HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu za feb 01, 2025 3:52 am




Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Frame berekenen 
Auteur Bericht
Gaara
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 08, 2005 3:58 pm
Berichten: 96
Woonplaats: Heerle
Antwoord met een citaat
Bericht Frame berekenen
Hallo mensen,

Ik ben nieuwsgierig naar het berekenen van een frame en een vriend en ik hebben is zitten discussieren en we willen kijken wat de opties zijn. Het tekenen komt helemaal goed, mijn maat kan goed overweg met solidworks en het berekenen gaat ook wel goed komen want hij leert voor het bouwen van frames alleen is een motorframe (lees: brommerframe) natuurlijk anders dan een frame van een kraan. Nu had hij gevraagd of ik wat onderzoek wilde plegen naar de belastingen die op een dergelijk frame komen. Nu had ik iets gevonden maar dit kwam neer op een skelter. Deze skelter had daarentegen wel een motor en een subframe dus leek me dit redelijk in de buurt komen, nu wil ik jullie mening hierover weten. http://home.kabelfoon.nl/~hildesch/file ... _frame.pdf
Dit is het .pdf bestand wat ik had gevonden.

Verder was het de bedoeling dat het een buizenframe wordt maar over de materialen zitten we ook te twijfelen.
Wij dachten:
Stalen of aluminium buizen?
Wat voor manier van lassen?

en verder
Hoe moet je de vering berekenen in je voorvork en achterveer?
En hoe moet je die krachten bij de berekening mee laten tellen?
Hier zou ik graag jullie ideeen over horen.
Als het hier niet thuis hoort zou ik graag hebben dat de mods hem verhuizen.
En ik hoor niet graag: "Daar moet je niet aan beginnen, dat is te moeilijk." Want daar hebben wij geen boodschap aan.

Alvast bedankt Rick

_________________
Ik spit de pit uit je flow als een druifje, ik johan cruijff je, en snatch de mic op je fuifje


di jan 23, 2007 2:26 pm
Profiel
Neles
ApriliaForum Member

Geregistreerd: wo aug 09, 2006 11:13 pm
Berichten: 257
Afbeeldingen: 12
Woonplaats: Den Burg, Texel
Antwoord met een citaat
Bericht 
staal is zwaar maar makkelijker te lassen mig/mag of elekctrisch
aluminium is licht maar moeilijker te lassen
moet met een tig las apparaat en is nie tzo eenvoudig maar als jedat kan of iemand kent is het wel te doen :P


di jan 23, 2007 3:03 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
Gaara
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 08, 2005 3:58 pm
Berichten: 96
Woonplaats: Heerle
Antwoord met een citaat
Bericht 
ik werk ook in de staalbouw dus er is een fabriek vol lassers die het voor mij kunnen doen als ik de baas lief aan kijk O:-)

_________________
Ik spit de pit uit je flow als een druifje, ik johan cruijff je, en snatch de mic op je fuifje


di jan 23, 2007 3:20 pm
Profiel
RS_70_power
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 19, 2004 1:03 pm
Berichten: 431
Woonplaats: Wormerveer
Antwoord met een citaat
Bericht 
ik haat het te zeggen , maar een kracht berekening hier bij toepassen is bijna on-zin

ik heb stage gelopen bij een bekende framebouwer , als jij bijv een Allu koker profiel pakt van 50x20x3 of zo , is het al sterk zat.

alleen als jij echt wilt minimalizeren , met kokertjes van 20x10x2 of zo dan zal je het wel ff moeten uitrekenen .

en die shit van de voorvork en zo zou ik niet weten.

_________________
www.club-racing.nl


di jan 23, 2007 4:07 pm
Profiel YIM WWW
theo_tamada
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 06, 2006 4:56 pm
Berichten: 213
Woonplaats: Beemster
Antwoord met een citaat
Bericht 
is het de bedoeling dat het een racer word?
wat voor motor ga je toe passen,

kan 1 buizen frame maken, met weinig sterke kokers, en je kan ook een buizen frame maken, met veel,maar minder sterke kokers, en dat is wel torsie stijfer,


di jan 23, 2007 5:50 pm
Profiel
roel88
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr feb 04, 2005 11:00 pm
Berichten: 198
Woonplaats: genemuiden
Antwoord met een citaat
Bericht 
Frames gaan berekenen is inderdaad onzin want ze worden enorm belast over een lange tijd. Vooral het balhoofd en je achterbrug ophanging moeten veel kunnen hebben.

Je kunt ze wel berekenen maar het is gewoon beter om ze veel sterker te maken aangezien ze vaak grote klappen te verduren krijgen.


di jan 23, 2007 6:15 pm
Profiel
RS_70_power
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 19, 2004 1:03 pm
Berichten: 431
Woonplaats: Wormerveer
Antwoord met een citaat
Bericht 
haha , Roel , wat absorbeerd de klappen die jij zo zegt ? je voorvork en je achterveer , dus er kont egenlijk heel weinig krachten te staan op bijv, je ophanging van je achterbrug en je balhoofd .


ik maak zo ff een tekening .

_________________
www.club-racing.nl


di jan 23, 2007 6:19 pm
Profiel YIM WWW
Veenstra
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jul 03, 2006 11:24 am
Berichten: 16
Afbeeldingen: 5
Woonplaats: Klazienaveen
Antwoord met een citaat
Bericht 
Als je het uit wilt rekenen moet zorgen dat je de boeken staica en Sterkte leer voor technici bemachtigd. Hier staan alle soorten van sterkte berekeningen wel in. Maar zal je gelijk zeggen( en ik spreek uit ervaring)dat dit is niet eenvoudig en zo maar even te doen is. Denk niet dat je een heel uitgebreide berekening hoeft toe te passen.

Denk dat de plaatsen waar de grootste momenten op staan dat die het belangrijkste zijn voor de rest is het niet zo spannend.

mvgr
Jan

_________________
Plat maar dan ook echt plat


di jan 23, 2007 6:35 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk albumWWW
RS_70_power
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 19, 2004 1:03 pm
Berichten: 431
Woonplaats: Wormerveer
Antwoord met een citaat
Bericht 
nou als ik naar het frame van een RS kijk , dan is dat ook niet echt spannend :P

ik weet er ook aardig wat vanaf , en ik geloof er heilig in dat de krachten die er op komen te staan erg mee vallen .

ben bezig met wat rekenwerk .

_________________
www.club-racing.nl


di jan 23, 2007 6:37 pm
Profiel YIM WWW
Gaara
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 08, 2005 3:58 pm
Berichten: 96
Woonplaats: Heerle
Antwoord met een citaat
Bericht 
Nee het punt met het berekenen is (dacht ik) dat je aan de RDW moet kunnen laten zien dat het een goed frame is, ik zal ook bij de rdw informeren maar ik denk dat het het makkelijkst is gewoon de basisvorm van een rs frame aan te houden en daar vanuit te werken

en alvast bedankt rs 70 power

_________________
Ik spit de pit uit je flow als een druifje, ik johan cruijff je, en snatch de mic op je fuifje


di jan 23, 2007 7:22 pm
Profiel
theo_tamada
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 06, 2006 4:56 pm
Berichten: 213
Woonplaats: Beemster
Antwoord met een citaat
Bericht 
het word dus een racer


di jan 23, 2007 7:24 pm
Profiel
ruud
ApriliaForum Member

Geregistreerd: wo feb 25, 2004 6:04 pm
Berichten: 492
Woonplaats: hoogwoud
Antwoord met een citaat
Bericht 
Neles schreef:
staal is zwaar maar makkelijker te lassen mig/mag of elekctrisch
aluminium is licht maar moeilijker te lassen
moet met een tig las apparaat en is nie tzo eenvoudig maar als jedat kan of iemand kent is het wel te doen :P


staal hoeft zeker NIET zwaar te zijn, de betere staalsoorten zijn bijna 2 keer zo taai als aluminium, dus ga maar na...

Als je kameraad erg handig is met solidworks, laat m dan de add in opzoeken van cosmosworks, dit is een elementen pakket. Denk goed na hoe de krachten lopen en van waar naar waar een kracht trekt of duwt. Heb je een plekkie gevonden teken je er een schoor tussen. Cosmosworks kan je vind ik heel erg veel wijzer van worden.


di jan 23, 2007 10:49 pm
Profiel
RS_70_power
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 19, 2004 1:03 pm
Berichten: 431
Woonplaats: Wormerveer
Antwoord met een citaat
Bericht 
ruud schreef:
Neles schreef:
staal is zwaar maar makkelijker te lassen mig/mag of elekctrisch
aluminium is licht maar moeilijker te lassen
moet met een tig las apparaat en is nie tzo eenvoudig maar als jedat kan of iemand kent is het wel te doen :P


staal hoeft zeker NIET zwaar te zijn, de betere staalsoorten zijn bijna 2 keer zo taai als aluminium, dus ga maar na...

Als je kameraad erg handig is met solidworks, laat m dan de add in opzoeken van cosmosworks, dit is een elementen pakket. Denk goed na hoe de krachten lopen en van waar naar waar een kracht trekt of duwt. Heb je een plekkie gevonden teken je er een schoor tussen. Cosmosworks kan je vind ik heel erg veel wijzer van worden.


klopt beide :P ik zal eens opzoeken hoe dat staal heet waar me stage bedrijf die frames van maakt .

_________________
www.club-racing.nl


di jan 23, 2007 11:27 pm
Profiel YIM WWW
Gaara
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 08, 2005 3:58 pm
Berichten: 96
Woonplaats: Heerle
Antwoord met een citaat
Bericht 
@theo tamada: jep een racert
@ruud: bedant voor de tip :thumleft: ik zal is aan hem vragen of hij het kent en even opzoeken waar ik het kan halen (lees: downloaden)
@rs 70 power: graag dan zal ik is kijken of wij het hier ook hebben liggen :P

_________________
Ik spit de pit uit je flow als een druifje, ik johan cruijff je, en snatch de mic op je fuifje


wo jan 24, 2007 8:28 am
Profiel
roel88
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr feb 04, 2005 11:00 pm
Berichten: 198
Woonplaats: genemuiden
Antwoord met een citaat
Bericht 
RS_70_power schreef:
haha , Roel , wat absorbeerd de klappen die jij zo zegt ? je voorvork en je achterveer , dus er kont egenlijk heel weinig krachten te staan op bijv, je ophanging van je achterbrug en je balhoofd .


ik maak zo ff een tekening .


Als ze recht zouden staan zou, bijvoorbeeld je voorvering de meeste klappen opvangen.
Maar je voorvork staat nog altijd onder een hoek anders is je brommer heel moeilijk te besturen. Daar door komt er erg veel kracht te staan op je balhoofd.

Dit is ff een schematische tekening om duidelijk te maken wat ik bedoel


Bijlagen:
voorbeeld.JPG
voorbeeld.JPG [ 8.9 KiB | 4109 keer bekeken ]
wo jan 24, 2007 1:47 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron