Het wil met de RV blokken nog al eens zo zijn dat door het opvoeren de koppeling gaat slippen.
Simpelweg omdat de koppeling het vermogen niet kwijt kan. Dit door de TE slappe koppelingsveren.
Hier ga ik even uitleggen hoe je hier iets aan kunt doen.
Benodigdheden:
Gereedschap:
-schroevendraaiers om evt. kappen los te halen
-inbussetje om het carterdeel eraf te halen
Materiaal:
-ringetjes voor onder de koppelingsveren
of
-een setje stevigere koppelingsveren (4-stuks)
Hoe gaan we te werk?
Allereerst halen we eventuele kappen eraf die voor het motorblok zitten.
Alleen de kappen aan de rechterkant (vanuit zit-positie) moeten eraf.
Dan krijgen we dit te zien:
Als je blok leeg is (geen olie) dan heb je niets aan deze tip, maar als je geen olie wilt verspillen: leg dan je brommer plat, zodat de olie er niet uitloopt (draai je carburateur! anders begint hij te lekken!)
Als je je olie toch vervangt, vergeet dat niet na het legen meteen de aftap-bout terug te draaien en na het sleutelen het blok weer bij te vullen!
Vervolgens draaien we alle inbusboutjes uit het carterdeksel, deze zijn allemaal zo zichtbaar en zitten aan de rand van het deksel.
Je moet ook nog even de oliepomp-beschermkap eraf halen, want hierachter zit ook nog een inbus en tussen je 2-koelings-slangen bij je waterpomp.
Het deksel zit nu dus helemaal los, we trekken het nu voorzichtig van het blok af.
We zien dit:
Er kunnen geen rare dingen uitvallen ofzo, dus wees gerust.
Laat alles even hangen, we gaan eerst het probleem fixen
Op de foto hierboven zie je een grote "cirkel" dit is de koppeling.
Eerst gaan we de schroeven die de veer-houder op zijn plaats halen eruit draaien, we krijgen dit te zien:
Je ziet duidelijk de veren zitten, deze vormen ons aandachtspunt.
Wat het probleem is: de veren veren te gemakkelijk in, door de grote centrifugaal-krachten die onstaan doordat de motor meer vermogen ontwikkelt. We moeten dus iets bedenken waardoor de veer "sterker" word en minder snel inveert. 1 Van de manieren is de veer "voorspanning" geven. Dit zorgt er voor dat de veer sterker word.
Een andere manier is gewoon sterkere veren halen bij je bromboer.
We gaan verder voor de mensen die geen sterkere veren hebben gehaalt (aangezien als je deze wel hebt, het gewoon een kwestie is van het wisselen van de originele veren met de versterkte).
We halen de veren uit de koppeling, je ziet dit:
Nu plaatsen we in de gaten waar normaal de veren zitten ringetjes(revetjes) of iets anders soort gelijks. De dikte is een beetje zelf uitvinden, maar normaal zijn 2/3 ringetjes genoeg. Het is namelijk zo dat je de veer wel veel voorspanning wilt geven maar dit heeft ook een grens, als de spiralen namelijk tegen elkaar komen (na het plaatsen van de veerhouder) zal je koppeling niet meer ontkoppelen. Houd je dus aan de richtlijn van 2/3 ringetjes:
Heb hier moertjes die ongeveer dezelfde dikte hebben.
Hierbovenop plaatsen we de veren weer en hierop schroeven we de veer-houder plaat weer vast. Het is zeer goed mogelijk dat je de plaat wat aan moet drukken, maarja, daarvoor ga je elke dag naar de sportschool
Kijk ter controle nog even of de spiralen van je veer niet tegen elkaar komen en test dmv je koppelingshendel of je nog kan ontkoppelen (het is normaal dat dit stroefer gaat), dit kun je zien doordat de platen uit elkaar gaan.
Nu gaan we het blok weer dicht maken.
Je kickstarteras moet je opspannen (mocht je deze er ook uit gehaald hebben om de 1 of andere reden) hiervoor haak je de kickstarter veer achter de uitsparing in het blok en draai je hem een paar keer linksom (vanuit buitenkant blok). En haak hem hierna achter de uitsparing voor de koppeling, in het cartergedeelte (zodat hij niet terug kan draaien).
Zorg vervolgens dat deze veer erop zit:
Anders werkt je kickstarter niet lekker.
Nu zetten we het aandrijftandwiel (dat tegen de versnellingstandwielen aankomt) en het kickstartrondsel op hun plaats.
Hoe doen we dit gemakkelijk?
-Pak wat vet
-smeer hiermee het ringetje achter het aandrijftandwiel in en "plak het op het blok"
-smeer daarna de achterkant van het aandrijftandwiel in met wat vet en leg dit op het ringetje
Hierdoor blijven deze mooi op hun plaats
Leg hierbovenop je kickstarterrondsel, deze heeft een "uitstulping" deze moet over de blokkeer-bout zitten in je blok.
Zie foto linksonder:
Hier kun je de bout goed zien:
Plaats evt. nog een nieuwe pakking op je carterhelft en "prik" hier de boutjes doorheen, dit maakt het een stuk makkelijker.
Nu plaatsen we het carterdeel op het blok met de kickstarteras in het kickstart-rondsel. Het kan zijn dat je de kickstart een beetje moet draaien zodat deze goed in het rondsel valt met de vertanding.
Nog een beetje rammelen en wringen en whoppa! het glijd in elkaar
Inbusboutjes weer vast maken, oliepompbeschermkapje weer plaatsen, zijkap erop en je bent helemaal klaar om te rijden met je gemodde koppeling!
Owja, mocht je je brommer niet hebben plat gelegd en de olie eruit hebben laten lopen: vergeet niet je aftap-bout terug te draaien en de olie weer bij te vullen!