HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu wo jan 22, 2025 1:04 pm




Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 kapote lagers ofzo? stuur is niet soepel en hij slingert 
Auteur Bericht
AF1europa
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 03, 2007 10:04 pm
Berichten: 273
Afbeeldingen: 5
Woonplaats: huissen
Antwoord met een citaat
Bericht kapote lagers ofzo? stuur is niet soepel en hij slingert
jongens ik heb een probleem als ik rij dan slingert mijn brommer eenorm (sinds afgelope donderdag) ik heb dan moeite om hem recht te houden hij slaat meestal rustig naar rechts en soms naar links..
nu zei mijn vader spuit er wat WD40 tussen kijken of er geen roep in zit ofzo..

dit heb ik gadaan maar als ik nu mijn stuur draai is het net of ik hem over de lagers voel tikken alsof er geen vet meer tussen zit)

wie kan me vertellen of die de lagers in mijn stuur zijn(naam kwijt :^^: )

of dat het iets anders is??


ma sep 10, 2007 10:14 am
Profiel
BuxirS
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 31, 2005 4:11 pm
Berichten: 3214
Afbeeldingen: 9
Woonplaats: Noordelijk
Antwoord met een citaat
Bericht 
Controleer eens of er speling op je wielen zit...
Willen ze links-rechts wiebelen? Wiellagers af.

_________________
Ex-moderator uit de gouden tijden van dit forum.


ma sep 10, 2007 1:10 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk albumWWW
supervaags
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 18, 2005 3:04 pm
Berichten: 1389
Afbeeldingen: 2
Antwoord met een citaat
Bericht 
jah idd gewoon kijken waar je speling vandaan komt..

_________________
Afbeelding


ma sep 10, 2007 1:52 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
AF1europa
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 03, 2007 10:04 pm
Berichten: 273
Afbeeldingen: 5
Woonplaats: huissen
Antwoord met een citaat
Bericht 
dit heb ik gadaan maar als ik nu mijn stuur draai is het net of ik hem over de lagers voel tikken alsof er geen vet meer tussen zit)

dit zei ik eerder al...

dit verscheinsel waar licht dat aan dan er zit volges mij geen speling in mijn voorwiel maar kan ik in mijn 1tje niet goed checken..


ma sep 10, 2007 4:10 pm
Profiel
Racekees
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 07, 2005 5:17 pm
Berichten: 6379
Afbeeldingen: 16
Woonplaats: Hoogkerk
Antwoord met een citaat
Bericht 
ik denk dat je balhoofdlagers verrot zijn


ma sep 10, 2007 4:12 pm
Profiel
AF1europa
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 03, 2007 10:04 pm
Berichten: 273
Afbeeldingen: 5
Woonplaats: huissen
Antwoord met een citaat
Bericht 
hoe kan ik die t makkelijkste vervangen??


ma sep 10, 2007 4:35 pm
Profiel
BuxirS
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 31, 2005 4:11 pm
Berichten: 3214
Afbeeldingen: 9
Woonplaats: Noordelijk
Antwoord met een citaat
Bericht 
Dan voel je ook wel speling met remmen...

_________________
Ex-moderator uit de gouden tijden van dit forum.


ma sep 10, 2007 4:37 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk albumWWW
mblover
ApriliaForum Member

Geregistreerd: di sep 19, 2006 12:18 am
Berichten: 222
Woonplaats: vlakbij Nijmegen, en Almaty
Antwoord met een citaat
Bericht 
Vervang je lagers maar, daar moet je namelijk niet zomaar wd40 in spuiten...

Als je op je brommer zit, en je knijpt de voorrem in en duwt tegen het stuur, voel je dan speling op je balhoofd?

Of anders, als je stevig remt met je voorrem, is het dan net of het voorwiel naar achteren gaat en het stuur naar voren?

Zo ja, balhoofdslagers naar de kl*te.

Anders kan het ook zijn dat je je balhoofdslagers moet stellen, dat kan wel helpen.

Vervangen is overigens niet zo moeilijk. frame aan de voorkant omhoog takelen, wiel eruit, kmteller kabel los, remklauw eraf (of leiding los, maar dan moet je ontluchten) en stuur + kroonplaat eraf. Daarna stelmoer eraf, en stofringen e.d. (kijken wat er zit en hoe het zit) en dan kan ja je voorvork er zo uitpakken.
Vervolgens zie je in het balhoofd je lagers zitten. Of er komen een hoop balletjes uitgelazert, en de schalen blijven zitten, of je hebt conische lagers erin zitten.
De lagerschalen/oude lagers sla je uit het balhoofd. Dit doe je door aan de andere kant een draadeind ofzo erin te steken en voorzichtig op de lagers te tikken. Let op dat je gelijkmatig en kruislings aan alle (4) kanten tikt en niet alleen maar op 1 plek!
Zo sla je de bovenste en onderste lagers eruit.

Als je losse schalen met balletjes had, dan heb je 1 ervan al losgemaakt voordat je de voorvork eraf kon halen. De andere zit nog onder op je kroonpen, sla deze er ook af, hier kan je waarschijnlijk maar vanaf 2 kanten bij, verdeel de krachten goed over deze 2 kanten en tik het lager er af.

Vervolgens ga je naar de bromboer en haal je nieuwe lagers. Conische of balletjes, net wat er origineel in je brommer hoort.

Tik de nieuwe schalen in het balhoofd (even kijken welke onder en welke boven moet) en tik een nieuwe schaal om de kroonplaat heen. Om ze in het balhoofd te krijgen gebruik je een dop, om de kroonpen is het een kwestie van het lager wat verwarmen, eromheen leggen en zover mogelijk naar beneden duwen (met handschoenen). Dan het laatste stukje rustig tikken, let op dat je aan alle kanten even veel tikt, en dat je hem recht en helemaal naar beneden tikt.
Vergeet niet om eventuele ringen er eerst om te doen.

Als je dat gedaan hebt pak je een pot lagervet en vet je de lagers goed in. Gebruik niet teveel (houd zooi vast) maar wees vooral niet te zuinig. Dan leg je de balletjes onder op de schaal (let op dat je er genoeg gebruikt!!!!) en duw de kroonpen/voorvork weer in het balhoofd.
Nu moet iemand het kroonstuk/voorvork goed en recht vasthouden. Ondertussen leg je boven de balletjes in de schaal, (die je goed ingevet hebt uiteraard) waarbij je weer uitkijkt dat je er genoeg balletjes in doet. Doe je er te weinig in dan kan dat vervelende verrassingen opleveren...

Vervolgens tik je voorzichtig de laatste schaal om je kroonpen heen, en leg je eventuele ringen terug. Draai nu de stelmoer op de kroonpen en draai hem aan. Draai hem zo dat hij vast zit, maar nog soepel draait. DRAAI HEM NIET TE VAST DAN GAAT HIJ TIKKEN EN SLOOP JE HET LAGER.

Verder een algemene waarschuwing: DOE ALLES MET BELEID, EN ALS JE HET ZELF NIET DURFT DAN MOET JE HET IEMAND ANDERS LATEN DOEN!!!! KUNNEN BROKKEN VAN KOMEN ALS JE NIET GOED UITKIJKT!!!

_________________
BLAAT


ma sep 10, 2007 4:43 pm
Profiel
AF1europa
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 03, 2007 10:04 pm
Berichten: 273
Afbeeldingen: 5
Woonplaats: huissen
Antwoord met een citaat
Bericht 
ik zou zo even testren..

maa ik weet dat je dat niet moet doen maar dat zei men ma en die heeft het meestal met zulke dingen wel gelijk :^^: maar volges mij is alleen het vet eruit kan je er dan ook gewoon vet inspuiten??


ma sep 10, 2007 4:59 pm
Profiel
AF1europa
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 03, 2007 10:04 pm
Berichten: 273
Afbeeldingen: 5
Woonplaats: huissen
Antwoord met een citaat
Bericht 
ik heb net getest nu heb ik nergens geen last meer van alleen als je hem stilstaand draait voel je hem als het ware over de ballestjes/cilindertjes rollen dus ik denk dat het alleen het vet is rijden doet hij gewoon..:S
en weet iemand toevallig de maat van die lagers in een af1europa want nu heb ik nog geen ruimte om hem uit elkaar te halen en ik kan misschien gratis aan die lagers komen...

en MBLOVER alvast bedankt :D


ma sep 10, 2007 5:33 pm
Profiel
AF1europa
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 03, 2007 10:04 pm
Berichten: 273
Afbeeldingen: 5
Woonplaats: huissen
Antwoord met een citaat
Bericht 
ook is er geen speling in het wiel of het stuur,,,,


ma sep 10, 2007 5:33 pm
Profiel
mblover
ApriliaForum Member

Geregistreerd: di sep 19, 2006 12:18 am
Berichten: 222
Woonplaats: vlakbij Nijmegen, en Almaty
Antwoord met een citaat
Bericht 
Lagervet is vrij dik, dat kan je er niet inspuiten, dan moet je hem echt loshalen en invetten.
Dat het vet er deels uit is komt door je wd40.

Bovendien als je hem voelt tikken/rollen dan is het niet goed. Ik ben overigens soms een zeur en ik zeg heel snel van klopt niet, niet rijden en eerst maken. Maarja.

edit:
je voelt helemaal geen speling? en hij stuurt niet raar ofzo?
voor mezelf zou ik het even loshalen, nakijken en invetten. En daarna even met de stelmoer spelen en kijken wat hij doet.

Lager maten weet ik zo niet. Als je ze gratis kan krijgen dan zou ik ze meteen maar vervangen als ik jou was. Weet je zeker dat het weer goed is, en dat is toch prettiger als er in een bocht achterkomen dat het toch niet zo goed was. O:-)

_________________
BLAAT


ma sep 10, 2007 6:02 pm
Profiel
AF1europa
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 03, 2007 10:04 pm
Berichten: 273
Afbeeldingen: 5
Woonplaats: huissen
Antwoord met een citaat
Bericht 
nee ik rij ook nit zo ben ik ook ik rij niet als er iets mis mee is maar mijn blok word binnenkort gereviceert dus k dacht eerst dan rij ik daarheen vervang ik hem daar maar dat is toch een halfg uur rijden dat durf ik niet aan dan vervang ik hem wel ...

maar ik wou even zeker weten dat het mijn balhoofdlager was dus bedankt voor de tips!!

p.s. er was helemaal geen speling ... :0o:


ma sep 10, 2007 6:10 pm
Profiel
Neles
ApriliaForum Member

Geregistreerd: wo aug 09, 2006 11:13 pm
Berichten: 257
Afbeeldingen: 12
Woonplaats: Den Burg, Texel
Antwoord met een citaat
Bericht 
Als je er gekraak en getik uit je balhoofd vandaan komt terwijl je je stuur draait dan zijn het je lagers die of verrot zijn of veels te droog meestal is het verrot... :P maargoed als het nu ineens over is na wat wd40 lijkt me niet .. en speling kan ook gauw lijken door de voorvork veering...

_________________
Aprilia rs50 Melandri 2000!


ma sep 10, 2007 7:22 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
mblover
ApriliaForum Member

Geregistreerd: di sep 19, 2006 12:18 am
Berichten: 222
Woonplaats: vlakbij Nijmegen, en Almaty
Antwoord met een citaat
Bericht 
Neles schreef:
en speling kan ook gauw lijken door de voorvork veering...


Als je erop let voelt het aan alsof het wiel naar achter gaat en het stuur naar voren bij hard remmen met de voorrem of bij optrekken.

Veerring is anders.

_________________
BLAAT


ma sep 10, 2007 8:19 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron