hey, ik zal me even voorstellen.
Ik ben Luziano, uit Avenhorn (klein gat in Noord Holland) en heb een Derbi GPR uit 2001 (koplampen naast elkaar).
Ik loop hier nu al een tijdje rond te kijken op dit forum en kon het niet laten om tussen al die Aprilia's mijn GPR neer te zetten.
Hier even wat geschiedenis zodat jullie ook snappen hoe ik mijn GPR gemarteld heb het afgelopen anderhalf jaar.
Ik kocht de gpr in 2007, helaas bleek ik direct na aankoop toen ik thuis was goed belazerd te zijn
. De electrische start werkte niet, dit omdat de brommer lekstroom had (en nogsteeds heeft) waardoor de accu niet oplaadde.
Ook blijkt, een heel jaar later maarliefst, dat de vorige eigenaar flink onderuit is gegaan. Gepolyesterd kapwerk, gespoten kappen, aan de binnenkant gescheurde kappen...
Helaas kwam ik daar pas achter toen ik de kappen verkocht. De jongen die mijn tank kreeg zij dat de stickers niet origineel waren en dat er nog een laag verf onder de huidige laag zat. De jongen die mijn kappen kocht die zij dat er wat met stickers was geklooid zodat je de krassen niet zag en dat er gepolyesterd was aan de binnenkant.
En een vriend van mij die de achterkap kocht (voor op zn Honda MB
) zij dat er ook flink gepolyesterd was en dat er wat afgebroken en gespoten was
.
Natuurlijk had ik zelf ook al een paar kleine dingen gezien met het sleutelen, maar helaas niet dit alles
.
Ondertussen,
heb ik al 2 klappers gemaakt. De eerste keer had ik een meisje aangereden met een gangetje van 30km/h dat mij geen voorrang verleende.
Nog niet zo erg, maar hierna kwam ik er achter dat het meisje nog niet eens 14 was en zij hierna ook nog eens aangaf dat ik haar expres (!) zou hebben aangereden omdat ze heilig beweerde naar links en rechts gekeken te hebben.. Lijkt mij toch niet aangezien ze me wel moest hebben gezien dan
. Scheel kind...
Mn moeder zag hoe zielig ik was dus dat is fijn met haar advocaat opgelost, €500 winst op kunnen maken
. De zij-kuipen had ik er gelukkig vanaf vanwege het afstellen.. anders was hij waarschijnlijk total loss verklaart.
Ongeveer een half jaar na dit fiasco, en ook kort nadat mijn vader in het ziekenhuis belandde, dus niet zo in mn humeur was, ben ik nog eens met een flinke snelheid (iets tussen de 40 en de 50) achterop een stilstaande taxi gereden.
Helaas was dit volledig mijn fout
.. ik was nog aan het geilen op de zwarte BMW die voorbij kwam rijden en toen ik weer voor me keek stond daar zomaar opeens die auto stil
. Hard remmen had geen zin meer, had mn achterrem zo erg in dat hij in de slip raakte en mn voorrem ook (dus voor en achterband slippen, doe dat maar eens na!)
Gelukkig niets krom (voor het oog althans). Als ik zonder handen rijd dan blijf ik gewoon rechtdoor gaan. De taxi had maarliefst voor 1500eu een nieuwe bumper nodig + spuitkosten (zal 1 krasje op...). En voor de rest reed ik met opgestroopte mouwen, spijkerbroek en helm uiteraard. heb nogsteeds een litteken van mn schaafwond dus ben er goed vanaf gekomen
.
Na deze crash heb ik maar besloten om de gpr een volledige opknapbeurt te geven.
Ik had voor de time-beïng maar eens even een ander blokje gekocht zodat ik mn huidige blok kon reviceren. In dat gekochtte blok zaten 1000km oude krukaslagers, een DR krukas (cheapass) en een nieuwe ontsteking (die al zeer snel kapot ging).
In het gereviceerde blok: -waarvan de versnellingsbak nog niet goed zit-
-Doppler asje
-De versnellingsbak die er in zat was nog in goede staat, had pas een paar sprints van Mikey en 1000 km met een std setup van mij achter de rug.
-C3 lagers met kunststof kooi.
-Keerringen.
-En voor zolang het duurt een DR70.
-17.5mm Dell
-Ori uitlaat met snelle bocht waarvan de begrenzing er voor 50% uit is.
Nu rijd ik nogsteeds met het blok dat ik toen gekocht had. Aangezien ik binnenkort een weekje vrij heb kan ik eens kijken naar die versnellingsbak die er niet goed in zit (alleen de 3 5 en 6 doen het, vrij zit tussen 5 en 6
).
ff voor de duidelijkheid, het begon met dit:
Foto's van de revisie:
Versnellingsbak en koppelingskant er al af.
Balans as kreeg ik er niet uit maar lager was nog goed.
Met een pers scheelde het al heel gauw uren werk!! (voor mij dan..)
Zo dus
Foutje.. ik mocht de garage gebruiken voor de revisie van m'n GPR, maar moest ondertussen ook even helpen sleutelen aan een andere auto.
Deze Porsche 944 kreeg een backfire terwijl het luchtfilter open lag met licht ontvlambare vloeistof er in...
doppler 70/80cc as.
De versnellingsbak met alle mogelijke tie wraps vast gemaakt zodat die niet uit elkaar kon vallen
.
Koppelingshuis, een beetje verkloot door de vorige eigenaar, maar zit nu wel weer een bruikbare in.
Doppler as, c3 lagers met kunststof kooi, nieuwe lagers, keerringen, en vloeibare pakking.
Het project zal niet zeer snel verlopen, dit omdat er in september een graafmachine van 17ton over de voet van mijn vader was gereden.
Hiervoor zit hij (nu nogsteeds) vaak in het zienenhuis, ook in buitenlandse ziekenhuizen(Nederlanders zijn vergeleken met de rest van EU dramatisch slecht...).
Daardoor zal ik dus af en toe geen tijd hebben voor mijn brommer en meer voor m'n vader. Maar ik neem aan dat jullie daar wel begrip voor hebben
.
Ook hielp hij me vaak met sleutelen. Ondertussen is hij alweer aan het revalideren, kan hij alweer (een beetje) lopen en rijdt hij vaak op zn achterwiel op zn rolstoeltje
.
Blokjes wisselen. Even in een avondje er onder en er onderuit, omdat de versnellingsbak niet goed zat (nogsteeds niet goed zit
).
Let met name op alle draden die met schilderstape aan mijn frame vastgemaakt zijn omdat ik anders niet meer weet waar het moet zitten
.
prachtige uitvinding!! Een pistonpen verwijderaar. Mijn buurman had deze ooit gemaakt in zijn tijden dat hij nog op school zat, leren voor lasser. Dit was zijn sponsoring aan mijn goede doel
.
foto van de gpr kort na de crash met de taxi. tank was kapot (buddy) en dus steekt het alarm omhoog. deze omdat hij zo nu en dan tijdens het rijden aan ging. en dat niet handig is als meneer agent net voorbij tuft
.
2 125cc dempertjes aangeschaft.
Bloedgijl naar mijn mening onder een GPR kontje. Ze moeten er ooit in een vrije vakantie week onder worden gelast.
Wiellagers versleten, helaas is mijn sleutelplek verbouwd vanwege mijn vader. Hij is gekrompen van 15 m2 naar 3m2... dus dat is wel even wennen
.
Dat lager is pas naar de klote... En dat wiel is viieeeesss man!
Meteen nieuw setje velgen, rood i.p.v. zwart. Ik vond het wel leuk staan. Maar het moest ook omdat ik de lagers niet op voorraad had liggen en ik de brommer met hoge nood nodig had.
Zwarte velgen, helaas ook wat bouten afgebroken, meteen nieuwe in getapt (2e keer.. dus ondertussen m12 ofso..) Ook een enorme 120/90-16 achterband. had 120/80 of 120/70 moeten zijn
. Voortaan koop ik zelf mn banden en laat ik niets prutsen door de bromfiets winkel.
Enorme bouten. voorkomt nu tenminste wel dat mijn tandwiel er nog een keertje af gaat
Dit omdat het achtertandwiel door het schroefdraad tappen in het achterwiel was uitgeboord (anders pas het natuurlijk niet hea
).
Maar meteen eens setje schijven aangezien ik mijn remblokken pas vervang wanneer de vonken er van afkomen
. De schijven die op de roden velgen zaten waren nog recht gelukkig.
Nieuwe sleutel hulp!!! Zit helaas vaker in de gereedschap kist dan dat het echt probeert te helpen.
Het resultaat na een tevergeefse poging om de buitenring van een wiellager er uit te krijgen.
Ook was het plan om een kickstarter in te bouwen.
Helaas kan dat niet omdat het gat in dat is aangegeven in de bovenstaande foto niet zit in een GPR blok!! En om er nog zelf eentje bij te maken ging me eigelijk net iets tever ondanks dat het zeer verleidelijk klinkt... (hollen is kut
).
Na een tweede bezoek aan derbimikey voor een monoseat die hij alleen een paar sprints gebruikt had, liet hij me zien dat hij nog meer moois had liggen.
o.a. een kuipruit, ondersteuning van de topkuip een paar kuip ophangpunten en een paar rubber moeren.
De zwarte zijkuipen zijn verkocht, volgende eigenaar merkte meteen op dat de eigenaar vóór mij er mee gevallen was aan het polyester en stickerwerk te zien. In ruil daarvoor kreeg ik uiteraard wat geld en een soundboard. Dit soundboard omdat hij geen geld had en ik het wel een leuk idee vond om wat muziek in m'n brommer te hebben.
170w aan muziek, doet het zolang mijn accu energie geeft, helaas duurt dat vanwege die lekstroom nooit al te lang... Zal er overigens niet al te vaak in zitten (is gewoon click and play) omdat ik in die ruimte ooit een tank kwijt zal moeten
).
Tevergeefse poging tot het goedzetten van de versnellingsbak, binnenkort nog maar eens proberen
. (blijven proberen natuurlijk, anders leer je het nooit
)
Pakketje van De Jager.
Dit omdat mijn temp sensor uit mn cil kop was gerammeld.. nooit meer terug gevonden
.
Ook een snelgas setje er bij omdat met mijn originele gas hendel mijn gaskabel iedere week af brak
. En das niet fijn als het regent met tegenwind, als je met je blote hand dat kleine kabeltje zachtjes aan mag trekken
.
En 2 schakelaars die ik achteraf nergens voor nodig had..
Mijn eerste idee was namelijk om mijn licht op mijn accu aan te sluiten. Maar aangezien een vriend van me een electrisch schema heeft gemaakt dat werkt op mijn contact hoeft dit niet meer (des te minder electra des te beter
).
En toen.. voor de 2e keer wiellagers naar de !@#$%^&
Met veel moeite en een halve dag kutte ner uit gekregen.
Uiteraard met beunspul van de hoogste kwaliteit!
Voorkant verlaagd om wheelys te voorkomen. (ondertussen alweer omhoog omdat het kut rijdt en als ik de koppeling laat schieten de voorkant toch wel om hoog komt..)
Flink dikke begrenzing er uit beunen. Is er nu voor 50% uit en rijd nu 100 met overtoeren (flink veel trekkracht). Dus gaat me weer hard genoeg voor zolang het duurt.
Met een fraisje en een Hilti boormachine natuurlijk
.
Klik and play. En het ziet er nog mooi uit ook!
Normaal gesproken zit hier een zwarte buddy in waarin ik mn helm kwijt kan...
Of m'n schoolboeken natuurlijk.
Alle slangen zijn zo lang omdat het makkelijker is met afstellen...Carb los halen, ondersteboven houden en een andere sproeier er in draaien. (ondertussen giet natuurlijk wel die benzine er uit, maar who cares?)
Voor de lol maar wat polijstpasta gekocht wan wat lopen klooien..
schakelpedaal gepolijst, ontvet, in de blanke lak. Roest na maanden nog steeds niet.
Verbrandingskamer ori 50cc, had niets te doen
.
Nog bezig met de kop, had ik beter niet aan kunnen beginnen
. Je kunt namelijk bijne nergens goed bij en om die verf laag er af te krijgen is 1 grote k*t klus.
Speakers.. 170w. vandaag getest. Flink geluid.
Polyester tankje. enorme doos.. superlicht
Wel ene beetje prijzig
.
Helaas wat minder tevreden over de afwerking. Maargoed.. er moet wat verstevigd worden en er moeten ophangingspunten worden gemaakt..
Tank met mono
Het nieuwe elec. schema wat ik binnenkort met een vriend van me op mn brom ga knutselen. Niet zo ingewikkeld, voor achter en remlicht staat op het contact (dat 2 standen heeft) geschakeld.
Toekomstige voorkuip.
Inspiratiebron.
Inspiratiebron.
Helaas zullen er de komende tijd niet zoveel foto updates komen. Dit omdat ik op wintersport waarschijnlijk iets te vaak ben gecrashed op de piste
.