HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu ma dec 23, 2024 4:34 pm




Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 886 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 60  Volgende
 GPR opknappen 
Auteur Bericht
2SLOW4ME
ApriliaForum Member

Geregistreerd: di aug 26, 2008 6:34 pm
Berichten: 887
Bericht GPR opknappen
hey, ik zal me even voorstellen.

Ik ben Luziano, uit Avenhorn (klein gat in Noord Holland) en heb een Derbi GPR uit 2001 (koplampen naast elkaar).

Ik loop hier nu al een tijdje rond te kijken op dit forum en kon het niet laten om tussen al die Aprilia's mijn GPR neer te zetten.

Hier even wat geschiedenis zodat jullie ook snappen hoe ik mijn GPR gemarteld heb het afgelopen anderhalf jaar.

Ik kocht de gpr in 2007, helaas bleek ik direct na aankoop toen ik thuis was goed belazerd te zijn :||: . De electrische start werkte niet, dit omdat de brommer lekstroom had (en nogsteeds heeft) waardoor de accu niet oplaadde.

Ook blijkt, een heel jaar later maarliefst, dat de vorige eigenaar flink onderuit is gegaan. Gepolyesterd kapwerk, gespoten kappen, aan de binnenkant gescheurde kappen...
Helaas kwam ik daar pas achter toen ik de kappen verkocht. De jongen die mijn tank kreeg zij dat de stickers niet origineel waren en dat er nog een laag verf onder de huidige laag zat. De jongen die mijn kappen kocht die zij dat er wat met stickers was geklooid zodat je de krassen niet zag en dat er gepolyesterd was aan de binnenkant.
En een vriend van mij die de achterkap kocht (voor op zn Honda MB :0o: ) zij dat er ook flink gepolyesterd was en dat er wat afgebroken en gespoten was :@: .
Natuurlijk had ik zelf ook al een paar kleine dingen gezien met het sleutelen, maar helaas niet dit alles :X: .


Ondertussen,
heb ik al 2 klappers gemaakt. De eerste keer had ik een meisje aangereden met een gangetje van 30km/h dat mij geen voorrang verleende.
Nog niet zo erg, maar hierna kwam ik er achter dat het meisje nog niet eens 14 was en zij hierna ook nog eens aangaf dat ik haar expres (!) zou hebben aangereden omdat ze heilig beweerde naar links en rechts gekeken te hebben.. Lijkt mij toch niet aangezien ze me wel moest hebben gezien dan :00/: . Scheel kind...

Mn moeder zag hoe zielig ik was dus dat is fijn met haar advocaat opgelost, €500 winst op kunnen maken :boxing: . De zij-kuipen had ik er gelukkig vanaf vanwege het afstellen.. anders was hij waarschijnlijk total loss verklaart.

Ongeveer een half jaar na dit fiasco, en ook kort nadat mijn vader in het ziekenhuis belandde, dus niet zo in mn humeur was, ben ik nog eens met een flinke snelheid (iets tussen de 40 en de 50) achterop een stilstaande taxi gereden.
Helaas was dit volledig mijn fout :@: .. ik was nog aan het geilen op de zwarte BMW die voorbij kwam rijden en toen ik weer voor me keek stond daar zomaar opeens die auto stil :!: . Hard remmen had geen zin meer, had mn achterrem zo erg in dat hij in de slip raakte en mn voorrem ook (dus voor en achterband slippen, doe dat maar eens na!)
Gelukkig niets krom (voor het oog althans). Als ik zonder handen rijd dan blijf ik gewoon rechtdoor gaan. De taxi had maarliefst voor 1500eu een nieuwe bumper nodig + spuitkosten (zal 1 krasje op...). En voor de rest reed ik met opgestroopte mouwen, spijkerbroek en helm uiteraard. heb nogsteeds een litteken van mn schaafwond dus ben er goed vanaf gekomen O:-) .


Na deze crash heb ik maar besloten om de gpr een volledige opknapbeurt te geven.
Ik had voor de time-beïng maar eens even een ander blokje gekocht zodat ik mn huidige blok kon reviceren. In dat gekochtte blok zaten 1000km oude krukaslagers, een DR krukas (cheapass) en een nieuwe ontsteking (die al zeer snel kapot ging).

In het gereviceerde blok: -waarvan de versnellingsbak nog niet goed zit-
-Doppler asje
-De versnellingsbak die er in zat was nog in goede staat, had pas een paar sprints van Mikey en 1000 km met een std setup van mij achter de rug.
-C3 lagers met kunststof kooi.
-Keerringen.
-En voor zolang het duurt een DR70.

-17.5mm Dell
-Ori uitlaat met snelle bocht waarvan de begrenzing er voor 50% uit is.

Nu rijd ik nogsteeds met het blok dat ik toen gekocht had. Aangezien ik binnenkort een weekje vrij heb kan ik eens kijken naar die versnellingsbak die er niet goed in zit (alleen de 3 5 en 6 doen het, vrij zit tussen 5 en 6 :0o: ).

ff voor de duidelijkheid, het begon met dit:
Afbeelding
Afbeelding

Foto's van de revisie:
Afbeelding
Versnellingsbak en koppelingskant er al af.
Balans as kreeg ik er niet uit maar lager was nog goed.

Afbeelding
Met een pers scheelde het al heel gauw uren werk!! (voor mij dan..)

Afbeelding
Zo dus

Afbeelding
Foutje.. ik mocht de garage gebruiken voor de revisie van m'n GPR, maar moest ondertussen ook even helpen sleutelen aan een andere auto.
Deze Porsche 944 kreeg een backfire terwijl het luchtfilter open lag met licht ontvlambare vloeistof er in... :@:

Afbeelding
doppler 70/80cc as.

Afbeelding
De versnellingsbak met alle mogelijke tie wraps vast gemaakt zodat die niet uit elkaar kon vallen :D .

Afbeelding
Koppelingshuis, een beetje verkloot door de vorige eigenaar, maar zit nu wel weer een bruikbare in.

Afbeelding
Doppler as, c3 lagers met kunststof kooi, nieuwe lagers, keerringen, en vloeibare pakking.

Het project zal niet zeer snel verlopen, dit omdat er in september een graafmachine van 17ton over de voet van mijn vader was gereden. :{}:
Hiervoor zit hij (nu nogsteeds) vaak in het zienenhuis, ook in buitenlandse ziekenhuizen(Nederlanders zijn vergeleken met de rest van EU dramatisch slecht...).
Daardoor zal ik dus af en toe geen tijd hebben voor mijn brommer en meer voor m'n vader. Maar ik neem aan dat jullie daar wel begrip voor hebben ;) .
Afbeelding
Ook hielp hij me vaak met sleutelen. Ondertussen is hij alweer aan het revalideren, kan hij alweer (een beetje) lopen en rijdt hij vaak op zn achterwiel op zn rolstoeltje :^^: .

Afbeelding
Blokjes wisselen. Even in een avondje er onder en er onderuit, omdat de versnellingsbak niet goed zat (nogsteeds niet goed zit :@: ).

Afbeelding
Let met name op alle draden die met schilderstape aan mijn frame vastgemaakt zijn omdat ik anders niet meer weet waar het moet zitten O:-) .

Afbeelding
prachtige uitvinding!! Een pistonpen verwijderaar. Mijn buurman had deze ooit gemaakt in zijn tijden dat hij nog op school zat, leren voor lasser. Dit was zijn sponsoring aan mijn goede doel :D .

Afbeelding
foto van de gpr kort na de crash met de taxi. tank was kapot (buddy) en dus steekt het alarm omhoog. deze omdat hij zo nu en dan tijdens het rijden aan ging. en dat niet handig is als meneer agent net voorbij tuft :Y: .

Afbeelding
2 125cc dempertjes aangeschaft.
Bloedgijl naar mijn mening onder een GPR kontje. Ze moeten er ooit in een vrije vakantie week onder worden gelast.

Afbeelding
Wiellagers versleten, helaas is mijn sleutelplek verbouwd vanwege mijn vader. Hij is gekrompen van 15 m2 naar 3m2... dus dat is wel even wennen :00/: .

Afbeelding
Dat lager is pas naar de klote... En dat wiel is viieeeesss man!

Afbeelding
Meteen nieuw setje velgen, rood i.p.v. zwart. Ik vond het wel leuk staan. Maar het moest ook omdat ik de lagers niet op voorraad had liggen en ik de brommer met hoge nood nodig had. :P

Afbeelding
Zwarte velgen, helaas ook wat bouten afgebroken, meteen nieuwe in getapt (2e keer.. dus ondertussen m12 ofso..) Ook een enorme 120/90-16 achterband. had 120/80 of 120/70 moeten zijn :00/: . Voortaan koop ik zelf mn banden en laat ik niets prutsen door de bromfiets winkel.

Afbeelding
Enorme bouten. voorkomt nu tenminste wel dat mijn tandwiel er nog een keertje af gaat ;)
Dit omdat het achtertandwiel door het schroefdraad tappen in het achterwiel was uitgeboord (anders pas het natuurlijk niet hea ;) ).

Afbeelding
Maar meteen eens setje schijven aangezien ik mijn remblokken pas vervang wanneer de vonken er van afkomen :X: . De schijven die op de roden velgen zaten waren nog recht gelukkig.

Afbeelding
Nieuwe sleutel hulp!!! Zit helaas vaker in de gereedschap kist dan dat het echt probeert te helpen.

Afbeelding
Het resultaat na een tevergeefse poging om de buitenring van een wiellager er uit te krijgen.

Afbeelding
Ook was het plan om een kickstarter in te bouwen.
Helaas kan dat niet omdat het gat in dat is aangegeven in de bovenstaande foto niet zit in een GPR blok!! En om er nog zelf eentje bij te maken ging me eigelijk net iets tever ondanks dat het zeer verleidelijk klinkt... (hollen is kut :X: ).

Na een tweede bezoek aan derbimikey voor een monoseat die hij alleen een paar sprints gebruikt had, liet hij me zien dat hij nog meer moois had liggen.
o.a. een kuipruit, ondersteuning van de topkuip een paar kuip ophangpunten en een paar rubber moeren.
Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding
De zwarte zijkuipen zijn verkocht, volgende eigenaar merkte meteen op dat de eigenaar vóór mij er mee gevallen was aan het polyester en stickerwerk te zien. In ruil daarvoor kreeg ik uiteraard wat geld en een soundboard. Dit soundboard omdat hij geen geld had en ik het wel een leuk idee vond om wat muziek in m'n brommer te hebben.
170w aan muziek, doet het zolang mijn accu energie geeft, helaas duurt dat vanwege die lekstroom nooit al te lang... Zal er overigens niet al te vaak in zitten (is gewoon click and play) omdat ik in die ruimte ooit een tank kwijt zal moeten O:-) ).

Afbeelding
Tevergeefse poging tot het goedzetten van de versnellingsbak, binnenkort nog maar eens proberen :@: . (blijven proberen natuurlijk, anders leer je het nooit :boxing: )

Pakketje van De Jager.
Dit omdat mijn temp sensor uit mn cil kop was gerammeld.. nooit meer terug gevonden :!: .
Ook een snelgas setje er bij omdat met mijn originele gas hendel mijn gaskabel iedere week af brak :}): . En das niet fijn als het regent met tegenwind, als je met je blote hand dat kleine kabeltje zachtjes aan mag trekken :X: .
Afbeelding
Afbeelding
En 2 schakelaars die ik achteraf nergens voor nodig had..
Mijn eerste idee was namelijk om mijn licht op mijn accu aan te sluiten. Maar aangezien een vriend van me een electrisch schema heeft gemaakt dat werkt op mijn contact hoeft dit niet meer (des te minder electra des te beter ;) ).

En toen.. voor de 2e keer wiellagers naar de !@#$%^& :X:
Afbeelding

Met veel moeite en een halve dag kutte ner uit gekregen.
Afbeelding
Uiteraard met beunspul van de hoogste kwaliteit!

Afbeelding
Voorkant verlaagd om wheelys te voorkomen. (ondertussen alweer omhoog omdat het kut rijdt en als ik de koppeling laat schieten de voorkant toch wel om hoog komt..)


Afbeelding

Afbeelding
Flink dikke begrenzing er uit beunen. Is er nu voor 50% uit en rijd nu 100 met overtoeren (flink veel trekkracht). Dus gaat me weer hard genoeg voor zolang het duurt.

Afbeelding
Met een fraisje en een Hilti boormachine natuurlijk :devil: .

Afbeelding
Klik and play. En het ziet er nog mooi uit ook!

Afbeelding
Normaal gesproken zit hier een zwarte buddy in waarin ik mn helm kwijt kan...
Of m'n schoolboeken natuurlijk.
Alle slangen zijn zo lang omdat het makkelijker is met afstellen...Carb los halen, ondersteboven houden en een andere sproeier er in draaien. (ondertussen giet natuurlijk wel die benzine er uit, maar who cares?)

Voor de lol maar wat polijstpasta gekocht wan wat lopen klooien..
Afbeelding
schakelpedaal gepolijst, ontvet, in de blanke lak. Roest na maanden nog steeds niet.

Afbeelding

Afbeelding
Verbrandingskamer ori 50cc, had niets te doen :D .

Afbeelding
Nog bezig met de kop, had ik beter niet aan kunnen beginnen :00/: . Je kunt namelijk bijne nergens goed bij en om die verf laag er af te krijgen is 1 grote k*t klus.

Afbeelding
Speakers.. 170w. vandaag getest. Flink geluid.

Afbeelding
Polyester tankje. enorme doos.. superlicht :D: Wel ene beetje prijzig :00: .

Afbeelding
Helaas wat minder tevreden over de afwerking. Maargoed.. er moet wat verstevigd worden en er moeten ophangingspunten worden gemaakt..

Afbeelding
Tank met mono

Afbeelding

Afbeelding
Het nieuwe elec. schema wat ik binnenkort met een vriend van me op mn brom ga knutselen. Niet zo ingewikkeld, voor achter en remlicht staat op het contact (dat 2 standen heeft) geschakeld.

Afbeelding
Toekomstige voorkuip.

Afbeelding
Inspiratiebron.

Afbeelding
Inspiratiebron.

Helaas zullen er de komende tijd niet zoveel foto updates komen. Dit omdat ik op wintersport waarschijnlijk iets te vaak ben gecrashed op de piste :X: .


Laatst bijgewerkt door 2SLOW4ME op wo apr 08, 2009 9:47 pm, in totaal 1 keer bewerkt.



ma apr 06, 2009 11:41 pm
Profiel
Raphaël
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:28 pm
Berichten: 1972
Woonplaats: Amsterdam
Bericht Re: GPR opknappen
Zo hej, ziet er goed uit! :^^: Veeeel mooier voorkantje zo!

_________________
Afbeelding


di apr 07, 2009 3:34 am
Profiel
[T][H][IJ][N]
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 10, 2008 8:54 pm
Berichten: 3139
Woonplaats: H.a.p.s
Bericht Re: GPR opknappen
heel mooi project..
en mooie inspiratie bronnen :L: :thumleft:
succes!

_________________
!!Derbi GPR Panther Black!!verkocht
http://apriliaforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=11517&st=0&sk=t&sd=a
Opel Sjeez Kadett GSI Cabrio :D


di apr 07, 2009 7:23 am
Profiel
Mikeeee
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 06, 2008 12:17 pm
Berichten: 3317
Woonplaats: lichtenvoorde
Bericht Re: GPR opknappen
Black Panther GPR schreef:
heel mooi project..
en mooie inspiratie bronnen :L: :thumleft:
succes!


haha omdat het een voorkuip is van de nieuwe gpr :D: ?

_________________
Rallyking schreef:
Dat je je daar op durft te vertonen :D: M'n Ludix heeft nog meer status

Ex-jes: DERBI GPR 50 Racing Red 05' / Aprilia RS50 MY 07 Spains no'1 / Rieju KTM SX 50 Crossbrommer


di apr 07, 2009 9:22 am
Profiel
Recrush
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 10, 2008 6:18 pm
Berichten: 895
Woonplaats: Veenendaal
Bericht Re: GPR opknappen
Idd :D:

Ziet er niet gek uit!
En veel tegenslagen gehad al, ik hoop dat het wat wordt! :^^:

_________________
Suzuki GS500e
Bandit 600 '98


di apr 07, 2009 9:47 am
Profiel
aprilia kevin
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 14, 2006 11:20 am
Berichten: 3063
Afbeeldingen: 41
Woonplaats: Center Parcs
Bericht Re: GPR opknappen
Heel gaaf topic, lekker veel plaatjes, en beterschap met je vader :thumright:
Maar waarom zo'n zwaar sound bord erin (wat trouwens heel fout is) als je wil besparen op gewicht door polyester kappen?
(let alleen wel even op je schrijfwijze, want je Nederlands suckt :P )

_________________
Aprilia RS50 Red-White 08"> verkocht aan dafichias
Aprilia RS50 Nero 05" > (is niet meer...)
**All petrolheads should own an Alfa if they want to know what differentiates a car from a toaster; Jeremy Clarkson**


di apr 07, 2009 10:16 am
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
Rickb
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma dec 08, 2008 9:22 pm
Berichten: 782
Woonplaats: Arnemuiden
Bericht Re: GPR opknappen
Hey leuk, super :thumright: succes

_________________
'' Valerie.. says:
Alsof je liever een kip neukt dan een meid :P


di apr 07, 2009 10:34 am
Profiel
RobinRS98
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma feb 11, 2008 8:36 pm
Berichten: 429
Woonplaats: Nieuw-Buinen
Bericht Re: GPR opknappen
Mooi project, ik had hem volgens mij al op BrommerForum zien staan.

_________________
Mijn RS OM


di apr 07, 2009 12:16 pm
Profiel
af1-racer
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jul 16, 2008 10:13 pm
Berichten: 1560
Woonplaats: dussen
Bericht Re: GPR opknappen
mooi project, deze blijf ik zeker volgen :^^:
met die voorkuip erop is ie veel mooier :thumright:

_________________
Mn Aprilia af1: viewtopic.php?t=10557
Mn Aprilia rs extrema: viewtopic.php?f=14&t=11904
Le Derbi schreef:
auto wheelies geen gebrek als je met de koppeling speelt :^^:


di apr 07, 2009 4:06 pm
Profiel
jasonNL
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 20, 2007 11:24 am
Berichten: 2851
Afbeeldingen: 17
Woonplaats: Dinteloord~ west-brabant
Bericht Re: GPR opknappen
leuk projectje. vooral dat pistonpen persje ofzo, had ik echt nog nooit eerder gezien :OO:

verder vindt ik dit model niet mooi dus hoop dat je er iets vets van maak :thumright:


di apr 07, 2009 4:10 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk albumWWW
2SLOW4ME
ApriliaForum Member

Geregistreerd: di aug 26, 2008 6:34 pm
Berichten: 887
Bericht Re: GPR opknappen
hey! ik zal binnenkort even het project aanpassen (qua spelling).. had deze aangemaakt op een vrije avond met flink wat biertjes als viering van het einde van mn tentamens :<>: .
ook zal ik binnenkort maar eventjes de tijd nemen om te reageren op alle reacties :P .

Ik moet wel zeggen dat het appie forum en stuk enthousiaster is dan BF of Derbi forum! :D:

*overigens, helaas zullen er de laatste tijd niet zoveel foto updates zijn aangezien ik met camera en al iets te vaak ben gecrashed op wintersport :X: .*


di apr 07, 2009 11:47 pm
Profiel
Sanno
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo dec 28, 2008 9:06 am
Berichten: 2739
Woonplaats: Terneuzen (zeeland)
Bericht Re: GPR opknappen
Ik ga em volgen :thumleft: is iig al veelbelovend. ben benieuw hoe het met die nieuwe kuip uit gaat pakken ( die overigens behoorlijk duur is :||: , 345 euro als ik me goed herrinner?) en sterkte met je vader natuurlijk :thumright: !

_________________
MBgek schreef:
Zeeuwse mensen ownen ook.


wo apr 08, 2009 6:20 am
Profiel
Rickb
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma dec 08, 2008 9:22 pm
Berichten: 782
Woonplaats: Arnemuiden
Bericht Re: GPR opknappen
Maak er wel wat moois van he :thumright: normaal vind ik dat echt de lelijkste brommers

_________________
'' Valerie.. says:
Alsof je liever een kip neukt dan een meid :P


wo apr 08, 2009 7:59 am
Profiel
Martijn Derbi senda
ApriliaForum Member

Geregistreerd: ma okt 08, 2007 4:28 pm
Berichten: 6557
Bericht Re: GPR opknappen
Ziet er veelbelovend uit, maak er wat moois van. En probeer zo vaak mogelijk te updaten. :^^:


wo apr 08, 2009 8:05 pm
Profiel
2SLOW4ME
ApriliaForum Member

Geregistreerd: di aug 26, 2008 6:34 pm
Berichten: 887
Bericht Re: GPR opknappen
Nog verdere plannen zijn:
De nieuw model GPR voorkuip.
Nieuwe banden, Voor 90/80-16 of 90/70-16, achter 120/70-16. Helaas zijn er weinig banden voor 16 inch.
De versnellingsbak goed krijgen!!!

@ Raphaël : Bedankt!

@ Black Panther GPR : Thanks. Ik heb die kuip mede gekozen omdat een polyester kuip van het oude model uit 2 delen bestaat, en dat is eigelijk net ff mindermooi terwijl ze even veel kosten :D .

@ Mikeeee : Natuurlijk daarom :D .

@ Recrush : Thanks, inderdaad al flink wat tegenslagen. Maar mij krijg je ni kapot :boxing: .

@ aprilia kevin : Thanks voor t compliment en voor de beterschap! Hij overtreft gelukkig alle verwachtingen van de doktoren. Ik weet dat het heel fout is :00: . Maar kon het toch niet laten. Weet ook nog niet precies wat ik er mee ga doen aangezien daar toch mijn benzine tank naartoe moet :00: .
Speciaal voor jou heb ik alles even nagekeken, beter zo :P ?

@ Rickb : Bedankt man!

@ RobinRS98 : Thanks, klopt! valt me trouwens wel op dat appie forum een stuk gezelliger is :D !

@ af1-racer : Thanks, zou ik ook zeker doen ja ;) .

@ jasonNL : Is ook een handgemaakt stuk gereedschap O:-) . Maar ontzettend handig!
Zal mijn best voor je doen :D .

@ Sanno : €300 volgensmij, bij mijn leverancier dan. Bedankt!

@ Martijn Derbi senda : Zal mn best voor je doen. Mja, soms zijn sommige dingen natuurlijk iets belangrijker :thumright:


wo apr 08, 2009 10:03 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen   [ 886 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 60  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron