HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu wo jan 22, 2025 10:54 am

Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
 Accu op Rieju RR 
Auteur Bericht
Jaf
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Bericht Accu op Rieju RR
Halloooo, wederom een diep vraagstuk van mijn kant..

...Ik wil een accu op mijn Rieju RR bouwen, die ook automatisch oplaad..
Nu had ik er ergens een schema'tje van gevonden, maar ik kan hem echt, werkelijk waar, helemaal nergens meer terug vinden.

Iemand die hem wel kan vinden/heeft?
En anders het kan uitleggen?

Want zonder licht etc. rijden is net niks :D:

Grt, Jef

di jun 07, 2011 7:27 pm
Profiel
frishh
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Accu op Rieju RR
RRider schreef:
Links: naar mijn mening is dit de meest geschikte plaats voor een accu op een RR/Spike: net achter de schokdemper. Je moet wel een stuk van dat zwart spatbordje afzagen. En waarschijnlijk moet je ook wat plastic uit je zadel zagen. Ik heb een accubakje van een SMX gebruikt.

Rechts: Dit groene kastje is de spanningsregelaar. De linker aansluiting moet je via een diode met de + van de accu verbinden.
Afbeelding Afbeelding

Dit is de eerste stap. Het stekkertje aan de linker aansluiting haal je eruit, en op die aansluiting zet je dus een diode, en dan kun je verder naar de + van de accu. In een elektronicazaak weten ze vast wel welke diode je nodig hebt. De - van de accu verbind je met het frame. Als je van plan bent een startmotor aan te sluiten, heb je hiervoor iets dikker draad nodig. Als je deze simpele schakeling in je brommer hebt, wordt de accu opgeladen door de dynamo.
Afbeelding

Volgende stap. Als je dan nu het gele draadje, dat je hebt losgetrokken uit de spanningsregelaar, met de + van de accu verbindt, dan gaat alles werken op de accu (verlichting, knipperlichten, claxon). Je moet er natuurlijk ook voor zorgen dat die dingen alleen werken als je je sleutel in het contact hebt zitten, dus vandaar dat je de vrije aansluitingen op je contactslot moet gebruiken. Verder MOET je een zekering aansluiten, 10 ampere is wel goed, 15 mag ook. Als je zelf aan het kloten bent met je bedrading, heb je altijd kans dat je per ongeluk kortsluiting maakt, dus vandaar.
Afbeelding

Nu werkt ook de verlichting op de accu. De accu wordt zo snel leeggetrokken. Als je niets bijzonders hebt aangesloten, zul je er niet zoveel last van hebben. Maar ik heb een startmotor en een dikke claxon van 5 ampere op mijn brommer zitten, dus die doen het niet als ik mijn 2 koplampen van samen 70 Watt op de accu heb aangesloten. Als je accu te snel leeg raakt, dan kun je je verlichting ook gewoon op de dynamo zetten.
1. Vind het draadje van de lichtschakelaar dat direct verbonden is met het gele draadje dat je uit de spanningsregelaar getrokken hebt. Dat doe je met een multimeter.
- Trek het stekkerdoosje van het contactslot los
- Draai de sleutel naar de stand "lichten aan"
- Zet de multimeter op "weerstand meten". Met de punten van de multimeter ga je twee stekkertjes van het contactslot (Foto 3) zoeken die samen ongeveer 0 Ohm weergeven.
Afbeelding
Foto 3

- Kijk nu naar de twee stekkertjes uit het open stekkerdoosje van de kabelboom, die bij die andere twee horen.
- 1 daarvan zal verbonden zijn met het gele stekkertje dat je eerder hebt losgetrokken. Dat kun je uitzoeken door de ene punt van de multimeter op dat gele stekkertje te zetten en de andere punt op een van de stekkertjes uit het open stekkerdoosje. Als de multimeter ongeveer 0 Ohm weergeeft, heb je hem.
- Er is een kleine kans dat het draadje dat je zoekt niet van het contactslot komt, maar van de schakelknop voor dimlicht/groot licht, of zelfs van de koplamp. Ik weet het niet precies, ik heb zelf alle draadjes zelf nieuw getrokken en verbonden, maar als je het draadje dus niet vindt bij het contactslot, vind je het bij een van die andere twee mogelijkheden.

2. Het draadje dat je gevonden hebt, knip je ergens doormidden, en verbind je nu met de linkeraansluiting van de spanningsregelaar.
Afbeelding

Nu werkt het licht alleen als je de motor aan hebt staan, zoals het normaal ook altijd is bij een brommer. De koplamp trekt de accu niet meer leeg.

Bij vragen over dit onderwerp en alle andere elektravragen adviseer ik te PM'en.

http://forum.riejuforum.nl/showthread.p ... ze-brommer

Le stickerslet: viewtopic.php?f=14&t=17280

di jun 07, 2011 7:34 pm
Profiel
Jaf
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
JAWEL!

Die zocht ik!

Dankuuuuu!

di jun 07, 2011 7:45 pm
Profiel
rx50
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
moet er trouwens op een rx ook een 10ampére zekering??

ma sep 19, 2011 6:54 pm
Profiel
aprilialover
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
nee 7,5

ma sep 19, 2011 7:29 pm
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 5 berichten ]