|
Pagina 1 van 1
|
[ 10 berichten ] |
|
Auteur |
Bericht |
Raan03
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di jan 02, 2007 6:55 pm Berichten: 4
|
Afstelling RS50
Gegroet...
Ik bezit een Aprilia RS50 uit 2001 (overgekocht in half juni, toen hij nog "full powered" was). Hij reed goed, maar heb hem dan eind juni moeten afstellen om voor mijn rijbewijs (praktisch gedeelte) te gaan. Hij reed extreem goed; met de afstelling had ik wat meer problemen -> enkel het 'embrieren' was lastig; het vertrek. Nu goed... begin november heb ik een ongeluk gehad (100% in mijn recht). Na reparatie (vooral carroseriewerk en verschuivingen door de schuiver... Brommer heeft niets geraakt omdat ik uitweek; ik heb de motorkap van een rijdende auto in mijn buik gekregen ^^.
Maar nu... eind december was het toen al... heb ik er iets wat problemen mee. De brommer moest buiten blijven staan; van drie uur tot negen uur en de buitentemperatuur was ongeveer 2°C. Ik vertrok, met een traject van 24 kilometer te gaan, dus met den 'choke'; allemaal goed en wel maar hij trok niet boven de 4000 toeren. Na 6-7 kilometer tegen 30 (in 6de) te rijden begon hij te sputterend en kracht te verliezen -> hij daalde naar 3000 toeren; en nog later daalde hij naar 2000 toeren en 10 km/u). Als ik geen gas gaf, maar hem in neutraal zette of als ik de embriage indruk viel hem onherroepelijk uit. Ik heb dan paar keer geprobeerd te vertrekken met eerst 'vol gas' te geven -> hij trok toen naar 4000 toeren int begin na 5 minuten volgas te geven in neutraal; maar na 2 minuten rijden viel hij alweer terug naar 2 000 toeren. Na een tijdje wou ik hem dus achter laten -> ik sloot de brandstof toevoer af en wou hem et laatste beetje benzine laten opdrinken. Hij trok eerst naar 3 000 toeren en de laatste paar seconden spurtte hij naar de 7000 toeren. Ik probeerde hem, na de brandstoftoevoer weer open te zetten, te starten maar hij viel weer onherroepelijk stil. Weer sloot ik zijn brandstofkraan toe en deze keer ging hij de 7 500 toeren opzoeken. Ik besloot dan verder te rijden met af- en toe met die benzinekraan te spelen. Op de ring (3 km van mijn huis) had ik weer last van prestatieverlies dus deed ik weer hetzelfde truukje: enkel moest ik nu de gas lossen; aangezien hij met gemak naar de 12 000 toeren spurtte... Vanaf toen reed hij met gemak 45 km/u wat ik normaal al maanden niet meer gehaald heb... (en sindsdan ben ik met den brommer niet meer weggeweest voorlopig)
Weet er iemand wat er scheelt met de brommer; waardoor dat hij zo moeilijk deed. Het is niet de eerste keer dat ik zo iets meemaak; wel de eerste keer dat ik de brandstofkraan dichtdraaide. Ik merk wel op dat er aan mijn uitlaat druppels hangen. Druppels olie of benzine. Kan het zijn dat hij nog te rijk (ofzo) afgesteld staat van de vorige eigenaar die hem full power liet lopen? Of is er iets anders loos? Bij mij draait hij al een half jaar op legale snelheid 45 km/u (de eerste uren draaide hij toen nog feilloos meer dan 76 maar op warme temperaturen haalt ie nu 50 en bij koud weer amper 35-40)... Iets met de sproeier? Afstelling-verhoudingen...?
Ik ben anders wel extreem te vreden over mijn RS (behalve dat die te weinig performance heeft door die klote wetgeving van Belgie)
|
di jan 02, 2007 7:14 pm |
|
|
DennisRS
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo jul 03, 2005 11:08 pm Berichten: 1466 Afbeeldingen: 6 Woonplaats: Alem
|
Allereerst Welkom op het forum!
Maak snel even een Gallery aan voor je Brommer.
Je probleem lijkt duidelijk.
Doordat hij eerst ontgrensd ( full powered ) reed,
had hij meer brandstof nodig als nu.
Nu krijgt hij nog steeds evenveel benzine,
maar heeft hij een stuk minder nodig,
en verzuipt dus steeds..
Bekijk even de kleur van je bougi,
zwart = te rijk afgesteld
Dus waarschijnlijk ff een kleinere sproeier erin, zoals je zelf al dacht!
_________________ De NnisRs
|
di jan 02, 2007 7:22 pm |
Persoonlijk album
|
|
Sampers
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma aug 30, 2004 5:38 pm Berichten: 168 Afbeeldingen: 6 Woonplaats: Gooik
|
Re: Afstelling RS50
Raan03 schreef: Gegroet... De brommer moest buiten blijven staan; van drie uur tot negen uur en de buitentemperatuur was ongeveer 2°C. Ik vertrok, met een traject van 24 kilometer te gaan, dus met den 'choke'; allemaal goed en wel maar hij trok niet boven de 4000 toeren.
je bedoelt met den choke gestart toch? ik lees het alsof je er mee hebt blijven rijden...
als antwoord op je probleem kan ik niks meer zeggen dan wat dennis al zei.
offtopic: leuk om er nog een belg bij te hebben van waar ben je?
_________________ -cagiva mito evolution rossi replica import uit italie
-Tetsuya Harada replica RS50 2000
-Aaron Slight Castrol RC45 Superbike replica AF1
|
di jan 02, 2007 7:46 pm |
Persoonlijk album
|
|
Raan03
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di jan 02, 2007 6:55 pm Berichten: 4
|
Re: Afstelling RS50
Sampers schreef: Raan03 schreef: Gegroet... De brommer moest buiten blijven staan; van drie uur tot negen uur en de buitentemperatuur was ongeveer 2°C. Ik vertrok, met een traject van 24 kilometer te gaan, dus met den 'choke'; allemaal goed en wel maar hij trok niet boven de 4000 toeren. je bedoelt met den choke gestart toch? ik lees het alsof je er mee hebt blijven rijden... als antwoord op je probleem kan ik niks meer zeggen dan wat dennis al zei. offtopic: leuk om er nog een belg bij te hebben van waar ben je?
hoj jep... de choke springt tuurlijk af na het gas geven :) maar soit; morgen gaan we eens bellen naar de "officiele" aprilia-dealer die er een begrenzer heeft opgezet... :)
foto `s kan ik niet echt trekken aangezien hij echt lelijk staat nu -> op mijn voorkap zijn er allemaal stukken verf weg en op de linkerzijkappen bevinden zich zware krassen van de schuiver! (de brommer kwam er toen beter af dan ik: paar ribben waren zwaar gekneusd, van mijn linkerdij tot mijn linkerschouder wask geraakt en mijn voet was gezwikt (omdat ik die tussen mijn voetsteun en rem stop)
zo zag hem eruit -> link ; maar we gaan hem binnenkort herspuiten -> het rood wordt dan zwart en binnenkort komt mijn RS 250 eraan (we zijn nog aan het overwegen hem te kopen)
ik ben by the way van Zulte, aan de grens van Oost en West - Vlaanderen. Je kunt Zulte herkennen van de voetbalploeg "Zulte - Waregem" enzo... :p
thx voor de info
|
di jan 02, 2007 10:10 pm |
|
|
Raan03
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di jan 02, 2007 6:55 pm Berichten: 4
|
hoj
Mijn pa heeft ondertussen al met de garage gebeld... Volgens hem zou ik den eerste zijn die last zou hebben door de sproeier, dus hij betwijfelt het ten aller sterkste dat de sproeier de oorzaak is. Hij raadde aan de lucht filter eens te reinigen omdat hij denkt dat het 'verzuipen' een oorzaak is van te weinig lucht in verhouding met de benzine.
Nu, daarjuist heb ik hem eens "open gesmeten" onder leiding / toezicht van mijn vader. De bougie eraf gehaald en die afgesteld op 0.70. De kleur zag er mij zwart uit en toen ik hem dit zei, zei hem dat een twee takt nooit koffie bruin is, en dat dat zwart goed is... Soit, terug de bougie erop gestoken en aan de lucht filter begonnen. Maar wat ons opviel is dat er een stuk karton, ter grootte van de hele lucht filter (inclusief de vorm, 100% bedekt) zat tussen het "spons"gedeelte en het plastiek van de filter. De lucht komt binnen in de filter en stuit dus op dat karton... Mijn vader ziet daar het nut er niet van in; dus heb ik die eruit gedaan. Dat stuk karton is nog een 'restant' van de vorige eigenaar... Iemand een idee of dit kwaad kan?
met vriendelijke groet
|
di jan 16, 2007 7:18 pm |
|
|
Neles
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo aug 09, 2006 11:13 pm Berichten: 257 Afbeeldingen: 12 Woonplaats: Den Burg, Texel
|
ik had precies het zelfde probleem Bleek dus dat me schoke bleef hange dan krijgt hij te weinig lucht als je volgas gaat en wel benzine en olie enzo en dan benzine kraantje dicht deed hij het maar dan is ze benzine weer op en dan beetje spele toen kwam ik ook thuis toen zag ik pas dat ie was blijven hangen
_________________ Aprilia rs50 Melandri 2000!
|
di jan 16, 2007 8:54 pm |
Persoonlijk album
|
|
Raan03
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di jan 02, 2007 6:55 pm Berichten: 4
|
vandaag hebben we de transmissie olie nagekeken, en met oog op morgen de bougie afgesteld op 0.60 (morgen zou het 7-9° Celsius worden, 100% regen kans en rukwinden tot 120 per uur... :)); deze kwam, voor gisteren, van 0.90... Daarmee dat hij niet vooruit ging :)
enfin... weet er echt niemand waarom wat voor functie dat kartonnetje in de lucht filter heeft / had? Ik heb het gevoel dat hij nu beter op temperatuur komt (hij was snel rij klaar, maar blijft wel nog halfweg blauw stilstaan; ook in de file van 7 minuten (voor verkeerslicht op een drukke plaats)... Maar dat zal wel normaal zijn vermoed ik :)
|
wo jan 17, 2007 3:55 pm |
|
|
*Thomas*
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do sep 22, 2005 9:34 pm Berichten: 5743 Afbeeldingen: 32
|
ik rij ook met een begrensde rs (45) en in een file is de mijn wel snel warm, maar als ik gewoon rondtuf niet
btw, je bougie moet WEL koffiebruin zijn, dat is dé manier om te achterhalen of je de goede afstelling hebt
en die dealer van je is wel een vreemde kerel, als ie te weinig lucht heeft, heeft ie dus teveel benzine in verhouding, als jij dan de sproeier verkleint, is de verhouding wel goed hé
en dat kartonnetje, was het gewoon eens stuk van een doos, geperforeerd of niet? anders was het wrs gewoon om minder lucht te krijgen en wist de vorige eigenaar niet goed wat een sproeier was
iig, suc6 ermee, op een begrensde rs met 9mm carb zit normaal een 54 sproeier, in een 12mm een 60 ofzo, weet niet vanbuiten
en euhm, wat bedoel je eig met die 0,70 ; 0,90 ? je squish, iig, dat doet er bij een begrensde rs niet echt toe, tenzij die echt veels te strak staat
suc6 ermee
_________________
|
wo jan 17, 2007 4:01 pm |
Persoonlijk album
|
|
sbk racer
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do aug 03, 2006 10:40 am Berichten: 119 Woonplaats: waterlandkerkje, zeeland
|
_________________ |!|!|!|I Ð0n'T ÐRíVé FáSt I JúSt FlY L0W|!|!|!|
je bent pas een man alsje rossie eruit rijden kan
|
ma feb 19, 2007 10:29 pm |
|
|
*Thomas*
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do sep 22, 2005 9:34 pm Berichten: 5743 Afbeeldingen: 32
|
_________________
|
ma feb 19, 2007 10:44 pm |
Persoonlijk album
|
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 10 berichten ] |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|