Beste mede apriliaforummers
Wat?
Dit is de project pagina van mijn Aprilia RS, welke ik na een tijdje twijfelen toch heb aangemaakt. Voordat het feest kan beginnen vertel ik eerst even wat over wie ik ben, en tot hoever mijn scooter geschiedenis gaat. Hier ook mijn reactie pagina;
klik
Wie?
Sommige van jullie kennen me wel via het forum, voor degene die dat niet doen; Ik ben Roman Solarz, 18jaar en ik woon in een klein dorpje op ongeveer 14kilometer afstand van Leeuwarden, te Friesland dus :w
Vantevoren?
Het begon allemaal een paar maanden voordat ik 16 werd, een maat van me kocht een scooter, en het leek mij ook wel wat. Na een tijdje rondkoekeloeren, en wat op het scooter-freaks.nl forum gekeken te hebben had ik een keuze gemaakt, er werd een Aprilia Area51 gekocht (, al heb ik hier geen foto's meer van :|). Hier heb ik een paar maanden op naar school gereden, maar het mocht wel wat sneller 8P. Een DR70 met 17,5mm carburateur leek me wel een goed plan, en die werden besteld. Helaas reed ik een paar weken later mijn Area totallos in een verkeersongeluk, wat mijn schuld was. Dat was natuurlijk erg vervelend, maar het was al vrij snel duidelijk dat er iets nieuws moest komen, want ik had ook nog wat spullen thuis liggen. Na een poosje op een leen scooter te hebben gereden (wat overigens erg vervelend was 8P) besloot ik een Aerox te kopen.
Dit was de Aerox bij aankoop.
Hier moest natuurlijk het een en ander aan gebeuren, wat ook gebeurde :cheer:
De setup was;
Cilinder; Polini Evo1
Uitlaat; Yasuni C16
Carburateur; Dellortho 21mm
Ontsteking; HPI2004
Vario; MHR2000
Koppeling; Deltaclutch
En het uiterlijk kreeg op zijn beurt ook wat aandacht :*
Aerox in semi-klaar status.
En hier nog een met mezelf erbij.
Het rijden hierop begon me wat te vervelen, eigenlijk scooters in het algemeen. Ik wou schakelen :w
Na wat rondgekeken te hebben op meerdere verkoop sites kocht ik een 2e hands Honda MT5. Toen ik hier wat mee begon om te kloten kwam ik erachter dat het een groot drama was, en dat ik dit project wel kon staken omdat me scooter toendertijd nog veel van me geld opslurpte. Maar het punt was wel duidelijk, er moest en zou een schakel komen.
Foto van de aankoop.
Toen begon ik me wat te orienteren op schakelbrommers, en ik kwam er al gauw achter dat deze vrij prijzig waren. Maar na wat rond te mailen en te vragen, kwam er een deal tot stand. Ik zou mijn Aerox ruilen tegen een Aprilia RS waar nog het een en ander aan moest gebeuren, en dat heb ik geweten :=
De RS was nog vrij nieuw, maar het blok ontbrak, na wat te overleggen met de eigenaar kon ik er een blokje bij krijgen waar nog het een en ander aan miste, zoals de cilinder en uitlaat. Maar dit was echter geen problemen, want deze zouden toch vervangen worden.
Project verslag
Om te beginnen vertel ik eerst even de plannen.
Er is toch enigszins een deadline, niet een brommersprint of iets dergelijks. Maar, het mooie weer :w
De setup tot nu toe is (heb alle ondergenoemde onderdelen binnen);
Cilinder; MHR80 Replica
Uitlaat; Iets richting Yasuni HMR2 (nog niet binnen, ben orienterende.)
Krukas; Rito Pen12
Koppeling; Metrakit Pro Race platen, met stuggere veren.
Carburateur; Stage6 28mm D-Slide - Goot Tuned
Membraan; Standaard - Goot Tuned
Spruitstuk; Malossi Recht Honda MBX 26mm - Goot Tuned
Luchtfilter; Twinair
Ontsteking; HPI2005
Tandwielen; 14voor 47achter (, op het moment.)
Ik heb al deze onderdelen al binnen, behalve de uitlaat.
Een paar foto's hiervan;
Het inlaat setje.
De Stage6 carburateur, met 70mm kelk.
Het inlaat setje is door Goot op elkaar getuned, waardoor het membraan en het spruitstuk aanmekaar vastgelijmd zijn.
Spruitstuk + membraan
De MHR80 Replica
Het blokje, met een stukje rotor, en de cilinder
Ook het uiterlijk is op zijn tijd aan de beurt, dit zal echter pas gebeuren als alles piekfijn in orde is. Het plan is de voorkap dicht te polyesteren, en achter een monoseat te maken. De velgen zijn al wit gecoat, deze zal ik zo houden. En de kleuren combinatie voor de kappen ben ik nog niet over uit.
Kappen op dit moment.
Laten we nu dan maar eens gaan
beginnen, :w
Van Peter op het apriliaforum had ik al een mooi setje onderdelen kunnen kopen, namelijk een Lichtjes op de inlaat, en spoelpoorten gekieteld AM6 blok, waar een Rito krukas en Metrakit koppelings platen inlagen. Ook heb meteen de HPI2005, en het hele inlaat setje maar even meegenomen.
Het oude blokje, nieuwe blokje, inlaat setje, en nog een stukje rotor
Het lichtjes gekietelde blokje
[PR]http://i18.tinypic.com/2zfvr4n.jpg[/PR]
Van stivoman op dit forum zou ik een zogenaamde MHR80 Team kopen, wat na de tijd een MHR80 Replica bleek te zijn, wat opzich geen probleem is. Maar stivoman liet opeens niks meer van zich weten, wat ik nogal kinderachtig vind.
Maargoed,
we gaan van start!
Vorige week zondag (
25 Februari) had ik even opgehookt met me maat Bouke, ook wel bekend als TheBC op dit forum. Het frame had ik zelf al zo goed als gestript, om te bekijken wat er nog aangeschaft moest worden.
Foto van zo-goed-als-gestript frame.
Maandag 26 Februari
Ik was er eerder al achter gekomen dat de achterbrug doorgeroest was, hier had ik al een goeie 2e handse vervanger voor gekocht. Maar na een en ander zoeken bleek er veel meer gaar te wezen. We besloten dat er maar even een bak goederen gekocht moest worden, bestaande uit;
-Pakkingen voor de cilinder.
-Haakse gashendel en universele gaskabel.
-Remblokjes voor en achter.
-Hittegraad 9 bougie.
-Killswitch.
Hier op de foto
We besloten dat de remblokjes er als eerst aan moesten geloven, hier stuitte we al op de eerst problemen. De boutjes waren helemaal vastgeroest, en waren ook nog met een soort pakking extra vastgemaakt. Bij de remklauw achter was dit opzich geen probleem, omdat de remklauw hier niet uitmekaar moest om de blokjes te vervangen.
Remklauw beunen.
Verse remblokjes.
Vervolgens kwamen we aan bij de voorste remklauw, hiervoor hoefde de remklauw niet volledige uitmekaar, maar moesten er wel 2 boutjes los. Het eerste boutje ging 'vrij' soepel, maar de 2e zat absoluut geen beweging in. Het zware geschut moest erbij komen.
Wrikken boren duwen hameren.
Een paar uur later kwam de eerste beweging erin, en ons geluk kon niet op.
Toppie, hij gaat los :w
De bout die hieruit kwam was uiteraard niet meer bruikbaar, en moest vervangen worden. Dit bleek natuurlijk weer een speciale bout te zijn, we moesten dus weer aan het werk. We hebben een paar boutjes gekocht van dezelfde lengte, met dezelfde tap, en hebben deze op de slijpmachine op maat geslepen.
Slijpen, slijpen en slijpen
Aanschouw het resultaat, de 2 links boutjes zijn de originele. De aller rechters is hoe het boutje was bij aankopen, en die links daarvan ligt is door ons aangepast.
Boutjes na tuning :w
Na even te testen bleek het te werken. Hier een foto van het uiteindelijke resultaat, de remklauw met het getjoende boutje, en verse remblokjes.
Het resultaat.
Even het frame naar buiten gerold, met de remklauwen inclusief verse remblokjes gemonteerd, om even te testen of de remmen goed werkten, wat gelukkig het geval ook was :w
Het rollende en nu ook remmende frame. Met zijn semi-vrolijke eigenaar
Het werd inmiddels al donker, de trek in een wel verdiend koud biertje nam toe, maar er was nog genoeg tijd over om nog even een paar leuke dingen te fixxen. Zo gingen we aan de gang met de membraan klepjes die we zelf nog op maat moesten knippen.
Opmaat geknipte plaatjes.
Hier op het membraan.
Allebij waren we best tevreden over de tegenvallers die we vandaag hadden overwonnen, en we besloten dat het tijd was een paar welverdiende koude biertjes weg te zetten.
Dinsdag 27 Februari
Volgens de planning zou er vandaag gereden moeten worden.
We begonnen met het blok in mekaar te zetten, wat eigenlijk allemaal wel vlekkeloos ging.
Blokkie.
Het punt was aangekomen dat we het blok maar even onder het frame gingen hangen, en dit leek allemaal goed te gaan tot dat we erachter kwamen dat er een paar essentiele stukjes van het subframe waren afgebroken.
Hieronder zie je een stukje subframe. Je ziet daar 2 halfronde gaatjes zitten, aan de buitenkant van beide gaatjes horen flapjes te zitten met dezelfde figuur, zodat het blok ertussen kan hangen.
Het kapotte subframe.
Dit was nogal een tegenvaller, maar na een paar belletjes had ik een 2e hands subframe geregeld, welke ik meteen ging ophalen. Terwijl ik weg was om het subframe op te halen, was Bouke verder gegaan met het monteren van de nodige onderdelen. Zoals de killswitch, de benzine tank en het monteren van de rotor.
Klein totaalbeeld tot nu toe.
Gemonteerde rotor delen
Killswitch
Toen ik eenmaal thuis kwam, gingen we gauw verder en hebben meteen het subframe eronder gehangen. Als je goed kijkt kun je de 2 flapjes zien die op het oude subframe afgebroken waren.
Nieuwe subframe eronder.
Daarna gelijk het blokje eronder gehangen.
Blok onder frame.
Vervolgens kwam ik, als tot-nu-toe-altijd-scooters-beunende mens erachter dat ik natuurlijk nog een ketting nodig had :domkop:
Gelijk op de Ciao gestapt en naar de bromboer geboekt, en even een 14tands voortandwiel gehaald, en een stevige ketting. Op de terugweg ook nog even een paar verse boutjes + moertjes gehaald die we nodig hadden voor het ophangen van het blok.
Verse spulletjes.
Het leek allemaal heel soepel te gaan, en ik was fokking nieuwsgierig naar hoe het zou rijden, en ook heel belangrijk, hoe het zou gaan klinken. Wat helaas niet doorging, omdat we erachter kwamen dat de uitlaat niet ging passen. Wat ik achteraf wel had kunnen voorkomen. Het zit dus zo, een tijd terug toen ik een verse achterbrug ging kopen, omdat mijn doorgeroest was, kon ik voor een knaak een uitlaatje erbij kopen van een Aprilia RS Oud model, wat ik dus had gedaan met de achterliggende gedachte deze later aan te passen. En toen het erop aan kwam bleek dit niet zomaar te gaan. Hier nog een foto van de niet-passende uitlaat.
De boosdoener.
Ook besloten we dat het alweer welletjes was geweest voor vandaag, en dat we weer genoeg werk verzet hadden. Hier een totaal foto van het project tot nu toe.
De RS.
Ik ga nu bezig een paar kleine onderdelen, zoals tellertjes en dergelijke te verzamelen, en natuurlijk een geschikte uitlaat.
Donderdag 8 Maart
Vandaag een bestelling gedaan bij euroscooters.nl, waarin het volgende zit.
1 x Castrol - Filter olie - Foam Air
1 x Toerenteller - Temperatuurmeter - Blauwe verlichting en zelftest functie
1 x Twin Air Powerfilter met 70 mm. aansluitrubber
1 x Maat beker - 280 ML
1 x Temperatuur voeler - voor Luchtgekoelde cilinders - 14 mm
Filter + Filterolie spreken voor zich, en de maatbeker ook wel geloof ik.
De toerenteller+temperatuur teller bestaat uit een rond klokje, met analoge toeren weergave, waarin een klein digitaal schermpje zit voor digitale temperatuur weergave. Hierbij heb ik een temperatuur voeler voor luchtgekoelde cilinders gekocht, omdat deze de temperatuur meet onder de bougie, wat in mijn mening veel belangrijker is. Want als je je temperatuur meter in het water hebt, is je cilinder allang vastgenaaid voordat je door hebt dat hij te heet word.
Ook ben ik met meerdere mensen in onderhandeling over verschillende uitlaatjes, even kijken wat mij het beste lijkt.
Oja, ook nog een excuus voor de slechte kwaliteit van sommige foto's.
Dit is het tot nu toe, tot de volgende-zeer-snel-komende update,
Kalm aan & Laters,
Roman