sproeier. Mocht je nou echt niet eens bovenin kunnen komen omdat het zo ernstig is, dan kan je bijvoorbeeld 5sproeiermaten kleiner gaan zitten.
Wederom kijken of het nog te rijk loopt.
Hiermee ga je aanklooien tot je brommer (als die warm gereden is uiteraard) net niet meer stottert bovenin, of echt net een beetje stottert.
Volgende stap, alles voor je powerband afstellen:
Als het goed is, zou je gewoon voor de powerband last moeten hebben van stotteren, dit kan je o.a. stellen met je gasnaald stand. (deels ook met je hoofdsproeier, maar daar kom ik zo weer op)
Als je je gasnaald
clipje OMHOOG doet, ZAKT je naald, waardoor je een armer mengsel krijgt rond dat toerental, kwart gas tot 3/4 gas, zoals ook in het schema staat.
Als je je naald laat zakken, is het verstandig om je luchtschroef ook iets
in te draaien, omdat je minder mengsel heb, is er ook minder lucht nodig.
Dit doe je tot je geen last meer heb van stotteren voor je powerband.
Stel nou, je blijft maar last houden van stotteren, voor de powerband, en je naald staat al helemaal onderaan, (clipje bovenaan dus) dan moet je een kleinere hoofdsproeier monteren. Dit doe je wederom sproeiermaat voor sproeiermaat
dit bedoelde ik dus dat je je 'midden toeren' afstelling ook kan beinvloeden met je hoofdsproeierMocht je dan merken dat je bovenin weer last krijgt van te arm lopen, dan moet je opzoek naar een andere gasnaald, hiervoor verwijs ik door naar een brommerzaak, moet je hun even mailen, je probleem voorleggen, en vragen of ze een andere naald voor je kunnen regelen. Eventueel zou je dit ook kunnen doen bij een motorcross zaak. (bij delortho heb ik nog nooit een andere naald hoeven monteren)
En dan zijn we aangeland bij je stationair afstelling/onderin afstelling:
Dit kan je stellen met stationair sproeier, en je stationairschroef.
Als je niet uit jezelf je stationair heb aangepast tijdens het afstellen, zal deze nog steeds rete hoog lopen;)
Draai je stationair schroef uit, en kijk of je brommer netjes blijft lopen.
Is dit niet het geval, dan zal het 9vd 10 keer het geval zijn dat ie even blijft lopen, en daarna uitvalt. Dit duid meestal op een te kleine stationair sproeier, ook daarvoor verwijs ik je naar een brommerzaak. Bestel, zo mogelijk, een heel doosje. (kijk eerst welke maat sproeier er inzit!, deze zit meestal vlak naast je hoofdsproeier, en is lang en dun.)
Ik hoop dat je het begrepen heb, mocht ik ergens onduidelijk zijn quote dat stukje even, en zeg erbij wat je er niet aan begrijpt.
Eventuele fouten voorbehouden, en ik ben
NIET verantwoordelijk voor je eigen geklungel en of schade die daar op volgen.
Mocht je nou commentaar hebben op dit stuk, onderbouw het dan.
Aanvullingen zie ik ook graag
aanvulling nr1.
Citaat:
Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
[...]
Je bent te voorbarig. De methode van Kenny ken ik namelijk.
Citaat:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
De luchtstelschroef regelt de hoeveelheid lucht die naar de statonaire sproeier (doseur) gaat.
Het bereik van de luchtstelschroef is een 1/2 tot 2 slagen uitgedraait.
Valt hij buiten dit bereik dan moet de stationaire sproeier groter danwel kleiner.
De opbrengst van de stationaire sproeier wordt opgeteld bij de opbrengst van de hoofdsproeier.
Je laat de motor stationair ± 1500 rpm draaien en draait de luchtstelschroef zo ver open dat de motor het hoogste (stationaire) toerental gaat lopen en draait de schroef dan 1/4 slag in.
Daarna regelt men het stationaire toerental met de stationair schroef terug naar het gewenste stationaire toerental.
:r :r :r
gelieve géén vragen over hoe je die en die setup moet afstellen, dit is zodat iedereen zelf maar eens gaat proberen te stellen.deze FAQ/HOWTO is van mij en mag niet zonder mijn goedkeuring verspreid worden op andere fora/websites en soortgelijken.