Groot probleem met (mogelijke) warmlopers.
Auteur |
Bericht |
Jegor
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma maart 27, 2006 5:12 pm Berichten: 48 Woonplaats: Bunnik
|
 Groot probleem met (mogelijke) warmlopers.
Het betreft hier een Yamaha TZR, zelfde blok dus dacht kan het hier net zo goed posten.
1 week geleden reed ik ongeveer met 9000 toeren 80 km/h. Op een gegeven moment hoorde ik opeens WOOOSH(alsof er iets afsloot, heel snel geluid, of alsof er iets snel door een buis schiet) en viel me brommer meteen uit( gewoon 0 toeren).
Dus ik stoppen en gekeken, 30 seconde later aangelopen en hoppa ik kon weer vrolijk door.
Op de terugweg( nadat hij +/- 2 uur stil heeft gestaan) kon ik hem starten zonder problemen en ook rijden zonder problemen.
Toen ik ongeveer 10 minuutjes bij 9000 toeren@80 had gereden kreeg ik hetzelfde geluid en viel hij uit. Deze keer zag ik het temperatuurlampje echter 1 seconde branden.
Wat kan dit zijn? Mijn toerenteller deed raar op de heenweg, kan het soms een sensor zijn die je brommer doet afslaan ofzo als hij te heet word?
Btw toen ik op de terug weg reed reed ik geen volgas gewoon zo je gas houden dat hij 80 reed, op de heenweg gaf ik wel vol gas en was hij nog aan het optrekken naar de 95 en bij 80 gebeurde het.
Hij rijd nu ook een stuk langzamer maar niet op top maar meer met optrekken. Hij heeft een heel wisselende powerband , soms zit ik bijvoorbeeld bij 7000 toeren 50km/u en dan geef ik volgas en dan gaat hij gewoon niet sneller( Zelfs heel langzaam langzamer).
Ik weet dat 2takt zo een eigenschap heeft, maar toen ik eerst deze uitlaat had was het lang niet zo erg, kon ik gewoon bij 4000 toeren optrekken maar ging het heel langzaam. Zoals het dus naar mijn mening hoort.
Mijn setup:
TZR 2005
Yasuni HMR/2
19mm carb
Sproeier 120
11/47(Standaard vertanding dus weet niet 100% of dit klopt, komt wss volgende week 12/47 oid onder)
UPDATE: Gisteren begon het te regenen toen ik naar mijn werk aan het rijden was, hij ging eerst heel raar doen steeds minder toeren en na 1 minuut viel hij totaal uit en was hij bijna niet aan te krijgen( Heel veel aanlopen en dan na 7000 toeren als een malle stotteren).
3 uur later nadat ik naar huis ging was het alweer 2 uur droog en mijn brommer reed echt super, trok heerlijk op , opeens ook bredere powerband(Zoals hij ook reed toen ik net mijn nieuwe uitlaat erop had).
En nadat ik een paar minuten had gereden gebeurde het weer @90 kmh 10000 toeren.
Hetzelfde geluid en hierna ging het temperatuur lampje 10 seconde branden ofzo, nadat ik even heb gewacht ben ik weer verder gereden en hij rijd weer kut.
|
za mei 03, 2008 12:33 am |
|
 |
Ari
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di mei 29, 2007 7:05 pm Berichten: 2948 Woonplaats: Aalsmeer
|
warmlopertjes dus, heb ik ook gehad (nu nog steeds met die nieuwe zuiger  )
za mei 03, 2008 1:23 am |
|
 |
s1acker
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo jan 13, 2008 6:20 pm Berichten: 2940 Woonplaats: Ermelo
|
Ik had ook zoiets als dit, je gaf meer gas en je raakte toeren kwijt
probleem: stukje van bougie af 
za mei 03, 2008 5:54 pm |
|
 |
Ari
ApriliaForum Member
|
za mei 03, 2008 6:08 pm |
|
 |
MaARtEn rs50
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma aug 27, 2007 12:17 am Berichten: 19 Woonplaats: Alteveer
|
ik heb ook net warmloper gehad, ik heb alleen nieuw zuigertje en bougie erop gezet. Maar brommer viel bij mij ook gelijk uit.
|
za mei 03, 2008 6:15 pm |
|
 |
s1acker
ApriliaForum Member
|
Ari schreef: :0o: wil je gewoon zeggen dat we nieuwe bougies nodig hebben??? dat was het 
Dat was gewoon mijn probleem, en ik had ongeveer hetzelfde als hem 
|
za mei 03, 2008 6:17 pm |
|
 |
Ari
ApriliaForum Member
|
me3... <ari is heeeel hard naar et garage aan et renne>
za mei 03, 2008 6:19 pm |
|
 |
s1acker
ApriliaForum Member
|
haha, ik wist niet meer wat ik moest doen..me bougie was goede kleur.
Later nog maar een keer gaan kijken en toen merkte ik op dat er gewoon een stukje van af was XD. Echt beun haha
za mei 03, 2008 6:26 pm |
|
 |
Ari
ApriliaForum Member
|
za mei 03, 2008 6:41 pm |
|
 |
cebess
Administrator
Geregistreerd: ma jan 13, 2003 7:17 pm Berichten: 3209 Afbeeldingen: 33 Woonplaats: Uden
|

ziet er perfect uit. Is ook precies het type dat er origineel in zit (BR9ES).
Ik heb ook een tzr gehad van 2004-2005 ofzo (ondertussen al gesloopt voor onderdelen).
Die dingen die jij opnoemt komen mij opzich wel bekend voor.
Ik had ook regelmatig problemen met elektra en ontsteking, ik heb toen het volgende gedaan:
- Originele bougiedop vervangen door een siliconen geval (zo'n rode) omdat die beter waterdicht zijn.
- Aansluiting op de bobine van de bougiekabel en de oranje draad goed ingetaped met isolatietape.
- volgensmij ook de temperatuur sensor op de cilinderkop geisoleerd omdat daar bij mij standaard niets op zat van isolatie. Weet ik niet meer 100% zeker maar moet je maar even nakijken.
Alle problemen van jou zouden veroorzaakt kunnen worden door vocht problemen denk ik, hoeft niet perse een warmloper te zijn. Ik heb het zelf wel meegemaakt maar dat lag aan een kapotte/lekke oliepomp. De standaard mikuni pomp heb ik 2 keer vervangen onder garantie. Toen de laatste uiteindelijk weer ging lekken heb ik er 1 tje van een rs opgezet. Dat is namelijk een dellorto geval. Past er in feite zo op, hebt heb alleen een ander kapje nodig. Gewoon 1tje van een rs blok met dellorto oliepomp dus.
Ik weet niet hoeveel km er op de teller staat maar ik heb de brommer na 25.000 km in onderdelen verkocht, was het helemaal zat met alle problemen. Hoop niet dat jou hetzelfde gebeurd. (Voor mij nooit meer een yamaha brommer.)
|
zo mei 04, 2008 2:09 pm |
Persoonlijk album
|
 |
Ari
ApriliaForum Member
|
myne heeft wndaag 1600 op de teller aangeduid, heb 300km nieuwe zuiger en het is echt een warmloper
zo mei 04, 2008 7:27 pm |
|
 |
s1acker
ApriliaForum Member
|
Ari schreef: myne heeft wndaag 1600 op de teller aangeduid, heb 300km nieuwe zuiger en het is echt een warmloper
je bougie is wel gewoon goed ja 
|
zo mei 04, 2008 10:50 pm |
|
 |
Jegor
ApriliaForum Member
|
Sorry dat ik zo laat reageer jongens, had een beetje last van wat katers.
Anyway mijn TZR heeft nu 17000km op de teller, maar dat verhaal over de bougies zou best kunnen kloppen want toen ik en een vriend van me de bougie eraf haalden zat hij moer en moer vast.
Mijn vriend zei: Ik ga het nu proberen maar het is niet mijn schuld als de bougie kapot gaat  , met veel gebeun ging hij eraf en hij was een beetje verroest. Mischien dat na dit beunwerk al mijn problemen begonnen want daarvoor had ik nooit problemen en heb ik hele lange stukken gereden met hoge toeren( Nog oude uitlaat).
Ik ga zoeizo morgen een nieuwe ketting+vertanding kopen want een van mijn tandwielen is zo versleten dat ik niet meer dan 2% gas kan geven anders slipt me ketting gewoon door. Ik zal dan ook gelijk een nieuwe bougie halen, heeft het trouwens enige zin om er een te halen met een hogere warmtegraad?
|
zo mei 04, 2008 10:56 pm |
|
 |
Ari
ApriliaForum Member
|
s1acker schreef: Ari schreef: myne heeft wndaag 1600 op de teller aangeduid, heb 300km nieuwe zuiger en het is echt een warmloper je bougie is wel gewoon goed ja 
en het kleur dan?
het moet koffiebruin zijn maar k heb geen flauw idee of die koffiebruin genog is 
zo mei 04, 2008 11:01 pm |
|
 |
Jegor
ApriliaForum Member
|
Ik weet het niet zeker maar volgens mij is je kleur een beetje aan de witte kant, zo 2 maten te klein gok ik zo. Correct me if I am wrong
|
zo mei 04, 2008 11:26 pm |
|
 |
|