Auteur |
Bericht |
dx11
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma maart 24, 2008 8:22 pm Berichten: 2316 Afbeeldingen: 4 Woonplaats: Marum
|
Re: Poortmap, uitlaat- en spoelpoortiming faq
heeft hij wel nodig zegtie
|
do jan 29, 2009 3:28 pm |
Persoonlijk album
|
|
BKD
ApriliaForum Member
Geregistreerd: vr feb 02, 2007 4:42 pm Berichten: 783
|
Re: Poortmap, uitlaat- en spoelpoortiming faq
je kunt de cilinder ook berekenen met poort hoogte, hierbij moet de zuiger wel netjes aansluiten op de onderkant poort in ODP. bij deze berekening ben je alleen maar de poorthoogte nodig.
_________________ BKD 70cc sprinter
|
vr jan 30, 2009 10:44 am |
|
|
Robert
ApriliaForum Member
Geregistreerd: vr okt 29, 2004 10:35 pm Berichten: 461 Afbeeldingen: 7 Woonplaats: zutphen
|
Re: Poortmap, uitlaat- en spoelpoortiming faq
een deck beinvloed je timing
edit, een deck is het het stukje bovenin de cilinder waar de zuiger niet komt. Vaak is dit nihil te noemen, maar soms kan het een mm of meer zijn.
En een mm beinvloed je timing in je gehele cilinder. Wat is vaak doe indien mogelijk, zorgen dat er geen deck is door hele dunne pakking te gebruiken, is er dan nog deck dan laat ik de cilinder afdraaien, heb je ook gelijk meer compressie.
_________________ Wat niet past, lassen we vast! Mijn Cross RX Jägermeister RX zie ook veel Aprilia RX en cross dingen op http://www.wejewel.nl
|
do apr 02, 2009 8:40 am |
Persoonlijk album
|
|
Big B NRG
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo okt 15, 2006 9:03 am Berichten: 11 Woonplaats: Hellevoetsluis
|
Re: Poortmap, uitlaat- en spoelpoortiming faq
Meeste moderne cilinder hebben geen deck meer. Tegenwoordig hebben ze allemaal mooie squishbandjes op deto te verkomen. Je kan een squish waarde opgeven voor je deckheigt. Squish beinvloedt je timing ook met een paar tiende. Het is eigenlijk te verwaarlozen.
_________________ Niet gespecificeerd
|
vr jun 05, 2009 8:27 am |
|
|
Racekees
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma nov 07, 2005 5:17 pm Berichten: 6379 Afbeeldingen: 16 Woonplaats: Hoogkerk
|
Re: Poortmap, uitlaat- en spoelpoortiming faq
squish beinvloed je timing helemaal niet.
|
vr jun 05, 2009 4:17 pm |
|
|
BKD
ApriliaForum Member
Geregistreerd: vr feb 02, 2007 4:42 pm Berichten: 783
|
Re: Poortmap, uitlaat- en spoelpoortiming faq
Als je van 0,6 na bijv. 0,8 gaat met je squish, en je doet dat met een dikkere voetpakking veranderd je timing ook.
_________________ BKD 70cc sprinter
|
vr jun 05, 2009 5:19 pm |
|
|
nl-ingmar-nl
ApriliaForum Member
Geregistreerd: vr dec 14, 2007 6:44 pm Berichten: 108 Woonplaats: zuid-scharwoude
|
Re: Poortmap, uitlaat- en spoelpoortiming faq
ja maar dan hoog je oer dom je cilinder op he logies dat je squis dan veranderd als je je cilinderkop zelf bewerkt mbt de squis veranderen je timingen echt niet
_________________ If there's power I will find it. Tomos Mhr 7t Zelfbouw Sprinter Kawasaki ZXR 400 "SuperSport" Custom
|
za jun 06, 2009 12:12 am |
|
|
Maurits
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo sep 03, 2006 6:19 pm Berichten: 303
|
Re: Poortmap, uitlaat- en spoelpoortiming faq
Klopt ook wel wat jullie zeggen maar, de meeste mensen veranderen hun squish met voetpakkingen want niet iedereen gaat een nieuwe kopje draaien.
_________________ Kx80 Puch
|
zo jun 07, 2009 1:53 am |
|
|
TimoO
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo aug 19, 2009 6:08 pm Berichten: 41
|
Re: Poortmap, uitlaat- en spoelpoortiming faq
Hej, Heeft iemand misschien een poortmap, of de timingen, van een DR80 voor me? Ik ga voor een schoolproject een uitlaat maken, maar laat natuurlijk liever de cilinder er even op als ik ook zo de timingen kan krijgen Alvast bedankt Maten komen ook wel op het forum te staan als hij goed presteert
|
za dec 05, 2009 7:28 pm |
|
|
BKD
ApriliaForum Member
Geregistreerd: vr feb 02, 2007 4:42 pm Berichten: 783
|
Re: Poortmap, uitlaat- en spoelpoortiming faq
heb wel een poortmap van DR70 van een pia, maar waarom reken je de poorttimingen niet even uit met een gradenschijf. weet je zeker dat je ze goed hebt.
_________________ BKD 70cc sprinter
|
zo dec 06, 2009 5:59 pm |
|
|
TimoO
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo aug 19, 2009 6:08 pm Berichten: 41
|
Re: Poortmap, uitlaat- en spoelpoortiming faq
Ik doe het meestal gewoon door de poorthoogtes op te meten en dan effe te rekenen. Zo krijg je ook wel de goede timingen uit hoor. Aan de timingen van een DR70 voor pia heb ik weinig aan denk ik, moet echt specifiek die van een DR80 voor AM6 hebben. Maar anders haal ik wel eens de cilinderkop ervanaf, ik kon het proberen he
|
zo dec 06, 2009 9:43 pm |
|
|
Speedsport
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do jul 21, 2011 4:50 pm Berichten: 1
|
Re: Poortmap, uitlaat- en spoelpoortiming faq
Vraagje aan BKD, die lijkt mij er zo ongeveer het meeste verstand van te hebben als ik dit topic zo even door lees. In de kartsport ben ik gebonden aan bepaalde reglementen. Dus ik kan geen poort timingen veranderen door voorzichtig te gaan vrezen. Dat zelfde probleem heb ik met de squish. Het enige dat ik kan en mag doen is voetpakkingen veranderen. Dus cylinder hoger of lager plaatsen. Hiermee verander ik dus altijd de poorthoogtes en de squish tegelijkertijd. Nou heb ik begrepen dat een kleinere squish meer vermogen zou moeten leveren. Maar uit ervaring weet ik inmiddels dat ik met een hogere squish een beter resultaat behaal. Per definitie krijg ik dan een beter doorlopende motor bij hogere toeren.
Nu is de vraag:
Als ik de cylinder hoger zet doormiddel van een dikkere voetpakking (waarmee ik dus direct de squish verhoog) Kan ik met deze actie dan toch per ongeluk de poorttiming verbeteren ? Dus in dat geval niet meer blind staren op de minimale squish ?
Ik had ergens begrepen dat de poorttiming alleen te verbeteren is door of de inlaat of de uitlaat te veranderen. De inlaat meestal omlaag vrezen, wat in de meeste gevallen niet te doen is. Of de uitlaat omhoog vrezen wat in veel gevallen zonder problemen te doen is. Behalve als het reglement voorschrijft dat beide bewerkingen verboden zijn.
Ik ben heel benieuwd naar een technisch onderbouwd antwoord.
Vriendelijke groeten,
Edward
|
do jul 21, 2011 5:02 pm |
|
|
PeteRSchouten
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo jun 07, 2009 8:23 pm Berichten: 2159
|
Re: Poortmap, uitlaat- en spoelpoortiming faq
Opent de uitlaatpoort zich met de std squish volledig op het odp?
|
do jul 21, 2011 7:28 pm |
|
|
MAD L
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do apr 06, 2006 7:58 pm Berichten: 927 Woonplaats: angeruh
|
Re: Poortmap, uitlaat- en spoelpoortiming faq
Speedsport, als ik jou was zou ik waar PeteRSchouten, op doelt eerst even kijken naar je zuiger/poorten. hiermee bedoel ik je zuiger op het odp(onderstedodepunt) zetten en kijken of de poorten wel helemaal geopend zijn.
is dit niet het geval dan is het logisch te verklaren dat wanneer je een dikkere voetpakking plaatst je motor beter loopt. de poorten gaan dan verder los dus meer mengsel, wel iets minder druk door grotere squish maar door meer mengsel kan dit gunstiger uitpakken als meer druk
_________________ I live my life for a quarter mile at the time, nothing else matters, for those ten seconds or less. i'm free
2-TAKT MAAKT DE MOOISTE MUZIEK
|
do jul 21, 2011 7:57 pm |
|
|
|