hendrik en ik zullen ons tripje hier ook maar even beschrijven, de bedoeling was om rustig naar de belgische ardennen te rijden. Vilvoorde naar Laiche, een afstand van 208 km (we rijden met brommers die 50 - 55 halen, dus dat is lang rijden en bergop gaat dat vrij traag, meestal aan zo'n 25km/u)
We zijn 2 weken geleden donderdag vertrokken om 11u en moesten dan heel de ring rond brussel ronden door het Zonienwoud (een groot bos), waren wel leuke banen, maar slechte wegaanduidingen.
De eerste 20 km zijn erg moeizaam verlopen, maar eenmaal we op de nationale baan in wallonie zaten ging het rijden veel vlotter, we zijn zo rustig naar Wavre geredeb en vervolgens de N4 richting namen gevolgd. Onderweg was ik even gestopt om me brommer te checken en wat zie ik, hendrik zijn uitlaatophanging was gebroken, en de ninja dempers hingen lekker tegen het wiel te schuren, met een bougiesleutel en wat tape alles vastgemaakt en verder gereden tot Namen.
daar gestopt (was 15u), gegeten, paar rsjes gezien en dan verder richting Dinant, echt een leuke baan, naast de Maas, door allemaal leuke dorpjes en vooral, geen heuvels
.
was wel tijdens spitsuur en dus langzaam de auto's voorbijrijden. Toen even op een parking nabij Profondeville gestopt en wat hoor ik deze keer aan hendrik zijn futura? Een gepiep vergelijkbaar met dat van een versleten distributieriem, erg vreemd. Ook was er een lek gekomen aan de bovenkant van de cil kop waardoor de brom kvs lekte en erg warm was geworden. Dus maar laten afkoelen, kappen en tank er af en dichten maar. (lek zat aan de tapeinden)
maar wat was dat, de brommer sloeg niet meer aan. Toen begon het toch wat te irriteren, een brommer waar we 7 maand aan gewerkt hebben die dan dienst weigert. Hendrik zijn ouders gebeld, ik mijn moeder en dan nog maar eens aanlopen en erg vreemd allemaal, hij deed het weer.
was intussen al 19u, dus even een camping opgezocht, hendrik heeft zijn brommer een 500m lange helling van 9% mogen opduwen, hij vreesde dat het anders zou mislopen.
ik al gaan boeken, tente gezet, spullen erin en in het dorp een pizza gaan eten en achteraf een pintje gedronken.
volgende ochtend de af1 uit elkaar, waterpomp nakijken, kvs circuit uitblazen, leidingen nakijken, carb doorspoelen enz
terug in elkaar (gewerkt van 8 tot 11u30) en we zijn weer vertrokken, ditmaal door de gietende regen en dat voor de volgende 100km.
toen we eindelijk in bouillon waren en nog 30km te gana hadden zag ik hendrik plots nerges meer achter me, dus even stoppen, wachten en hmmm, vreemd. 4km teruggerden en daar stond hij, aan de kant van de weg, zielig te wezen
wat er wel was is dat het onstekingskapje door de vorige eigenaar was versneden en al het water van de ketting erin kon vliegen. Dus kapje eraf, wachten en een uur later deed die het weer.
Mijn rs daarentegen weigerde dienst, het is te zeggen, ze reed nog, maar dan max 10km/u, ze kon niet meer op toeren komen, erg vreemd, dus ik maar naar laiche gereden op mijn dooie gemak.
hendrik, die viel om de 5km stil en dan was het weer wachten en doorrijden en zo zijn we dus op vrijdag om 18u aangekomen na een erg vermoeiden reis.
de problemen zijn voor de terugweg verholpen, mijn vliegwiel schuurde langs mijn carterwand, waardoor er ijzerschilfers in het vielgwiel zaten.
hendrik zijn contact was dood, het gaf soms een signaal naar de stop, waardoor er gene onsteking meer was, dus ja ... met de af1 is er echter nog 1 probleem, als hij een tijdje heeft gedraaid, ditmaal was het 80km, dan stopt ie, wachte je 5 min dan start hij terug en als je onder de 5000 rpm blijft dan blijft hij ong 60km rijden, kom je daarboven valt hij na 15km al weer stil ...