Auteur |
Bericht |
Gaara
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za okt 08, 2005 3:58 pm Berichten: 96 Woonplaats: Heerle
|
Frame berekenen
Hallo mensen,
Ik ben nieuwsgierig naar het berekenen van een frame en een vriend en ik hebben is zitten discussieren en we willen kijken wat de opties zijn. Het tekenen komt helemaal goed, mijn maat kan goed overweg met solidworks en het berekenen gaat ook wel goed komen want hij leert voor het bouwen van frames alleen is een motorframe (lees: brommerframe) natuurlijk anders dan een frame van een kraan. Nu had hij gevraagd of ik wat onderzoek wilde plegen naar de belastingen die op een dergelijk frame komen. Nu had ik iets gevonden maar dit kwam neer op een skelter. Deze skelter had daarentegen wel een motor en een subframe dus leek me dit redelijk in de buurt komen, nu wil ik jullie mening hierover weten. http://home.kabelfoon.nl/~hildesch/file ... _frame.pdf
Dit is het .pdf bestand wat ik had gevonden.
Verder was het de bedoeling dat het een buizenframe wordt maar over de materialen zitten we ook te twijfelen.
Wij dachten:
Stalen of aluminium buizen?
Wat voor manier van lassen?
en verder
Hoe moet je de vering berekenen in je voorvork en achterveer?
En hoe moet je die krachten bij de berekening mee laten tellen?
Hier zou ik graag jullie ideeen over horen.
Als het hier niet thuis hoort zou ik graag hebben dat de mods hem verhuizen.
En ik hoor niet graag: "Daar moet je niet aan beginnen, dat is te moeilijk." Want daar hebben wij geen boodschap aan.
Alvast bedankt Rick
_________________ Ik spit de pit uit je flow als een druifje, ik johan cruijff je, en snatch de mic op je fuifje
|
di jan 23, 2007 2:26 pm |
|
|
Neles
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo aug 09, 2006 11:13 pm Berichten: 257 Afbeeldingen: 12 Woonplaats: Den Burg, Texel
|
staal is zwaar maar makkelijker te lassen mig/mag of elekctrisch
aluminium is licht maar moeilijker te lassen
moet met een tig las apparaat en is nie tzo eenvoudig maar als jedat kan of iemand kent is het wel te doen
|
di jan 23, 2007 3:03 pm |
Persoonlijk album
|
|
Gaara
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za okt 08, 2005 3:58 pm Berichten: 96 Woonplaats: Heerle
|
ik werk ook in de staalbouw dus er is een fabriek vol lassers die het voor mij kunnen doen als ik de baas lief aan kijk
_________________ Ik spit de pit uit je flow als een druifje, ik johan cruijff je, en snatch de mic op je fuifje
|
di jan 23, 2007 3:20 pm |
|
|
RS_70_power
ApriliaForum Member
Geregistreerd: vr maart 19, 2004 1:03 pm Berichten: 431 Woonplaats: Wormerveer
|
ik haat het te zeggen , maar een kracht berekening hier bij toepassen is bijna on-zin
ik heb stage gelopen bij een bekende framebouwer , als jij bijv een Allu koker profiel pakt van 50x20x3 of zo , is het al sterk zat.
alleen als jij echt wilt minimalizeren , met kokertjes van 20x10x2 of zo dan zal je het wel ff moeten uitrekenen .
en die shit van de voorvork en zo zou ik niet weten.
_________________ www.club-racing.nl
|
di jan 23, 2007 4:07 pm |
|
|
theo_tamada
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za mei 06, 2006 4:56 pm Berichten: 213 Woonplaats: Beemster
|
is het de bedoeling dat het een racer word?
wat voor motor ga je toe passen,
kan 1 buizen frame maken, met weinig sterke kokers, en je kan ook een buizen frame maken, met veel,maar minder sterke kokers, en dat is wel torsie stijfer,
|
di jan 23, 2007 5:50 pm |
|
|
roel88
ApriliaForum Member
Geregistreerd: vr feb 04, 2005 11:00 pm Berichten: 198 Woonplaats: genemuiden
|
Frames gaan berekenen is inderdaad onzin want ze worden enorm belast over een lange tijd. Vooral het balhoofd en je achterbrug ophanging moeten veel kunnen hebben.
Je kunt ze wel berekenen maar het is gewoon beter om ze veel sterker te maken aangezien ze vaak grote klappen te verduren krijgen.
|
di jan 23, 2007 6:15 pm |
|
|
RS_70_power
ApriliaForum Member
Geregistreerd: vr maart 19, 2004 1:03 pm Berichten: 431 Woonplaats: Wormerveer
|
haha , Roel , wat absorbeerd de klappen die jij zo zegt ? je voorvork en je achterveer , dus er kont egenlijk heel weinig krachten te staan op bijv, je ophanging van je achterbrug en je balhoofd .
ik maak zo ff een tekening .
_________________ www.club-racing.nl
|
di jan 23, 2007 6:19 pm |
|
|
Veenstra
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma jul 03, 2006 11:24 am Berichten: 16 Afbeeldingen: 5 Woonplaats: Klazienaveen
|
Als je het uit wilt rekenen moet zorgen dat je de boeken staica en Sterkte leer voor technici bemachtigd. Hier staan alle soorten van sterkte berekeningen wel in. Maar zal je gelijk zeggen( en ik spreek uit ervaring)dat dit is niet eenvoudig en zo maar even te doen is. Denk niet dat je een heel uitgebreide berekening hoeft toe te passen.
Denk dat de plaatsen waar de grootste momenten op staan dat die het belangrijkste zijn voor de rest is het niet zo spannend.
mvgr
Jan
_________________ Plat maar dan ook echt plat
|
di jan 23, 2007 6:35 pm |
Persoonlijk album
|
|
RS_70_power
ApriliaForum Member
Geregistreerd: vr maart 19, 2004 1:03 pm Berichten: 431 Woonplaats: Wormerveer
|
nou als ik naar het frame van een RS kijk , dan is dat ook niet echt spannend
ik weet er ook aardig wat vanaf , en ik geloof er heilig in dat de krachten die er op komen te staan erg mee vallen .
ben bezig met wat rekenwerk .
_________________ www.club-racing.nl
|
di jan 23, 2007 6:37 pm |
|
|
Gaara
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za okt 08, 2005 3:58 pm Berichten: 96 Woonplaats: Heerle
|
Nee het punt met het berekenen is (dacht ik) dat je aan de RDW moet kunnen laten zien dat het een goed frame is, ik zal ook bij de rdw informeren maar ik denk dat het het makkelijkst is gewoon de basisvorm van een rs frame aan te houden en daar vanuit te werken
en alvast bedankt rs 70 power
_________________ Ik spit de pit uit je flow als een druifje, ik johan cruijff je, en snatch de mic op je fuifje
|
di jan 23, 2007 7:22 pm |
|
|
theo_tamada
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za mei 06, 2006 4:56 pm Berichten: 213 Woonplaats: Beemster
|
het word dus een racer
|
di jan 23, 2007 7:24 pm |
|
|
ruud
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo feb 25, 2004 6:04 pm Berichten: 492 Woonplaats: hoogwoud
|
Neles schreef: staal is zwaar maar makkelijker te lassen mig/mag of elekctrisch aluminium is licht maar moeilijker te lassen moet met een tig las apparaat en is nie tzo eenvoudig maar als jedat kan of iemand kent is het wel te doen
staal hoeft zeker NIET zwaar te zijn, de betere staalsoorten zijn bijna 2 keer zo taai als aluminium, dus ga maar na...
Als je kameraad erg handig is met solidworks, laat m dan de add in opzoeken van cosmosworks, dit is een elementen pakket. Denk goed na hoe de krachten lopen en van waar naar waar een kracht trekt of duwt. Heb je een plekkie gevonden teken je er een schoor tussen. Cosmosworks kan je vind ik heel erg veel wijzer van worden.
|
di jan 23, 2007 10:49 pm |
|
|
RS_70_power
ApriliaForum Member
Geregistreerd: vr maart 19, 2004 1:03 pm Berichten: 431 Woonplaats: Wormerveer
|
ruud schreef: Neles schreef: staal is zwaar maar makkelijker te lassen mig/mag of elekctrisch aluminium is licht maar moeilijker te lassen moet met een tig las apparaat en is nie tzo eenvoudig maar als jedat kan of iemand kent is het wel te doen staal hoeft zeker NIET zwaar te zijn, de betere staalsoorten zijn bijna 2 keer zo taai als aluminium, dus ga maar na... Als je kameraad erg handig is met solidworks, laat m dan de add in opzoeken van cosmosworks, dit is een elementen pakket. Denk goed na hoe de krachten lopen en van waar naar waar een kracht trekt of duwt. Heb je een plekkie gevonden teken je er een schoor tussen. Cosmosworks kan je vind ik heel erg veel wijzer van worden.
klopt beide ik zal eens opzoeken hoe dat staal heet waar me stage bedrijf die frames van maakt .
_________________ www.club-racing.nl
|
di jan 23, 2007 11:27 pm |
|
|
Gaara
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za okt 08, 2005 3:58 pm Berichten: 96 Woonplaats: Heerle
|
@theo tamada: jep een racert
@ruud: bedant voor de tip ik zal is aan hem vragen of hij het kent en even opzoeken waar ik het kan halen (lees: downloaden)
@rs 70 power: graag dan zal ik is kijken of wij het hier ook hebben liggen
_________________ Ik spit de pit uit je flow als een druifje, ik johan cruijff je, en snatch de mic op je fuifje
|
wo jan 24, 2007 8:28 am |
|
|
roel88
ApriliaForum Member
Geregistreerd: vr feb 04, 2005 11:00 pm Berichten: 198 Woonplaats: genemuiden
|
RS_70_power schreef: haha , Roel , wat absorbeerd de klappen die jij zo zegt ? je voorvork en je achterveer , dus er kont egenlijk heel weinig krachten te staan op bijv, je ophanging van je achterbrug en je balhoofd .
ik maak zo ff een tekening .
Als ze recht zouden staan zou, bijvoorbeeld je voorvering de meeste klappen opvangen.
Maar je voorvork staat nog altijd onder een hoek anders is je brommer heel moeilijk te besturen. Daar door komt er erg veel kracht te staan op je balhoofd.
Dit is ff een schematische tekening om duidelijk te maken wat ik bedoel
Bijlagen:
voorbeeld.JPG [ 8.9 KiB | 4118 keer bekeken ]
|
wo jan 24, 2007 1:47 pm |
|
|
|