Auteur |
Bericht |
Daffyeend
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo feb 10, 2010 8:00 pm Berichten: 67 Woonplaats: Hops
|
Na revisie minder lopen.
Hallo,
Ik heb mijn blokje laatste gereviceerd ( Nieuwe type van een Derbi GPR 50 van 2010 is het zelfde als een Aprilia RS50 van 2010. ), dit is allemaal 100% gebeurd, heb al vaker blokjes gereviseerd maar dan voor andere.
Wat is het probleem? Nou, de brommer houd in bij de 90km/u, normaal liep die makkelijk 96km/u met ongeveer 12700 toeren. Nu loopt die 90 met nog geen 12000 toeren, die laatste 800 toeren zijn weg en ik krijg ze niet terug. Ook merk ik dat hij minder power heeft. Na de revisie werkte mijn start motor nog 100%, hoe vaker ik er mee reed, hoe zwakker de accu werd. Vanmiddag ga ik even meten of hij wel bijlaad.
De dingen die ik al geprobeerd heb:
- Massa punten op het blok en bobine na gekeken, opgeschuurd, en contactspray op gespoten - ontsteking 100% in orde gemaakt. Heeft er waren 2 kabels door geschuurd, waardoor hij contact maakte met het vliegwiel, en misschien de kabels ook samen contact maakte. Dit is allemaal netjes op gelost, en nu raakt het vliegwiel niks meer. - Uitlaat lekte een beetje, bij de verbinding van de tailpipe naar de uitlaatbocht. hier heb ik wat Gungum op gesmeerd en is nu dicht. - Sproeiers heb ik al mee zitten googlen, maar dat gaf geen verschil. wel merk ik dat hij met een grotere sproeier wat beter door loopt op top, maar dat is maar heel minim. Maar met een grotere sproeier slaat hij vet als ik binnen de bebouwde kom rijd met een lager toeren tal 6 a 7000 toeren.
De dingen die ik vanmiddag nog even ga proberen:
- Nieuwe bougie erin. - Meten of de Accu nu wel of niet bij geladen word. wellicht dat het meten van de accu wat meer informatie geeft.
Zelf ben ik bang dat het aan beiden niet zal liggen maar dat de bobine/cdi wat geleden heeft toen de draadjes/vliegwiel elkaar raakte.
Zijn er nog andere dingen die ik is na moet kijken of meten? Want ik weet het niet meer. Ik hoop dat jullie mij wat verder kunnen helpen!
Alvast bedankt!
|
za sep 10, 2011 12:16 pm |
|
|
marien
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo aug 01, 2010 2:38 pm Berichten: 7666 Afbeeldingen: 0 Woonplaats: Delft
|
Re: Na revisie minder lopen.
hoe lang heeft de brommer stil gestaan? misschien loont het om even te kijken of er niks aanloopt... het hoeft niet perse een direct gevolg van de revisie te zijn, bij mij ging mijn achterklauw fokken...
za sep 10, 2011 12:19 pm |
Persoonlijk album
|
|
Daffyeend
ApriliaForum Member
|
Ik heb de accu gemeten, hij geeft als die niet loopt 12.5-13v. Als hij loopt ongeveer 13,4v en als je wat gas geeft loopt hij op naar ongeveer 13,6v. Is dit voldoende? marien schreef: hoe lang heeft de brommer stil gestaan? misschien loont het om even te kijken of er niks aanloopt... het hoeft niet perse een direct gevolg van de revisie te zijn, bij mij ging mijn achterklauw fokken... Hmm, nee dat is het ook niet.. alles loopt gewoon soepel..
|
za sep 10, 2011 1:22 pm |
|
|
marien
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo aug 01, 2010 2:38 pm Berichten: 7666 Afbeeldingen: 0 Woonplaats: Delft
|
13,6 moet ie gewoon laden ja. Als de spanning met lopende motor hoger is dan zou die moeten laden. Voel je niet meer weerstand als je het blok ronddraait? Ten opzichte van voor de revisie.
za sep 10, 2011 1:24 pm |
Persoonlijk album
|
|
RaliasR
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do okt 01, 2009 10:46 pm Berichten: 404 Woonplaats: Nieuwleusen (Ov)
|
na revisie nieuw spietje geplaatst? ik denk dat je je vliegwiel eens weer moet lossen, en de metalen strips van je ontsteking en de puntjes op je stator licht moet opschuren en ontvetten.
|
za sep 10, 2011 6:19 pm |
|
|
PeteRSchouten
ApriliaForum Member
|
Na een revisie moet je opnieuw afstellen, heb je dat al gedaan? of alleen een grotere sproeier geprobeerd?
|
za sep 10, 2011 7:21 pm |
|
|
Schoutenrs
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo okt 14, 2007 6:24 pm Berichten: 1876 Woonplaats: Hoek van Holland
|
12 000 toeren is prima en 12 700 is teveel
_________________ (\___/) ( ='.'= ) (")__(")
|
za sep 10, 2011 7:25 pm |
|
|
Daffyeend
ApriliaForum Member
|
PeteRSchouten schreef: Na een revisie moet je opnieuw afstellen, heb je dat al gedaan? of alleen een grotere sproeier geprobeerd? Hoe bedoel je opnieuw afstellen? Ik heb er een groter sproeiertje in gedraaid, het steepje van de grondplaat gelijk gezet met het streepje in mijn carter. Dus dat staat gewoon zoals origineel. Veel meer valt er niet af testellen? of zie ik het fout Verder ben ik de hele middag bezig geweest en heb het volgende gedaan: - Heb de Bobine/cdi ( bobine en cdi is 2 in een is het niet? ) Door gemeten, de ohm waarde die ik kreeg waren gelijk aan de waarde die gegeven waren in de handleiding. - heb de brommer wat meer voor ontsteking gegeven, Dit hielp niet. wel liep die makkelijker door zijn toeren heen, maar eenmaal aangekomen bij die laatste 1000 toeren wil hij gewoon niet doorlopen. je voelt hem gewoon ietjes vooruit schieten, maar hij loopt niet door.. - Nieuwe bougie geprobeerd. - Cilinder eraf gehaald, kijken of daar iets te zien was, misschien een pakking die een spoelpoort half afdicht ofzo, maar dat was het ook allemaal niet. - membraan plaatjes gecontrolleerd deze waren ook nog prima. - Bougie dop door gemeten, deze had ook de juiste Ohm waardes. Morgen ga ik maar weer verder, Dan ga ik even alles achter het vliegwiel door meten. en eventueel is wat minder voor ontsteking geven. Iemand nog enige idee waar het aan kan liggen? :(
|
za sep 10, 2011 7:59 pm |
|
|
Daffyeend
ApriliaForum Member
|
RaliasR schreef: na revisie nieuw spietje geplaatst? ik denk dat je je vliegwiel eens weer moet lossen, en de metalen strips van je ontsteking en de puntjes op je stator licht moet opschuren en ontvetten. Wat bedoeld u met je vliegwiel eens weer moet lossen? nee, ik heb met de revisie geen nieuw spietje geplaatste, deze zat zo vast in het krukas dat ik dacht die zit goed;p.
|
za sep 10, 2011 8:02 pm |
|
|
marien
ApriliaForum Member
|
Vliegwiel er af halen. Schoutenrs, waarom moet je na een revisie opnieuw afstellen? Je afstelling hangt in mijn ogen af van je setup, en niet van de toestand van je lagers...
za sep 10, 2011 8:13 pm |
Persoonlijk album
|
|
frishh
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo jun 13, 2010 11:06 am Berichten: 3714 Woonplaats: Delft
|
Dat is gewoon zo Marien, de luchtstroom is weer net iets anders, de lagers draaien soepeler, als het goed is is je blok schoner van binnen et cetera.
za sep 10, 2011 9:32 pm |
|
|
marien
ApriliaForum Member
|
lijkt me vreemd, als de soepelheid van je lagers bijdraagt aan je benodigde sproeiermaat, zou je vertanding dat ook doen, maar dat die die niet, volgens de meeste mensen... dat van die luchtstroom kan ik in komen, maar ook die zou hetzelfde moeten zijn.. maar als die lagers ''meetellen'' zou je dus ook halverwege de ''houdbaarheidsdatum'' van je lagers moeten afstellen, aangezien de lagers na verloop van tijd slijten en dus minder soepel gaan draaien, jouw gedachtegang volgende... Ofwel je suggereert hiermee dat Minarelli inferieure lagers gebruikt, maar daar ga ik even niet van uit.
za sep 10, 2011 9:36 pm |
Persoonlijk album
|
|
Daffyeend
ApriliaForum Member
|
Hallo,
Vandaag heb ik even de weerstanden gemeten van de volgende kabels op de spoel: Wit, rood, geel en groen.
- wit: heeft 0,8 moet ? hebben - geel heeft 0,7 moet 0,7 hebben - groen heeft 0,3 moet 820 hebben - Rood: heeft 0,8 moet 100 hebben
de enigste die volgens de handleiding klopt is de gele kabel, deze zou idd 0,7 moeten zijn. Nu begin ik alleen te twijfelen of ik wel goed meet..
Ik heb als volgt gemeten: brommer van contact AF, vliegwiel eraf gehaald. daarna bij de bobine/cdi 1 stekkertje eruit gehaald. op dat stekkertje heb ik de multi meter aangesloten, daarna heb ik op de spoel de juiste kleur waar ik de multi meter al op aan gesloten had gemeten. en zo ben ik alle kabeltjes af gegaan.
Volgens mij klopt dit toch?
Als die waardes zouden kloppen, dan is de spoel dus kapot? zou dat verklaren waarom hij niet door loopt in die laatste 1000 toeren? en dat het knipperlicht wat sneller knippert dan normaal?
alvast bedankt!
|
zo sep 11, 2011 4:04 pm |
|
|
PeteRSchouten
ApriliaForum Member
|
waarom zit je zo verwoed te zoeken bij je onsteking?
trekt ie hem in zijn vrij wel door tot 12.7k?
|
zo sep 11, 2011 4:10 pm |
|
|
Itakura
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do okt 04, 2007 11:08 pm Berichten: 6447 Afbeeldingen: 19 Woonplaats: Raalte
|
heb je je krukas wel gecentreerd of heb je hem er krom in gezet, kan best verschil maken.
na een blokrevisie loopt een blokje de eerste 50km toch wat zwaarder door de nieuwe keerringen en dergelijke.
zo sep 11, 2011 4:28 pm |
Persoonlijk album
|
|
|