jasonNL schreef:
echt super netjes
en hoe meet je die ''squish'' nou precies??
en wil je gelijk even verklappen op hoeveel NM je blokbouten moeten staan
Bedankt...
je squish is de afstand tussen je bovenkant van je zuiger op zijn BDP (Bovenste Dode Punt) en de squish rand van je binnenkop...
in t boekje van de cilinder staat de ideale squish afstand en deze zal ik dus aanhouden...
als je cilinder nou getuned is dan zal je tuner misschien een andere squish adviseren...
Wat je nodig hebt om je squish af te stellen en te meten:
Voetpakkingen
Tindraad
SchuifmaatJe hebt bij je cilinder voetpakkingen gekregen met bepaalde diktes, deze lopen van 0,1 tot 0,5 ofzow...
Hiermee kan je dus de afstand bepalen...
Monteer zoveel voetpakkingen dat deze dik genoeg zijn voor je squish waarde, nu monteer je de cilinder en binnenkop...
Vervolgens pak je een stuk tindraad en dat knik je in een hoek van zo'n 3 cm ofso en stop je via het bougiegat je cilinder in en zorgt dat die 3 cm in de breedte van je zuiger lopen dus...(hierdoor komt het draad klem te zitten tussen je zuiger en binnenkop)
Nu draai je de zuiger omhoog en zal je merken dat de zuiger op een moment niet meer verder kan, nu zit deze tegen t tin draad aan.
Draai nu de zuiger (voorzichtig) door zodat deze het tin draad plat drukt.
Haal nu het tin draad eruit en meet met de schuifmaat het platgedrukte stuk.
Deze zou het zelfde moeten zijn als wat in je boekje staat van aangegeven squish afstand.
Is dit niet zo stel dit dan nog een keer af m.b.v je voetpakkingen.
Succes ermee, en ik heb er helaas geen foto's van.
(ff snel gesearched op scooterforum)
blokbouten gebruik ik een klein rateltje voor...en ik sleutel al zo lang, dat ik dat met de hand wel aan kan voelen...
koppelingshuis en primair tandwiel jas ik vast met de luchtsleutel...stand 1....
@Keiji en Jeroen,
kzal er nog wel een 0,15mm tussen leggen...
@ThomaSBK,
toch bedankt...