Aprilia RS50 Factory
Inleiding
Ik wilde al toen ik 16 was eigenlijk een RS maar dat was mij toen nog net iets te duur. Dus toen maar een erg mooie SR50 gekocht. Hier heb ik 3 jaar met plezier op gereden en aan geknutseld maar toch begon het weer te kriebelen. Ik moest en zal ooit een RS50 hebben. Ik zat de laatste maanden al te kijken naar een RS om op te knappen in de lente/zomer. Maar was van plan eerst mn SR te verkopen. Maar het is anders gelopen. 2 weken geleden kwam ik een RS tegen op marktplaats. Hij zag er aardig beroerd uit maar dat was vooral optisch. Ben toen wezen kijken en hem gelijk meegenomen. Dus toen stond er opeens een project RS in de schuur.
Staat van de RS
En een project is t zeker wat er moet een hoop aan gebeuren. Kreeg er nog een berg losse onderdelen bij. Hij is helemaal compleet qua kappen. Hier een kort lijstje van wat er zo op t eerste gezicht mis mee is:
-kappen in de spuitplamuur,ong 3 ophangpunten niet goed(valt erg mee dus)
-wat lichte krassen op t frame en roest op de achterbrug
-onderkant v/d uitlaatpoort cilinder is afgebroken(hij liep dus ook niet)
-achterband kaal
-uitlaat hing er los bij, demper ziet er niet uit
-kapot slot benzinetank,geen slot in zadel
-nog wat meer
Maar er waren ook wat positieve dingen te melden
-blok zag er behoorlijk schoon uit
-alle zadels in prima staat
-kreeg er nieuwe gaskabel en koppelingskabel bij
-remklauwen zien er als nieuw uit
-ketting nog goed,achtertandwiel ook
-achterveer ziet ook als nieuw uit
-voorvork veert nog prima
-nieuw contactslot
Al met al een goede basis voor een mooi project.
De plannen
Motorisch
Eerst wil ik duidelijk maken dat het gewoon een straatbrommer wordt. En een met een budget. Het moet niet teveel geld gaan kosten want ik ga er maar een jaar op rijden. Geen vlammende setup eronder maar gewoon een standaard cilinder. Ik wil ong een snelheid van 60kmh. Ik ga hem gewoon gebruiken om een jaartje mee rond te toeren..en om gewoon leuk aan te knutselen. Heb al 3 jaar in de stress gezeten met mn SR die makkelijk over de 2kw ging en wil gewoon rustig kunnen rijden zonder angst voor de politie. Maar…dit is onder voorbehoud :p Als t me echt te langzaam gaat kan dit altijd veranderen
Optisch
Mijn inspiratie zijn de Aprilia RSV R Factory 2006 en de Yamaha R1 SP 2006. In het kort dus zwart in combinatie met gouden velgen en details.
Hier een lijstje van mijn optische plannen tot nu toe
-frame,kroonstuk,achterbrug,schakel/remcontrols worden zwart gepoedercoat
-velgen goud gepoedercoat
-matzwarte kappen(zelf spuiten)
-eigen ontwerp bestickering (look a origineel aprilia)
-witte wijzerplaten
-led achterlicht
-kleine flush led knipperlichten
-carbonlook demper
De vorderingen
Nu het interresante deel. Hieronder zal ik jullie up to date houden met de vorderingen rond dit project. Bijna altijd met foto’s natuurlijk Ik zal alles in de eerste post houden om het overzichtelijk te houden. Ik hoop dat jullie veel plezier hebben met het volgen van mn project! En hou aub mn topic netjes
5-2-06
RS opgehaald in Tilburg…het was erg lekker weer zoals je ziet :p
11-2-06
Foto’s gemaakt van het beginpunt van het project. De zijkappen en de rest van de kappen die je niet ziet lagen nog in de schuur. Die zaten er niet op wegens het ontbreken van de bouten :p
12-2-06
Begonnen met strippen. Alle kappen erafgehaald. Tank en olietank verwijderd.
16-2-06
Blok eronderuitgehaald en nog een boel andere onderdelen verwijderd.
Verder heb ik nog de koppelingshendel geownt toen de RS omviel omdat ik de standaard aan t los schroeven was en doen was t klap bam. Maarja foutje moet kunnen verder geen schade :p
Blok op de werkbank
Ik had toen ontdekt dat er blijkbaar een zwarte top onder zat. Mij was verteld een standaard cilinder maar dat maakt niet uit want ik heb er toch niks meer aan. Je kan op de fotos wel zien waarom
De zuiger zag er ook niet zo leuk uit. Dit vond ik wat minder want dat betekent dat er nog een heleboel stukjes zuiger in mn blok kunnen rondzwerven. Dus dat betekent de boel splitsen. Was ik eigenlijk niet van plan maarja het moet maar.
18-2-06
Subframe,kabelboom,achterveer,ketting en de knoppen op het stuur erafgehaald. Staat wel vet zo tis net een chopper :p(niet dat ik van choppers hou
)
Ook heb ik een zo goed als nieuwe gilardoni 1 opgehaald bij Patrick. Was 5min rijden dus dat was wel makkelijk
04-03-06
De RS ligt al een week compleet uit elkaar. Maar vandaag heb ik alle bagger en vet van de onderdelen gehaald die naar de coater moeten.
Eerst worden alle framedelen zwart gecoat. Ik neem ook ff mn velgen mee naar de coater om te kijken hoeveel dat gaat kosten en bespreken of hij een mooie kleur goud kan coaten.
RS staat er nu zo bij
Verder heb ik ook nog mn Dashboard uit elkaar gesloopt en ben ik mooie witte wijzerplaten aan t ontwerpen.
16-03-06
Jaaa mn spullen zijn terug van de coater
En ze zijn erg mooi geworden. En dat voor 90 euro. Kijk zelf maar naar de fotos:
6-4-06
Na een tijdje niks aan de rs gedaan te hebben vanwege drukte op school/ziekte/slecht weer, ben ik weer begonnen.
Heb eerst een paar nieuwe bouten gehaald voor he frame aangezien die gewoon misten
Toen heb ik de boel weer in elkaar geschroefd. Twas vooral ff klooien met de achterbrug en de ringen die ertussen moeten maar tis gelukt.
Verder zaten er nogal wat roestplekjes op mn subframe dus ben begonnen met het schuren van het subframe. De achterveer krijgt ook een opknapbeurt. Daarvan is alleen het onderste ophangpunt een beetje roestig.
Ook kreeg ik vandaag een telefoontje dat er een paar onderdelen binnen waren die ik had besteld.
-Pirelli mt75 achterband
-nieuwe achterwiellagers
-pakkingen voor cilinder
-nieuw naaldlager
Gelijk de boel opgehaald en de nieuwe achterband erop laten zetten. Dus nu ga ik weer verder met schuren en de boel weer opbouwen. Blok gaat allemaal wat langer duren maarja heb geen haast.
30-04-06
Laatste tijd niet stilgezeten. Omdat t weer wat lekkerder weer is en ik wat meer tijd heb(of maak) ben ik weer wat verder.
Dit is er gebeurd:
Voorremschijf een kleurtje gegeven aan de binnenkant. ala braking wave schijf. Staat wel mooi. Ook heb ik de achterremschijf opgeknapt.
Achterveer opgeknapt..onderste ophangpunt was erg roestig en is nu weer mooi.
Verder ben ik bezig de remklauwen en de voorvork kaal te maken. Met de afbijt lukt t aardig maar vooral de remklauwen zijn een kutklus.
En het achtersubframe helemaal opgeknapt zit geen spatje roest meer op.
Deze week meer updates als t goed is
10-05-06
Ik heb een sr50 koplamp uit elkaar gesloopt en mn rs50 lamp ook. En als je de 2 samenvoegt ziet dat er zo uit :p Ik vind t erg vet staan moet ik zeggen. [/b]
21-5-06
Het is zover de RS staat eindelijk weer op 2 wielen. Het heeft ff geduurd :p
En een closeup van de voorvork die ik zelf heb gespoten:
Is wel goed gelukt moet ik zeggen
Verder heeft patrick mij de hele middag geholpen en hebben we ff naar de koppeling gekeken. De koppelingshendel ging heel stroef en we weten ook nu waarom. Miste ergens een kogellager. Verder hadden de beunhazen voor mij kogellagervet in de versnellingsbak gesmeerd dus dat word ff het blok flink doorspoelen.
Ook ff de carb en het membraan erafgehaald. Heeft iemand aardig in zitten hakken :X Membraan moet ik wel even een nieuwe voor regelen helaas. En de carb was een beetje uitgeboord net zoals het spruitstuk. [/img]