Laatste project.
Ditmaal geen oogappel vanwege het tijdsgebrek. Normaal doe ik projectjes tijdens de winterstop en heb ik er de tijd voor.
Ik ben net terug uit Noorwegen sinds 16/6 en ik heb eerstvolgende koers al gepland op 25/6.
De eerste dagen effe alles terug in orde brengen met de rest van het leven, en afgelopen 3dagen bezig geweest met iets competatief in elkaar te zetten.
Mijn getrouwe NSF moet eraan geloven. Ipv de originele motor met 8PK voor ontzettend veel geld te tunen, is het een stuk goedkoper om er gewoon een ander
blok in te zetten dat ik nog heb liggen.
Een AM6 blok met als specs:
- Polini gietzijer cilinder +/- 80cc
- Malossi inlaat
- KRD II 28mm carb + spruitstuk
- Een of ander krukasje :)
- Yasuni R3 uitlaat
- Voor de rest std, ontsteking, bak, koppeling,...
Dus wegens het tijdsgebrek is er niets gespoten of gekuist.
Brommer zelf staat ernog bij zoals ik hem vorig seizoen heb achtergelaten. Vuil en beschadigd.
Uiteraard is alles zorgvuldig in elkaar gezet en technisch perfect in orde. De estetische afwerking volgt nog wel als ik terug wat tijd heb.
Het frame heb ik geprobeerd NIET aan te passen zodat hij zeer makkelijk terug origineel te zetten is. Er is 1 ophang punt weg geslepen.
De nieuwe ophangpunten zijn gemaakt door padjes te maken, waarvan ik momenteel nog geen detail foto's van heb maar die volgen nog wel.
Verder zal ik het even illustreren met foto's.
Eerst beugel beugel gemaakt zodat ik weet waar het tandwiel van de andere motor stond en op welke breedte.
Zodat ik de AM6 motor makkelijk kan positioneren:
Snel even de voorste padjes gemaakt die later afgewerkt worden en met doorlopende bouten + busje worden vast gezet
Uitlijning ketting nakijken BELANGRIJKE factor
Pad weg geslepen en even brainstormen hoe de achterste ophanging gemaakt gaat worden
Nogmaals even inspecteren
Intussentijd niet veel foto's gemaakt, maar wat verder opgebouwd. Motor zit compleet vast met padden, en alvast wat rand materiaal gemonteerd
Uitlaat ook even passen, komt van TZR af, dus die is nog wat lang :)
Beetje kaal zo de wieldoorloop
Niet erg mooi maar effectief tegen regen/water
Radiator ingewerkt, past NET
Overzicht op compleet geinstaleerde motor
Zelf een kabelboom in elkaar gezet, enkel ontsteking en kill-switch aangesloten
Goedkope oplossing om std TZR schakelding om te bouwen :)
En zo staat hij nu:
Onderkap past er momenteel niet onder IVM met de uitlaat. En ik heb geen zien om half de kap bij te werken.
Beugeltje voor demper ook nog gemaakt. Effe wat afgesteld hier in de straat :)
Bovenstaande is dus in 3dagen gebeurd.
Zaterdag training en zondag koers. Ik hoop dat het heel blijft en dat het een beetje deftig rijd.
Hij heeft allesinds een stuk meer vermogen dan de 8PK die er voorheen opzat. Ik heb wel gemerkt dat de powerband wat kort is.
En telkens met opschakelen valt hij net onder de powerband. Ik heb nog wel een versnelling over dus met een kortere tandwielverhouding
zou dit weleens opgelost kunnen worden.
Korte toekomst plannen:
- Andere radiator, want deze is te fragiel voor valpartijen
- Andere schakel pedaal (zelfde reden)
- Ander krukasje want in deze heb ik geen vertrouwen
- Andere cilinder Malossi Team of Bidalot of Metrakit of iets dergelijks
- Opmaat uitlaat want deze is ook fragiel voor valpartijen
- Onderkuip fixen zodat deze erop kan
- Binnendraaier van malossi die ik nog heb liggen van een scooter erop bouwen
- Wss andere voorvork erin en opzoek naar andere achterveer