HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu vr feb 07, 2025 10:30 pm




Antwoord op onderwerp  [ 76 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 Uitlaat berekenen / Uitlaat bereken formules/methodes 
Auteur Bericht
[YRT]
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 13, 2003 2:32 am
Berichten: 2242
Woonplaats: ZH
Antwoord met een citaat
Bericht 
whehe ik heb mischien wel intresse :^^:


ma maart 06, 2006 1:34 pm
Profiel WWW
rs-power
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr okt 01, 2004 8:31 pm
Berichten: 519
Antwoord met een citaat
Bericht 
@ peteRS die uitlaten worden door Erwin gemaakt (op de berekeningen van Luc Foekema bekende ouwe man uit de kreidler race wereld) die 2 uitlaten hij die voor zichzelf gemaakt en te koop gezet/verkocht tis niet duidelijk of hij meer uitlaten gaat maken voor 140 euro

===========================================

Ik vindt de niveau/ontopic hier dalen

Robert schreef:
Hier gaan de discussies over het echte opvoerwerk. Speciaal voor meer ervaren sleutelaars: beginnersvragen horen hier NIET!! Het is de bedoeling om dit forum te houden voor mensen die echt tunen en niet alleen een andere cilinder monteren.


Dus geen vragen van hoe hard loopt...
of welke tandwielverhouding?
Hoe werkt..
Welke Cilinder is het beste?
wat scheelt het als je een cillinder met membraan hebt etc?
wat is een membraan?
Welke Uitlaat is het beste?
Sproeiervragen
scheelt het veel ( topsnelheid + optrekken ) als je je cillinder tuned? hoeveel?
hoeveel kost?


LET OP de moderatie is hier vrij streng!

1. als je nix te melden heb, reply dan niet.

2. lees en leer.



ik zeg niet dat het zo streng moet maar het zijn toch wel een beetje richtlijnen in mijn ogen

_________________
[5th Territory Tuning]
Retired Mod, BMW owner (H)


ma maart 06, 2006 2:07 pm
Profiel
Gaara
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 08, 2005 3:58 pm
Berichten: 96
Woonplaats: Heerle
Antwoord met een citaat
Bericht 
ik ben ook geinteresseerd in eigen uitlaatje maken en ik had een paar vraagjes
Wat is ongeveer de juiste dikte voor een rs?
Helpt het als je heel veel korte stukjes last en telkens de las aan de binnenkant wegschuurd?/

Is er veel verschil tussen 2 en 4 takt (of staat dat er al tussen)?

_________________
Ik spit de pit uit je flow als een druifje, ik johan cruijff je, en snatch de mic op je fuifje


ma maart 06, 2006 2:45 pm
Profiel
rs-power
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr okt 01, 2004 8:31 pm
Berichten: 519
Antwoord met een citaat
Bericht 
Gaara schreef:
ik ben ook geinteresseerd in eigen uitlaatje maken en ik had een paar vraagjes
Wat is ongeveer de juiste dikte voor een rs?
Helpt het als je heel veel korte stukjes last en telkens de las aan de binnenkant wegschuurd?/

Is er veel verschil tussen 2 en 4 takt (of staat dat er al tussen)?


er is erg veel verschil

meer dan 50 procent van je vermogen is bepalend door je uitlaat bij 2takt

Dus je moet wel een uitlaat bereken (of laten bereken) wil je zoiets goed uit laten pakken :^^:

_________________
[5th Territory Tuning]
Retired Mod, BMW owner (H)


ma maart 06, 2006 3:19 pm
Profiel
Broezz
ApriliaForum Member

Geregistreerd: do jan 26, 2006 12:23 am
Berichten: 587
Woonplaats: Sint-Katelijne-Waver
Antwoord met een citaat
Bericht 
Uitlaat voor 2-takt is inderdaad héél belangrijk. Luc Foekema had ooit eens 8 uitlaten ofzo gemaakt met een paar milimeters foutmarge in totaal. Geen van de uitlaten hadden een beter resultaat op de testbank dan de originele.
Dus: beter doe je het héél nauwkeurig of je begint er gewoon niet aan want dan is het verloren moeite.

Verder bereken ik alles eerst uit aan de hand van de '2-takt tuning bijbel'. Ik kan het natuurlijk ook allemaal opsturen naar Luc Foekema die het voor mij berekent maar ik kies ervoor om het àllemaal zelf te doen. De resultaten worden hierdoor wel goed nagekeken op fouten :^^:

Maar ik stuit op enkele problemen. (Ik waarschuw je, vanaf hier wordt het serieus moeilijke uitlaat-shizzle :D )

Ik heb de lengte berekent van de header. Ik gebruik overigens een header met paralelle conussen aangezien de winst die ik zou halen uit divergerende conussen eigenlijk niet nodig is, aangezien dit de slijtage veel hoger zou brengen. Maar goed, ik dwaal af :^^: .
Ik ga werken met twee difussors, aangezien dit meer geschikt is voor een enduro motor (en aangezien mijn Yamaha DT250 een enduromotor is...) . Nu heb ik de hoeken berekend waarin ze gaan veranderen naar de belly toe.
Nu heb ik nog het probleem, hoe bereken ik de lengte van de twee difussors? Ik weet dat de eerste langer gaat moeten zijn als de tweede als basis.

Ik kan de forumule berekenen, maar daar heb ik de diameter nodig van de belly. De auteur van het boek vermeld nergens hoe je nu precies dat moet berekenen (of dat doet ie toch niet bij mijn weten)

BTW sorry voor de ingewikkelde uitleg :00/:


ma maart 06, 2006 6:11 pm
Profiel
rs-power
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr okt 01, 2004 8:31 pm
Berichten: 519
Antwoord met een citaat
Bericht 
Ik heb nooit gezegd dat ik een voorstander ben van Luc Foekema'se berekeningen

ben zelfs een ''tegenstander'' vindt het kut berekeningen (heb dit besproken met Ruud en Bullet van het forum)

Ruud (VK-Tuning) heeft zelfs voor een kreidler blok (met een derbi MHR team cilinder) een uitlaat ontwikkeld (berekening) die beter is dan de berekening van Luc Foekema

en het ''2takt bijbel'' neem ik aan dat je het Boek van Graham Bell bedoeld

vindt die man ook nog ''aardig'' simpel vergeleken met ''boek van blair''

al zijn de theorien van bell ook zeer interesant/handig

Ik vindt luk foekema'se berekeningen ook gewoon geldklopperij (al kosten ze maar 10 euro)

_________________
[5th Territory Tuning]
Retired Mod, BMW owner (H)


ma maart 06, 2006 9:25 pm
Profiel
Broezz
ApriliaForum Member

Geregistreerd: do jan 26, 2006 12:23 am
Berichten: 587
Woonplaats: Sint-Katelijne-Waver
Antwoord met een citaat
Bericht 
Ik ben het volledig met je eens RS-power.

Heb jij het boek van Blair in je bezit? (eventueel internetversie) Weet je waar ik eraan zou kunnen raken?
Het lijkt mij interessant om de twee boeken met elkaar te vergelijken, ik heb ook al gemerkt dat het boek van Graham Bell soms niet echt spoort, of dat ik z'n uitleg gewoon niet kan volgen.

Tenzij iemand natuurlijk gewoon een antwoord heeft op m'n vraag :Y:

BTW rs-power; zou ik een eigen topic aanmaken of niet, want ik ben eigenlijk een beetje je topic aant verneuken :^^:


ma maart 06, 2006 9:40 pm
Profiel
Lucas
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za dec 11, 2004 1:59 pm
Berichten: 1467
Afbeeldingen: 1
Woonplaats: 's-Graveland
Antwoord met een citaat
Bericht 
volgens mij had ie begin post de boeken in pdf formaat neer gezet..

_________________
Peter ze R6 is hip! 50cc Schakel record;....Reactie.......Top Snelheid....Eindtijd
................................................................. 0.03............93.0.................8.459


ma maart 06, 2006 9:48 pm
Profiel
Broezz
ApriliaForum Member

Geregistreerd: do jan 26, 2006 12:23 am
Berichten: 587
Woonplaats: Sint-Katelijne-Waver
Antwoord met een citaat
Bericht 
Ja inderdaad, maar als ik op Blair klik komen er maar 2 pagina's op, weet niet of dit normaal is :00/:


ma maart 06, 2006 9:55 pm
Profiel
Broezz
ApriliaForum Member

Geregistreerd: do jan 26, 2006 12:23 am
Berichten: 587
Woonplaats: Sint-Katelijne-Waver
Antwoord met een citaat
Bericht 
De klassiekers
In het verleden hebben een aantal knappe koppen zich met de berekeningen van expansie
uitlaten bezig gehouden:
1. Blairs formules geven de slechtste uitlaten.
2. Jennings. Als je zijn richtlijnen volgt, krijg je een uitlaat die niet veel vermogen geeft maar
wel een brede powerband en overrev. Gordon Jennings heeft 21 pagina’s aan de
tweetakt uitlaten gewijd. Zoals te zien op tekening twee heeft deze schrijver een ander
mening over de lengte bepaling. Deze manier komt dichter bij de werkelijkheid als
overmars. De dikteberekeningen zijn inmiddels ook al weer achterhaald
3. Bell goed topvermogen en overtoeren. In de praktijk vaak te lang.
4. Overmars heeft als enige in Nederland regelmatig gepubliceerd over tuning van
tweetactmotoren. Zijn berekeningen zijn met een Pe van ca. 9 Bar afgeleid van
complexere berekeningen. Je kan er niet echt een optimale uitlaat mee berekenen, maar
er wel een leuke vermogenswinst mee halen t.o.v. een standaard uitlaat. Je komt op erg
nauwe diameters van tailpipes uit, welke toegepast op de huidige 2 tacters al snel een
veel te hoge verbrandingstemperatuurtot gevolg zouden hebben.


Dit haal ik trouwens van je site die je gegeven hebt RS-power. (De eerste link) Arno Koch.
Hij beweert weer dat Blair de minst goeie is, ondertussen wordt ik er helemaal gek van :S: :D


ma maart 06, 2006 10:02 pm
Profiel
rudolf
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jan 15, 2005 6:22 pm
Berichten: 660
Woonplaats: Bennekom
Antwoord met een citaat
Bericht 
Het probleem is dat fabrieks pijpen tegenwoordig gewoon te goed zijn. Als je nou een honda mb hebt ofzo, oke dan kun je zeker een leuke pijp maken vergeleken met wat daarvoor te krijgen is. Ik ben van mening dat een goede fabriekspijp beter is dan een berekende opmaatpijp. Je kunt zeker goed vermogen halen uit een opmaat maar hij zal nooit in één keer goed zijn. Je zult dus moeten testen en elke keer aan moeten passen. En uit ervaring lukt dat eigenlijk niet zonder testbank.

_________________
2de plaats 70cc klasse Jubbega!!


di maart 07, 2006 6:35 pm
Profiel WWW
Broezz
ApriliaForum Member

Geregistreerd: do jan 26, 2006 12:23 am
Berichten: 587
Woonplaats: Sint-Katelijne-Waver
Antwoord met een citaat
Bericht 
Ja maar het vele werk neem ik er graag bij :^^:

Dat vind ik juist het plezierige, zoeken en puzzelen tot je de 'perfecte' uitlaat hebt.
Er zijn trouwens ook weinig tot geen uitlaten te vinden voor een yamaha dt250. Dus het is geen am6 blok ofzo :D

Toch ga ik het projectje verderzetten, en als het niet lukt, dan hebben we eigenlijk niet zoveel verloren :^^:


di maart 07, 2006 6:48 pm
Profiel
ruud
ApriliaForum Member

Geregistreerd: wo feb 25, 2004 6:04 pm
Berichten: 492
Woonplaats: hoogwoud
Antwoord met een citaat
Bericht 
Gaara schreef:
Wat is ongeveer de juiste dikte voor een rs?


50 cc , 70 cc? cilinder setup?


do maart 09, 2006 11:17 am
Profiel
ruud
ApriliaForum Member

Geregistreerd: wo feb 25, 2004 6:04 pm
Berichten: 492
Woonplaats: hoogwoud
Antwoord met een citaat
Bericht 
rs-power schreef:
Ik heb nooit gezegd dat ik een voorstander ben van Luc Foekema'se berekeningen

ben zelfs een ''tegenstander'' vindt het kut berekeningen (heb dit besproken met Ruud en Bullet van het forum)

Ruud (VK-Tuning) heeft zelfs voor een kreidler blok (met een derbi MHR team cilinder) een uitlaat ontwikkeld (berekening) die beter is dan de berekening van Luc Foekema

Ik vindt luk foekema'se berekeningen ook gewoon geldklopperij (al kosten ze maar 10 euro)


Even een correctie, het zijn zeker leuke basispijpjes, en voor een 10tje heb je echt wel waar voor je geld. Respect voor deze man, hij heeft toch jaren ervaring en veel goede dingen gemaakt. Alleen krijg je voor een simpele programma berekening nou eenmaal niet de perfecte pijp terug.

Dat desbetreffende kreidlerblok vond ik zijn insteek / ontwerp niet geschikt voor de doeleinden. Ik denk dus ook dat mijn ontwerp beter is, gelukkig worden beide pijpen gelast en getest op de testbank, dus we zullen het verschil wel zien. Feit is dat ie nu voordat de powerband begint @ 11000 rpm al ruim 18 pk tot zijn beschikking heeft (daarna begaf de koppeling het).


do maart 09, 2006 11:23 am
Profiel
rs-power
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr okt 01, 2004 8:31 pm
Berichten: 519
Antwoord met een citaat
Bericht 
ruud schreef:
rs-power schreef:
Ik heb nooit gezegd dat ik een voorstander ben van Luc Foekema'se berekeningen

ben zelfs een ''tegenstander'' vindt het kut berekeningen (heb dit besproken met Ruud en Bullet van het forum)

Ruud (VK-Tuning) heeft zelfs voor een kreidler blok (met een derbi MHR team cilinder) een uitlaat ontwikkeld (berekening) die beter is dan de berekening van Luc Foekema

Ik vindt luk foekema'se berekeningen ook gewoon geldklopperij (al kosten ze maar 10 euro)


Even een correctie, het zijn zeker leuke basispijpjes, en voor een 10tje heb je echt wel waar voor je geld. Respect voor deze man, hij heeft toch jaren ervaring en veel goede dingen gemaakt. Alleen krijg je voor een simpele programma berekening nou eenmaal niet de perfecte pijp terug.

Dat desbetreffende kreidlerblok vond ik zijn insteek / ontwerp niet geschikt voor de doeleinden. Ik denk dus ook dat mijn ontwerp beter is, gelukkig worden beide pijpen gelast en getest op de testbank, dus we zullen het verschil wel zien. Feit is dat ie nu voordat de powerband begint @ 11000 rpm al ruim 18 pk tot zijn beschikking heeft (daarna begaf de koppeling het).


Ik wou nog zeggen wou iemand bijhalen in dit topic die verstand van zaken heeft maar Ruud reageerde zelf al :^^:

_________________
[5th Territory Tuning]
Retired Mod, BMW owner (H)


do maart 09, 2006 3:13 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 76 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar: