Hallo , hierbij laat ik mijn Aprilia RS50 "race" zien.
Ik ben bezig met de Aprilia om deze volledig circuitwaardig te maken , dit met een klein budget en dus zo goedkoop mogelijk (zover dat kan)
Verder wil ik het graag in de juiste volgorde laten zien van los frame tot aan de volledige machine! Ik begin met het frame en zal in de komende weken elke keer wat update's doen , een soort "storyline" dus.
Het frame , gewoon een standaard frame eigenlijk. Hier het frame zoals ie was , geschuurd , primer gespoten en afgelakt in glans zwart.
Hierna was de voorvork aan de beurt , deze is aangepast met 2 dezelfde binnenpoten welke standaard niet hetzelfde binnenwerk hebben. De pootjes zijn ook afgelakt in glans zwart. Helaas (ondanks ontvetten met goeie ontvetter) zat er toch nog vettigheid in de vork waardoor het niet goed ging , de pootjes zijn nog een keer gespoten dus , maar hiervan heb ik geen eindresultaat foto's.
Om de vorkpoten in het frame te zetten ben je een kroonstuk nodig , de onderste van Aprilia is al best licht en kan zo gebruikt worden , de kroonplaat (bovenop dus) heb ik wel aangepast , dit omdat ik losse clipon's ga gebruiken ipv het standaard stuur/stuureinden.
Hieronder de standaard kroonplaat en de originele , kroonstuk aan het bewerken en afgelakt in glans zwart
Op de Achtervork (of zoals de meesten zeggen achterbrug) even 2 draadbusjes en een steuntje gelast voor het blokje.
Toen kon ik beginnen met de vorkpoten , achterbrug en wielen erin te zetten om wat dingen te kunnen meten , even een mooi nieuw setje balhoofdlagers erin uiteraard , en een setje "race" voetrusten met schakel en rempedaal van HVG. Meteen ook maar even de ankerplaat voor de achterrem en de kettingspanners gestraald.
Om even bij het frame te blijven en alles er om heen kom ik aan bij het subframe voor het blok en subframe voor het zitje. Beide heb ik gemaakt van licht staal , niet van aluminium omdat ik dat zelf niet kan lassen en bovendien scheelt het niet zo veel. Het subframe van het blok gaat zowel om gewicht als ruimte , die van het zitje scheelt ook aan gewicht maar zitpositie is ook belangrijk.
Hier het subframe van het blok , de laatste is van het zitje.
Volgende , de Clipons , deze heb ik zelf gemaakt , ondanks dat ze ook wel te koop zijn. Ik heb eerste een mal gemaakt ,zodat ik desgewenst meerdere zou kunnen maken. Daarna wat draaiwerk en de boel in elkaar lassen.
Toen maar weer eens wat gespoten , inmiddels ook de steun van de zijstander van het onderste subframe af geslepen.
De schokbreker is een Bitubo , veerspanning in te stellen de demping. Redelijk simpele schokbreker voor een leuk prijsje. Alleen de busjes waren er niet bij dus die heb ik zelf nog moeten draaien.
De kuipen zijn van een Honda RS125 produktieracer , deze heb ik gekregen maar waren ook best gehavend. Nu kon ik kuipsteunen maken en op de juiste plek zetten. De kuipen , de voorste kuipsteun en de achterste kuipsteunen
Radiateursteun ook gemaakt en meteen het steuntje waar de brandstoftank aan komt en de tankkap mee vast zit., radiateur even netjes gespoten.
De velgen , deze heb ik inmiddels geel gespoten en voorzien van banden die ik heb gekregen , en de remschijven die erop zaten er weer op.
De remklauwen gereviseerd, nieuwe Malossi rode blokken erin en gespoten , voorzien van nieuwe stalen remleidingen en een Suzuki GSX-r rempomp. Zo begint het er al aardig op te lijken :)
Inmiddels de toerenteller ook binnen en meteen een tellersteun gemaakt , ook de bovenste kuipsteunen zijn klaar. Ook nog even een accubakje en een kabelboom gemaakt. Op de onderste foto kun je zien dat ook het schakelmechanisme klaar is , de ketting erop en de tank zit ook op zijn plek.
Om het achtertandwiel op de juiste maat te maken moest ik eerst even een gereedschapje maken zodat ik het tandwiel goed kon opspannen om de gaten te boren.
Eerste update na de eerste post :
Nu het geheel een beetje op wielen staat ben ik ondertussen met de carters bezig geweest , Ik heb ze schoongemaakt in de ontvetterbak en heb de carters aangepast op de cilinder en daarna gestraald.
De krukas is een Hebo , deze kon ik erg geschikt kopen en was zo te zien nog nooit of nauwelijks gebruikt , deze gemonteerd met verse lagers en keerringen en de bak enz. erin , de standaard bak word gebruikt , ook de koppeling is standaard , in de toekomst word dat nog 1 met een rechte vertanding. NU zitten er TP platen in met Malossi veertjes.
De carburateur is een Mikuni VM26 , ingekort , busje gemaakt voor het spruitstuk en achterkant aangepast. Wil ik rijden bij de Sobw moet er een 12mm carburateur op of 20mm (ligt aan de klasse) maar voor nu is dit wat ik nog had liggen , en 26 is prima voor een 50cc. Het spruitstuk en membraan zijn van Malossi , membraan is een VL17.
Even weer een update!
De cilinder is een Polini Evolution 50cc , deze heb ik bewerkt , dwz de poorten op de juiste hoogtes gezet en de vorm , hoogte en richting veranderd. De cilinder is helaas vrijwel meteen kapot gelopen ,het Nicasil was al niet zo best maar blijkbaar erger dan ik dacht. De cilinder zal opnieuw gesealed worden.
Hier de cilinder tijdens het bewerken
Ook de uitlaat kon gemaakt worden nu het framegedeelte ver genoeg was en de kuipen erop passen. De uitlaat is nu een testuitlaat , met een verwisselbaar middenstuk en tevens een verwisselbare tailbus. Ook de flens kan langer of korter worden gemaakt.
Ik had nog een oude DPR demper liggen , even in orde gemaakt en een tailpijp gebogen en haakjes voor de veren erop gelast. Ook even een steuntjes gemaakt voor de demper.
Zo zie de uitlaat er gemonteerd uit
Inmiddels heb ik er even een standaard nieuw type (gietijzer) cilinder op gezet zodat ik een aantal dingen kon testen , en er uiteraard even een stukje op kon rijden. Ook heb ik een Ontsteking van 1 van mijn racescooters "geleend" en die erop gezet. Zodra de Polini clinder weer is gesealed zal deze er weer op komen maar we leuk om een geheel standaard cilinder zo te testen
Even weer een update!
Het kuipwerk , deze bestaat uit een boven en onderkuip en zitje van een Honda RS125 produktieracer. De tankkap en het voorspatbord zijn origineel van Aprilia. De tankkap is verlaagd en staat iets verder naar voren , het spatbord is ingekort.
Hier de tankkap , eerst dicht gemaakt , daarna geplamuurd en in de primer en als laatste afgelakt.
De bovenkuip was nogal gehavend maar ik heb hem nog weten te redden met wat plamuur en schuurwerk en is nog redelijk gelukt. Het is ten slotte een racer , geen showbrommer
Het zitje heb ik nog moeten plakken met polyester en is nu weer goed te gebruiken.
En hier de foto's van de complete brommer , zonder kuip en met kuip! enjoy!
Update 15-3-2014
Inmiddels een snel Cilinderkitje op de kop getikt , een 50cc Bidalot! Dit setje is zo gemaakt dat ik er met Malossi MHR team zuigers mee kan rijden (pistonpen 5mm hoger in de zuiger)
De cilinder is gebruikt bij Sobw races dus ideaal voor mijn machine maar heeft nog iets werk nodig. Zo kon ik de Squish niet beneden de 0,85 krijgen ,en dat zonder voetpakking! Dus moest er wat van de cilinder worden afgedraaid , ik heb er ook maar meteen een goeie doorn voor gedraaid op de draaibank zodat ik de cilinder goed kon opspannen.