Auteur |
Bericht |
ClassicPielk
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo feb 08, 2004 1:52 pm Berichten: 350 Afbeeldingen: 5 Woonplaats: Benthuizen
|
HOWTO: Kappen aanpassen met polyester
FAQ kappen bewerken met polyester.
Maak voordat je begint je werkomgeving goed schoon. Stof maakt niet veel uit, vuil wel. Werk op een werkbank die vuil mag worden. Je moet namelijk soppen met polyesterhars en dit werkt niet met kranten als ondergrond. Een zeiltje kan wèl werken.
Dit heb je nodig:
Mengbakjes (plastic bekertjes o.i.d.)
Wegwerpkwasten van een klein formaat, liefst vrij stug.
Glasvezelmatten
Polyesterhars
Harder voor polyesterhars
Kippengaas
- Schuur eerst je ondergrond goed op. Door het lekker ruw te maken hecht de polyester beter. Dit is niet per se nodig, maar voor de zekerheid kun je het beter wel doen. Heel licht schuren is genoeg.
- Knip een stuk kippengaas op maat. Let heel goed op de juiste vorm! Als je de vorm niet precies goed doet kost het je enorm veel werk om met kleine glasvezelmatjes of met plamuur de vorm terug te krijgen. Hou alvast rekening met de hoeveelheid polyester die je gaat gebruiken!
- Knip de glasvezelmat op maat. Het aantal matjes hangt af van het gat dat je moet vullen. Ga je bijvoorbeeld de tankemblemen van een metalen benzinetank wegwerken dan zijn 1 of 2 matjes genoeg. Vul je een gat zoals in de voorkuip van de Aprilia RS50 dan kun je het beste ongeveer 5 lagen gebruiken, vaak zelfs meer. Ik ga hierna uit van 5 lagen glasvezelmat. Knip eerst 3 matten precies op maat. Doe dit nauwkeurig anders moet je weer eindeloos klooien. Knip ook 2 matten iets groter dan het gat om de randen weg te kunnen werken. Het grootste deel hiervan schuur je later weer weg, maar beter te veel dan te weinig.
- Plaats het kippengaas en leg de eerste mat op zijn plaats. Leg de andere matten in volgorde klaar op je werkbank.
- Vul het mengbakje (ik ga uit van een plastic wegwerpbekertje) voor ongeveer de helft met polyesterhars. Voeg hier harder aan toe, de hoeveelheid staat aangegeven op het blik (zoniet, doe het dan op gevoel, maar let wel goed op je verhouding!). Je kunt er meestal van uit gaan dat het blikje harder en hars op elkaar zijn afgestemd dus kun je de verhouding makkelijk uitrekenen. Bij 50ml harder en 500ml hars moet je dus +/- 1:10 mengen. Roer hars en harder goed door elkaar.
- Smeer de eerste en tweede mat goed in met polyester. Leg de tweede op de eerste mat en stoot er voorzichtig op met de kwast om zoveel mogelijk lucht te verwijderen. Doe direct hierna de andere matten. Een half bekertje polyesterhars(+harder) is namelijk genoeg voor het “wegpolyesteren” van de koplamp van een oud model RS50. Werk snel want binnen 10 minuten is je hele mengsel te stroperig om te gebruiken. Let op dat je niet morst.
- Wil je je kwast nog een keer gebruiken, strijk hem dan zorgvuldig uit en beweeg hem een aantal keer tijdens het drogen (gedurende een uurtje dus). Mijn ervaring is dat je een kwast echt maximaal twee keer kunt gebruiken. Je kunt een verstijfde kwast wel eventueel gebruiken voor het wegstoten van lucht tussen twee lagen polyester.
Veel succes!
En voor het resultaat; zie Werner's oud-type-RS (he Werner? :-p)
Ik krijg hier graag commentaar op, inbox me als je iets mist of wilt weten of een mening hebt over deze FAQ. Ik zal altijd proberen deze te blijven verbeteren!
|
do apr 08, 2004 10:32 pm |
|
|
[YRT]
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za sep 13, 2003 2:32 am Berichten: 2242 Woonplaats: ZH
|
en het resultaat zie mijn kappen (powered by michiel !!! (classicpielk ) ) bij projeckten en dan Ypenburg Racing Team
|
do apr 08, 2004 10:40 pm |
|
|
ClassicPielk
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo feb 08, 2004 1:52 pm Berichten: 350 Afbeeldingen: 5 Woonplaats: Benthuizen
|
Neej... maar ik ga zelf kappen (proberen te) maken dit jaar... kijken of dat beetje lukt, lijkt me echt onwijs gaaf! Dan kan ik gewoon van alles zelf gaan maken van polyester
_________________ 25kW Suzuki GS500E te koop, bel 0616495467.
|
zo aug 29, 2004 6:22 pm |
|
|
apriliars50power
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo okt 31, 2004 7:44 pm Berichten: 162
|
kan je op zo'n mannier ook een monoseat maken ? en hoe moet dit allemaal heb je foto;s ?
groete
|
vr dec 10, 2004 7:07 pm |
|
|
[YRT]
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za sep 13, 2003 2:32 am Berichten: 2242 Woonplaats: ZH
|
mono kan je gewoon kopen en dan ben je nog goedkoper uit ook maar als jij liever mat polyester matjes flink wild klooien
je maakt eerst met kippen gaas een ronding vervolgens span je der 3 a 4 lagen panty van je moeder deroverheen ! en dan opvullen laagje voor laafje polyester matten en dan afwerken met polyester plamuur HEEL VEEL SCHUREN tot je handen der van open liggen en dood moe op de grond ligt en dan kan het eindelijk gespoten worden en dan maar hopen dat het niet na een tijdje gaat barsten of gaan krakeleren of kleurverschillen in de lak ziet
oftewel de beste optie is een polyester kontje kopen en die mooi afwerken en spuiten
|
za dec 11, 2004 2:40 am |
|
|
RS_Patrick
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do dec 01, 2005 8:01 am Berichten: 773 Afbeeldingen: 3 Woonplaats: Huizen
|
ik heb heel veel polyester werk gedaan aan speedboten en als je echt wilt dat de hars goed pakt moet je rond de opening die je dicht wilt maken de rand ongeveer een milimetertje wegslijpen, niet het gat grotermaken maar de lak/matrial een milimeter er van af halen zodat je een ruw opervlak hebt dat wat dieper ligt dan de kap zelf, dan de epoxy hars er overheen en glad schuren, de epoxy hecht 3 keer beter en het is 10 keer sterker als dan dat je gewoon een matje achter de opening legt en het gewoon dicht smeert. ik gebruik trouwens specail gaas voor grotere gaten en geen kippegaas zo als ik hier al een paar keer zag staan. heel fijn gaas met 1mm gaatjes
als je naar een automatrialen zaak of een verfhandel gaat die ook in autolakken doet kan je daar ook vaak goede hars, verharder, matjes en gaas kopen in grotere hoeveelheden voor een hele mooie prijs
(had ik ergens anders al eens gepost)
|
zo dec 04, 2005 12:01 pm |
Persoonlijk album
|
|
joopie90
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo okt 26, 2005 7:08 pm Berichten: 165 Afbeeldingen: 3 Woonplaats: kraggenburg
|
ben een beetje laat maar ik ben nu ook een mono aan t maken maar ik heb eerst dat 8er kapje dicht gemaakt met aluminium (die tering zooi is kloten te slijpen maja) daar ben ik overheen gaan purren en ik heb de pur nu bijna in de goede vorm en daar komen dan matten bovenop
|
di jan 03, 2006 8:34 pm |
|
|
Daan88
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo apr 06, 2005 11:55 am Berichten: 1887 Afbeeldingen: 7 Woonplaats: beemster
|
Citaat: (die tering zooi is kloten te slijpen maja)
blikschaar is perfect
|
di jan 03, 2006 8:36 pm |
Persoonlijk album
|
|
joopie90
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo okt 26, 2005 7:08 pm Berichten: 165 Afbeeldingen: 3 Woonplaats: kraggenburg
|
dan krijg je hm nooit zo mooi rond!!!
|
di jan 03, 2006 8:43 pm |
|
|
Daan88
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo apr 06, 2005 11:55 am Berichten: 1887 Afbeeldingen: 7 Woonplaats: beemster
|
joopie90 schreef: dan krijg je hm nooit zo mooi rond!!!
wel met een ronde blikschaar, je heb 3 verschillende, een rechte een linkse bocht en een rechtse bocht
Laatst bijgewerkt door Daan88 op di jan 03, 2006 8:45 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
|
di jan 03, 2006 8:43 pm |
Persoonlijk album
|
|
joopie90
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo okt 26, 2005 7:08 pm Berichten: 165 Afbeeldingen: 3 Woonplaats: kraggenburg
|
oke wat jij wil maar ik heb hm nu al goed!!!!
|
di jan 03, 2006 8:44 pm |
|
|
Daan88
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo apr 06, 2005 11:55 am Berichten: 1887 Afbeeldingen: 7 Woonplaats: beemster
|
mooi
|
di jan 03, 2006 8:45 pm |
Persoonlijk album
|
|
joopie90
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo okt 26, 2005 7:08 pm Berichten: 165 Afbeeldingen: 3 Woonplaats: kraggenburg
|
Laatst bijgewerkt door joopie90 op di jan 03, 2006 8:55 pm, in totaal 2 keer bewerkt.
|
di jan 03, 2006 8:48 pm |
|
|
HexSpammer
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do okt 27, 2005 6:11 pm Berichten: 1290 Woonplaats: Lelystad
|
Ok ff vraagje die misschien niet hier hoort. Maarja..
Ik heb krassen in mijn kappen zitten, die moet ik dus opschuren om de lak eraf te krijgen, en schoonmaken enzo.
Maar wat moet ik daarna? Kan ik dan in 1x al met polyester plamuur beginnen of moet ik ook nog andere dingen voor het plamuren en schuren doen?
|
di jan 03, 2006 8:51 pm |
|
|
joopie90
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo okt 26, 2005 7:08 pm Berichten: 165 Afbeeldingen: 3 Woonplaats: kraggenburg
|
lich eraan hoe diep de krassen zijn.
en als je geld over hebt kan je hm in de spuitplamuur zetten.
als de krassen niet zo diep zijn kan je ze dr uit schuuren
en als de krassen best diep zijn moet je plamuuren en schuuren!!
Laatst bijgewerkt door joopie90 op di jan 03, 2006 9:01 pm, in totaal 2 keer bewerkt.
|
di jan 03, 2006 8:59 pm |
|
|
|