HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu vr jan 10, 2025 12:26 am

Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 GP: Henry Surtees overleden na zware crash op Brands Hatch 
Auteur Bericht
Maarten.
ApriliaForum Member

Bericht GP: Henry Surtees overleden na zware crash op Brands Hatch
Nieuws

19 juli 2009, Henry Surtees overleden na zware crash op Brands Hatch

Formule 2-coureur Henry Surtees is overleden na een bizar ongeluk op het circuit van Brands Hatch. De jonge Britse coureur crashte zwaar, nadat een los wiel van de eerder gecrashte Jack Clarke tegen zijn hoofd was gekomen. Surtees was meteen bewusteloos en werd naar het Royal London Hospital vervoerd, maar de inspanningen van de artsen mochten niet meer baten.

Surtees werd geboren op 18 februari 1991 als zoon van voormalig wereldkampioen Formule 1 John Surtees en Jane Surtees. Acht jaar later reed hij al voor het eerst op een kart, om in de jaren daarna aan verschillende races en kampioenschap mee te doen. In 2004 reed hij met veel succes in de Junior Max-karts, om een jaar later kampioen te worden in deze klasse.

In 2006 reed Surtees een jaar in de Ginetta GT Junior-klasse, om in 2007 zijn debuut in de openwielracerij te maken. Dat jaar reed hij in de Britse Formule BMW, Formule BMW ADAC, en in de Britse Formule Renault. In de Britse Formule BMW wist hij een zege te pakken, en acht maal op het podium te staan. Hij eindigde het kampioenschap als zesde.

Een jaar later concentreerde hij zich volledig op de Formule Renault en reed hij in het Britse kampioenschap. Hij behaalde slecht een podiumplaats en werd twaalfde in de eindstand. In de Winter Series van die klasse won hij een race en eindigde in het kampioenschap als tweede, achter James Calado. Ook reed hij twee races in de West European Cup van de Formule Renault en maakte hij een kort uitstapje naar de Britse Formule 3, waarin hij twee races in de National Class reed voor Carlin Motorsport en in die klasse ook een race wist te winnen.

Dit jaar maakte Surtees de overstap naar de opnieuw opgerichte Formule 2. Na een zevende plaats in de eerste race in Valencia kende de coureur wat pech en hij wist niet meer in de punten te eindigen, tot dit weekend. In de eerste race op Brands Hatch behaalde hij een knappe vierde plaats, en ook in de tweede race was hij op weg naar punten, tot hij op een natte baan uit de race spinde.

Een geluk voor de Brit was dat de race gestaakt werd en hij weer achteraan kon aansluiten. Hij was daarna bezig aan een goede opmars tot de tiende ronde, waarin hij werd geraakt door het rondvliegende wiel van Clarke. Surtees was meteen bewusteloos en kwam met zijn voet nog op het gaspedaal tot stilstand. Hij werd nog naar het ziekenhuis vervoerd, waar hij overleed.

Surtees werd 18 jaar.

Afbeelding
Foto: GPUdate.NET

Bron: GPUpdate.NET

Link

18 jaar, zo wilt niemand ze leven eindigen..
Alle nabestaanden veel sterkte :||:

Ingezonden door: Maarten., laatst aangepast door Aprilia Kevin

Formule 2-baas Jonathan Palmer is maandagmiddag met een verklaring over het fatale ongeluk van Henry Surtees gekomen. De Brit is geschokt over het gebeuren en zal onderzoeken wat er precies is voorgevallen op Brands Hatch, toen Surtees door een losvliegend wiel werd geraakt en daarbij zulke verwondingen aan zijn hoofd opliep, dat hij zondagavond in het ziekenhuis te Londen overleed.

"Ik ben compleet geschokt dat de 18-jarige Henry Surtees zijn leven heeft verloren bij een ongeluk tijdens de Formule 2-race op Brands Hatch", vertelde Palmer. "In mijn 35-jarige carrière is dit de meest trieste dag en mijn gedachten zijn bij vader John, moeder Jane, hun dochters Edwina en Leonora en andere familieleden en vrienden."

"Henry reed in de negende ronde met zo'n 190 kilometer per uur tussen de Westfield- en Sheene-bochten toen hij werd geraakt door een rondvliegend wiel, dat enkele seconden eerder was losgeraakt bij een crash in Westfield. Henry was meteen bewusteloos en zijn auto raakte de vangrail bij Sheene Curve. Ik heb begrepen dat Henry meteen fataal verwond was, en dat de impact bij Sheene hier geen invloed op heeft gehad."

"De race werd meteen gestaakt en het medisch team was erg snel ter plaatse. Henry werd uit zijn auto gehaald, gestabiliseerd en naar het medisch centrum gebracht. Daarna werd hij naar het Royal London Hospital, het regionale traumacentrum, gebracht. Na onderzoeken op de intensive care-afdeling werd geconcludeerd dat Henry zware verwondingen aan zijn hoofd had, en dat die niet te overleven waren."

"Henry deed dit jaar mee aan het eerste seizoen van het nieuwe Formule 2-kampioenschap en was meteen indrukwekkend met een snelheid, focus en volwassenheid die je niet van een 18-jarige verwacht. In Brno behaalde hij in nog maar het tweede evenement een pole-position, en op Brands Hatch behaalde hij op de dag van zijn dood nog een podiumplaats. Henry leek een toekomstige winnaar in de Formule 2, en mogelijk in de Formule 1."

"Henry was niet alleen erg getalenteerd, hij was ook erg populair in de Formule 2-wereld. Hij had onder de coureurs en teamleden veel vrienden en had van iedereen respect. John Surtees heeft een grote rol gespeeld in het succes van zijn zoon. Hij gebruikte zijn ervaring om een mentor van Henry te zijn en hielp bij de strategie en het afstelling van de auto. Het was een plezier om vader en zoon te zien samenwerken."

"Uiteraard zal het ongeluk uitgebreid worden onderzocht. We zullen er alles aan doen om uit te zoeken wat er precies is gebeurd, en waarom. We zullen bekijken wat er van dit ongeluk kan worden geleerd in de voortdurende strijd om autosport veiliger te maken. Misschien is het ironisch dat John Surtees jarenlang op hoog niveau heeft geracet in een tijd waarin er weinig aandacht was voor veiligheid, maar dat zijn zoon Henry zijn leven verloor in een tijd waarin de veiligheid groot was."

"Williams F1 heeft de Formule 2-auto's ontworpen zodat ze geheel voldoen aan de veiligheidsstandaard die de Formule in 2005 kende, inclusief wielkabels die de kans op loskomende wielen moeten verkleinen en hoge cockpitranden. Wielkabels bieden echter geen absolute garantie, en de in single-seaters loopt de voorkant van een hoofd altijd risico om geraakt te worden door een andere auto of door een onderdeel."

"Voor mij als vader toont dit ongeluk nog maar eens aan hoe gevaarlijk de autosport is. Zondagochtend hebben mijn 18-jarige zoon Jolyon en Henry nog samen gezeten bij de handtekeningsessie en maakten ze veel grapjes. Henry reed maar een halve seconde achter Jolyon in de race. Het losgevlogen wiel miste Jolyon, maar raakte Henry, die simpelweg op het verkeerde moment op de verkeerde plaats was. 's Avonds was ik met John en John Surtees in hetzelfde ziekenhuis waar Jolyon twee jaar geleden heeft gelegen, na een ongeluk op een quad."

"Deze verschrikkelijke tragedie heeft veel mensen geraakt. Iedereen van ons Formule 2-team en iedereen van Williams F1 is geschokt door wat er is gebeurd, en voor Don Old, de monteur van Henry in de Formule 2, is dit een moeilijke tijd. Wanneer een incident als dit plaatsvindt, moet men vertrouwen op de professionaliteit van alle betrokkenen. Ik ben trots op het medisch team van Brands Hatch, dat er alles aan heeft gedaan om het leven van Henry te redden."

"We weten allemaal hoe oneerlijk het leven kan zijn, en elke dag lezen we over jonge slachtoffers van tragedies, of dat nou door een ongeluk, ziekte of oorlog komt. Niemand kan zich echter voorbereiden op het verlies van een kind en John en Jane zijn absoluut radeloos. We leven enorm met ze mee, en we zullen er alles aan doen om John en Jane te helpen bij het verwerkingsproces.

"Henry was een speciaal iemand die in zijn korte leven al heel veel had bereikt."

Laatst bijgewerkt door Maarten. op ma jul 20, 2009 7:47 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

zo jul 19, 2009 11:04 pm
Profiel WWW
Charger
ApriliaForum Member

Bericht Re: GP: Henry Surtees overleden na zware crash op Brands Hatch
dit is echt triest... jammer dat de veiligheidsmaatregel in de F1 niet hier is doorgevoerd. daar zitten de wielen namelijk zo goed als vast, ook bij een crash. (de kans dat ze loskomen is iig veel kleiner). :||:

een schamele troost is dat hij in het harnas is gestorven.. maar echt veel te jong.. :{}:

Rip.

zo jul 19, 2009 11:11 pm
Profiel
Racekees
ApriliaForum Member

Afbeeldingen: 16
Risico van de sport

geen medelijden, dit was z'n eigen keus toen ie instapte :^^:

zo jul 19, 2009 11:17 pm
Profiel
Chrizu-kun
ApriliaForum Member

Racekees schreef:
Risico van de sport

Wat ben jij harteloos man :XX: Risico of niet, het is doodzonde dat iemand op zo een jonge leeftijd zijn leven verliest door een sport dat voor de entertainment bestaat.

zo jul 19, 2009 11:42 pm
Profiel
Supermann
ApriliaForum Member

Precies, rust in vrede

zo jul 19, 2009 11:43 pm
Profiel
arnemuiden-rs
ApriliaForum Member

veel te jong :{}:

zo jul 19, 2009 11:56 pm
Profiel
Racekees
ApriliaForum Member

Chrizu-kun schreef:
Racekees schreef:
Risico van de sport

Wat ben jij harteloos man :XX: Risico of niet, het is doodzonde dat iemand op zo een jonge leeftijd zijn leven verliest door een sport dat voor de entertainment bestaat.

18 jarigen die aan ziektes doodgaan vind ik nou eenmaal veel erger,die kiezen erniet voor ziek te worden. Iemand die er bewust voor kiest een sport te beoefenen waarin je dood kan gaan, vind ik niet erg nee, eigen schuld dikke bult noem ik dat.

Ik kan nog wel doorgaan hoor, HIJ stapte in die auto, klinkt simpel maar iedereen die dat doet loopt het risico verwond/dood te gaan, HIJ was hier de harteloze, door in die auto te stappen en ermee eens te zijn dat hij z'n iedereen achter zich kon laten.

ma jul 20, 2009 12:15 am
Profiel
Supermann
ApriliaForum Member

Dit slaat nergens op, maar dat is jouw mening natuurlijk. Niet echt het juiste topic om een discussie te beginnen, het is meer eentje om je eerbetoon te wijzen

ma jul 20, 2009 12:17 am
Profiel
Raphaël
ApriliaForum Member

Dus.. als jij de kans zou krijgen zulke races te rijden zou je nee zeggen? Puur omdat je dood kan gaan?
Waarom sta je 's ochtends op dan? Kan je ook dood gaan..
Bovendien heb je op jouw puch meer kans op doodgaan dan in zulke race wagens..

Ik vind het sneu dat hij is overleden, nooit leuk in een sport!

ma jul 20, 2009 12:18 am
Profiel
slammers
ApriliaForum Member

Racekees schreef:
Risico van de sport

Mongool van de week opmerking. Je hebt 'm in je zak. :thumright:

ma jul 20, 2009 12:19 am
Profiel
Supermann
ApriliaForum Member

:D:

ma jul 20, 2009 12:20 am
Profiel
Racekees
ApriliaForum Member

Goed, andere verwoording, een verhoogde kans op doodgaan, ook goed.

Ik op mijn puch meer kans op doodgaan? dacht het niet :^^: 150 meter rechtdoor is ook zo gevaarlijk ;)

ma jul 20, 2009 12:22 am
Profiel
Racekees
ApriliaForum Member

slammers schreef:
Racekees schreef:
Risico van de sport

Mongool van de week opmerking. Je hebt 'm in je zak. :thumright:

onderbouwing? :thumright:

ma jul 20, 2009 12:22 am
Profiel
Charger
ApriliaForum Member

Racekees schreef:
Goed, andere verwoording, een verhoogde kans op doodgaan, ook goed.

Ik op mijn puch meer kans op doodgaan? dacht het niet :^^: 150 meter rechtdoor is ook zo gevaarlijk ;)

dus stel dat dr wel wat gebeurt, hoeven wij t niet erg te vinden, omdat je dr toch zelf opstapte :D: ?

ma jul 20, 2009 12:24 am
Profiel
slammers
ApriliaForum Member

Beetje menselijk iemand met gevoel heeft daar geen onderbouwing voor nodig. Heb ook geen zin om een discussie met je aan te gaan. Als je het zo graag wilt stuur je maar een PM. ;)

ma jul 20, 2009 12:25 am
Profiel
Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen   [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende