HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu vr feb 07, 2025 2:20 am




Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 Balansas verwijderen ofniet? 
Auteur Bericht
ruud
ApriliaForum Member

Geregistreerd: wo feb 25, 2004 6:04 pm
Berichten: 492
Woonplaats: hoogwoud
Antwoord met een citaat
Bericht 
een krukas heeft een contragewicht voor

de op en neer gaande massa, deel van de drijfstang, zuiger, zuiger pen, circlipjes veer en het smallendlager,

en de heen een weer (links rechts oid) gaande massa, deel van drijfstang + bigendlagering.


Dit contragewicht moet dus in verhouding zijn met bovenstaanden. Omdat de massakrachten van accelererende en remmende onderdelen oplopen met het toerental (let op een bromfietszuiger + peen etc kan kwa massakracht maarliefst 500 kilo wegen!!!) is theoretisch je blok maar op 1 toerental compleet in balans. Wat de reden is dat de veel motorbouwers een balansas monteren ipv alles direct op de krukas te balanceren weet ik niet, misschien heeft dit met het draaiend gewicht te maken ism de inbouwruimte). Het kost wel een paar lagers en tandwieloverbrenging aan energie, wat dus een prima reden is imo om m weg te halen. Omdat de krukassen meestal een balans hebben die uitgaat van een extra balansas, moet dit dus met gaten / sleuven gecompenseert worden. Het blok is na balanceren gewoon trillingsvrij (voor zover dat mogelijk is).

als ze tijd hebben krukas opsturen met pistonpen clipjes zuiger veer en smallend lager. De rest kunnen ze wel afleiden aan je onderdelen.


ma jul 28, 2008 6:56 pm
Profiel
razor
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 22, 2006 2:02 pm
Berichten: 378
Antwoord met een citaat
Bericht 
kijk eens aan... leerzame informatie!

maar dit op en neergaande principe van de zuiger e.d. geld natuurlijk voor elke 2takt (ook viertakten wel uiteraard maar daar gaat het nu even niet om).

Waarom hebben de meeste blokken dit niet dan?

alleen honda, am6, derbi e.d. hebben dit toch?

Scooters niet?
Kreidler/Zundap niet?
Alle 2takt motortjes voor kettingzagen, bosmaaier etc niet?
2takt RC auto'tjes niet?

en nog veel meer....

vanwaar dat daar de heen en weer gaande massa (oscillerende massa heet dit toch met een duur woord? :P ) niet hoeft te worden gebalanceerd?

Kan je dan concluderen dat al die motortjes óf beter/perfect zijn uitgebalanceerd óf dat ze de trillingen daar voor lief nemen?

En in het geval van dat laatste, wanneer en wat heeft dat voor consequenties dan? (rekeninghouden met de toepassing van de 2takttmotor).

sorry voor de vele vragen ruud :^^:


ma jul 28, 2008 8:10 pm
Profiel
ruud
ApriliaForum Member

Geregistreerd: wo feb 25, 2004 6:04 pm
Berichten: 492
Woonplaats: hoogwoud
Antwoord met een citaat
Bericht 
als je de trillingen voor lief neem gaan onder delen resoneren, krachten werken elkaar tegen, waardoor je je lagers krukas carter enorm zwaar belast (dit wil je dus in geen enkel geval!!). Andere motoren zijn dus al standaart op de krukas gebalanceert, denk dat de balansas ook meer een modern iets is vandaar dat kreidler / zunndap dat niet heeft. Mijn scooterkrukassen laat ik even goed balanceren, omdat ik vaak de krukas heb van een ander merk dan de zuiger, omdat dit verschil heel klein is worden er heel kleine gaatjes geboort maar een mm of 6, mijn rhq matchte dit keer perfect met de bidalot zuiger, dat is voor het eerst dat ik dat heb. Zoals ik al eerder zei, ik weet niet waarom fabrikanten voor een balansas kiezen, ik ga dat ook ns uitspitten :thumright:


ma jul 28, 2008 8:34 pm
Profiel
razor
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 22, 2006 2:02 pm
Berichten: 378
Antwoord met een citaat
Bericht 
ik denk dat er toch nog iets achter zit wat meer te maken heeft met duurzaamheid.

Immers is het frapant om te zien dat 4takt autoblokken e.d. werken met balansassen. (alhoewel... dat zijn toch ook weer alleen 5 en 3 cilinderblokken die dat hebben?)

De moderene 2takt blokken (derbi, am6, morini?)


En daartegenoverstaand kettingzagen, bosmaaiers, RC auto's = goedkoop + licht

Dus daar past een balansas weer niet in thuis.



Het enige wat dan niet in mijn verklaring thuis past, is waarom de moderne scooterblokken dit niet toepassen.
Overigens zo modern is het niet want Honda is relatief oud blok.

Misschien toch weer iets te maken met het schakelen? (veel verschillende toerengebieden..??)


ma jul 28, 2008 9:13 pm
Profiel
dx11
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma maart 24, 2008 8:22 pm
Berichten: 2316
Afbeeldingen: 4
Woonplaats: Marum
Antwoord met een citaat
Bericht 
op stage heb ik een steyr 9490 tractor uitelkaar gehad waar de balansas uit was gelopen. dit was een gewone 4 cilinder, maar volgens mij zijn de krachten te groot om uit de wangen te boren vandaar denk ik de balans as(sen)


ma jul 28, 2008 9:21 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron