Advies beginnen met tunen
Hai ben Kristian voor degenen die me niet kennen.
Wil best wat verder graven in de tjoen wereld van brommertjes..
Kleine toelichting waarom, mits /care scroll maar verder;
Gezien een auto te duur in aanschaf, motor niet meer leuk is met de nieuwe regeling, mijn interesse naar en ik binnenkort een baantje met een mooi salaris heb wil ik me verdiepen en bezighouden met tunen en dus echt de pk's eruit halen (maar natuurlijk met financiële grenzen...).
Voor zover 6 maanden standaard gereden en maar een paar meter met een roze top gezien mijn versnellingsbak niet mee werkt na de revisie maar dat fix ik nog.
Tegen de vijftien AM6 blokjes op m'n werkbank gehad dus ik ken dat blok binnenstebuiten.
Drie gereviseerd, waarvan twee succesvol en de eerste, welke tevens van mijzelf is zoals boven beschreven, niet zo succesvol gezien ie niet verder dan de 3 schakelt.
Ben dus redelijk noob, maar de basiskennis bezit ik dus voor zover ik denk wel?
Zit te twijfelen waar ik mee zou kunnen beginnen.
Heb me al in sommige dingen verdiept, soms wat in topics meegepakt, wat geleerd van anderen maar van sommige dingen weet ik nog niet veel/weinig.
Hier mijn bevindingen (met name specificaties) zover, mijn bevindingen hoeven niet per sé feiten te zijn als er mensen zijn die mij kunnen verbeteren doe het dan svp. Ik wil geen smartass lijken ik geef gewoon de meeste info en info wat ik eventueel nuttig vind..
''Top Performances 86''- Alu cilinder
- 86,39cc
- 50mm boring
- Krukas met slag 44
- Vlinderpoort
- 5 spoelpoorten
- 32 mm uitlaatkanaal
- Losse binnenkop
- Zonder veel getune 20pk uit te halen
- 28-30mm carburateur aangeraden
- Uitlaatpoort zit op 190 graden
- 1 zuigerveer
- Niet echt geschikt voor straat..
- Hoogtoerig
- 15000 (meen dat ik 't ergens gelezen heb?)
- €325,-
Zie 'm best vaak langskomen en erg populair.. neig er ook na om voor deze te gaan.
''Top Performances 85cc''- Gietijzeren cilinder
- 84,67cc
- 49,5 mm boring
- Krukas met slag 44
- Ovale uitlaatpoort
- 32 mm uitlaatkanaal
- Losse binnenkop
- 12-13 pk (?????)
- 24-28 mm carb (gok)
- Uitlaatpoort zit op 191 graden
- 1 zuigerveer
- Poorten komen overeen met die van een Top Performances roze?
- Redelijke straatsetup
- Middeltoerig (?)
- 13000 toeren (??)
- €305-
Deze zie ik nauwelijks op Nederlands fora langskomen, eigenlijk niet sinds ik mij geregistreerd heb... Is ie dan zo traag/slecht?
Beide cilinders zijn goeie kwaliteit en leveren een fijne koppel.
Maar wel nog 'n vraagje over de giet;
De gietijzeren versie levert volgens sommige mensen maar 12-13 pk, de poorten komen overeen met die van een roze top maar door de langere slag levert ie meer koppel.
De roze top valt rond tegen de 15pk uit te halen...
Hoe komt het dan dat die TPR85 minder pk heeft? Pk ingeleverd voor koppel? Want eigenlijk zou ie volgens mij net zoveel pk moeten hebben, alleen meer koppel dan de roze top door de langere slag?
Nog iets anders eventueel?;
''Barikit BRK 88''- Alu cilinder
- 88,36cc
- 50mm boring
- Krukas met slag 45
- Vlinderpoort
- 7 spoelpoorten
- 32 mm uitlaatkanaal
- Losse binnenkop
- Rond de 20 pk (?)
- Carb vast iets 28-30 mm
- Uitlaatpoort weet ik niet zeker, meen 200 graden waardoor ie wat hoogtoeriger is dan tpr85 en 86
- 1 zuigerveer
- Zuiger met een blauw coating voor betere smering?
- Hoogtoerig
- Draait 15000
- €400,-
''Het is eigenlijk een Airsal 88 ''Extreme'' alleen beter afgewerkt, in tegenstelling tot de Airsal 88 heeft hij een losse binnenkop en wordt geleverd met een ''BLAUZAFIR'' zuiger die voor een beter smering moet zorgen.''Mijn indruk is dat ie best goeie kwaliteit is en best goeie prestaties levert maar nog niet echt bekend is hier.
Waarschijnlijk dat je al een verband hebt kunnen leggen dat ik vooral naar kits met lange slag zat te zoeken omdat dat nog wat meer koppel geeft tov originele slag..
Kan zijn dat ik wat vergeten ben maarre, wat denken jullie over de lap tekst?
En met welke cilinder ik het beste zou kunnen beginnen, ook andere naast de voorheen genoemde cilinderkits...
Advies, kritiek en opmerkingen zijn welkom...