Auteur |
Bericht |
Venlonaer
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za feb 19, 2011 12:35 am Berichten: 6119 Woonplaats: Limbabwe
|
Re: Het grote bougie topic
_________________
Keiji. schreef: wanneer gaan we dit ding in de beton molen kieperen en een echte motor voor je zoeken?
|
ma feb 13, 2012 1:32 am |
|
|
RonnyRacingTeam
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma okt 26, 2009 10:19 pm Berichten: 1705 Woonplaats: Regio Antwerpen
|
Re: Het grote bougie topic
Itakura schreef: @vincent; het is niet zo zeer het verschil tussen 2 -en 4takt, het is de verschillende maat schroefdraad en de verschillende eigenschappen die ze hanteren :)
en hoe hoogtoeriger inderdaad over het algemeen een hogere hittegraad.
maar staat in het verlengde van de warmteproducering van de bougie. als de hittegraad te laag is ivt de afstelling van je motor, brand je gewoon een gat in de zuiger. hiervoor kan de brommer nog zo laagtoerig bij zijn, als de andere kanten van het verhaal niet in orde zijn kan het alsnog verkeerd gaan. (dan heb ik het over koeling dmv olie, benzine, hoeveel compressie, hoe vroeg de ontsteking staat, etc etc) een andere hittegraad monteren kan eventueel de sproeierbezetting beinvloeden
Normaal hanteer je bij AM6:
Standaard 50km/u B8ES Standaard ontgrensd B8ES 's winters, B9ES 's zomers Andere uitlaat (en/of andere carburateur) B9ES Snelle 50cc + andere uitlaat (en/of andere carburateur) B9EG of BR9EG Sprint setup 50cc BR10EG
normale (laag of middel toerige) 80cc B9EG of BR9EG Snelle 80cc met alles betaalbaar snel BR9EG of BR10EG Sprint setup 80cc BR10EG
Let op: Bij een binnenrotor ontsteking altijd een 5 ohm bougiedop gebruiken icm een ongestoorde race-bougie.
Bij Derbi zit het iets anders:
Hier word standaard een hittegraad 9 gemonteerd, die moet je aanhouden tot je een andere cilinder gaat monteren met een hogere compressie (70 of 80cc) dan pak je een racebougie (BR9EG) Bij een sprintsetup wederom BR10EG.
Bij Derbi altijd ongestoorde bougies gebruiken omdat de toerenteller zijn signaal pakt van de bougiekabel.
Dit zijn richtlijnen, geen bepalingen. STD afgestelde 50'cc monteer je beter een hittegraad 6. Motor onwikkeld belange niet voldoende temp om een 8 te plaatsen. Ik doe dit al jaar en dag zo. Std ontgrenst plaats ik een 7, snellere 50 en lage 80 setups een 8 en voor de race monteer ik gewoon een BP9ES, gaat al jaar en dag perfect. Ik heb een tijdje met de EGV en andere shit gereden, en ik voelde daar 0.0 verschil in. Wat ik wel merkte is dat als ik eens ging liggen en de motor verzoop dat ik deze veel slechter gestart kreeg met de "race" bougies, dus gewoon een BR9ES erin :)
_________________ Special thanx to: http://www.vanhovemotors.be Foto's: http://www.picasaweb.google.com/ronnyracingteam Faceboek groep: http://www.facebook.com/group.php?gid=115875105094188&ref=ts * * * De snelste manier om een bocht door te komen is geen schrik hebben om je zeer te doen. (joe bar) * * *
|
ma feb 13, 2012 9:21 am |
|
|
Itakura
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do okt 04, 2007 11:08 pm Berichten: 6447 Afbeeldingen: 19 Woonplaats: Raalte
|
Re: Het grote bougie topic
Die hittegraden gelden indd bij scooters maar derby word std geleverd met een 9, am6 met een 8
_________________
|
ma feb 13, 2012 10:09 am |
Persoonlijk album
|
|
rs_maniac666
Moderator
Geregistreerd: ma feb 15, 2010 2:33 pm Berichten: 4746 Woonplaats: Klazienaveen
|
Re: Het grote bougie topic
dus GJ als ik het goed begrijp moet ik straks een BR9EG op mijn Derbi OT blok gooien als de 70cc erop komt?
_________________ Aprilia RS NM RossiFummi & Aprilia RS NM Poggiali White.
|
ma feb 13, 2012 10:16 am |
|
|
RonnyRacingTeam
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma okt 26, 2009 10:19 pm Berichten: 1705 Woonplaats: Regio Antwerpen
|
Re: Het grote bougie topic
Itakura schreef: Die hittegraden gelden indd bij scooters maar derby word std geleverd met een 9, am6 met een 8 Scooters worden std ook met een 8 geleverd. Gewoon zinloos indien afgesteld.... Heb om mijn gekieteld AM6 blok dat tussen de 13K en 15K draaid ook gewoon een BR8ES inzitten hoor (80cc Polini kit).
_________________ Special thanx to: http://www.vanhovemotors.be Foto's: http://www.picasaweb.google.com/ronnyracingteam Faceboek groep: http://www.facebook.com/group.php?gid=115875105094188&ref=ts * * * De snelste manier om een bocht door te komen is geen schrik hebben om je zeer te doen. (joe bar) * * *
|
ma feb 13, 2012 10:26 am |
|
|
Aprilia RX 50 2003
Administrator
Geregistreerd: di mei 10, 2011 5:05 pm Berichten: 5939 Afbeeldingen: 0 Woonplaats: Lemelerveld
|
Re: Het grote bougie topic
de oldtimer zaak waar ik altijd onderdelen haal voor mijn brommer vraagt ook elke keer weer als ik een 9 kom kopen of ik ga racen en of je nou een 80 of een 50 cc hebt maakt weinig uit kwa bougie. de dr80 en de std cilinder reageren precies hetzelfde als je er een bepaalt type bougie in steekt.
_________________
Apriliaaah schreef: Erwin denkt: Moah daar ken ik wel trucje op
viewtopic.php?f=13&t=18626 AM6 blok revisie/reparaties: viewtopic.php?f=7&t=21193 http://www.erwinvanputten.com/
|
ma feb 13, 2012 10:45 am |
Persoonlijk album
|
|
Itakura
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do okt 04, 2007 11:08 pm Berichten: 6447 Afbeeldingen: 19 Woonplaats: Raalte
|
Re: Het grote bougie topic
spijt me zeer maar het staat in de startpost echt wel duidelijk beschreven je zet het gewoon in de context van je eigen ervaringen Itakura schreef: Als de hittegraad te laag is in vergelijking tot de afstelling van je motor, brand je gewoon een gat in de zuiger. Hiervoor kan de brommer nog zo laagtoerig bij zijn, als de andere kanten van het verhaal niet in orde zijn kan het alsnog verkeerd gaan. (dan heb ik het over koeling door middel van olie, benzine, hoeveel compressie, hoe vroeg de ontsteking staat, etc etc) een andere hittegraad monteren kan eventueel de sproeierbezetting beinvloeden het zijn "veilige" richtlijnen voor de leek, niet voor tjoeningboys zoals jij en ik.
_________________
|
ma feb 13, 2012 11:20 am |
Persoonlijk album
|
|
RonnyRacingTeam
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma okt 26, 2009 10:19 pm Berichten: 1705 Woonplaats: Regio Antwerpen
|
Re: Het grote bougie topic
Als een std afgestelde brommer een gat brand in de zuiger met een hittegraad 6 is er echt wel iets deftig mis, en zal hij dit met een hittegraad 8/9 vrijwel ook zeker doen. Uiteraard doe je niets fout met een 8 monteren.
IK zet in afgestelde brommers liever een 6: Zo blijft de bougie langer proper (aanslag word beter verbrand) Bougie kleurt makkelijker Zou in theorie beter moeten starten met een koude motor (al heb ik hier nog geen verschil in gemerkt) Motor komt er beter door na fout starten/verzuipen wat voor een leek wel handig is!
_________________ Special thanx to: http://www.vanhovemotors.be Foto's: http://www.picasaweb.google.com/ronnyracingteam Faceboek groep: http://www.facebook.com/group.php?gid=115875105094188&ref=ts * * * De snelste manier om een bocht door te komen is geen schrik hebben om je zeer te doen. (joe bar) * * *
|
ma feb 13, 2012 11:39 am |
|
|
Aprilia RX 50 2003
Administrator
Geregistreerd: di mei 10, 2011 5:05 pm Berichten: 5939 Afbeeldingen: 0 Woonplaats: Lemelerveld
|
Re: Het grote bougie topic
starten gaat in mijn ervaring ook zeker beter met een 7 dan een 9. al loopt ie naar mijn idee wanneer ie meer vermogen moet leveren beter met een 9
_________________
Apriliaaah schreef: Erwin denkt: Moah daar ken ik wel trucje op
viewtopic.php?f=13&t=18626 AM6 blok revisie/reparaties: viewtopic.php?f=7&t=21193 http://www.erwinvanputten.com/
|
ma feb 13, 2012 5:34 pm |
Persoonlijk album
|
|
Itakura
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do okt 04, 2007 11:08 pm Berichten: 6447 Afbeeldingen: 19 Woonplaats: Raalte
|
Re: Het grote bougie topic
Omdat die dan te warm word en dat is verlies van energie
_________________
|
di feb 14, 2012 2:40 pm |
Persoonlijk album
|
|
rieju-rrx
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do apr 28, 2011 9:23 pm Berichten: 5274 Afbeeldingen: 0 Woonplaats: Bommel-Westside
|
Re: Het grote bougie topic
Elektrode afstand is altijd 0,5. Dus niet bij de een een duimnagel of een klop op tafel.
Dit was een toevoeging.
_________________ \8/ Gang is alles, remmen is angst \8/
|
ma maart 26, 2012 3:00 pm |
Persoonlijk album
|
|
Venlonaer
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za feb 19, 2011 12:35 am Berichten: 6119 Woonplaats: Limbabwe
|
Re: Het grote bougie topic
Dacht 0.6 he
_________________
Keiji. schreef: wanneer gaan we dit ding in de beton molen kieperen en een echte motor voor je zoeken?
|
ma maart 26, 2012 3:56 pm |
|
|
Aprilia RX 50 2003
Administrator
Geregistreerd: di mei 10, 2011 5:05 pm Berichten: 5939 Afbeeldingen: 0 Woonplaats: Lemelerveld
|
Re: Het grote bougie topic
0.6 mm idd ja
_________________
Apriliaaah schreef: Erwin denkt: Moah daar ken ik wel trucje op
viewtopic.php?f=13&t=18626 AM6 blok revisie/reparaties: viewtopic.php?f=7&t=21193 http://www.erwinvanputten.com/
|
ma maart 26, 2012 4:49 pm |
Persoonlijk album
|
|
RSjoep
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo aug 07, 2011 9:12 pm Berichten: 2298 Woonplaats: 0418
|
Re: Het grote bougie topic
ngk en bosch geven 0,5 aan
_________________
rs_maniac666 schreef: die van malossi willen ook nog wel. maar wat het aller belangrijkste is, is dat je je powerband goed oppompt.
|
ma maart 26, 2012 6:01 pm |
|
|
Aprilia RX 50 2003
Administrator
Geregistreerd: di mei 10, 2011 5:05 pm Berichten: 5939 Afbeeldingen: 0 Woonplaats: Lemelerveld
|
Re: Het grote bougie topic
ngk stond bij mij 0.6 op.
bij de br7,8,9es
0.5 en 0.6 maakt volgens mij gene kloot uit btw
_________________
Apriliaaah schreef: Erwin denkt: Moah daar ken ik wel trucje op
viewtopic.php?f=13&t=18626 AM6 blok revisie/reparaties: viewtopic.php?f=7&t=21193 http://www.erwinvanputten.com/
|
ma maart 26, 2012 6:06 pm |
Persoonlijk album
|
|
|