HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu do feb 13, 2025 6:07 pm




Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 hoe schakelen met rs50? 
Auteur Bericht
Tamiya_drifter
ApriliaForum Member

Geregistreerd: wo apr 08, 2009 10:43 pm
Berichten: 36
Bericht hoe schakelen met rs50?
hallo,
binnen kort ga ik mn rs50 halen :D maar het is nogal een end weg moet 230KM voordat ik thuis ben. nu ff een vraagje hoe schakel je? dat pedaaltje van je voet gewoon naar voren drukken moet je dan nog koppelen ofzo? en 1 op hoeveel rijdt een standaard carb. instellingen enz? en hoe zit het met de onderhoud?
später


vr jun 19, 2009 5:00 pm
Profiel
XLER8R
ApriliaForum Member

Geregistreerd: di jan 27, 2009 6:57 pm
Berichten: 2022
Woonplaats: Wijk en Aalburg
Bericht Re: hoe schakelen met rs50?
Ey beginnert, in zn 1 is naar benede en de rest naar bove. En je moet koppelen terwijl je schakelt.

De rest snap ik nie egt wat je bedoelt :^^:

_________________
Micro Power!


vr jun 19, 2009 5:11 pm
Profiel
Tamiya_drifter
ApriliaForum Member

Geregistreerd: wo apr 08, 2009 10:43 pm
Berichten: 36
Bericht Re: hoe schakelen met rs50?
waar zit de koppeling dan? bij vrienden zie ik ze meestal alleen met de voet schakelen. en als je me niet snapt.... snap ik je niet.
später


vr jun 19, 2009 5:16 pm
Profiel
Schoutenrs
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 14, 2007 6:24 pm
Berichten: 1876
Woonplaats: Hoek van Holland
Bericht Re: hoe schakelen met rs50?
gewoon koppeling(linkerhendel) in, pookje (linkervoet) druk je naar beneden, dan geef je volgas en die koppeling laat je heel snel los, dan kom je wel leuk weg :thumright: veel succes ermee ;)

_________________
(\___/)
( ='.'= )
(")__(")


vr jun 19, 2009 5:17 pm
Profiel
Tamiya_drifter
ApriliaForum Member

Geregistreerd: wo apr 08, 2009 10:43 pm
Berichten: 36
Bericht Re: hoe schakelen met rs50?
thx dat is nou is een goede uitleg! morgen even 500Km rijden! hoeveel keer tanken eigenlijk 2x?


vr jun 19, 2009 5:26 pm
Profiel
mr mike
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 01, 2008 10:29 pm
Berichten: 1272
Woonplaats: Den Haag--Ypenburg
Bericht Re: hoe schakelen met rs50?
Das best veel voor iemand die nog nooit heeft geschakeld, ik raad je aan om eerst even op die van je maten te oefenen.. alleen de basic stuff...

Ik denk dat je met 1 tank ongeveer 200 tot 250 km kan rijden dus reken maar uit...

Elke keer als je wilt schakelen trek je aan je koppelinggreep (links).. Probeer met het weg rijden je te foccussen op een bepaald toeren tal.. 5k bijvoorbeeld (geef gas tot 5k, laat dan je koppeling langzaam los en probeer met je gashendel bij de 5k te blijven...) dan laat je em in ieder geval niet afslaan :^^:

_________________
MH RX--> viewtopic.php?f=11&t=10807&st=0&sk=t&sd=a
YAMAHA TZR--> viewtopic.php?f=11&t=11398


vr jun 19, 2009 5:31 pm
Profiel
XLER8R
ApriliaForum Member

Geregistreerd: di jan 27, 2009 6:57 pm
Berichten: 2022
Woonplaats: Wijk en Aalburg
Bericht Re: hoe schakelen met rs50?
5000 toeren dus

_________________
Micro Power!


vr jun 19, 2009 5:41 pm
Profiel
Mikeeee
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 06, 2008 12:17 pm
Berichten: 3317
Woonplaats: lichtenvoorde
Bericht Re: hoe schakelen met rs50?
niet achterover vallen hea met 5000 toeren:D:

_________________
Rallyking schreef:
Dat je je daar op durft te vertonen :D: M'n Ludix heeft nog meer status

Ex-jes: DERBI GPR 50 Racing Red 05' / Aprilia RS50 MY 07 Spains no'1 / Rieju KTM SX 50 Crossbrommer


vr jun 19, 2009 5:55 pm
Profiel
Chrizu-kun
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 16, 2008 10:16 pm
Berichten: 1478
Woonplaats: Amsterdam/Budapest
Bericht Re: hoe schakelen met rs50?
Alvast gefeliciteerd met je aankoop! :D: Welkom op het forum als dat je nog niet gewenst is.

Schakelen:

Het principe is in ieder geval niet te lastig maar vergt wel enig oefening. Ik raad je niet aan in 1 keer een wereldtoch weg van huis te maken als je je brommer leert kennen. Zeg maar je linker "handrem" (wat normaal een handrem is links bij scooters e.d.) is je koppeling. Dat zal je snel genoeg merken want ook al druk je die volledig in zal je voor geen ene moer remmen :D: Je rechter handvat is de gashendel maar dat weet je vast al. Deze 2 moet je constant in balans houden wil je niet dat je brommer uit controle raakt of uitvalt. En natuurlijk moet je niet het schakelpedaaltje vergeten. Die zit aan de linkerkant van je brommer boven/voor je linker voetsteuntje. Tis maar net hoe je ernaar kijkt. Deze kan je naar boven en beneden schakelen. Doe dit niet zonder het gebruik van de koppeling (die linker handrem), want na veel gebruik zonder koppeling kan dat tot uiteindelijke schade aan je blok veroorzaken. Oke genoeg geluld, hoe gaat dit te werk. Je gaat op je brommer zitten. Gaat stabiel met 2 voeten op de grond staan. Zet je sleutel in het sleutelgat van het stuurslot, draait hem rechtsom tot hij niet meer verder kan. Niet forceren! Gaat heel soepel. Als je je stuur gewoon recht houd zal het niet blokkeren, want als ie te veel naar een kant gedraaid staat kan het zorgen dat je sleutel want meer moeite heeft met naar rechts gedraaid worden. Dan gaat je cockpitje aan, je teller doet zijn ding, en zodra hij niks meer doet is je brommer klaar voor gebruik. Je checkt IEDERE keer voor de zekerheid of je brommer in zijn neutraal staat. Hoe zie je dat? Op je cockpitje zal de groene letter N gaan branden. Dit betekent dat hij in zijn vrij staat, dus niet in een versnelling. Je drukt je ontstekingsknopje in links naast je rechter gashendel en geeft ondertussen een beetje gas zodat hij aan gaat. Je laat je brommer ff een minuutje ofzo zo draaien zodat hij een beetje op temperatuur kan komen. Hij zal hierdoor nog niet helemaal op temperatuur zijn maar dat is nog niet zo een probleem. Je knijpt je koppelingshendel helemaal in, houd hem ingedrukt, en drukt met je linkervoet je schakelpedaaltje 1 tikje naar beneden. Je geeft een beetje gas, 1-3.000 toeren gas ongeveer (kan afwijken tis een schatting), en laat heel rustig je koppelingshendel opkomen (opkomen = je laat je koppelingshendel steeds meer terug naar zijn originele positie gaan). Tegelijkertijd pas je steeds je hoeveelheid gas aan ondertussen dat je je koppeling op laat komen, zodat je heeeeel rustig weg kan rollen. Zodra je aan het rijden bent met enkele kilometers kan je je koppeling loslaten en steeds meer gas geven. Als je een brommer nieuw koopt is hij begrensd. Dus je zal ongeveer dan max de 6.000 toeren halen (dus de 6 op je toerenteller). Je geeft gas en zodra je merk dat je moet schakelen laat je je gas los (in de zin van je geeft geen gas maar houd je gashendel nog vast), knijp je je koppeling weer in, en geef je nog een tikje naar boven. Laat je koppeling weer rustig naar boven komen en je past natuurlijk ondertussen je gas aan zodat hij verder kan rollen. En zo doe je dit met omhoog en naar beneden schakelen in versnellingen. Dus naar hogere versnelling is omhoog tikken met je schakelpedaaltje, en precies het omgekeerde als je een versnelling omlaag wilt.

Maar er zit wel een kleine truc in dit systeem wat beginners soms enige ergernis of vragen kan bezorgen. Je schakelpedaaltje, staat in zijn vrij (N) als hij horizontaal staat ( - <--- dus ). Klikt hem naar beneden zit hij in zijn 1. Wil je naar zijn 2 klik je hem naar boven MAAR dan klik je hem OVER je N versnelling heen naar zijn 2. Dus 1 tikje boven de horizontale stand zodat hij diagonaal staat ( \ <-- dus maar niet zo schuin natuurlijk een klein beetje maar). Soms met het schakelen naar zijn 2 kan je misschien hem net niet hoog genoeg hebben getikt en is hij in zijn vrij beland. Dan kan je gas geven wat je wilt maar je gaat niet sneller naar voren. :D: Geen probleem, koppeling weer indrukken, tikje naar boven op schakelpedaal, en weer rustig op laten komen en gas geven en nu kan je door rollen harder :{-): . Boven de 2 tot zijn 6 zal je van dit probleem natuurlijk geen last hebben.

Bij het stoppen en afstappen gaat het als volgt. Je gaat terug naar zijn 1, remt rustig af, knijpt je koppeling in, geeft geen gas, houd je koppeling ingedrukt, en zet hem in zijn N. Nu kan je je koppeling loslaten en ook het gas. En dan draai je je sleutel naar links en hij valt uit.

Kleine onderhoud tips (niet alle natuurlijk): Eerste 500KM op je brommer als hij nieuw is inrijden. Dat houd in, niet maximale toeren rijden constant. Maar als hij begrensd is hoef je je daar geen zorgen over te maken om je toch maar max 6.000 toeren kan halen in plaats van de 12.000. Hier is trouwens ook een heel uitgebreid en uitgelicht topic over op het forum te vinden. Handig om door te lezen! Na de 500KM kan je gewoon lekker "sportief" rijden als je wilt. Dit bepaalt hoeveel maximale performance je uit je cilinder kan halen omdat dan de onderdelen heel fijn op mekaar in gaan slijten tijdens deze eerste 500KM. Houd je brommer het liefst zo schoon als mogelijk. En probeer roest tegen te gaan maar dat klinkt logisch. Liever zo min mogelijk in de regen rijden zodat je brommer onderdelen het min mogelijk gaan roesten. Na eerste 1000KM kleine beurt, en na 4000 @ 5000 KM grote beurt. De ene persoon zegt na 4000KM de ander na 5000KM. Eigen keus. Komt btw elke keer een tekentje tevoorschijn van een steeksleutel als je brommer bijna toe is of al toe is aan een onderhoudsbeurt ter herinnering op je cockpitje.

Succes met het oefenen en alvast veel rijplezier! :{-):

_________________
Jesse says: no man echt niet meer, geen fut meer voor. Christopher Jambor says: ik pak ff mijn zweep. Jesse says: oke doe dat.
Christopher Jambor says: BIATCH! Jesse says: ik ga nu wel ff trekken.
Aprilia RS 80 Black/Red 2008.


vr jun 19, 2009 6:28 pm
Profiel
bas_sx50
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr feb 29, 2008 1:37 pm
Berichten: 972
Woonplaats: Den Haag
Bericht Re: hoe schakelen met rs50?
let wel goed op dat je je koppeling pas los laat als je zo 8 duizend toeren maakt... anders slaat je brommer af ;)

_________________
Jeroenvs schreef:
bas, de redder in nood

JvS schreef:
Bas, superman haha


vr jun 19, 2009 6:36 pm
Profiel
Tamiya_drifter
ApriliaForum Member

Geregistreerd: wo apr 08, 2009 10:43 pm
Berichten: 36
Bericht Re: hoe schakelen met rs50?
kijk eens aan een hele werkstuk. :D mooi werk en bedankt. kunnen een speciale topic voor dit tekst maken voor de beginners like me :P
wordt wel een lang leuke ritje van enschede naar noord holland noord via utrecht:P


vr jun 19, 2009 6:38 pm
Profiel
Schoutenrs
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 14, 2007 6:24 pm
Berichten: 1876
Woonplaats: Hoek van Holland
Bericht Re: hoe schakelen met rs50?
@ chrizu-kun

jij zet gelijk even je levensverhaal hier neer :X: allemaal zo simpel, maak je het zo moeilijk :D:

gewoon flink gas geven, dikke wheelies
als voorbeeld, zo moet het dus niet:


Link

_________________
(\___/)
( ='.'= )
(")__(")


vr jun 19, 2009 6:38 pm
Profiel
bas_sx50
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr feb 29, 2008 1:37 pm
Berichten: 972
Woonplaats: Den Haag
Bericht Re: hoe schakelen met rs50?
nee klopt... toen reed ik nog begrenst dus kon niet boven de 7 duizend toeren...

maar nu doe ik het met 10 a 11 duizend toeren en lukt het perfect :{-):

_________________
Jeroenvs schreef:
bas, de redder in nood

JvS schreef:
Bas, superman haha


vr jun 19, 2009 6:41 pm
Profiel
Chrizu-kun
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 16, 2008 10:16 pm
Berichten: 1478
Woonplaats: Amsterdam/Budapest
Bericht Re: hoe schakelen met rs50?
@ Schoutenrs

Het kan nog langer hoor als je dat wilt ;)

@ Tamiya

Bedankt! Heeft ff geduurd maar heb geprobeer om zoveel vragen te beantwoorden. Ging ook beetje uit mezelf toen ik begon en welke vragen in had. Heb het daarom dus ook zo uitbundig lopen vertellen zodat je niet na elke 5min rijden terug naar dit forum terug hoeft simpele vragen te stellen. Zo kan je ook lekker oefenen. Let op, koop je een brommer ontgrensd en/of opgevoerd. Ga niet volgas geven. Kan je van schrikken en uit controle raken en misschien vallen. Dus begin lekker relaxt en chillebil en bouw alles lekker op. Word je later ook een beter rijder van :D:

P.S> Komt ff net in me op. Op en afstappen ALTIJD aan de linkerkant van je brommer. Waarom? Aan die kant zit de standaard :Y:

_________________
Jesse says: no man echt niet meer, geen fut meer voor. Christopher Jambor says: ik pak ff mijn zweep. Jesse says: oke doe dat.
Christopher Jambor says: BIATCH! Jesse says: ik ga nu wel ff trekken.
Aprilia RS 80 Black/Red 2008.


vr jun 19, 2009 7:04 pm
Profiel
Valerie
ApriliaForum Member

Geregistreerd: ma aug 11, 2008 10:37 pm
Berichten: 1314
Afbeeldingen: 0
Woonplaats: Noord-Scharwoude (NH)
Bericht Re: hoe schakelen met rs50?
En zorgen dat je standaarrd echt goed staat :P voordat je brommer omvalt :Y: :Y:

_________________
Venlonaer schreef:
Valerie is liev.


vr jun 19, 2009 7:14 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen   [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar: