Aprilia MX 125 S2 editie van Tommy
olla,
bij deze mijn appie mx 125, Zaterdag 2 februari 2013 gekocht in Gelderland.
de motor is van britse origine en is in 2012 geimporteerd naar nederland.
toen we hem kochten waren er enkele mankementen. zo liep hij voor geen meter en werkten de display/knipperlicht niet.
huidige specs:
-blok: Rotax 122
-cilinderinhoud: 125cc
-carberateur: Del'lortho 28mm
-hoofdsproeier: 104
-vermogen: 15pk
-=moet nog gedaan worden, ~=al voltooid
plannen qua vermogen weggedrag:
-34mm of 36mm carb
-Jolly Moto, Arrow of op maat uitlaat
-leuke RVS demper
-ontgrensde CDI
-RS rave III powervalve
~luchtfilterboxopeningen vergroten voor meer lucht
-150mm SM achterband
-110mm SM voor(regen)band
plannen qua uiterlijk:
-velgen/voorvork en ander klein grut rood/goud spuiten/anodiseren
-achterbrug zwart spuiten/plastdippen
~KTM EXC koplamp derop
-misschien nog ander tellertje
-analoge toerenteller
-steverigere stuurbalk
-kleine spiegeltjes onder de stuurbalk
-kleinere pinkers
even een paar pica's:
op de aanhangert
even bewonderen in de tuin
en naast me brommer, best wel een verschil
paar dagen geleden zijn we flink in de weer geweest, hij begon aardag kaal te worden nadat we bijna alle kappen/tank en dergelijke eraf gesloopt hebben. moest wel anders krijg je de carb er niet uit. deze heb ik vervolgens schoongemaakt en doorgeblazen waarna hij er weer op ging. vervolgens werdt het afstellen geblazen maar hij bleef kut lopen. uiteindelijk merkt een maatje van me op dat het nippeltje van de oliekabel naast het gaatje zat waardoor hij continue strak stond wat resuleerde in een onwijs olierijk mengsel!
zodra deze goed stond liep hij meteen een stuk beter. binnenkort weer even opnieuw afstellen dus.
vandaag kwam de postbode langs, me koplamp is binnen
vanavond even proberen deze aan te sluiten er te monteren op de appelflap.
UPDATE 14-02-13weer twee avondjes bezig geweest. koplamp zit er nog niet perfect op maar daar kom ik op terug
het afstellen begint inmiddels een hel te worden. het probleem is dat wanneer je laagtoerig volgas geeft hij met een bwoaaaap wil uitvallen. met halfgas doet hij het wel perfect en hoogtoerig is het ook gewoon goed. de bougie is zwart nat.
we hebben alle sproeiers 96 tot 104 (origineel) geprobeert icm met alle gasnaaldstanden en daarbij iedere keer met de luchtschroef precies afgesteld, en iedere keer dezelfde bwoap. ook een andere bougie hielp niet.
als dit zo blijft ben ik er klaar mee, en ga ik alle tuningonderdelen bestellen
UPDATE 17-02-13weer een beetje in de weer geweest. inmiddels heb ik besloten van het stickersetprojectje af te zien (hoogstwaarschijnlijk komt het er niet meer). nu hij weer in mekar is en de EXC koplamp derop zit ben ik een nogal van het huidige uiterlijk gaan houden. het spuiten/anodiseren/coaten/plastidippen van enkele onderdelen gaat nog wel door.
de koplamp zit inmiddels mooi vast dmv het boren van twee 6mm gaatjes in me spatbord(niet zichtbaar), waardoor twee 5mm bouten de mogelijkheid hebben om zich met een moertje in de gaten van de bodem van het ecx kapje te bevestigen. de bovenkant zit vast met twee strakke tie wraps en een rubberen band om me voorvork.
wat het aftellen betreft: ik heb gisteren een stukje gereden heen en terug naar de benzinepomp waardoor me nieuwe dingen opvielen.
choke uit:
laagtoerig kun je absoluut niet meer dan een kwart gas geven, anders is het bwoap.
doet het hoogtoerig prima
choke aan:
rijdt gewoon normaal laagtoerig.
stottert wat te veel, staat dus te rijk
minder vermogen
hoogtoerig wil ie niet.
vandaag dan ook even de de blanking plate deruit gehaalt en bekeken, puur om even te zien hoe dat in mekaar zit en ook flink veel info opgezocht omtreffende dingen die ik moet weten van dit blok ect. ect.
wat ik toch verdomd veel lees, en wat me ook hier wordt vertelt, is dat de standaard sproeier in de appie 125 RS'jes toch rond de 120 zit, terwijl in mijn mx een sproeier van 104 zit. nu weet ik niet of dat mijn mx in onderdelen zoveel verschilt (volgens mij geen) dat hij wel 16 maten lager zit, maar deze info icm met het rijgedrag naar de pomp duit er toch erg veel op dat de hoofdsproeier niet klopt. dit betekent dat de dealer waar ik hem kocht (of de brit waarvan ie eerst was) om een 1 of andere vage reden er een kleinere sproeier in heeft gestopt. het is dan een mazzeltje dat hij met dit veel te arme mengsel geen warmloper gekregen heeft.
komende week rij ik even langs een bromboer in delft om een sproeier 120 te halen om vervolgens te kijken hoe hij daarop reageert. als het positief is bestel ik even een compleet sproeierset ^^
ik heb ook besloten om alvast t beginnen met het bestellen van de opvoeronderdelen. ik zie niet echt het punt meer om te gaan wachten, zeker nu ik toch nog aan het afstellen ben. zoizo wil nu de powervalve alvast in huis halen icm met een ontgrensde CDI. zodra dat loopt doe ik de uitlaat, demper en de 34mm carb.
even een een pornopic nu die weer met kappen en exc koplamp in mekaar zit