Auteur |
Bericht |
*Vincent*
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di jan 15, 2008 10:56 pm Berichten: 5000 Woonplaats: Oegstgeest
|
Lagers eruit tikken: Blok verwarming of vriezen?
Ik heb het setje carters van Chunho vandaag binnen gehad, inclusief lagers en koppelings deksel. Nou is alles een beetje vies, dus wil ik alle lagers eruit halen om het schoon te maken, dus heb ik de carters (in een afgesloten vuilniszak) achter het huis gelegd zodat het een nachtje kan afkoelen, met het achterliggende idee dat zowel de stalen kooi als het aluminium krimpt, wat de afstand tussen het staal en aluminium dus een beetje kleiner maakt waardoor de lagers er makkelijker uit te tikken zijn.
Nou zegt Tom, dat ik ze juist moet verwarmen omdat het dan makkelijker gaat. Maar ik denk, dat alles dan uit zet, en dat het juist steviger in elkaar vast gaat zitten...
Wie heeft er gelijk?
_________________ Four wheels move the body Two wheels move the soul Te koop: 20 PK 70cc Pro Race AM6 cilinder, PB met een goed bod!
|
za jan 30, 2010 4:23 pm |
|
|
Chrizu-kun
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do okt 16, 2008 10:16 pm Berichten: 1478 Woonplaats: Amsterdam/Budapest
|
Re: Lagers eruit tikken: Blok verwarming of vriezen?
Je zet toch ook je lagers er juist in door ze in te laten krimpen dmv koelkast ofzo? Als jij gaat rijden met je brommer, wordt alles toch warm door frictie en natuurlijk gebruik van je blok zelf. Dan gaat alles uitzetten. Ik denk eerder dus afkoelen.
_________________ Jesse says: no man echt niet meer, geen fut meer voor. Christopher Jambor says: ik pak ff mijn zweep. Jesse says: oke doe dat. Christopher Jambor says: BIATCH! Jesse says: ik ga nu wel ff trekken. Aprilia RS 80 Black/Red 2008.
|
za jan 30, 2010 4:29 pm |
|
|
XLER8R
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di jan 27, 2009 6:57 pm Berichten: 2022 Woonplaats: Wijk en Aalburg
|
Wil je je lagers in je blok doen moet je je blok verhitten, en je lagers in de diepvries pleure. Dus ik zeg nix
_________________ Micro Power!
|
za jan 30, 2010 4:30 pm |
|
|
Logitech1
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do feb 19, 2009 7:48 pm Berichten: 605 Woonplaats: Geesteren (OV)
|
Ik heb ze er gewoon uit laten tikken zonder warm te maken of koud.. Met het inzetten maak je ze koud de lager's even in de diepvries leggen dan gaat het makkelijker...
_________________ Honda CBR 600 RR Fireblade!
http://apriliaforum.nl/viewtopic.php?f=37&t=22364
Ex Aprilia RS 50 Manuel Poggiali #54 <3
>> EX Aprilia Rs50 <<
|
za jan 30, 2010 4:31 pm |
|
|
*Vincent*
ApriliaForum Member
|
Dacht ik ook.
Lagers moet je ook een tijd laten draaien voordat ze op bedrijfstemperatuur zijn, op het moment dat ze dat zijn is al het metaal zo uitgezet dat alles optimaal in elkaar gedrukt zit en heb je minder speling erop...
Dat geeft dus ook aan dat alles strakker zit als het warm is.
_________________ Four wheels move the body Two wheels move the soul Te koop: 20 PK 70cc Pro Race AM6 cilinder, PB met een goed bod!
|
za jan 30, 2010 4:32 pm |
|
|
XLER8R
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di jan 27, 2009 6:57 pm Berichten: 2022 Woonplaats: Wijk en Aalburg
|
Dus gewoon lagers er kkoud uit ramme
_________________ Micro Power!
|
za jan 30, 2010 4:33 pm |
|
|
P.O.C. Tom
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma apr 02, 2007 8:38 am Berichten: 1094 Woonplaats: veldhoven
|
Vincent als je blok eenmaal is afkoel en je lagers ook. Als je het niet loskrijgt zonder te veel geweld gewoon rustig je blok (dus het aluminium) opwarmen.
En dat ga ik nu ook doen maar dan met mn cilinderbank en cilinderbussen
_________________ Wat zet jouw brommer apart? Beunhaas Brouwer
|
za jan 30, 2010 4:34 pm |
|
|
*Vincent*
ApriliaForum Member
|
Maar dan moet je dus de bank opwarmen en de bussen afkoelen, zoals je dat ook doet met lagers. Maar bij mij gaat het dus om uit elkaar halen, en dan gaat het zo lastig. ga eventjes een plaatje pakken en bewerken om het duidelijker te maken Illustratie, sorry voor mijn paint skills. Dit is dus wat ik denk: Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: kouder
idee1.JPG [ 10.22 KiB | 1055 keer bekeken ]
Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: warmer
idee2.JPG [ 10.81 KiB | 1056 keer bekeken ]
Dus, bij kouder gaat het juist verder uit elkaar, en bij warmer gaat het sterker in elkaar.
Laatst bijgewerkt door *Vincent* op za jan 30, 2010 4:40 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
|
za jan 30, 2010 4:36 pm |
|
|
RobinRS98
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma feb 11, 2008 8:36 pm Berichten: 429 Woonplaats: Nieuw-Buinen
|
het licht er al aan, ik weet niet zeker wat meer uitzet/krimpt, aluminum of staal als aluminium meer krimt dan de stalen buitenkooi zou het vaste gaan zitten en zouden de lagers er moeilijke uitgaan, en omgekeerd maar je kan de lagers er gewoon uitikken met een passende dop daar hoef niks voor te verwarmen of te vriezen alleen bij het erinzetten moet je het carter goed warm stoken en hoef je geeneens de lagers te bevriezen maakt het wel wat makkelijker.
_________________ Mijn RS OM
|
za jan 30, 2010 4:38 pm |
|
|
*Vincent*
ApriliaForum Member
|
De uitzettingscoefficient van Aluminium is 23, de uitzettingscoefficient van staal is 12.
|
za jan 30, 2010 4:39 pm |
|
|
jeRoenS
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di jul 17, 2007 8:31 pm Berichten: 600 Woonplaats: schagen
|
gewoon het alu om het lager wat verwarmen en dan eruit tikken
_________________ Verstand????..dat ben ik al jaren geleden verloren. 87ér vw jetta 1,3 If you mess wiht the best, you get swaffeld like the rest
|
za jan 30, 2010 6:28 pm |
|
|
*Vincent*
ApriliaForum Member
|
Jah, dat heb ik gedaan en dat lukte prima.
Maar nou heb ik een ander probleem, ik heb een lager dat om mn Rito Krukas zit, en dat lager moet eraf... hoe doe ik dan?
|
za jan 30, 2010 6:31 pm |
|
|
P.O.C. Tom
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma apr 02, 2007 8:38 am Berichten: 1094 Woonplaats: veldhoven
|
dat is stook werk.
_________________ Wat zet jouw brommer apart? Beunhaas Brouwer
|
za jan 30, 2010 6:49 pm |
|
|
*Vincent*
ApriliaForum Member
|
Hoe wil je dat ik dat ooit ga stoken dan? Zie mijn topic, daar kan je het zien. Dat ga je denk ik niet loskrijgen met stoken hoor? Ik gebruik daarvoor een verfbrander, die maakt m flink heet, maar hij schiet er nog niet af hoor.
|
za jan 30, 2010 7:13 pm |
|
|
Robje93
ApriliaForum Member
Geregistreerd: vr nov 07, 2008 6:07 pm Berichten: 872 Afbeeldingen: 0 Woonplaats: Arnemuiden
|
Je moet hem ook in de vriezer stoppen he. Als je hem warmstookt zet je hem alleen meer klem.
_________________ Yamaha TZR80 midnight black
Café "De Donkere Wolk", waar de baas meer drinkt dan het volk.
|
za jan 30, 2010 8:53 pm |
Persoonlijk album
|
|
|