HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu di dec 24, 2024 6:56 pm




Antwoord op onderwerp  [ 724 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32 ... 49  Volgende
 het grote 'welke setup' topic 
Auteur Bericht
SuMo-rider
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr okt 22, 2010 7:19 pm
Berichten: 1896
Antwoord met een citaat
Bericht Re: het grote 'welke setup' topic
meer frictie oppervlak.

_________________
Afbeelding
Afbeelding


di mei 24, 2011 11:20 pm
Profiel
RonnyRacingTeam
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 26, 2009 10:19 pm
Berichten: 1705
Woonplaats: Regio Antwerpen
Antwoord met een citaat
Bericht Re: het grote 'welke setup' topic
SuMo-rider schreef:
meer frictie oppervlak.


Heb je dat jezelf wijsgemaakt of heeft iemand je dat doen geloven? :{}:

_________________
Special thanx to: http://www.vanhovemotors.be
Foto's: http://www.picasaweb.google.com/ronnyracingteam
Faceboek groep: http://www.facebook.com/group.php?gid=115875105094188&ref=ts
* * * De snelste manier om een bocht door te komen is geen schrik hebben om je zeer te doen. (joe bar) * * *


zo mei 29, 2011 8:47 pm
Profiel
SuMo-rider
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr okt 22, 2010 7:19 pm
Berichten: 1896
Antwoord met een citaat
Bericht Re: het grote 'welke setup' topic
nee, die voering is er immers voor de sier.

_________________
Afbeelding
Afbeelding


zo mei 29, 2011 9:56 pm
Profiel
RonnyRacingTeam
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 26, 2009 10:19 pm
Berichten: 1705
Woonplaats: Regio Antwerpen
Antwoord met een citaat
Bericht Re: het grote 'welke setup' topic
Haha, you make me LOL.

Heb jij er wel een flauw idee van HOE het komt dat een extra koppelingsplaat ervoor zorgt dat
je meer kracht kan overbrengen?!

_________________
Special thanx to: http://www.vanhovemotors.be
Foto's: http://www.picasaweb.google.com/ronnyracingteam
Faceboek groep: http://www.facebook.com/group.php?gid=115875105094188&ref=ts
* * * De snelste manier om een bocht door te komen is geen schrik hebben om je zeer te doen. (joe bar) * * *


zo mei 29, 2011 10:29 pm
Profiel
SuMo-rider
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr okt 22, 2010 7:19 pm
Berichten: 1896
Antwoord met een citaat
Bericht Re: het grote 'welke setup' topic
nee man. vertel mij het.

_________________
Afbeelding
Afbeelding


zo mei 29, 2011 10:47 pm
Profiel
PeteRSchouten
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jun 07, 2009 8:23 pm
Berichten: 2159
Antwoord met een citaat
Bericht Re: het grote 'welke setup' topic
Voor zover ik weet staat er minder kracht op elke plaat; dus zullen ze minder snel langs elkaar slippen.

Daardoor kun je minder strakke veren gebruiken.


zo mei 29, 2011 10:58 pm
Profiel
RonnyRacingTeam
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 26, 2009 10:19 pm
Berichten: 1705
Woonplaats: Regio Antwerpen
Antwoord met een citaat
Bericht Re: het grote 'welke setup' topic
Wel dan is een lang verhaal om zomaar uit te leggen.
Als je eens eerst zelf op onderzoek gaat wat een wrijvingskracht theoretish is en hoe je deze berekend
wil ik ook de moeite doen om je eens deftig uit te leggen hoe het allemaal werkt bij een koppeling.

Als je die moeite niet wil doen, dan ik ook niet.
Om het met een heel simpel voorbeeld te zeggen:

Een extra set platen ertussen zetten is zoals een dubbele remschijf tegenover een enkele remschijf.
Je hebt een extra wrijvingskracht die (rem)vermogen overbrengd. En deze staat los van het remoppervlak.

Als het enkel om het oppervlak gaat dat erdus geen z*k met te maken heeft (dat je ook zal zien als je wat meer over wrijving leest)
dan zouden ze ipv een extra plaat, meer frictie oppervlak per plaat maken, en dat doen ze dus ook niet.

_________________
Special thanx to: http://www.vanhovemotors.be
Foto's: http://www.picasaweb.google.com/ronnyracingteam
Faceboek groep: http://www.facebook.com/group.php?gid=115875105094188&ref=ts
* * * De snelste manier om een bocht door te komen is geen schrik hebben om je zeer te doen. (joe bar) * * *


zo mei 29, 2011 11:02 pm
Profiel
RonnyRacingTeam
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 26, 2009 10:19 pm
Berichten: 1705
Woonplaats: Regio Antwerpen
Antwoord met een citaat
Bericht Re: het grote 'welke setup' topic
PeteRSchouten schreef:
Voor zover ik weet staat er minder kracht op elke plaat; dus zullen ze minder snel langs elkaar slippen.

Daardoor kun je minder strakke veren gebruiken.


Nope klopt ook niet.
Er staan net evenveel druk/kracht op elke plaat.

Daarbovenop hoe MINDER druk/kracht op een plaat hoe makkelijker ze slippen!

_________________
Special thanx to: http://www.vanhovemotors.be
Foto's: http://www.picasaweb.google.com/ronnyracingteam
Faceboek groep: http://www.facebook.com/group.php?gid=115875105094188&ref=ts
* * * De snelste manier om een bocht door te komen is geen schrik hebben om je zeer te doen. (joe bar) * * *


zo mei 29, 2011 11:03 pm
Profiel
team-rs
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 16, 2010 2:17 am
Berichten: 5211
Antwoord met een citaat
Bericht Re: het grote 'welke setup' topic
leg dan is uit waarom er minimaal 20 mensen met een 4-plaats kopeling op een brommer slip haden, en toen 5 plaats gingen rijden en nergens meer last van haden :')

_________________
money can't buy happiness, that's just a lie we tell poor people to keep them from rioting in the streets


zo mei 29, 2011 11:04 pm
Profiel
PeteRSchouten
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jun 07, 2009 8:23 pm
Berichten: 2159
Antwoord met een citaat
Bericht Re: het grote 'welke setup' topic
Ok maar leg dan wel uit hoe het wel zit.

want hier schiet niemand iets mee op


zo mei 29, 2011 11:05 pm
Profiel
RonnyRacingTeam
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 26, 2009 10:19 pm
Berichten: 1705
Woonplaats: Regio Antwerpen
Antwoord met een citaat
Bericht Re: het grote 'welke setup' topic
Ik toch niet dat het GEEN nut heeft, lees eens even.
Want het help ZEER zeker!

Ik zeg dat Sumo rider er fout over denkt WAAROM het helpt.

_________________
Special thanx to: http://www.vanhovemotors.be
Foto's: http://www.picasaweb.google.com/ronnyracingteam
Faceboek groep: http://www.facebook.com/group.php?gid=115875105094188&ref=ts
* * * De snelste manier om een bocht door te komen is geen schrik hebben om je zeer te doen. (joe bar) * * *


zo mei 29, 2011 11:06 pm
Profiel
PeteRSchouten
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jun 07, 2009 8:23 pm
Berichten: 2159
Antwoord met een citaat
Bericht Re: het grote 'welke setup' topic
ja leuk.

leg nou uit waar die extra plaat voor is.


zo mei 29, 2011 11:08 pm
Profiel
team-rs
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 16, 2010 2:17 am
Berichten: 5211
Antwoord met een citaat
Bericht Re: het grote 'welke setup' topic
ik ga me er niet in verdiepen, maar je bent erg onduidelijk :D:

_________________
money can't buy happiness, that's just a lie we tell poor people to keep them from rioting in the streets


zo mei 29, 2011 11:08 pm
Profiel
RonnyRacingTeam
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 26, 2009 10:19 pm
Berichten: 1705
Woonplaats: Regio Antwerpen
Antwoord met een citaat
Bericht Re: het grote 'welke setup' topic
De fout die veel mensen maken is dat meer raakoppervlak meer wrijvingskracht geeft.
Dit is in theorie niet waar. In theorie heeft de afmeting van het oppervlak niets met wrijving te maken.
Het enige wat telt is hoe erg 2 dingen op elkaar geduwd worden, kracht, en uit welk materiaal ze bestaan, wrijvingscoefficient.
Wat dus resulteerd als je bv de wrijving tussen de inwendige koppelingsplaat en uitwendige koppelingsplaat wil berekenen
is het enige wat telt, de kracht dat ze tegen elkaar zitten, die van de veertjes komt, * hun wrijvingscoefficient.

Met dit kan je de wrijvingskracht berekenen.
Nu een koppeling draagt geen kracht over maar een moment. Om het moment te berekenen doe je deze kracht * de straal van de koppeling.
Wil je nu de het moment vergroten dat de koppeling kan overbrengen kan je oftewel:
- Ander materiaal gebruiken dat een grotere wrijvingscoëfficient heeft
- Straffere veren plaatsten zodat de (normaal)kracht groter word (normaal kracht is de kracht loodrecht op een oppervlakte)
- Diameter van de koppelingplaten vergroten

Nu was doen de koppelinsgplaten in het verhaal. Elke set koppelingsplaten zal dus dit moment kunnen overbrengen.
Dus hoe meer setjes je zet, hoe meer moment je kan overzetten.

(En elke set platen kan zo een moment overzetten omdat elke set tandjes heeft die of op het hart ingrijpen of op het huis.)

Moraal van mij het verhaal en wat ik wil duidelijk maken:
Het gaat er niet zozeer om het vergroten van het frictieoppervlak
maar het gaat om het aantal momenten dat de koppeling overbrengt(aantal setjes platen die erin zitten)
Uiteraard kan dit niet gebeuren zonder frictie oppervlak.

Maar als je van elke plaat een beetje frictieoppervlak afhaald en dit
dus op bv de 5de extra plaat bijzet, heb je in het totaal het zelfde frictie oppervlak als bij 4 platen MAAR heb je dus nog steeds een groter wrijving moment!


(extra noot: In extreme maten heeft oppervlak het oppervlak zeker invloed op wrijving in de praktijk)

_________________
Special thanx to: http://www.vanhovemotors.be
Foto's: http://www.picasaweb.google.com/ronnyracingteam
Faceboek groep: http://www.facebook.com/group.php?gid=115875105094188&ref=ts
* * * De snelste manier om een bocht door te komen is geen schrik hebben om je zeer te doen. (joe bar) * * *


zo mei 29, 2011 11:26 pm
Profiel
frishh
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jun 13, 2010 11:06 am
Berichten: 3714
Woonplaats: Delft
Antwoord met een citaat
Bericht Re: het grote 'welke setup' topic
Je hebt inderdaad meer variabelen dan het frictieoppervlak ja, maar je maakt er onnodig rocket science van. Stel, je houdt alle variabelen verder hetzelfde, dus de platen zijn van hetzelfde materiaal, worden met dezelfde kracht op elkaar gedrukt, hebben de zelfde oppervlakte (per plaat) enzovoort, dan heb je meer frictieoppervlak altijd meer grip. Moet je maar eens van 2 telefoonboeken 20 pagina's door elkaar steken, of van de hele boeken en dan het verschil voelen, als extreem voorbeeld. Ze zouden ook 4 platen meer oppervlak kunnen geven, maar dat is simpelweg meer moeite dan ruimte bijdraaien voor een 5e plaat. De kracht wordt nu verdeeld over 5 frictieplaten in plaats van 4, dus stel de kracht is eerst 25 per plaat, dus 100 in totaal, dan is het met 5 platen 20 in totaal. Dat betekent 20% winst. Je kan dan inderdaad 20% slappere veren pakken en profiteren van dat het makkelijker bedienbaar is mocht je dat leuk vinden.

Kortom, er zijn inderdaad meer variabelen dan dat, maar als je 1 extra plaat toevoegt en verder alle variabelen hetzelfde laat, dan heeft Keiji gewoon gelijk, simpelweg meer frictie oppervlak.

_________________
marien schreef:
Henri hoeft geen spiegels, hij heeft schijt aan de overheid jwz, maar wel een uitkering.

Le stickerslet: viewtopic.php?f=14&t=17280


ma mei 30, 2011 12:00 am
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 724 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32 ... 49  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron