Hey Iedereen,
Na lang wachten begin ik dan eindelijk aan me project pagina.
Ik zal eerst een beetje vertellen hoe alles begonnen is.
Er was eens.....
Je bent 15 jaar.. bijna 16.. en je krijgt wat interesse in brommers.
En dan ineens vraag je je af wat voor brommer je nou eigenlijk zou willen hebben. Bij mij viel de keuze op een knal gele Beta Ark AC.
Dat was echt 1 van Dé scooters op dat moment (1997).
Gelukkig had ik de jaren er voor één en ander gespaard en was er geld genoeg voor de Beta, dus ik naar de winkel, scooter gekocht en in de schuur gezet, want helaas.. ik was nog geen 16 en mocht er ook niet op rijden van pa en ma.
Na 2 maanden wachten dan eindeljik 16 geworden en brommer certifcaat gehaald.. helaas na 2 keer.
Na een half jaar op de Beta te hebben gereden met inmiddels een Gianelli Blackswan eronder, stond daar bij de lokale brommer boer ineens een RS50 1998 in Rossi kleuren. Ik helemaal verliefd en verloofd?
Maar ja.. die RS was dus al verkocht.. en ik balen als een stekker. Ik heb toen meteen ff geinformeerd bij de brommer boer of er niet nog 1 kon bestellen .. en dan wel voor mij uiteraard. Zo gezegd zo gedaan, RS besteld en 2 weken later stond ie daar mooi, glimmend, nieuw en voor MIJ
Heb dus de Beta ark er op ingeruild en wat centen bij gelegd, want er was wel een aardig prijsverschil. RS werd klaargemaakt voor vertrek en al het overige werd geregeld.
Me pa heeft de Rs naar huis gereden want ik kon toen nog niet schakelen hehe
. Eenmaal thuis aangekomen was het de beurt aan mij om te leren schakelen.. na een uurtje stoeien was het me dan eindelijk gelukt en toerde ik door de buurt. Helaas met geen enkel vermogen.. echt om te janken 45 Km/h in ze 5e versnelling.. en ook 45 km/h in ze 4e .. echt bedroevend dus. Helemaal als je van een scooter afkomt die netjes 90 Km/h liep.
Goed daar was wat aan te doen zei me pa.. dus er is toen een polini uitlaat aangeschaft, gemonteerd, sproeirtje aangepast en het beessie liep ineens 60 km/h... nog niet echt om te springen dus.
Na een zekere tijd van zo een 6 maanden? Was het tijd voor wat anders...dus ik met pa naar de brommerboer en daar een setupje uitgekozen, in die tijd was er nog niet gek veel spul te krijgen voor RS50 (AM5), Ik heb toen gekozen voor een 70cc Airsal met 19mm polini carb. kitje en de polini uitlaat die ik al had.
De 60km/h was toen echt geen probleem meer
en vermogen zat er ook zeker wel in, helemaal voor de tijd. Met een topsnelheid van zo een 120 km/h op de teller was ik meer dan tevreden. Er was ook geen scootertje in de buurt die me bij kon houden hehe.
En toen kwam het hoor.. na een lange tijd gereden te hebben.. liep ik oom agent tegen het lijf en die was het niet eens met het feit dat me brommer wat te hard liep. Dus daar ging de RS, in het bussie mee naar bureau. Na veel te lang te hebben gewacht kreeg ik de RS weer terug.. zonder cilinder, uitlaat en carb.
en een boete van 165,- guldens voor te veel geluid. Dus ik was allang blij dat de boete meeviel. Tot een half jaar .. rond kerst.......... echt wat een timing he?............kreeg ik nog eens 300,- gulden bekeuring voor het overschrijden van de constructiesnelheid..
Pff zucht alsof de RS gebouwd is voor 45 Km/h..
Helaas zonder andere keuze reed ik inmiddels weer met de std. uitlaat zonder prop, en de cilinder wat gekieteld. En ook met een nieuwe 19mm kit. Reedt ik evengoed 95km/h á 100 Km/h. Was al een heel stuk sneller dan met de niet gekietelde std. cilinder, oude type, met een uitlaat poort van 3x niks.
Je voelt hem natuurljik al aankomen, 50cc vermogen was niet genoeg meer om tevreden te stellen, en heb daarom ook even later een nieuwe gilardoni 70cc kit gekocht met nieuwe polini uitlaat en de 19mm carb. kit die ik nog had liggen.
Dat reedt zeker niet slecht en had toch een stuk meer koppel dan de Airsal cilinder. Met een topsnelheid van rond de 125km/h was ik toch weer een stuk meer tevreden.
En toen.. op een dag.. reed ik in de polder en hoorde een raar geluid opkomen.. en kneep meteen me koppeling in.. en ja hoor.. een vastlopertje. Thuis aangekomen na 3 uur lopen
cilinder er af.
Wat bleek nou het naaldlagertje in het small-end aan barrels.
Alles was dus goed stuk.
Inmiddels zijn we al zo een 4 jaar verder en toen kwam het leukere spul voor de RSjes. Ik heb toen even rond gebeld hier en daar en kwam uit bij Metrakit.
Ik heb toen gekozen voor de Metrakit SP 70cc cilinder. Een zeer mooi cilindertje als je het vergelijkt met de wat oudere cilinders van een paar jaar terug.
Ik alles netjes gemonteerd, 19mm, polini uitlaatje, cilinder. En flink wat kilometers mee gemaakt, zo een kleine 2500 km.
Liep allemaal erg leuk en goed.. maar ik wou inmiddels toch wat meer dan alleen uitlaatje, cilinder en carb.
Dus ben toen wezen kijken voor een binnenrotor met licht en kwam uit bij CGC-tronic... helaas failliet nu...
Binnerotortje aangeschaft... gemonteerd en scheuren maar.
Liep ineens heel anders en veel agressiever.
Helaas en ook bizar genoeg, kwam er vanuit me carter nog een stukje naaldlager omhoog doordat het moment ff groter was met de binnenrotor als met standaard ontsteking. Dus weer een vastlopertje.
Meteen cilinder eraf gehaald en de boel bekeken.. gelukkig en opgelucht viel de schade mee, alleen de zuiger was kaduuk en de cilinder had totaal niets... Goed spul zo een metrakit cilinder wandje
Om nog meer schade te voorkomen heb ik toen het hele blok maar uit elkaar gehaald en alles grondig aangepakt.
Ik heb toen meteen het volgende gekocht:
- Metrakit pro race krukas met pro race lager/keerring setje.
- 24mm Arreche carb kit (snelgas, spruitstuk, luchtfilter, en uiteraard een carb.)
-Jolly moto SP 70cc/80cc voor Oud model Rs.
- Nieuwe zuiger voor de Metrakit SP cilinder.
Alles netjes gemonteerd en afgesteld en rijden maar weer.
Alles ging goed, reedt als een trein totdat ik een raar geluid hoorde en vervolgens me motor uitviel.. Ik meteen in de stress..."Nee niet weer he"
Ik thuis bougie er uit gehaald.. niks aan te zien, zuiger ging netjes op en neer. Hmmm.. dacht ik toen...
Ik zoeken naar een andere oorzaak, en kwam toen bij de ontsteking uit..de CGC binnenrotor...
Gek genoeg was die uit elkaar gespat hehe.. hele magneet zat overal .. behalve waar het moest zitten.
Ik de heleboel schoongemaakt en de oude ontplofte ontsteking opgestuurd naar de leverancier, wonder boven wonder kreeg ik voor nop een nieuwe opgestuurd. Ik blij
Nieuwe CGC weer gemonteerd en alles weer in orde.
Helaas na een paar honder kilometers weer het zelfde probleem.. weer ontploft.. klote CGC troep.. geen wonder dat het failliet is hehe.
Inmiddels was CGC dus weg en komn ik fluiten naar een nieuwe onsteking. Ik ben toen maar over gegaan op de HPI 2004 + lichtspoel.
Wat al te verwachten was... was dat er niet bepaald veel licht verscheen, dus zat er meer voor de sier op.
Gelukkig bleef de HPI wel heel en kon ik weer de nodige kilometers maken. Maar de pech bleef niet weg, na de nodige km's hoorde ik een raar geluidje in het blok, maar ja.. ik bleef er gewoon meer door rijden want ik merkte er verder niets van. Tot op een gegeven moment me compressie volledig was verdwenen en stationiar lopen niet meer wou.
Ik voor de verandering weer eens een cilindertje er af gehaald en ja hoor.. de zuiger was niet helemaal meer wat het moest zijn, het penntje dat de zuigerveer op ze plek houdt was gewoon weg
Inmiddels bleek ook mijn koppelingshuis aardig aan zijn einde te zijn. En ben ik eens gaan informeren naar een nieuwe.. ik schrok toen van de prijs 230 euro
.. dat was me ff te veel.
Ik ben toen eens gaan struinen op marktplaats en vond daar een lief klein AM6 blokje :) Lekker 1 versnelling meer dan me AM5.
Ik die gekocht voor 200,- euro's en rustig aan opgeknapt, blokje was van een schade brommer, volgens mij is die gozer in de sloot beland ofzo, want het blok zat vol water.
Dus alle lagers van de versnellingsbak vervangen voor nieuwe en de tandwiel assen weer opgepoetst en het blokje kon er inprincipe weer tegen aan.
En toen kwam ik met het idee om nog een stapje gekker te doen. En besloot ik om mijn setup eens te veranderen.
Want ik toen gekocht heb is het volgende:
- Top performances koppelingsset met rechte vertanding
- Top performances schakelwals van Ergal i.p.v staal
- Top performances 6e versnellingstandwiel met andere verhouding
- Mikuni TMX 27mm vlakschuif carb.
- Metrakit Pro race 70cc cilinder
- Metrakit Pro race uitlaat
- Polini 4-kleps membraam
Om het geen nog ff een stapje leuker te laten lopen is er wat gedaan aan carter en cilinder. In de foto's is dit wel te zien.
Ook de oliepomp is afgekoppeld, balans as der uit en toerenteller aandrijving is verdwenen.
Ik heb toen op een gegeven moment het blok in elkaar gezet, in frame gehangen en de boel aangeslingerd.
Ik was aangenaam verrast met het resultaat.. alleen 1 ding baarde mij zorgen hehe. Het rare geluid was er nog steeds. En dat in een nieuw blok..
Beetje vreemd niet waar?
Ik een testrondje gemaakt en een kilometer of 50 later.. Kaduunk heel raar ijzer geluid. En achterwiel sloeg vast..
Ik kon wel janken.. nieuwe blok aan gort..
Maar ja. zoals altijd cilinder weer der af ff spieken wat er mee was.
Toen zag ik dat mijn krukas niet zo heel best meer was. En dat is nog zacht uitgedrukt. Er zat een speling van denk wel 2mm a 3 mm op het big-end. Terwijl toen de pro race krukas uit de AM5 kwam en in de AM6 werd gezet er nog geen speling merkbaar was.
De zuiger had de kop geraakt en het zuigerveertje zat dus goed knel. Ook de verbrandingskamer van de Pro race cilinder had wat putjes
.
Verder was er geen schade.
Het was tijd voor andere dingen en heb ff een pause van een half jaar genomen om andere zaken te regelen. In de tussentijd heb ik wel mijn frame + achterbrug + velgen laten stralen en poedercoaten.
De achtervelg heb ik trouwens gelijk vervangen voor die van een AF1.
Na dit halfjaar is het volgende gebeurt:
Ik heb een Pro race krukas revisie setje gekocht (big-end met lager + drijfstand en small-end naaldlager).
Laten persen bij De Jager scooters en het krukasje was weer als nieuw.
Het is nu inmiddels
5 juni 2006 en het blok is weer volledig opgebouwd.
Ook meteen met 5 plaats koppelings modificatie gedaan door de Jager Scooters.
Het is nu zaterdag 10 juni... een mooi dagje om te sleutelen dacht ik zo.
's ochtends optijd begonnen met het bouwen van mijn frame. Tegen het eind van de middag stond het zo een beetje in elkaar.. door wat tegenslagen duurde het ff wat langer dan gepland. 's avonds het blokje er in gehangen en alles aangesloten. Tada.. brommer weer rijklaar.
Dit was zo een beetje het levensverhaal van mijn RS50
Ik zal van de week nog proberen ff een filmpje te schieten van hoe die ongeveer loopt zonder ook maar iets te hebben afgesteld.
Foto's.............