Links: naar mijn mening is dit de meest geschikte plaats voor een accu op een RR/Spike: net achter de schokdemper. Je moet wel een stuk van dat zwart spatbordje afzagen. En waarschijnlijk moet je ook wat plastic uit je zadel zagen. Ik heb een accubakje van een SMX gebruikt.
Rechts: Dit groene kastje is de spanningsregelaar. De linker aansluiting moet je via een diode met de + van de accu verbinden.
Dit is de eerste stap. Het stekkertje aan de linker aansluiting haal je eruit, en op die aansluiting zet je dus een diode, en dan kun je verder naar de + van de accu. In een elektronicazaak weten ze vast wel welke diode je nodig hebt. De - van de accu verbind je met het frame. Als je van plan bent een startmotor aan te sluiten, heb je hiervoor iets dikker draad nodig. Als je deze simpele schakeling in je brommer hebt, wordt de accu opgeladen door de dynamo.
Volgende stap. Als je dan nu het gele draadje, dat je hebt losgetrokken uit de spanningsregelaar, met de + van de accu verbindt, dan gaat alles werken op de accu (verlichting, knipperlichten, claxon). Je moet er natuurlijk ook voor zorgen dat die dingen alleen werken als je je sleutel in het contact hebt zitten, dus vandaar dat je de vrije aansluitingen op je contactslot moet gebruiken. Verder MOET je een zekering aansluiten, 10 ampere is wel goed, 15 mag ook. Als je zelf aan het kloten bent met je bedrading, heb je altijd kans dat je per ongeluk kortsluiting maakt, dus vandaar.
Nu werkt ook de verlichting op de accu. De accu wordt zo snel leeggetrokken. Als je niets bijzonders hebt aangesloten, zul je er niet zoveel last van hebben. Maar ik heb een startmotor en een dikke claxon van 5 ampere op mijn brommer zitten, dus die doen het niet als ik mijn 2 koplampen van samen 70 Watt op de accu heb aangesloten. Als je accu te snel leeg raakt, dan kun je je verlichting ook gewoon op de dynamo zetten.
1. Vind het draadje van de lichtschakelaar dat direct verbonden is met het gele draadje dat je uit de spanningsregelaar getrokken hebt. Dat doe je met een multimeter.
- Trek het stekkerdoosje van het contactslot los
- Draai de sleutel naar de stand "lichten aan"
- Zet de multimeter op "weerstand meten". Met de punten van de multimeter ga je twee stekkertjes van het contactslot (Foto 3) zoeken die samen ongeveer 0 Ohm weergeven.
Foto 3
- Kijk nu naar de twee stekkertjes uit het open stekkerdoosje van de kabelboom, die bij die andere twee horen.
- 1 daarvan zal verbonden zijn met het gele stekkertje dat je eerder hebt losgetrokken. Dat kun je uitzoeken door de ene punt van de multimeter op dat gele stekkertje te zetten en de andere punt op een van de stekkertjes uit het open stekkerdoosje. Als de multimeter ongeveer 0 Ohm weergeeft, heb je hem.
- Er is een kleine kans dat het draadje dat je zoekt niet van het contactslot komt, maar van de schakelknop voor dimlicht/groot licht, of zelfs van de koplamp. Ik weet het niet precies, ik heb zelf alle draadjes zelf nieuw getrokken en verbonden, maar als je het draadje dus niet vindt bij het contactslot, vind je het bij een van die andere twee mogelijkheden.
2. Het draadje dat je gevonden hebt, knip je ergens doormidden, en verbind je nu met de linkeraansluiting van de spanningsregelaar.
Nu werkt het licht alleen als je de motor aan hebt staan, zoals het normaal ook altijd is bij een brommer. De koplamp trekt de accu niet meer leeg.
Bij vragen over dit onderwerp en alle andere elektravragen adviseer ik te PM'en.