Auteur |
Bericht |
Hylkos
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di aug 03, 2010 11:52 pm Berichten: 87 Woonplaats: Oudesluis
|
Re: C3/C2 lagers i.p.v. normale lagers?
*Vincent*, Maar ik denk dat we nu een beetje offtopic raken, dus als je een keer wilt discussiëren over lagers. stuur dan maar een pb.
_________________ 1: RS50 extrema.... 2: 2003 RS50
Who needs sports when there's KINECT
|
vr aug 13, 2010 7:02 pm |
|
|
Robje93
ApriliaForum Member
Geregistreerd: vr nov 07, 2008 6:07 pm Berichten: 872 Afbeeldingen: 0 Woonplaats: Arnemuiden
|
Re: C3/C2 lagers i.p.v. normale lagers?
C3 voor de krukas.. als je een vastlopert krijgt kunnen je lagers dat deels opvangen doordat er wat speling opzit. Versnellingsbak kan je zowel C2 als C3 nemen. (Zou zelf C2 nemen)
_________________ Yamaha TZR80 midnight black
Café "De Donkere Wolk", waar de baas meer drinkt dan het volk.
|
vr aug 13, 2010 7:04 pm |
Persoonlijk album
|
|
Hylkos
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di aug 03, 2010 11:52 pm Berichten: 87 Woonplaats: Oudesluis
|
Re: C3/C2 lagers i.p.v. normale lagers?
dankje, maar is C2 niet gelijk erg strak? (eerste post)
_________________ 1: RS50 extrema.... 2: 2003 RS50
Who needs sports when there's KINECT
|
vr aug 13, 2010 7:30 pm |
|
|
*Vincent*
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di jan 15, 2008 10:56 pm Berichten: 5000 Woonplaats: Oegstgeest
|
Re: C3/C2 lagers i.p.v. normale lagers?
Nee hoor, absoluut niet. Draaien niet zoveel als je krukaslagers doen, kunnen dat prima aan
_________________ Four wheels move the body Two wheels move the soul Te koop: 20 PK 70cc Pro Race AM6 cilinder, PB met een goed bod!
|
vr aug 13, 2010 9:37 pm |
|
|
Robje93
ApriliaForum Member
Geregistreerd: vr nov 07, 2008 6:07 pm Berichten: 872 Afbeeldingen: 0 Woonplaats: Arnemuiden
|
Re: C3/C2 lagers i.p.v. normale lagers?
Het gaat niet alleen om hoeveel ze draaien he. Het gaat vooral ook om eventuele klappen die ze op moeten kunnen vangen. Als je bijvoorbeeld op je krukas een lager monteerd dat niks meegeeft is de kans flink aanwezig dat je drijfstang naar zn moer gaat bij een vastloper. Een versnellingsbak krijgt niet direct zoveel te verduren als de krukas dus daar zou ik C2 lagers monteren en op de krukas zou ik C3 lagers monteren.
_________________ Yamaha TZR80 midnight black
Café "De Donkere Wolk", waar de baas meer drinkt dan het volk.
|
vr aug 13, 2010 9:49 pm |
Persoonlijk album
|
|
*Vincent*
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di jan 15, 2008 10:56 pm Berichten: 5000 Woonplaats: Oegstgeest
|
Re: C3/C2 lagers i.p.v. normale lagers?
krukaslagers krijgen toch ook niet zoveel te verduren? het is perslot de krukas zelf, en dan de small end en big end lagers die de klappen krijgen, die het te verduren krijgen. De krukas zelf is altijd draaiende en vangt daardoor de klappen op.
_________________ Four wheels move the body Two wheels move the soul Te koop: 20 PK 70cc Pro Race AM6 cilinder, PB met een goed bod!
|
vr aug 13, 2010 10:11 pm |
|
|
Hylkos
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di aug 03, 2010 11:52 pm Berichten: 87 Woonplaats: Oudesluis
|
Re: C3/C2 lagers i.p.v. normale lagers?
Dat is wel enigzins waar. ik weet dat bij grotere verbrandingsmotoren en hogedrukluchtcompressoren(mijn vakgebied) de klappen van de zuiger opgevangen worden door het big end lager. meestal zijn dat ook schalen van witmetaal zodat die slijten en niet de krukas. maar ik heb gevallen gezien dat de krukas meer omwentelingen heeftt gemaakt dan een normaal lager aankan. dan is de krukas stuk. als je een C2 lager in je krukas zou zetten, wordt dit alleen maar erger. maar nogmaals, dat is bij grotere installaties.
_________________ 1: RS50 extrema.... 2: 2003 RS50
Who needs sports when there's KINECT
|
vr aug 13, 2010 10:20 pm |
|
|
Rubin
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo jul 19, 2009 3:50 pm Berichten: 465 Woonplaats: Walcheren
|
Re: C3/C2 lagers i.p.v. normale lagers?
Robin wat je nu vertelt is gelul, als je een vastloper hebt maakt een c3 of c4 lager niks uit. Het zal je geen krukas besparen of andere ellendige dingen.
Voor een krukas 'altijd' een C3 lager gebruiken die kunnen in de olie 17K toeren aan. In het vet 20K kijk maar in het lagerboek.
Je gebruikt een c3 lager of een c4 lager bij hogere toerentallen, vooral word een c4 lager gebruikt om de onbalans uit een as (hoe weinig die ook is) op te vangen, met zulke hoge toerentallen en onbalans zal een C4 lager langer mee gaan als een C3 lager. En C4 lager heeft onder andere meer 'zijdewaardste' speling, wat zo z'n voordelen en nadelen heeft. Een brommer die max 14 tot 15k draait kan gewoon een C3 krukaslager hebben.
Voor je versnellingsbak gewoon een '6203' lager pakken een versnellingsasbaklager gaat toch altijd langer mee dan een setje krukas lagers. Mocht je toe zijn aan revisie is het verstandig die ook gewoon mee te vervangen. Maar 'meestal' kan je wel 2 setje krukaslagers slijten op 1 setje versnellingsbakaslagers.
Groetjes,
Rubin
_________________ Derbi Senda Extreme - Yamaha Neos
|
za aug 14, 2010 6:03 pm |
|
|
Robje93
ApriliaForum Member
Geregistreerd: vr nov 07, 2008 6:07 pm Berichten: 872 Afbeeldingen: 0 Woonplaats: Arnemuiden
|
Re: C3/C2 lagers i.p.v. normale lagers?
Je weet het ook altijd beter he.. eigenwijze boer. Er zit echt wel een kern van waarheid in
_________________ Yamaha TZR80 midnight black
Café "De Donkere Wolk", waar de baas meer drinkt dan het volk.
|
za aug 14, 2010 9:25 pm |
Persoonlijk album
|
|
Rubin
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo jul 19, 2009 3:50 pm Berichten: 465 Woonplaats: Walcheren
|
Re: C3/C2 lagers i.p.v. normale lagers?
Robje93 schreef: Je weet het ook altijd beter he.. eigenwijze boer. Er zit echt wel een kern van waarheid in Ik reageer op 1 van de 1000's topic hier een keertje en ik ben eigenwijs Een kern van waarheid die je mischien zelf hebt verzonnen, maar die ik niet zie? Mischien kun je het onderbouwen? Dat ik het wel zie
_________________ Derbi Senda Extreme - Yamaha Neos
|
zo aug 15, 2010 10:16 am |
|
|
|