LED knippers in GPR/RS achterlicht.
Ik ga knippers in mijn achterlicht fixen.
Ik heb al 4 ledjes (witte) gekocht die moeten gaan functioneren als mijn knipperlichten. GPR achterlicht bestaat uit 3 compartimenten (4e is je remlicht). In de linker en rechter compartiment boor ik 2 gaatjes, hierin lijm ik de ledjes vast.
Heb echter een paar vragen omdat ik niet echt zo'n techneut ben.
Moeten er weerstanden gebruikt worden voordat ik ze aansluit op de bedrading van het knipperlicht? Ik heb een 12V 4 Ah accu, en ik ga deze ledjes gebruiken:
Geregistreerd: di maart 11, 2008 5:48 pm Berichten: 1061 Woonplaats: Amsterdam
Re: LED knippers in GPR/RS achterlicht.
Doorbranden zullen ze niet doen, stroom is vraag & antwoord. Als jij 1 ledje direct aan een accu hangt brand ie ook niet door, hij krijgt gewoon de stroom die die vraagt.
Het enige wat waarschijnlijk gaat gebeuren, is dat je richtingaanwijzers sneller zullen gaan knipperen. even langs de motorzaak om een universele knipperlichtweerstand te halen, of zelf gaan meten en de juiste weerstanden halen.
_________________ Enige spellingsfout gemaakt in de bovenstaande post is opzettelijk gemaakt en dient voor het vermaak van de lezer.
dat ze sneller gaan knipperen vind ik geen probleem, of moet ik dat wel vinden?
Als ze niet doorbranden vind ik het allemaal best. Heeft het doorbranden echter met het voltage of met de ampere's te maken? Ik weet dat me accu 4 ah levert, maar weet niet wat mijn LED'JES vragen.
Geregistreerd: ma jan 13, 2003 7:17 pm Berichten: 3209 Afbeeldingen: 33 Woonplaats: Uden
Tussen een ledje moet altijd een weerstand omdat het een halfgeleider is. Ik zal je de verdere details besparen. Die dingen van easyparts hebben al een weerstand in het lampje zitten zoals je op de foto kan zien, deze kunnen dus direct aan de 12V.
cebess schreef:
Tussen een ledje moet altijd een weerstand omdat het een halfgeleider is. Ik zal je de verdere details besparen. Die dingen van easyparts hebben al een weerstand in het lampje zitten zoals je op de foto kan zien, deze kunnen dus direct aan de 12V.
Aprilia-Peter schreef:
je moet wel 12 v ledjes hebben (parallel zetten), of je moet 4 x 3 v ledjes hebben (als die bestaan) en die in serie zetten.
Je moet ook van die duurdere velle leds hebben als je gewone leds hebt en daar schijnt de zon op dan zie je ze al niet meer.
een schema hoe je het moet aansluiten staat wel onder how-to's
Dus laatste check: Mijn ledjes van easyparts kunnen direct aangesloten worden op het circuit.
Laatste ding waar ik jullie mee zal lastig vallen. Ik ga in het linker en rechter compartiment twee gaten boren en de ledjes daarin bevestigen. Ik bedenk me echter nu ineens of ik die LED'jes er wel in kan lijmen? Lampjes worden heet, of is dit bij knippers niet omdat ze telkens zo kort aan zijn? Ik wilde namelijk de ledjes gewoon los (aangesloten op knipperlicht-draad) in mijn achterlichtunit lijmen.
Geregistreerd: ma dec 22, 2008 11:08 pm Berichten: 1832 Afbeeldingen: 0 Woonplaats: Zuid-Beijerland
cebess schreef:
Hoezo knipperen mijn ledjes : Aan - Feller aan - Aan - Feller aan
in plaats van: Uit - Aan - Uit - Aan?
De ledjes zijn direct aangesloten op de accu, geen knipperlicht relais (zo heet dat toch ?) of iets dergelijks. Is het toch nodig om zo'n knipperlicht-relais te kopen?
Geregistreerd: ma jan 13, 2003 7:17 pm Berichten: 3209 Afbeeldingen: 33 Woonplaats: Uden
uhm die ledjes knipperen toch niet uit hunzelf? Staat tenminste niets op easyparts waarin je kan opmaken dat ze vanzelf horen te knipperen. Dus hoe heb je ze aangesloten? Direct op de accu of op je oude knipperlicht draden?
op mijn oude knipperlicht draden staan ze aangesloten, dacht dat ze dan wel gewoon zouden knipperen. Neem aan dat die draden iets ingebouwd hebben?
Iemand zei me trouwens dat gpr achterknippers niet werken zonder de voorknippers aan te sluiten? Waarom deden mijn oude knippers (van die tnt zwaardvisjes) het wel zonder voor knippers?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 66 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum