De xenon verlichting heb ik nu zo'n 2 jaar in de brommer zitten en het werkt nog steeds. Echter heb ik wel redelijk wat aanpassingen moeten doen om het goed werkend te krijgen, niet echt iets dat ik iemand wil aanraden. Het is een redelijk technisch verhaal maar ik zal een poging wagen.
Allereerst verbruikt een xenon set zo'n 35w, dat is bij 12v zo'n 3A. In theorie zou een 4Ah accu na iets meer dan 1 uur volledig ontladen zijn. De normale belasting van zo'n accu is lang niet zo hoog dus het laadcircuit is niet hierop gemaakt. Zou je toch zo gaan rijden dan sta je binnen een paar uur met een lege accu en zonder verlichting.
Als we naar het laadcircuit kijken dan zie je dat deze bestaat uit een enkelfase gelijkrichter. Dat wil zeggen 1 diode. Hier staat nog wat uitleg:
http://nl.wikipedia.org/wiki/GelijkrichterDaar zie je dus 2 plaatjes met dat groen erin. Je ziet dat er uit een enkelfase gelijkrichter gaten zitten. Komt er op neer dat je dmv. dubbelfase gelijkrichting 2 x zoveel energie kan halen uit je dynamo. Dit heb je nodig om je accu en xenon voldoende te kunnen voeden.
Ik heb dit aangepast maar dat gaat niet zomaar. Het is namelijk zo dat de massa aansluiting van de spoel niet meer gelijk is aan de - van de accu. Je moet dus de massa kant van de lichtspoel op je vliegwiel los maken en hieraan een draad solderen die tot onder je tank loopt. De gele draad trek je los van je kabelboom/ spanningsregelaar. Op de gele en de extra draad komt dan je bruggelijkrichter (blokje met 4 aanslutiingen). Uit die bruggelijkrichter komt dan + en -. De - gaat aan het frame of aan de - pool van je accu. De + gaat naar de groene draad die naar je gelijkrichter van je accu loopt. Deze mag er gewoon tussen blijven zitten, beetje afhankelijk van hoeveel toeren je brommer draait en hoeveel spanning er opgewekt wordt. Hier geldt meten is weten.
Die groene kan je overigens gewoon van je spanningsregelaar af trekken. Dan zit er nog een draad, die is voor je verlichting. Deze draad trek je ook los en leg je aan de groen/gele draad (12V via contact).
De spannigsregelaar heb ik wel weer gebruikt om de spanning toch wat te beperken zodat bij hoge toeren en xenon uit je verlichting niet kapot gaat evenals je accu.
Verder heb ik de accu capaciteit wat verhoogt om het laden ook wat beter te laten gaan. Heb er gewoon wat extra accu's bij gezet achterin.
Als dat allemaal klaar is dan zit je verlichting via je contactslot op je accu aangesloten, best gaaf hoor.
Nu kan je gewoon je xenon aanlsuiten op je draden van je voorlicht.
Je moet nog wel nameten of de accu's voldoende geladen kunnen worden enz.
Om echt eerlijk te zijn, geen makkelijke klus en succes niet gegarandeerd. Daarom zeg ik ook altijd dat het niet mogelijk is.