Broezz schreef:
Uitlaat voor 2-takt is inderdaad héél belangrijk. Luc Foekema had ooit eens 8 uitlaten ofzo gemaakt met een paar milimeters foutmarge in totaal. Geen van de uitlaten hadden een beter resultaat op de testbank dan de originele.
Hier weet ik zelf niets van, en als het waar zou zijn, dan zou dat toch wel moeten.
Ik denk dat je het verhaal van Piet Plompen en Henk van Kessel gelezen hebt, want daar komt een dergelijke passage in voor.
En die originele pijpen die jij bedoeld, waren wel topproducten van de GP fabrieken Yamaha en de vanVeen Kreidlers.
Overigens had ik in 1968 zelf ook een uitlaat gemaakt die nu nog niet te verbeteren is en waarmee ik ook nog steeds op de 50cc rijd.
En als je denkt dat met de huidige dure programma's die uitlaten wel te verbeteren zijn, dan moet ik je terleurstellen.
Hooguit evenaren, eventueel met een ander karakter, maar verder kom je niet.
Let volgende keer wel iets beter op wie wat heeft gedaan en niet zomaar iemand zijn naam ergens aan koppelen.
Voor alle duidelijkheid,
Piet Plompen is de man die ook in de jaren 60 geraced heeft en later de machines heeft gebouwd waarmee meerdere wereldrecords zijn gevestigd voor 50cc. Het in 1981 gevestigde wereldrecord met 224,5km/h is sindsdien niet meer verbeterd.
Deze records kunnen met een scooter nooit verbeterd worden. In 1996 is met een 80cc scooter van Top Performances in Italie een poging gedaan en deze kwam slechts tot 159,4 km/h.
In USA wordt op dit moment door meerdere teams wel seriues hieraan gewerkt en ik verwacht dat er dit jaar voor het eerst een kans bestaat dat het huidige record eraan gaat.
Henk van Kessel is een 50cc GP wereldkampioen uit de jaren 70, op een vanVeen Kreidler. Ook hij reed een van de wereldrecords op een Plompen machine.
Sinds kort is deze 50cc recordmachine te zien in het 50cc motormuseum in Lexmond. Met een bezoekje daar kun je echt iets van de 50cc geschiedenis leren, vooral technisch is er veel te zien, neem wel een camera mee.
Het betreffende verhaal over uitlaten stamt uit een tijd waarin door amateurs nauwelijks iets werd berekend, alles ging op experimentele basis.
Dat is nu wel anders en het zijn zeker geen simpele berekeningen, want dan had ik en div. anderen nooit enig succes hiermee kunnen bereiken.
Je zou kunnen zeggen 98% berekenbaar en 2% experimenteel.
Inmiddels zit ik in 'n paar jaar tijd aan ca 500 uitlaatberekeningen, waarvan velen over de grens.
Wil je echt iets weten hoe ik het nu doe lees dan
www.geocities.com/lucfoekema/ExhaustNL.htmlHier staan ook een paar reacties op mijn berekeningen, ook die van Erwin met z'n Derby.
rs-power schreef:
Ik heb nooit gezegd dat ik een voorstander ben van Luc Foekema'se berekeningen
ben zelfs een ''tegenstander'' vindt het kut berekeningen (heb dit besproken met Ruud en Bullet van het forum)
Ruud (VK-Tuning) heeft zelfs voor een kreidler blok (met een derbi MHR team cilinder) een uitlaat ontwikkeld (berekening) die beter is dan de berekening van Luc Foekema
en het ''2takt bijbel'' neem ik aan dat je het Boek van Graham Bell bedoeld
vindt die man ook nog ''aardig'' simpel vergeleken met ''boek van blair''
al zijn de theorien van bell ook zeer interesant/handig
Ik vindt luk foekema'se berekeningen ook gewoon geldklopperij (al kosten ze maar 10 euro)
Ik ken genoemde klacht niet, daarom heb je ook geen recht van spreken op deze manier.
Als er een klacht bij mij komt en dat is echt zelden dan steek ik hierin veel tijd. Dat kan ik ook want het is nog steeds mijn hobby en ik vind het belangrijk dat iemand die dat overkomt goed verder geholpen wordt.
Brood verdienen zoals een tuner die er zijn beroep van heeft gemaakt hoef ik dus niet. Meestal komt het erop neer dat de verstrekte gegevens niet overeen komen met de werkelijkheid.
Sommige (gelukkig niet veel) mensen maken er zelf een rommeltje van en daar helpt ook een goed berekende uitlaat niets aan.
Bij het verstrekken van uitlaat/kopgegevens wordt ook een advies op de tuning gegeven en vaak ook een advies wat er meer aan mogelijkheden zijn om op een eenvoudige manier, aan het gewenste resultaat te komen. Dat doe ik voor alle soorten 2Takten, dus van 50cc t/m 350cc, voor racers, straatmotoren, karts, minibikes, buitenboordmotoren en miniatuurmotortjes.
Ik vraag altijd om een reactie te geven als het zover is, en vooral als het negatief is.
Mensen die niet reageren, geven mij niet de gelegenheid het te onderzoeken en zij hebben dan ook geen recht van spreken.
In de periode dat ik het gratis deed heb ik veel aanvragen gekregen van Tuners, soms direct maar ook veel indirect. Op een enkeling na hebben die mensen er geen belang bij om mijn berekeningen te prijzen, dus dat er negatieve reacties op het web voorkomen, neem ik maar voor lief.
Ik weet na zo'n 40 jaar wel beter en die ervaring moeten zij nog maar zien te benaderen.
Het programma dat ik nu gebruik, is in de basis ontwikkeld door mensen van de TU Delft, ik denk echt niet dat je dat simpel kunt noemen, zeker niet als je bedenkt dat daar in de afgelopen jaren steeds meer factoren aan toegevoegd zijn.
Tevens zijn hiermee talloze referenties uit de GP racewereld doorgerekend. Veel van die oude soortgenoten heb ik nog contact mee, zoals Jan Thiel die z'n hele leven al in de GP wereld heeft gewerkt en al enige tijd bij Aprillia zit.
Iedereen is natuurlijk vrij om de weg te bewandelen die hij vindt te moeten gaan. Zelf ontwikkeling is vaak de beste weg en dat stimuleer ik ook zoveel mogelijk, maar als je die weg wat wil verkorten dan zijn er andere oplossingen.
Groeten,
Luc