dan wil je de werking van een binnen of 'inner' rotor weten
HPI, nogmaals, is gewoon een merk, pvt, malossi en nog wat varianten maken ook binnenrotors namelijk
een inner rotor ontsteking heeft een veel lichtervliegwiel dan je orginele ontsteking, waar een orgineel bijvoorbeeld 1,5kilo weegt weegt het vliegwiel van een inner maar 400gram ..
je vliegwiel draait rond
en als je meer toeren gaat maken moet dat gewicht steeds sneller op gang gebracht worden
naja neem maar een zware hamer en beweeg hem van links naar rechts, dat kost kracht
als je nu een lichte hamer neemt en je beweegt die de zelfde afstand van links naar rechts kost dat veel minder kracht en kan je dat veel sneller doen
dit gebeurt er ook met je ontsteking, die laat zich veel makkelijker op toeren brengen
dus als je vanaf stationair toerental je gas open trekt is die met binnenrotor VEEL sneller op de (bijvoorbeeld) 10.000 toeren dan dat je dat met een normale ontsteking zou doen
het voordeel onder het rijden wijst zich een klein beetje van zelf
als je in zijn 1 weg rijd kost het normaal kracht om de brommer in beweging te brengen en ondermeer een deel van die energie gaat verloren aan het opgang brengen van de motor (door het zware vliegwiel etc)
als je dit dus lichter maakt, komt de motor makkelijker op toeren, en is er weer een factor minder om de brommer op gang te brengen
je zal dus sneller op trekken
en dat toffe geluid komt dus gewoon voort omdat je blok niet zo 'traag' klinkt maar heel Fel omdat die veel sneller in toeren komt
er zijn nog meer voordelen (en ook nadelen) aan een binnen/inner rotor ontsteking, maar dat gaat nog wat dieper op de tuning in
mzzl