HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu wo jan 22, 2025 6:41 am




Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Volle wangen krukas 
Auteur Bericht
Venlonaer
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za feb 19, 2011 12:35 am
Berichten: 6119
Woonplaats: Limbabwe
Antwoord met een citaat
Bericht Volle wangen krukas
Halleuw,

Ik heb een maand of 2 terug een Doppler Endurance gekocht welke dus volle wangen heeft, heb hem gekocht omdat meerdere mensen hem mij aanraadden.

Maar goed, ik vroeg me eigenlijk af wat zijn de verschillen (evt. voordelen) tegenover een normale krukas?

In een topic vond ik dat:

- Compressie beter is omdat het volume in de krukasholte kleiner is
- De balans beter is
- Ie meer koppel geeft
- Voor een beter gasreactie zorgt
- Er een betere smering bij het big-end lager is
- Hij bestand is tegen hoger toerentallen

bron: http://wwww.scooterfreaks.nl/forum/show ... hp?t=12251

Kloppen deze beweringen?
Iemand nog aanvullingen?

Wil er best wat meer kennis over inwinnen O:-)

_________________
Keiji. schreef:
wanneer gaan we dit ding in de beton molen kieperen en een echte motor voor je zoeken?


do jan 12, 2012 9:56 pm
Profiel
FlorisFerrari
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 22, 2009 7:27 pm
Berichten: 3060
Woonplaats: klaaswaal
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Volle wangen krukas
ik heb nog nooit eerder gehoord dat die voor een beter(e) koppel/gasreactie zou zorgen? :||:

_________________
het woordenboek schreef:
Jelmer (Jel-mur) - Parasiet. Houdt zich op in Sovjet-achtige steden, waar hij het niveau nog kan bijbenen. Vertoont eigenwijs gedrag. Scheidt zuren wanneer een exemplaar geen gelijk heeft. Kenmerkt zich door gefaalde opleidingen en algeheel autistisch gedrag.


do jan 12, 2012 9:58 pm
Profiel
Venlonaer
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za feb 19, 2011 12:35 am
Berichten: 6119
Woonplaats: Limbabwe
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Volle wangen krukas
Ik ook niet, daarom vraag ik of iemand deze beweringen kan bevestigen/ontkrachtigen/whatever

_________________
Keiji. schreef:
wanneer gaan we dit ding in de beton molen kieperen en een echte motor voor je zoeken?


do jan 12, 2012 10:01 pm
Profiel
FlorisFerrari
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 22, 2009 7:27 pm
Berichten: 3060
Woonplaats: klaaswaal
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Volle wangen krukas
iek snap t . ik ben ook interesse hebbende

_________________
het woordenboek schreef:
Jelmer (Jel-mur) - Parasiet. Houdt zich op in Sovjet-achtige steden, waar hij het niveau nog kan bijbenen. Vertoont eigenwijs gedrag. Scheidt zuren wanneer een exemplaar geen gelijk heeft. Kenmerkt zich door gefaalde opleidingen en algeheel autistisch gedrag.


do jan 12, 2012 10:03 pm
Profiel
*Vincent*
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 15, 2008 10:56 pm
Berichten: 5000
Woonplaats: Oegstgeest
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Volle wangen krukas
In een topic vond ik dat:

- Compressie beter is omdat het volume in de krukasholte kleiner is
Compressieverhouding is hoger. Maar daarvoor moet je dan ook je squish nauwkeurig gaan afstellen. Dus niet direct waar.
- De balans beter is
Bijvoobeeld bij een Polini krukas (heb ik) kan je de "wangen" die zijn gemaakt van plastic vervangen door zwaardere of lichtere. Daarmee kan je de onbalans die je (bij grotere boring) zuiger veroorzaakt compenseren, dus draait je blok rustiger.
- Ie meer koppel geeft
Zou wat met de compressieverhouding te maken hebben, maar of het echt met de krukas te maken heeft weet ik niet.
- Voor een beter gasreactie zorgt
Bij een hogere compressieverhouding zou die wel feller worden.
- Er een betere smering bij het big-end lager is
Ik vraag me af waarop dit gebaseerd wordt? Misschien omdat het mengsel allemaal tussen de wangen in moet zitten en aan de zijkanten, dat hij daarom meer door het mengsel gaat?
- Hij bestand is tegen hoger toerentallen
Dat komt gewoon door gebruik van betere materialen? De ori krukassen van AM6 zijn gewoon niet zo sterk, als je daarmee teveel toeren draait dan kan het vliegwiel er zo af donderen...

_________________
Four wheels move the body
Two wheels move the soul
Te koop: 20 PK 70cc Pro Race AM6 cilinder, PB met een goed bod!


do jan 12, 2012 10:14 pm
Profiel
Venlonaer
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za feb 19, 2011 12:35 am
Berichten: 6119
Woonplaats: Limbabwe
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Volle wangen krukas
Oke thanks, zal dan extra aandacht besteden aan m'n squish denkz

_________________
Keiji. schreef:
wanneer gaan we dit ding in de beton molen kieperen en een echte motor voor je zoeken?


do jan 12, 2012 10:40 pm
Profiel
*Vincent*
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 15, 2008 10:56 pm
Berichten: 5000
Woonplaats: Oegstgeest
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Volle wangen krukas
Hoeveel CC, en waaraan zat je te denken?

_________________
Four wheels move the body
Two wheels move the soul
Te koop: 20 PK 70cc Pro Race AM6 cilinder, PB met een goed bod!


do jan 12, 2012 10:49 pm
Profiel
Venlonaer
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za feb 19, 2011 12:35 am
Berichten: 6119
Woonplaats: Limbabwe
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Volle wangen krukas
Eh m'n complete setup:

73.5 cc Top Performance roze
Doppler Endurance (volle wangetjes dus)
Mikuni TM24 vlakschuif
HPI 2005 (voorontsteking weet ik nog niet, moet ik me nog in verdiepen :P)
Yasuni Cross HM
Polini spruitstuk
Malossi VL6 met koolstof klepjes
Polini 5 plaats met Malossi veertjes
En Twin Air filter

En de squish? Ik las vaak dat 0.6-0.7 goed is dus dan ga ik dat proberen op die afstand af te stellen.

Ik denk dat de combinatie van deze dingen wel zorgen voor een chille gasreactie :D

_________________
Keiji. schreef:
wanneer gaan we dit ding in de beton molen kieperen en een echte motor voor je zoeken?


do jan 12, 2012 10:58 pm
Profiel
MartinW0527
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 30, 2009 10:42 pm
Berichten: 10527
Woonplaats: 0527
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Volle wangen krukas
is het niet zo dat een volle wangen krukas zorgt voor een hogere carterdruk en dus voor een betere gasreactie en cilindervulling?

_________________
Afbeelding
af1rs schreef:
ik heb een kromme lul hij loopt heel iets scheef naar links, een beetje raar gezicht maar hij functioneert verder prima.


do jan 12, 2012 11:00 pm
Profiel WWW
*Vincent*
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 15, 2008 10:56 pm
Berichten: 5000
Woonplaats: Oegstgeest
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Volle wangen krukas
Squish lekker ruim op 0.85 zou ik zeggen, als je voetpakking moeilijk doet lekker groter laten. In ieder geval niet kleiner, een ruime marge is wel veiliger voor een straat setup.

Voorontsteking moet je even gaan pielen tussen de 3 en 3.6 millimeter dacht ik... (ben helemaal vergeten hoe die op mijn sprinter stond, wat ik nog wel weet ik dat hij fucking pijn deed om te kicken toen ik hem te vroeg had staan.... Au :{}: )

_________________
Four wheels move the body
Two wheels move the soul
Te koop: 20 PK 70cc Pro Race AM6 cilinder, PB met een goed bod!


do jan 12, 2012 11:24 pm
Profiel
Venlonaer
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za feb 19, 2011 12:35 am
Berichten: 6119
Woonplaats: Limbabwe
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Volle wangen krukas
MartinW schreef:
is het niet zo dat een volle wangen krukas zorgt voor een hogere carterdruk en dus voor een betere gasreactie en cilindervulling?


Ja *beetje vaag uitgelegd:* dat de klepjes feller open gingen ofzo en dat het mengsel er beter/sneller door heen gaat

*Vincent* schreef:
Squish lekker ruim op 0.85 zou ik zeggen, als je voetpakking moeilijk doet lekker groter laten. In ieder geval niet kleiner, een ruime marge is wel veiliger voor een straat setup.

Voorontsteking moet je even gaan pielen tussen de 3 en 3.6 millimeter dacht ik... (ben helemaal vergeten hoe die op mijn sprinter stond, wat ik nog wel weet ik dat hij fucking pijn deed om te kicken toen ik hem te vroeg had staan.... Au :{}: )


Oke ik zie het wel, gaat het eigenlijk niet om in dit topic maar goed :P

_________________
Keiji. schreef:
wanneer gaan we dit ding in de beton molen kieperen en een echte motor voor je zoeken?


do jan 12, 2012 11:38 pm
Profiel
Venlonaer
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za feb 19, 2011 12:35 am
Berichten: 6119
Woonplaats: Limbabwe
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Volle wangen krukas
MartinW schreef:
is het niet zo dat een volle wangen krukas zorgt voor een hogere carterdruk en dus voor een betere gasreactie en cilindervulling?


Hier deze ding dus:

Citaat:
Bedenk maar eens, wanneer je spoelers dicht zijn..
Op het moment dat de zuiger naar beneden gaat wordt er een druk opgebouwd tot dat de spoelers opengaan.

Die druk is hoger door de volle wangen, op het moment dat je spoelers open gaan zal je mengsel met een hogere snelheid door de spoelers flowen, betere gasreactie is vooral het voordeel..

_________________
Keiji. schreef:
wanneer gaan we dit ding in de beton molen kieperen en een echte motor voor je zoeken?


do jan 12, 2012 11:41 pm
Profiel
Corné van Rees
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo feb 02, 2011 6:55 pm
Berichten: 261
Woonplaats: Brandwijk
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Volle wangen krukas
Ik zou juist denken dat een volle want krukas een slechtere gasreactie geeft omdat de krukas toch weer zwaarder wordt dus meer moeite voor de moter om hem rond te krijgen. Maar dat zal je pas gaan merker als je een volle want van alleen staal of aluminium heb of wat is het. En die betere smering zal wel leggen aan dat bij de big end beter olie door dat gleufje kan doordat die groter is

_________________
Dikke Aprilia SX 2011
viewtopic.php?f=13&t=18672


vr jan 13, 2012 12:24 am
Profiel
MartinW0527
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 30, 2009 10:42 pm
Berichten: 10527
Woonplaats: 0527
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Volle wangen krukas
door je in verhouding veel betere flow wordt dat ruimschoots gecompenseerd ;)

betere smering zou (als het niet zomaar een gok van iemand is geweest) te maken kunnen hebben met de hogere carterdruk.

_________________
Afbeelding
af1rs schreef:
ik heb een kromme lul hij loopt heel iets scheef naar links, een beetje raar gezicht maar hij functioneert verder prima.


vr jan 13, 2012 1:33 am
Profiel WWW
*Vincent*
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 15, 2008 10:56 pm
Berichten: 5000
Woonplaats: Oegstgeest
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Volle wangen krukas
Corné van Rees, de krukas is als het goed is in balans, dus dat hele kleine beetje extra middelpujtsvliegende kracht is verwaarloosbaar. Als je krukas moeilijk draait ligt dat eerder aan je lagers dan aan het gewicht van de wangen.

_________________
Four wheels move the body
Two wheels move the soul
Te koop: 20 PK 70cc Pro Race AM6 cilinder, PB met een goed bod!


vr jan 13, 2012 9:44 am
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron