HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu vr feb 07, 2025 6:05 am




Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 Foekema Symmetric Two-strole system 
Auteur Bericht
lucf
ApriliaForum Member

Geregistreerd: do jan 18, 2007 2:34 am
Berichten: 52
Antwoord met een citaat
Bericht Foekema Symmetric Two-strole system
Hello 2 stroke enthusiast,

Hereby I will inform you about my new 2 stroke system. About 2 years ago, I got the idea to change the way of scavenge of the cylinder. This idea is not very difficult, but realising ideas like this is not that easy, because it has to be made very precisely.

Till so fare I didn't want to spend time for it, because there are many more important things to do when you want to be the fastest 50cc sprinter in the world on the 150 meter and the 1/4 mile.

But I was very surprised when reading the magazine of Kickstart of january this year, that someone else also got a new idea about that, he called it the FOS system. When reading, I thought: "I'm not sure but it could be the same".

Lucky for me he didn't explain the system, otherwise he would be the first. May be it is different, than we will have 2 new system at almost the same time. May be there will come more new 2T systems at this moment, because I heard from good friends, that there are more young people in action with new systems!

That's why I don't want to wait any longer and introduce you the "Foekema Symmetric Two stroke system" (FST system)

Read all about it on my website and some forums about 2stroke tuning.
http://geocities.com/lucfoekema/FSTsystemNL.html


Kind regards,

Luc Foekema




Foekema Symmetric Two-stroke system

Nieuw 2 takt concept, het FST systeem
Zo'n jaar of 2 geleden, liep ik al met de gedachte over een nieuw 2T systeem, een nieuwe spoelwijze. De huidige omkeerspoeling is reeds nagenoeg vanaf het begin van de 2T ontwikkeling het systeem geweest en is tot op heden niet meer gewijzigd. Echter wanneer je gaat zoeken naar meer vermogen voor een 2T, dan kom je automatisch 'n keer op andere gedachten. Zo ook bij mij ca 2 jaar geleden. En zoals de naam al suggereerd is dat een symetrische spoeling.

Het was ook nog niet mijn bedoeling dit bekend te maken totdat ik in het januari nummer van Kickstart de colum van Frits Overmars las en hij ook sprak over zijn nieuwe FOS systeem. Het lijkt er zeer waarschijnlijk op dat Frits met eenzelfde systeem bezig is als waarover ik hier schrijf, maar ik weet het niet zeker. Hij heeft namelijk zijn systeem niet uitgelegd. Hij legt alleen uit waarom hij tot een nieuwe gedachte is gekomen. Het is exact diezelfde grondgedachte die ook mij tot deze nieuwe zienswijze heeft gebracht.

Op zich is het niet ingewikkeld om te bedenken, maar de uitvoering is bepaald niet eenvoudig te doen en dat is ook de reden, dat ik er nog steeds niet aan begonnen ben. Ik heb ook de indruk, doordat het niet zo ingewikkeld is, dat het ooit wel ergens eerder gemaakt moet zijn. Want er is in de loop der jaren ontzettend veel geëxperimenteerd op 2T gebied. Maar tot op heden ben ik het nog niet tegen gekomen. Onlangs hoorde ik wel van goede bekenden dat ook zij jonge mensen kenden die bezig zijn met een nieuw 2T systeem.

Ik heb het indertijd alleen op de Kreidler.nl site aangekondigd, maar verder niets onthuld over de uitvoering. Met enkel vrienden heb ik er toen in vertrouwen wel over gesproken. Aanvankelijk was ik van mening er niets over vertellen voordat het systeem zich bewezen had. Maar nu er meerdere kennelijk bezig zijn en ik er voorlopig nog niet aan toe kom om het te realiseren, werd het de hoogste tijd het toch maar aan te kondigen. Ook al om het verwijt te voorkomen dat ik achter anderen aanloop.

Wie nu de eerste zal zijn die het werkelijk tot uitvoering brengt is nog maar de vraag. Ook al is het theoretisch een veel beter principe om een hoger vermogen te halen, wil dat nog steeds niets zeggen dat het in de praktijk ook per definitie vast staat.

Symmetric scavenge of wel Symetrische spoeling
Het woord zegt al genoeg, de hele spoeling van zowel het verse als het verbrande gassen gaan symetrisch ofwel centraal door de cilinder. Na de verbranding gaan eerst de 4 rondom geheel symetrisch gelegen uitlaatpoorten gelijktijdig open zodat de verbrande gassen de cilinder naar alle kanten kunnen verlaten. Daarna openen gelijktijdig de eveneens geheel symetrisch gelegen spoelpoorten en kunnen de verse gassen naar binnen. Deze worden vlak over de zuiger recht naar het centrum van de cilinder gestuurd. Om vervolgens via het centrum van de cilinder richting verbrandingskamer bewegen. De resterende verbrande gassen worden op dat moment naar de buitenrand gedrukt. Vervolgens maakt het gas in de verbrandingskamer een omkeerbeweging achter het verbrande gas aan richting de 4 uitlaatpoorten
Dus 2 lagen volkomen symetrisch gelegen poorten boven elkaar, de ondersten zijn spoelpoorten, en erboven de uitlaatpoorten.
Hierdoor ontstaat aanzienlijk meer in- en uitlaat time area (tijd oppervlak) capaciteit.
De uitlaatpoorten kunnen nu echter niet doorlopen tot het onderste dode punt maar dat is helemaal niet belangrijk. Voordat de zuiger zover is zijn door de grote uitlaatcapaciteit alle verbrande gassen reeds in de 4 uitlaatpijpen verdwenen.


Voordelen van de symetrische spoeling
De grote winst met dit systeem is dat het gehele proces in een kortere tijd verloopt, de gassen kunnen zowel sneller de cilinder in als na verbranding eruit, waardoor het toerental aanzienlijk hoger kan zijn dan in het huidige concept.
Naast de grotere poort capaciteit is er door deze symetrisch spoeling nog een belangrijk voordeel en dat is het thermische gedrag van de cilinder.
De vervorming zal nu ook symetrisch plaatsvinden en niet zoals in het huidige systeem a-symetrisch, waardoor de nijging tot kromtrekken van de cilinder door een juiste koeling zoveel mogelijk voorkomen moet worden.


Uitvoering van het Symmetric system
De uitvoering is zoals ik al geschreven had minder eenvoudig. Het hele systeem moet ook heel nauwkeurig vervaardigd worden anders verloopt het proces niet symetrisch, ofwel niet in het centrum van de cilinder. Elke kleine afwijking in de spoel- en uitlaatpoorten en uitlaat pijp(en) is al funest voor een juiste werking van het systeem.
De 4 uitlaten rondom kunnen samen komen (of niet?) en daar zijn dan weer meerdere mogelijkheden voor, waarover ik elders reeds heb geschreven. Ook de spoelkanalen moeten rondom aangestuurd worden, dus ook het blok zelf moet worden aangepast.

Verder zijn er nog wat details waarop gelet moet worden om tot een succes te komen, maar die houd ik nog even voor mij. Dat geldt ook voor een juiste poorttiming, uitlaatpijp en de toerentallen die behoorlijk aangepast moeten worden. Over mijn oplossing ga ik pas schrijven zodra het systeem gedraaid heeft.

Jammer !!!
Jammer voor mij, want ik had onverwacht met een motor op dit systeem voor de dag willen komen. Helaas is het nieuwtje er nu vanaf. Maar over blijft nog wel:
"het voor de dag komen met een goede uitvoering van dit systeem"

Meerdere forums
Ik heb deze aankondiging gedaan op meerdere forums:

1. www.kreidler.nl
2. www.scootertuning.net
3. www.2stroke-tuning.nl
4. www.RD350.nl
5. http://zundapp.messageboard.nl
6. www.apriliaforum.nl
7. www.brommerforum.nl
Op enkele forums staat ook iets over het FOS systeem geschreven, waaruit ook duidelijk blijkt dat er over het systeem nog niets onthuld is. Ook wordt het nut ervan in twijfel getrokken, maar dat mag natuurlijk ook. Geen van deze nieuwe systemen heeft zich immers nog bewezen.


Bijlagen:
FSTspoeling.JPG
FSTspoeling.JPG [ 28.25 KiB | 6795 keer bekeken ]
FSTportmap.JPG
FSTportmap.JPG [ 38.94 KiB | 6795 keer bekeken ]
FSTsystem.JPG
FSTsystem.JPG [ 29.35 KiB | 6796 keer bekeken ]
za jan 19, 2008 9:17 pm
Profiel WWW
No fear
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr feb 02, 2007 10:45 pm
Berichten: 2269
Woonplaats: China
Antwoord met een citaat
Bericht 
wow :OO:

_________________
Power is useless without control!


za jan 19, 2008 9:42 pm
Profiel
supervaags
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 18, 2005 3:04 pm
Berichten: 1389
Afbeeldingen: 2
Antwoord met een citaat
Bericht 
sow zeg dat word in gewikkeld met koeling, spruitstuk en uitlaat

erg zuinig zal het ook wel niet lopen maar dat zal ook niet de insteek zijn..

ben wel erg benieuwd hoe dit gaat uitpakken

_________________
Afbeelding


za jan 19, 2008 9:54 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
af1special
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 02, 2004 2:43 pm
Berichten: 4328
Woonplaats: Moerkapelle
Antwoord met een citaat
Bericht 
klinkt veel belovend luc!

ben erg benieuwd naar de resultaten, het zal wel een werk worden om het symetrisch te krijgen.. maar succes ermee!

_________________
ben z`n sprinter Nederlands Record 50 cc sprint: 7.738 & Nederlands Record 70 cc sprint: 7.117
1ste SBO Lisse 2010 1ste 50 cc Jubbega 2011 1ste SBO Lisse 2010 1ste 50 cc Damwoude 2010
1ste 50 cc Jubbega 2010 1ste 70cc Genemuiden 2012 1ste 70 cc Genemuiden 2013


za jan 19, 2008 10:24 pm
Profiel
petertzr
ApriliaForum Member

Geregistreerd: di jun 20, 2006 3:38 pm
Berichten: 2931
Woonplaats: Nederhemert
Antwoord met een citaat
Bericht 
Zodra jij inderdaad iets symetrisch wilt trekken, zul je alles symetrisch moeten maken. Ik ben benieuwd Luc, zeker het experimenteren waard als je de kennis en het materiaal hebt :^^:

_________________
Thom'z BeunBaas


za jan 19, 2008 10:43 pm
Profiel
Racekees
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 07, 2005 5:17 pm
Berichten: 6379
Afbeeldingen: 16
Woonplaats: Hoogkerk
Antwoord met een citaat
Bericht 
hopen dat het een groter succes zal worden als je uitlaatjes luc! :thumright:


za jan 19, 2008 10:56 pm
Profiel
Schumon
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 27, 2005 9:50 pm
Berichten: 430
Afbeeldingen: 1
Woonplaats: Nieuw en Sint Joosland
Antwoord met een citaat
Bericht 
goed en slim bedacht :thumleft:

_________________
mijn KTM RC125 replica project
'78--->'72 Kreidler van Veen 50cc replica racer
15,4 pk met me rs op de testbank http://www.youtube.com/watch?v=dD-kfSTReCk :D: :DD:
Album van me rs


zo jan 20, 2008 2:10 am
Profiel
petertzr
ApriliaForum Member

Geregistreerd: di jun 20, 2006 3:38 pm
Berichten: 2931
Woonplaats: Nederhemert
Antwoord met een citaat
Bericht 
Luc, ik heb er nog eens over gedacht en jij gaat er nu dus vanuit dat elke spoelpoort gelijke vulling geeft en jij dus een mengsel krijgt dat in het midden botst. Hoe wil jij dit echter met een carberateur bereiken? Je inlaatlengte van je achterste spoelpoort en je voorste is namelijk anders dus zullen je pulsen iets verschillen.

Wat ik kan bedenken is je carb recht onder je cil monteren en gelijke spoelpoorten zodat je constant gelijke (symmetrische) pulsen hebt??

Qua uitlaat lijkt het me dat je die niet samen kunt knopen tot 1 expansie pijp en je dus ook 4 verschillende pijpjes nodig hebt??

Ik zou graag nog eens iets horen voordat ik een eind product zie :^^:

_________________
Thom'z BeunBaas


zo jan 20, 2008 4:24 am
Profiel
razor
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 22, 2006 2:02 pm
Berichten: 378
Antwoord met een citaat
Bericht 
De uitlaat is een probleem, maar dat is wel oplosbaar. Als ik erover nadenk dan zullen de 4 uitlaatpoorten moeten samenkomen recht omhoog boven de cilinder, vanaf daar zullen ze samengevoegd moeten worden en dan verder gaan als één uitlaat. Dan houd je de lengte van alle 4 de uitlaten symmetrisch.
Dat is hoe ik als leek erover denk, maar zo te zien heeft Luc er al meerdere mogelijke oplossingen voor.


Het eerste waar ik ook gelijk aan dacht is de spoeling van de carburateur, het beste lijkt mij om dit systeem perfect symmetrisch te houden, om met een Königsinlaat systeem te werken.

Dit is een roterende inlaat die vervolgens 90 graden gedraaid wordt, dmv tandriem, en onder je blok dan de inlaat maakt met een carburateur. (waarschijnlijk een membraancarburateur dan..)

Nadeel is dan weer wel, dat het bijv. alleen maar bij AM6 of Derbi blokjes kan. Want bij Kreidler kun je niet onder de cilinder komen dan..
Bij AM6 theoretisch ook niet omdat de cilinder nog steeds onder een hoek van 15 graden staat, maar ik denk dat je dan misschien al dichter in de buurt komt. Eventueel is die hoek misschien nog wat aan te passen ook met frezen/grondplaten enzo.


Afbeelding

http://www.kreidler.nl/forum/viewtopic.php?t=15385



Maar ik ben te onervaren genoeg dus misschien zit ik er wel volkomen naast.. !!!

In ieder geval, hulde aan Luc dat hij dit wil gaan proberen ! :thumright:


ma jan 21, 2008 1:00 am
Profiel
petertzr
ApriliaForum Member

Geregistreerd: di jun 20, 2006 3:38 pm
Berichten: 2931
Woonplaats: Nederhemert
Antwoord met een citaat
Bericht 
Wat betrefd die uitlaat zit je dan ook al te kijken, die zou 4x identiek moeten lopen totdat ze samengevoegd worden tot een grote pijp. Dit is echter al moeilijk denk ik omdat je voor een bepaalde cilinder vulling je een uitlaat diameter bepaald, en als je 4 verschillende headers tot 1 pijp wilt knopen die pijp diameter te groot word?

Wat betrefd uitlaat kun je dan beter 4 identieke kleinere pijpjes leggen denk ik.

Het probleem aan dit alles lijkt me echter nog steeds die volkomen symmetrie :00/:

Het is al met al in mijn ogen een gedurft systeem, maar ik zie hier niet de duidelijke voordelen van, kan iemand mij daar iets over vertellen? Je hebt meer uitlaat en inlaat oppervlak dus je kunt meer mengsel verwerken? :00/:

_________________
Thom'z BeunBaas


ma jan 21, 2008 1:05 am
Profiel
razor
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 22, 2006 2:02 pm
Berichten: 378
Antwoord met een citaat
Bericht 
ja dat is het grote voordeel. Extra kleppen bij een 4takt is ook meer mengsel, meer doorstroming.. meer vermogen.

Misschien ook betere kwaliteit van het mengsel omdat het mengsel zo beter geoptimaliseerd wordt, maar dat weet ik niet zeker.


En er is voor scooters geloof ik ook een uitlaat, die zich splits van 1, naar 2 uitlaten. Dit is welliswaar denk ik meer voor de sier gedaan maar toch levert deze pijp ook wel degelijk meer vermogen. Maar uitlaat is voor Luc geen probleem denk ik, inlaat zal meer moeite gaan kosten.


ma jan 21, 2008 1:10 am
Profiel
peteRS
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo feb 02, 2005 6:22 pm
Berichten: 1760
Afbeeldingen: 95
Woonplaats: Zeewolde (FL)
Antwoord met een citaat
Bericht 
Dus dit topic is praktisch bedoelt als bewijs dat jij de eerste bent :P Nou ik vind het iig wel interesant en wens je veel succes!


di jan 22, 2008 3:39 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk albumWWW
lucf
ApriliaForum Member

Geregistreerd: do jan 18, 2007 2:34 am
Berichten: 52
Antwoord met een citaat
Bericht 
Mooie tekeningen van Frits, hij geeft hiermee toch een aardige kijk in de keuken.
Ik geef toe dat ik dat zeer waarschijnlijk niet gedaan zou hebben, tenzij .......?

Hier volgt een verzameling van de vragen van meerdere forums, met mijn antwoorden:

Ik heb in het 50cc museum een gezien met rondom spoelpoorten en aan een zijde een uitlaat erboven.
Ik ben ook vaak in het museum geweest maar kan het mij niet direct herinneren, maar dat terzijde. Het gaat er misschien wat poorten betreft aardig op lijken, maar het is nog steeds de oude spoelwijze en geen symetrisch spoeling. Dus je mist uitlaat capaciteit t.o.v. het FST systeem

Tweetakt met uitlaatklep?
Die bestaan al heel lang en is een totaal ander ontwerp. Deze is pas nog op deze site aan de orde geweest van de Jager. Ook hier lijken alleen de spoelpoorten erop, ook zit de inlaat hier de spoelkanalen wel in de weg en dan heb ik het nog niet over de verliezen in de draaiende kop inclusief kopvorm en de uitlaatcapacitiet. Blijft wel een erg leuk ontwerp natuurlijk, maar niet voor max. vermogen

Heb je ook al gedacht aan injectie?
Injectie is ook interessant, maar staat los van dit ontwerp.

2 of meer carburateurs?
Ook al is het spoelproces symetrisch, daarmee hoeft de cartervulling niet perse ook symetrisch te zijn.

Roterende cilinders?
Wel leuk maar totaal ander idee, wat op wel erg veel praktische bezwaren stuit, denk aan de aandrijving, afdichting, slijtage, warmteafvoer er zullen nog wel meer zijn, kortom onuitvoerbaar.

Straat gebruik?
Het kan wel maar het systeem is ontworpen voor een hoger vermogen en vooral bij hogere toerentallen. Zeer waarschijnlijk zal het voor straatmoteren meer nadelen dan voordelen zal bieden. Hoewel over de gehele 2t periode is ook bij straatmotoren het vemogen steeds belangrijker geworden. Aan de andere kant zie je dat 2T in het straatbeeld door millieu eisen steeds meer terein gaat verliezen

4 uitlaten?
Het is mogelijk om 4 uitlaten te maken, maar heeft zeker niet de voorkeur. Dus zoveel mogelijk vereenvoudigen is ook hier de beste weg, dan kom je vanzelf tot een goede oplossing.

Zuigerslotveertjes?
Is geen enkel probleem tussen de uitlaatpoort is voldoende ruimte en midden over een niet te breed spoelpoortje is geen enkel probleem, dat gebeurd nu ook al vaak.

Theoretisch 100%, nu nog 90% praktijk !
Goede uitspraak zo denk ik er ook over.

1, Het inlaatmengsel is volledig omgeven door uitlaatgassen en zal dus erg opwarmen.
2. Het inlaatmengsel zal waarschijnlijk erg veel mengen met de uitlaatgassen doordat het volledig
2 uitspraken die waar zijn, maar of dit zo sterk is dat het proces onderuitgaat verwacht ik niet. Hiervoor is nu juist een prototype nodig.

Contact opnemen met de TU Delft?
Dat had ik kunnen doen, want ik heb wel contacten via mijn zoon. Ze zouden het hele ontwerp in de computer vrijwel exact kunnen doorrekenen, maar ik weet ook dat het net zoveel werk als het maken van een prototype.

Zitten de spoelkanalen de uitlaatpoorten in de weg?
Ja dat zitten ze wel 'n beetje, maar ook weer niet zoveel waardoor het niet meer goed zou funcioneren.

Waarom symetrisch?
Symetrisch was geen doel opzich, maar een gevolg van het zoeken naar de meeste TA capaciteit.

Ga je het op je sprinter maken?
Uiteraard is er geen enkele rede om het niet te doen als er meer vermogen uitkomt.

Groeten,
Luc


wo jan 23, 2008 7:23 pm
Profiel WWW
razor
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 22, 2006 2:02 pm
Berichten: 378
Antwoord met een citaat
Bericht 
lucf schreef:
2 of meer carburateurs?
Ook al is het spoelproces symetrisch, daarmee hoeft de cartervulling niet perse ook symetrisch te zijn.
Luc


Hoe zit dat dan met een Speedfight? Die kan toch ook geen max vermogen halen zoals bijv.een Minarelli horizontaal blok wel kan..?

en dat zou toch ook komen omdat de spoeling bij Peugot van de zijkant kwam... ?

als dat zo is.. dan bewijst dat weer dat spoeling wel weer wat uitmaakt...
Er was namelijk ook eens iemand die had aan de andere kant van het carter ook extra inlaat gemaakt + carburateur.. (2x 19mm) en verkeeg zo wel dat extra beetje en symmetrische spoeling


wo jan 23, 2008 8:37 pm
Profiel
lucf
ApriliaForum Member

Geregistreerd: do jan 18, 2007 2:34 am
Berichten: 52
Antwoord met een citaat
Bericht 
Een symmetrische inlaat is al zeer oud. De kreidler 12V GP racer in 1962 had dit al. Eind jaren 60 is daaruit gekomen dat het geen voordelen bood.
Ik ken niet alle merken van tegenwoordig, een Speedfight zegt mij helaas niets.
Het kan altijd mogelijk zijn dat het werkt, maar dat komt dan door de inlaat vegroting en niet omdat het symmetrisch is.

Groeten,
Luc


do jan 24, 2008 1:38 am
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron